Hoe vind je het beste B2B e-commerce platform voor je online verkopen

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/01SqbG6J5BUhQPNngYoX3R/a36aaab8a85d9b9526ae2d6f4c0735c9/b2b2-ecommerce-platforms-header.png

Your B2B Shopping Experience. Introducing BigCommerce B2B Edition

Het business-to-business (B2B) landschap verandert terwijl het verschuift van het traditionele offline territorium naar een meer online wereld. 

Deze verschuiving is vrij snel gegaan, aangezien de omvang van B2B e-commerce in de VS tussen 2009 en 2019 meer dan verdubbeld is, van $ 3,1 miljard naar $ 6,7 miljard.

Door deze substantiële groei is e-commercetechnologie snel top-of-mind geworden voor B2B-bedrijven. 

  • 35% van de B2B-bedrijven zegt dat investeren in e-commercetechnologie de komende 12 maanden hun topprioriteit is.

  • 54% van de distributeurs noemt een betere gebruikerservaring/het toevoegen van meer B2C-functies als topprioriteit.

B2B, doorgaans gedefinieerd als de verkoop van goederen of diensten via online transacties tussen bedrijven, heeft de online detailhandel getransformeerd door bestellingen digitaal te verwerken. Dit heeft geresulteerd in een grotere inkoopefficiëntie en effectiviteit voor alle B2B-bedrijven, van B2B2C tot groothandelaren, fabrikanten en distributeurs. 

Er is geen beter moment of gelegenheid om een e-commerceplan op te stellen. De eerste stap? Om klanten de juiste dingen te bieden, moet je het e-commerceplatform vinden dat geschikt is voor jouw B2B-bedrijf.

Selectiefactoren voor B2B-e-commerceplatforms

Door de volgende factoren te bekijken, kunt u overwegen welke impact uw keuze voor een B2B e-commerceplatform op uw bedrijf zal hebben: 

Type B2B-bedrijf.

Verschillende soorten B2B-bedrijven zullen verschillende behoeften hebben. Bij het onderzoeken van een oplossing moeten organisaties eerst de verschillen daartussen begrijpen:

  • B2B2C: Business-to-business-to-consumer (B2B2C) e-commerce schakelt de tussenpersoon uit, meestal tussen de B2B-organisatie en de B2C, waardoor de bedrijven rechtstreeks in contact komen met de consument. 

  • Groothandel: groothandel-e-commerce is een business-to-business (B2B e-commerce) model waarbij je, in plaats van je producten afzonderlijk aan consumenten te verkopen, ze in bulk en met korting aan andere bedrijven verkoopt.

  • Fabrikanten: fabrikanten produceren op grote schaal eindproducten door gebruik te maken van onderdelen en grondstoffen in combinatie met menselijke arbeid en machines. In een B2B-model worden de afgewerkte goederen verkocht aan andere fabrikanten, leveranciers of groothandels.

  • Distributeurs: distributeurs werken nauw samen met fabrikanten om zichtbaarheid te geven aan de goederen die ze produceren, om de verkoop te verhogen en om hun producten langs het distributiekanaal te verplaatsen.

De buy-in en acceptatie van het verkoopteam krijgen.

Om te beginnen is de mogelijkheid van je team om je gekozen platform te gebruiken afhankelijk van een aantal dingen:

  • De gebruikersinterface van het platform.

  • Het kennisniveau dat nodig is om alles uit het platform te halen.

  • Het vaardigheidsniveau van je team voorafgaand aan het gebruik van de oplossing.

De interface van elk platform is anders en afgestemd op gebruikers met een specifiek niveau van codering en ontwikkelaarskennis.

Niet elke B2B-e-commercesoftware werkt voor jouw team — en dat is ook niet de bedoeling. Daarom is het belangrijk om niet het beste platform te kiezen, maar het platform dat jij en je team het best kunnen gebruiken.

Een plan hebben voor het onboarden van klanten.

De overstap van het ene e-commerceplatform naar het andere – of van een oud eigen platform naar een nieuw platform – is niet altijd een naadloze overgang, vooral niet voor uw klanten. 

Zorg er bij het implementeren van een nieuwe oplossing voor dat u een duidelijk plan heeft voor het onboarden van uw reeds bestaande klanten. Je wilt ze niet verrassen met een nieuw platform waarvan ze geen idee hebben hoe ze moeten opereren. 

Om het hele proces te stroomlijnen, bieden sommige e-commerceorganisaties uitgebreide lanceringsdiensten aan om de overgang te vergemakkelijken en realtime training te bieden voor zowel uw klanten als uw interne personeel dat nog moet wennen aan de nieuwe workflows. Dit kan het verschil betekenen tussen een lang, langdurig implementatieproces en een implementatieproces dat voor alle betrokkenen gemakkelijk is. 

Zorg ervoor dat het integreert met bedrijfssoftware.

Als u een organisatie bent die veel verschillende, essentiële bedrijfssoftware gebruikt, zoals ERP, PIM, CRM, OMS, enz., dan is het vinden van een platform dat daarmee kan integreren cruciaal. 

U wilt niet in een situatie terechtkomen waarin u geld en tijd heeft besteed aan het investeren in een e-commerceplatform om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt met de software die u momenteel heeft. Dat is meer dan alleen tijd- en moeiteverspilling; het is ook een verlies van potentiële inkomsten. 

De hoogst gewaardeerde platforms die er zijn, bieden een oplossing die al uw software in één eenvoudig pakket verbindt, zonder u tegen te houden. 

Beveiliging

Beveiliging is voor veel klanten de eerste prioriteit bij het selecteren van een platform. Ervoor zorgen dat hun gegevens veilig zijn, is van cruciaal belang voor de implementatie van uw service en het uiteindelijke succes ervan. 

Een e-commerceplatform speciaal voor B2B moet beveiliging kunnen bieden als het gaat om:

  • Creditcardgegevens. 

  • Klantgegevens. 

  • Bescherming tegen fraude. 

  • Administratieve beveiliging. 

  • SSL-certificaten. 

Als elk van deze items plichtsgetrouw wordt beschermd, zullen klanten eerder voor uw service kiezen. 

Als dat nog niet genoeg is, kunnen speciale beveiligingsprogramma's u helpen cyberaanvallen op uw site te voorkomen en uiteindelijk uw SEO-ranking helpen verbeteren. Het loont om veilig te zijn. 

Kosten van het platform.

Met kosten bedoelen we niet alleen de concrete kosten, maar ook de interne kosten om de site in gebruik te nemen, te onderhouden, etc. Een belangrijke onderscheidende factor is hoe software-as-a-service (SaaS)-platforms zoals BigCommerce zich verhouden tot on-premise platforms.

Platforms op locatie maken een buitengewone hoeveelheid maatwerk mogelijk, maar vereisen ook fulltime ontwikkelaars vanwege de complexe nuances van het bouwen van de site. Daarnaast vergt een oplossing op locatie ook aandacht voor veiligheid en conformiteit, wat ook in de papieren kan lopen.

Met een SaaS-platform worden veel van de buitenschoolse activiteiten die het proces kunnen vertragen, afgehandeld door de externe leverancier, waardoor het proces wordt vereenvoudigd en de kosten worden verlaagd. Bovendien kunt u, door een SaaS-platform met een lange geschiedenis te gebruiken, toekomstige kosten veel gemakkelijker beter voorspellen. 

Hoewel er geen eenvoudig antwoord is als het gaat om SaaS versus on-premise oplossingen, kan het verschil in totale kosten eenzijdig zijn. 

Aanpassing

Het bieden van een aanpasbare, flexibele oplossing is een must voor B2B e-commerceplatforms. De tijd dat bedrijven simpelweg een kant-en-klare, alles-in-één oplossing konden uitbrengen en deze voor elk bedrijf en individu kon laten werken, is al lang voorbij. De technologie is snel gegroeid: specificiteit is koning. 

E-commerceplatforms die uitgebreide aanpassingen bieden, zullen eerder verkopers en klanten aantrekken. De belangrijkste reden hiervoor? Schaalbaarheid. Organisaties die een extreme groei doormaken of zich daarop voorbereiden, hebben een oplossing nodig die met hen mee kan groeien. 

Bedrijven over de hele wereld hebben zich dit gerealiseerd en bieden oplossingen met verbeterde functionaliteit en ontwerpen – zonder de extra kosten. Nu nieuwe methoden zoals headless commerce steeds populairder worden, lijkt de wenselijkheid van maatwerk alleen maar toe te nemen. 

Gegevens uit de eerste hand en klantgegevens.

Meer datagedreven worden is een cruciaal onderdeel van het behouden of opbouwen van succes in de moderne zakenwereld. Als u de gegevens waarover u beschikt, begrijpt en tegelijkertijd op zoek bent naar meer informatiebronnen, kunt u zich onderscheiden van de concurrentie en uw bedrijf laten groeien. 

Door het gebruik van platforms zoals Google Analytics en de interacties van verschillende online kanalen, is het makkelijker dan ooit om het gedrag van klanten te begrijpen: waar ze zijn, waarin ze geïnteresseerd zijn en waardoor ze omzet genereren.

Een e-commerceplatform dat zich voorbereidt voor succes, moet uitgebreide strategieën hebben voor data-driven besluitvorming.

Gratis B2B Masterclass

Wil je de online B2B-verkoop sneller laten groeien? Begin nu door je in te schrijven voor onze gratis B2B Masterclass.

Aan de slag

Essentiële functies van een B2B e-commerceplatform

Laten we eens inzoomen op enkele van de meest essentiële functies om op te letten bij B2B e-commercewebsites en platforms:

De mogelijkheid om B2B en B2C op hetzelfde platform te verkopen.

Verkopen aan B2B en B2C hoeven niet altijd afzonderlijke silo's binnen uw bedrijf te zijn. In de moderne e-commercewereld kan de mogelijkheid om beide binnen hetzelfde platform te doen u zowel tijd als geld besparen. 

Dit is echter niet een functie die alle e-commerceplatforms hebben, en het is belangrijk om onderzoek te doen bij het onderzoeken van mogelijke oplossingen. 

Eenvoudig nieuwe kanalen en/of technologiepartners toevoegen.

De omnichannel-ervaring heeft de moderne e-commerce veranderd, waardoor bedrijven in een multi-channel-aanpak kunnen opereren, van fysieke winkels tot online platforms en sociale media. Een uniforme ervaring via alle kanalen helpt de omzet te verhogen en een aangenamere klantervaring te bewerkstelligen. 

Bij het onderzoeken van platformfuncties moet het vinden van een platform dat prioriteit geeft aan omnichannel een essentieel onderdeel van het proces zijn. Hoezeer de winkelervaring de afgelopen tien jaar ook is veranderd, het kunnen verkopen aan klanten via elk kanaal waarin ze actief zijn, is een van de sleutels tot zakelijk succes. 

Mogelijkheid om internationaal te verkopen, inclusief meertalige ondersteuning.

De internationale markt is wereldwijd toegankelijk op een manier die nog nooit eerder is geweest. Een particulier in Amerika kan in China een product kopen bij Amazon of eBay en dit binnen een week laten bezorgen. 

Gezien hoe verbonden de wereld is, is het vermogen om internationaal te verkopen van cruciaal belang voor duurzame groei op de lange termijn – en dat begint eerst met meertalige ondersteuning. 

Door een platform te vinden dat internationalisering biedt, kiest u voor een dienst die met u meegroeit en de mogelijkheid biedt om op nieuwe markten te verkopen, wanneer u maar wilt. 

Opties voor toegangsbeperkingen.

B2B e-commercebedrijven zijn vaak complexer dan B2C e-commercebedrijven. Vanwege de nuances en regels die vaak worden geassocieerd met verkopen aan andere bedrijven, moet je je e-commerceplatform zo kunnen inrichten dat er verschillende koperservaringen zijn, afhankelijk van de gebruiker.

Om die reden moet de e-commercesoftware van je keuze de optie bieden om toegang tot bepaalde delen van je website op individuele basis toe te staan of te weigeren.

Je wilt bijvoorbeeld misschien:

  • Je bulkprijzen verbergen voor je B2C-klanten

  • Alle prijzen verbergen (om diverse redenen)

  • Je B2B-site volledig verbergen voor niet-geregistreerde leden

Hoe je deze opties kunt gebruiken, houdt in dat je de ervaring van uw B2B-kopers en verschillende soorten klanten en producten bekijkt. Je moet ervoor zorgen dat de B2B e-commercesoftware die je kiest, in de eerste plaats in de mogelijkheid biedt om deze keuzes te maken. Anders kom je problemen tegen bij het uitbouwen van deze trajecten in de toekomst.

Prijzen, betaling en bestelaanpassing en opties. 

B2B-bedrijven hebben veel variabelen. Tools voor klantbeheer, uitvoeringscentra en punchout-catalogussen: er zijn veel verschillende systemen die moeten samenwerken om een uniform bestellingsbeheer- en aanpassingssysteem te creëren.

Je moet ervoor zorgen dat je B2B e-commerceplatform transactieopties in één uniforme oplossing mogelijk maakt, aangezien verschillende tools die niet samenwerken, leiden tot chaos, verwarring en mogelijke problemen met voorraadbeheer en orderafhandeling.

Dit is met name relevant als je een hybride bedrijf hebt dat zowel B2C- als groothandelskanalen aanbiedt, aangezien het verminderen van kanaalconflicten en -beheer van cruciaal belang zijn voor je bedrijf.

Bovendien wilt u uw beste klanten mogelijk verschillende bezorgopties bieden, afhankelijk van hun niveau, locatie of andere factoren. 

Sterke focus op gebruikers-/klantervaring.

Wanneer merken een e-commerce website willen maken, is één ding het belangrijkste: de gebruikerservaring. B2B-klanten moeten resoneren met uw merk en de gebruikerservaring en gebruikersinterface (UX/UI) van uw site om hun ervaring bevredigender en leuker te maken. 

Je kunt bijvoorbeeld overwegen je e-commerceproductvideo's te automatiseren om video's in bulk te genereren. Video's zijn visueel aantrekkelijker dan tekst en je zult waarschijnlijk hogere conversies behalen door dit aantal te vergroten.

Naarmate meer en meer B2B-bedrijven evolueren naar een verbeterde UX/UI met optimalisatie-opties, kun je het beste een platform identificeren met de personalisatie-opties die je nodig hebt. Je wilt een platform vinden waarmee je een e-commercesite kunt maken die:

  • Eenvoudig te gebruiken en intuïtief ontworpen sjablonen biedt.

  • Aanpasbaar is en kan worden voorzien van je merk

  • Responsief is op verschillende apparaten

  • Het eenvoudig maakt om er tools aan toe te voegen, zoals webformulieren, personalisatieplug-ins en beloningsprogramma's

Waarom het B2B e-commerceplatform van BigCommerce een uitstekende optie is

BigCommerce is een van de toonaangevende open SaaS-e-commerceplatforms, internationaal bekend om zijn lage totale eigendomskosten en zeer flexibele API's. 

BigCommerce biedt zijn klanten een verscheidenheid aan B2B-functies en add-ons die je niet tegenkomt in de strijd om softwareoplossingen om een moderne, probleemloze e-commerce-ervaring te bieden. 

Het BigCommerce-platform maakt het voor hybride bedrijven met zowel B2B- als B2C-klanten gemakkelijk om verschillende prijslijsten of catalogussen aan te bieden aan verschillende klantengroepen. Met andere woorden: je kunt zowel B2B als B2C verzorgen in een uniforme oplossing.

Wat BigCommerce te bieden heeft.

Wat onderscheidt BigCommerce van andere digitale platforms? Eén woord: kenmerken. 

De next-level functies van BigCommerce B2B Edition maken het koopproces beter beheersbaar en minder ingewikkeld voor je klanten door de volgende functies te bieden:

  • Prijslijsten en klantengroepen: bied aangepaste prijzen tot op SKU-niveau, bulkkortingen en promoties.

  • Opnieuw kopen: laat klanten snel alle eerder gekochte producten nabestellen.

  • Zichtbaarheid van betalingsmethoden: je kunt goedgekeurde betalingsopties voor klanten toevoegen, bewerken, tonen of verbergen.

  • Kopersrollen en machtigingen instellen: stel klanten in staat een volledig bedrijfsaccountprofiel te maken en meerdere koperslagen in te stellen.

  • Factuurportal: laat klanten hun facturen makkelijk online beheren en laat ze betalen met meerdere betaalopties.

  • Klantgestuurde offertes: laat klanten artikelen aan hun winkelwagentje toevoegen en automatisch een offerte aanvragen voor hun bestelling.

Bovendien biedt BigCommerce bedrijven de mogelijkheid om de front-end en back-end van hun e-commercewinkel te combineren met headless commerce, wat extra voordelen biedt, waaronder:

  • Versnelde groei: geen beperkingen of grenzen. De groei van je bedrijf wordt simpelweg bepaald door je vermogen om te schalen naar meerdere territoria, meerdere talen en meerdere valuta's.

  • Toekomstbestendige online winkelervaringen: krijg de flexibiliteit om snel aan te passen aan technologische verschuivingen en ontwikkelingen.

  • Bied meer personalisatie: creëer sterk op maat gemaakte, moderne en gepersonaliseerde front-endervaringen op meerdere kanalen en in meerdere winkels.

Geen enkel ander e-commerceplatform biedt de veelheid en verscheidenheid aan functies, modules en marketingtools die beschikbaar zijn bij BigCommerce. 

Om te onderzoeken en te vergelijken, andere e-commerceplatforms omvatten:

  • Adobe Magento Commerce.

  • Shopify Plus.

  • Oracle NetSuite.

  • OroCommerce.

  • Verkoopsteam.

BigCommerce B2B Edition

Klaar om meer te ontdekken over hoe BigCommerce jouw B2B-bedrijf kan laten groeien?

Vraag B2B-prijzen aan

Het laatste woord

Nu je weet waar je naar moet kijken als je een B2B-commerceplatform zoekt en de beste opties hebt bekeken, is het tijd om je opties te beperken.

Als je een beetje keuzestress hebt, is dat niet erg. Dit is tenslotte geen beslissing die lichtvaardig genomen moet worden.

We willen je graag drie vragen meegeven die zouden moeten helpen om de keuze te maken welk platform het beste is voor jouw bedrijf:

  • Welke capaciteit hebben we om aan ons e-commerceplatform te werken?

  • Wat zijn op dit moment onze doelen voor het gebruik van een e-commerceplatform?

  • Hoe zullen deze doelen er over drie jaar uitzien?

Als je deze vragen kunt beantwoorden, zou je zonder problemen de juiste B2B e-commerce-oplossing moeten kunnen vinden.

Veelgestelde vragen over e-commerceplatforms voor B2B

Lees meer bronnen