Ontdek nieuwe groeimogelijkheden met e-commerce voor productie

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/zSCIByi6cpNfwwrVhKjHW/79db9893e67686a4a3117eee66244ec3/article-header-generic-shapes-seo-1.png

Jouw B2B-winkelervaring. Maak kennis met BigCommerce B2B Edition.

Henry Ford heeft de automobielsector opnieuw vormgegeven met de lopende band. Jacob Davis en Levi Strauss overtuigden de wereld om stevig denim te verkiezen boven wol en textiel. Tegenwoordig scherpen topmerken hun volledig geautomatiseerde slimme fabrieksoplossingen aan.

Deze visionaire leiders hebben de status quo uitgedaagd en een ware revolutie ontketend in de productie-industrie.

Maar te midden van de snelle veranderingen in de productie zien sommige fabrikanten, vooral in de B2B-sector (business-to-business), misschien de noodzaak van digitale transformatie over het hoofd, omdat B2B-kopers nu online-ervaringen verwachten die die van B2C-e-commerce nabootsen.

Dit is waar e-commerce voor fabrikanten om de hoek komt kijken.

Een fabrikant is een bedrijf dat uit grondstoffen goederen voor de verkoop produceert en deze verkoopt aan klanten, groothandelaren of distributeurs. E-commerce voor fabrikanten is dus specifiek gericht op fabrikanten en distributeurs, op hun specifieke bedrijfsbehoeften en op het efficiënter maken van processen en workflows.

Productiebedrijven zijn nu op zoek naar een top B2B e-commerce platform om de online verkoop te stimuleren en te voldoen aan een nieuwe golf van verwachtingen van klanten.

De verschuiving voor kopers van B2B-fabrikanten

De wereldwijde pandemie heeft een zware tol geëist van productiebedrijven.

Als reactie op grote verstoringen van de toeleveringsketen en wijdverspreide onzekerheid zochten fabrikanten naar gestroomlijndere manieren om te werken, in te kopen en voorraden van anderen te kopen. Maar bovenal zag de sector een enorme neiging naar digitale handel.

Dus hoewel het klantenbestand er misschien hetzelfde uitzag, veranderde het B2B-kopertraject. 

De tijd dat we uitsluitend op B2B-verkoopteams vertrouwden, is voorbij. Vandaag de dag is de reis een mix van fysieke en digitale interacties die resulteren in een online aankoop.

“De manier waarop B2B-kopers winkelen, verandert en B2B-verkopers moeten zich aanpassen,” zegt Lance Owide, B2B General Manager bij BigCommerce. “Kopers wenden zich tot online kanalen om producten te onderzoeken, vergelijken en kopen. B2B-verkopers moeten een sterke online aanwezigheid hebben en een naadloze omnichannel winkelervaring bieden om kopers loyaal te houden en te laten converteren, anders lopen ze het risico marktaandeel te verliezen." 

Gezien de vele eisen en de behoefte aan digitale kanalen, is een geïntegreerde e-commercestrategie de beste kans voor fabrikanten om de gebruikerservaring te bieden die hun klanten wensen.

Een nieuwe aanpak voor nieuwe verwachtingen

Het e-commerceplatform voor B2B van BigCommerce biedt u krachtige functies om de verwachtingen van uw klanten te overtreffen.

B2B-oplossingen

Voordelen van fabrikanten die een e-commercewebsite hebben

Gezien de versnelling van B2B e-commerce is het winstgevend om een e-commercebedrijf te starten. Er zijn echter nog meer voordelen dan alleen financiële winst:

Directe toegang tot klanten.

De voordelen van het direct-to-consumer (DTC) bedrijfsmodel zijn bekend bij B2C-merken, maar er zijn ook verschillende voordelen voor B2B-fabrikanten die via hun e-commercewebsite verkopen ten opzichte van distributeurs:

  • Hogere winstmarges behouden

  • Het versterken van klantrelaties en het vastleggen van gegevens over hun behoeften en voorkeuren

  • Meer controle uitoefenen over merkvertegenwoordiging

  • Zorgen voor optimale prijs- en kortingsstrategieën

  • Klantgegevens verzamelen voor personalisatie

  • Het vergroten van de klantloyaliteit door middel van on-brand retentiecampagnes

Kansen om te innoveren.

Door te weten hoe consumenten winkelen en wat ze belangrijk vinden aan hun leveranciers, kun je unieke waardeproposities ontwikkelen. Feedback van eindgebruikers van apparatuur kan je bijvoorbeeld vertellen welke add-ons of aanpassingen prioriteit moeten krijgen.

Inkoopgegevens kunnen aangeven wanneer bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn, zodat je een vroege levering aan de koper kunt aanbieden. Feedback van verkopers en supportmedewerkers kan suggereren hoe je de dienst na verkoop kunt verbeteren, zoals het introduceren van betere leveringsschema's, het verbeteren van de garantie, of het uitbreiden van het bereik van de installatie-/trainingsdiensten.

Schaalbaarheid.

E-commerce vergroot uw bandbreedte voor het verwerken van bestellingen aanzienlijk zonder dat je meer distributeurs hoeft aan te trekken of extra verkopers in dienst hoeft te nemen. Artikelen die geen aanpassingen nodig hebben, kunnen direct aan de kopers worden verkocht zonder persoonlijk contact.

Bovendien kun je naadloos nieuwe markten aanboren en nieuwe klanten aantrekken.

Zoekmachines kunnen een grote rol spelen in de manier waarop nieuwe klanten jouw website zullen vinden. Het verbeteren van je zoekmachineoptimalisatie (SEO) en het hebben van een sterke online aanwezigheid zijn dus cruciaal voor het aantrekken van nieuwe klanten en het creëren van een concurrentievoordeel.

Verbeterde efficiëntie.

Omdat bestellingen digitaal worden verwerkt, kan de koopefficiëntie en effectiviteit worden verbeterd voor fabrikanten en andere soorten B2B-verkopers. 

Door een e-commerceplatform te gebruiken, kun je tijdrovende handmatige processen automatiseren, zoals afrekenen, facturering en voorraadbeheer. 

Als gevolg hiervan kun je tijd en middelen besteden aan andere belangrijke activiteiten, zoals marketing en klantenondersteuning. 

Verkoop je volledige productcatalogus. 

Als productiebedrijf beschik je waarschijnlijk over een groot aantal producten, waaronder gepersonaliseerde producten, waarvan de prijs varieert afhankelijk van de klant en het segment. Daarnaast wil je potentiële klanten gepersonaliseerde productsuggesties bieden om het aantal conversies te vergroten. 

Met een e-commerceplatform kun je beide basissen dekken, je hele catalogus synchroniseren met je website en de prijzen naar wens configureren.

BigCommerce is bijvoorbeeld gebouwd voor grote catalogi. Verkopers kunnen zelfs maximaal 600 SKU's per product toevoegen. Bovendien maakt ons platform het voor hybride bedrijven met zowel B2C- als B2B-klanten gemakkelijk om verschillende prijslijsten of catalogi aan klantgroepen aan te bieden.

Merkbekendheid. 

Naast je inspanningen op het gebied van digitale marketing en sociale media, kun je jouw e-commercewebsite SEO-optimaliseren om verkeer van zoekmachines te ontvangen voor beide soorten zoekopdrachten (product- en merknaamvragen), zodat meer kopers vertrouwd raken met je merk en het volledige product.

Gelukkig bieden veel e-commerceplatforms ingebouwde SEO-tools om je leven gemakkelijker te maken. BigCommerce biedt bijvoorbeeld verschillende SEO-tools out-of-the-box, zoals geoptimaliseerde URL's, unieke URL's, microdata, een content delivery network en 301 redirects en URL rewrites.

Gratis B2B Masterclass

Wil je de online B2B-verkoop sneller laten groeien? Begin nu door je in te schrijven voor onze gratis B2B Masterclass.

Aan de slag

Hoe kun je als fabrikant e-commerce effectief gebruiken

B2B-klanten kunnen kiezen uit een scala aan verkoopkanalen: distributeurs, kanaalpartners, online marktplaatsen, wederverkopers. Het belangrijkste doel van een productiebedrijf is om via e-commerce een eenvoudigere aankoopervaring te bieden.

Creëer een aantrekkelijke website.

Door je digitale aanwezigheid te vernieuwen en je B2B-kopers een B2C-ervaring aan te bieden, kun je een niet-transactionele, statische website transformeren in een website die transactioneel en interactief is. 

Probeer elementen zoals video's, educatieve bronnen, zelfbedieningsfuncties en specifieke prijzen te integreren om klanten te boeien en ervoor te zorgen dat ze blijven terugkomen naar je online winkel.

Bovendien is het essentieel om een soepel en veilig afrekenproces te hebben om de online bestelervaring te verbeteren.

Zorg voor een gepersonaliseerde catalogus.

Tegenwoordig kunnen B2B-retailers profiteren van het vermogen van e-commerce om ervaringen aan te passen en klanten te geven wat ze willen in de kortst mogelijke tijd. 

E-commercesites kunnen bijvoorbeeld productaanbevelingen geven op basis van klantgegevens (zoals geolocatie of demografische gegevens), wat kan leiden tot een aanzienlijke stijging van de conversiepercentages en een afname van het aantal verlaten winkelwagentjes. Probeer aanbevelingen te doen voor aanvullende producten op basis van de productpagina die de klant bekijkt of zijn bestelgeschiedenis.

Of overweeg om een snelle besteloptie te implementeren. BigCommerce B2B Edition biedt bijvoorbeeld een Quick Order Pad waarmee klanten op een eenvoudige manier producten snel opnieuw kunnen bestellen.

Real-time productinformatie.

Een van de grootste gemakken van winkelen op B2C-sites is de mogelijkheid om gedetailleerde productinformatie en real-time voorraadupdates te bekijken. 

Neem Amazon. Iedereen kan een artikel zoeken en eenvoudig toegang krijgen tot de afmetingen, beschikbare kleuren, materialen en prijzen, en ook kijken of het product op voorraad is.

Nu realtime productinformatie de norm wordt binnen de B2C-ruimte, zal het geen verrassing zijn als B2B-klanten dezelfde functionaliteit verwachten op B2B e-commercesites. 

Gelukkig bieden sommige e-commerceplatforms PIM- en ERP-software die verkopers kunnen helpen bij het beheren van realtime productinformatie en voorraadupdates. BigCommerce biedt bijvoorbeeld ERP-integraties zoals Feedonomics om verkooporders, fulfilment, voorraadbeheer, magazijnbeheer, bevoorrading en meer bij te houden.

Verkoop op marktplaatsen.

Aangezien 65% van de B2B-kopers via een marktplaats koopt, zou het verbinden van je e-commerceplatform met online marktplaatsen een no-brainer moeten zijn. 

Veel handelsplatforms zoals BigCommerce kunnen worden geïntegreerd met 's werelds grootste marktplaatsen, waaronder Google Shopping, Amazon, Facebook, eBay en Instagram, waardoor je nieuwe klanten kunt bereiken en meer omzet kunt genereren.

Integreer klantbeoordelingen.

Ongeacht het type bedrijf - een recensie is een van de krachtigste verkooptools. Het benadrukken van die klantervaring, vooral een positieve, kan helpen om de aankoopbeslissing van iemand anders te beïnvloeden.

Als deze zich op pagina's met veel verkeer bevinden, zoals productpagina's, zorg er dan voor dat je ze nauwlettend in de gaten houdt.

Waarom BigCommerce een geweldige keuze is voor fabrikanten

Er zijn talloze B2B-e-commerceoplossingen op de markt voor fabrikanten, en uiteindelijk is het ‘juiste’ platform voor je bedrijf het platform dat het beste aansluit bij jouw behoeften. 

Toch kiezen wij graag voor BigCommerce, dat werd uitgeroepen tot 'Leader' in de IDC MarketScape: Worldwide B2B Digital Commerce Applications for Midmarket Growth 2023-2024 Vendor Assessment.

Als toonaangevend open SaaS e-commerceplatform voor middelgrote en grote merken biedt BigCommerce alle voordelen die horen bij multi-tenant SaaS – gebruiksgemak, hoge functionaliteit en voortdurende updates – gecombineerd met open API’s waarmee B2B-bedrijven hun websites kunnen aanpassen en te integreren met bestaande systemen. 

Daarnaast biedt het BigCommerce platform headless mogelijkheden waarmee je eenvoudig je favoriete CMS kunt aansluiten via WordPress of Bloomreach of zelfs je eigen gepersonaliseerde front-end-oplossing kunt bouwen, terwijl BigCommerce je aan de back-end zal ondersteunen. 

Met behulp van deze composable architectuur beschik je over de flexibiliteit om unieke, gebruikersgestuurde ervaringen aan de front-end te creëren en de beste leveranciers te gebruiken voor elk onderdeel van jouw e-commercestrategie.

Een geweldige casestudy is TYGRIS.

Voor de lancering op BigCommerce verkocht TYGRIS - een B2B-merk gespecialiseerd in essentiële reinigings-, smeer- en beschermingsoplossingen voor verschillende industrieën - voornamelijk via e-mail en de telefoon. Maar al snel na het bouwen van de site met BigCommerce, sloeg de pandemie toe en raakten TYGRIS' plannen om digitaal te gaan werken in het slop.

Gelukkig kon TYGRIS zijn nieuwe e-commercewinkel gebruiken om voorraadniveaus, prijzen en productinformatie te verstrekken, waardoor potentiële klanten gemakkelijk konden vinden wat ze zochten en met vertrouwen bestellingen konden plaatsen.

BigCommerce kon snel integreren met de bestaande systemen van het bedrijf en aangepaste B2B e-commercefunctionaliteit aanbieden, wat resulteerde in een stijging van 140% in het conversiepercentage, een stijging van 99% in bestellingen en een stijging van 138% in omzet.

Andere B2B e-commerceplatformopties zijn: Adobe Commerce (voorheen Magento), NetSuite SuiteCommerce, OpenCart, OroCommerce, Salesforce Commerce Cloud, Shift4Shop, Shopify Plus en Woocommerce.

Het laatste woord

Om aan de eisen van B2B-kopers te voldoen, gaan productiebedrijven met de tijd mee. De manier van offline zakendoen behoort tot het verre verleden en velen hebben de noodzaak van digitale transformatie omarmd.

Door te kiezen voor e-commerce hebben fabrikanten nu de mogelijkheid om hun activiteiten toekomstbestendig te maken, een hogere winstgevendheid te garanderen en hun kopers beter van dienst te zijn — zowel nu als in de toekomst.

Lees meer bronnen