Het business-to-business (B2B) landschap is aan het veranderen nu het verschuift van het traditionele offline territorium naar een meer online wereld.
Deze verschuiving is vrij snel gegaan, aangezien de omvang van B2B e-commerce in de VS tussen 2009 en 2019 meer dan verdubbeld is, van $ 3,1 miljard naar $ 6,7 miljard.
Als gevolg van deze substantiële groei is e-commercetechnologie snel top of mind geworden voor B2B-bedrijven.
B2B, doorgaans gedefinieerd als de verkoop van goederen of diensten via online transacties tussen bedrijven, heeft de online retail getransformeerd door bestellingen digitaal te verwerken. Dit heeft geresulteerd in een grotere inkoopefficiëntie en -effectiviteit voor alle B2B-bedrijven, van B2B2C tot groothandelaren, fabrikanten en distributeurs.
Er is geen beter moment of gelegenheid om een e-commerceplan op te stellen. De eerste stap? Om klanten de juiste dingen te bieden, moet je het e-commerceplatform vinden dat geschikt is voor jouw B2B-bedrijf.
Door de volgende factoren te bekijken, kun je overwegen hoe je keuze voor een B2B e-commerceplatform je bedrijf zal beïnvloeden:
Elk soort B2B-bedrijf heeft zijn eigen behoeften. Organisaties die op zoek zijn naar een oplossing moeten eerst de onderlinge verschillen begrijpen:
Om te beginnen is de mogelijkheid van je team om je gekozen platform te gebruiken afhankelijk van een aantal dingen:
De interface van elk platform is anders en afgestemd op gebruikers met een specifiek niveau van codering en ontwikkelaarskennis.
Niet elke B2B-e-commercesoftware werkt voor jouw team — en dat is ook niet de bedoeling. Daarom is het belangrijk om niet het beste platform te kiezen, maar het platform dat jij en je team het best kunnen gebruiken.
De overstap van het ene e-commerceplatform naar het andere — of van een oud eigen platform naar een nieuw — is niet altijd een naadloze overgang, vooral niet voor klanten.
Zorg er bij het implementeren van een nieuwe oplossing voor dat je een duidelijk plan hebt voor het onboarden van bestaande klanten. Je wilt ze niet verrassen met een nieuw platform waarin ze geen idee hebben hoe ze hun weg moeten vinden.
Om het hele proces te stroomlijnen, bieden sommige e-commerceorganisaties uitgebreide lanceringsservices om de overgang te vergemakkelijken en realtime training te bieden voor zowel klanten als intern personeel dat nog moet wennen aan nieuwe workflows. Dit kan het verschil betekenen tussen een lang, uitgesponnen implementatieproces en een proces dat gemakkelijk is voor alle betrokkenen.
Als je een organisatie bent die veel verschillende, essentiële bedrijfssoftware gebruikt — zoals ERP, PIM, CRM, OMS, enz. — dan is het cruciaal om een platform te vinden dat ermee kan integreren.
Je wilt niet in een situatie terechtkomen waarin je geld en tijd hebt besteed aan het investeren in een e-commerceplatform om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt met de huidige software. Dat is meer dan alleen verspilling van tijd en moeite; het is ook een verlies van potentiële inkomsten.
De best beoordeelde platforms die er zijn, bieden een oplossing die al je software in één eenvoudig pakket verbindt zonder belemmeringen.
Beveiliging is voor veel klanten topprioriteit bij het kiezen van een platform. Ervoor zorgen dat hun gegevens veilig zijn, is van cruciaal belang voor de implementatie van je service en het uiteindelijke succes ervan.
Een e-commerceplatform speciaal voor B2B moet beveiliging kunnen bieden als het gaat om:
Als al deze zaken op orde zijn, kiezen klanten eerder voor jouw dienst.
Alsof dat nog niet genoeg is, kunnen speciale beveiligingsprogramma's helpen cyberaanvallen op je site te voorkomen en uiteindelijk je SEO-ranking te verbeteren. Het loont om veilig te zijn.
Met kosten bedoelen we niet alleen de concrete kosten, maar ook de interne kosten om de site in gebruik te nemen, te onderhouden, etc. Een belangrijke onderscheidende factor is hoe software-as-a-service (SaaS)-platforms zoals BigCommerce zich verhouden tot on-premise platforms.
Platforms op locatie maken een buitengewone hoeveelheid maatwerk mogelijk, maar vereisen ook fulltime ontwikkelaars vanwege de complexe nuances van het bouwen van de site. Daarnaast vergt een oplossing op locatie ook aandacht voor veiligheid en conformiteit, wat ook in de papieren kan lopen.
Met een SaaS-platform worden veel van de externe activiteiten die het proces kunnen vertragen, afgehandeld door de externe leverancier, waardoor het proces wordt vereenvoudigd en de kosten worden verlaagd. Bovendien kun je door een SaaS-platform met een lange geschiedenis te gebruiken veel gemakkelijker toekomstige kosten beter voorspellen.
Hoewel er geen eenvoudig antwoord is als het gaat om SaaS- versus on-premise-oplossingen, kan het verschil in totale kosten overtuigend zijn.
Het bieden van een aanpasbare, flexibele oplossing is een must voor B2B e-commerceplatforms. De tijd dat bedrijven gewoon een kant-en-klare alles-in-één-oplossing konden uitbrengen en deze voor elk bedrijf en individu kon laten werken, is allang voorbij. De technologie is voortgestreefd en hoe specifieker, hoe beter.
E-commerceplatforms die uitgebreide aanpassingsmogelijkheden bieden, trekken eerder verkopers en klanten aan. De belangrijkste reden hiervoor? Schaalbaarheid. Organisaties die een extreme groei doormaken of zich daarop voorbereiden, hebben behoefte aan een oplossing die mee kan groeien.
Bedrijven over de hele wereld hebben dit ingezien en bieden oplossingen met meer functionaliteit en design — zonder extra kosten. Nu nieuwe methoden, zoals headless commerce, steeds populairder worden, lijkt de vraag naar maatwerk alleen maar toe te nemen.
Meer datagedreven worden is een cruciaal onderdeel van het behouden of opbouwen van succes in de moderne zakenwereld. Als je de gegevens begrijpt die je binnen handbereik hebt, terwijl je op zoek bent naar meer informatiebronnen, kun je je onderscheiden van concurrenten en je bedrijf laten groeien.
Door het gebruik van platforms zoals Google Analytics en de interacties van verschillende online kanalen, is het makkelijker dan ooit om het gedrag van klanten te begrijpen: waar ze zijn, waarin ze geïnteresseerd zijn en waardoor ze omzet genereren.
Een e-commerceplatform dat zich voorbereidt voor succes, moet uitgebreide strategieën hebben voor data-driven besluitvorming.
Wil je de online B2B-verkoop sneller laten groeien? Begin nu door je in te schrijven voor onze gratis B2B Masterclass.
Aan de slagLaten we eens inzoomen op enkele van de meest essentiële functies om op te letten bij B2B e-commercewebsites en platforms:
Verkopen aan B2B en B2C hoeven niet altijd gescheiden silo's binnen uw bedrijf te zijn — in de moderne e-commercesfeer kan de mogelijkheid om beide binnen hetzelfde platform te doen zowel tijd als geld besparen.
Dit is echter niet een functie die alle e-commerceplatforms hebben, en het is belangrijk om je onderzoek te doen bij het bekijken van mogelijke oplossingen.
De omnichannel-ervaring heeft de moderne e-commerce veranderd, waardoor bedrijven een multi-channelbenadering kunnen kiezen, van fysieke storefronts tot online platforms en sociale media. Een uniforme ervaring over alle kanalen heen helpt de verkoop te verhogen en zorgt voor een fijnere klantervaring.
Bij het onderzoeken van platformfuncties moet het vinden van een platform dat ruimte biedt voor omnichannel een essentieel onderdeel van het proces zijn. Gezien hoeveel de winkelervaring de afgelopen tien jaar is veranderd, is het kunnen verkopen aan klanten via elk kanaal waar ze actief zijn, een van de sleutels tot zakelijk succes.
De internationale markt is wereldwijd toegankelijk op een manier die nooit eerder is geweest. Een consument in Amerika kan in China bij Amazon of eBay een product kopen en binnen een week laten bezorgen.
Met hoe verbonden de wereld is, is de mogelijkheid om internationaal te verkopen van cruciaal belang voor langdurige en aanhoudende groei — en dat begint met meertalige ondersteuning.
Door een platform te vinden dat internationalisering biedt, kies je voor een service die met je meegroeit en die de mogelijkheid biedt om op nieuwe markten te verkopen, wanneer je maar wilt.
B2B e-commercebedrijven zijn vaak complexer dan B2C e-commercebedrijven. Vanwege de nuances en regels die vaak worden geassocieerd met verkopen aan andere bedrijven, moet je je e-commerceplatform zo kunnen inrichten dat er verschillende koperservaringen zijn, afhankelijk van de gebruiker.
Om die reden moet de e-commercesoftware van je keuze de optie bieden om toegang tot bepaalde delen van je website op individuele basis toe te staan of te weigeren.
Je wilt bijvoorbeeld misschien:
Hoe je deze opties kunt gebruiken, houdt in dat je de ervaring van uw B2B-kopers en verschillende soorten klanten en producten bekijkt. Je moet ervoor zorgen dat de B2B e-commercesoftware die je kiest, in de eerste plaats in de mogelijkheid biedt om deze keuzes te maken. Anders kom je problemen tegen bij het uitbouwen van deze trajecten in de toekomst.
B2B-bedrijven hebben veel variabelen. Tools voor klantbeheer, uitvoeringscentra en punchout-catalogussen: er zijn veel verschillende systemen die moeten samenwerken om een uniform bestellingsbeheer- en aanpassingssysteem te creëren.
Je moet ervoor zorgen dat je B2B e-commerceplatform transactieopties in één uniforme oplossing mogelijk maakt, aangezien verschillende tools die niet samenwerken, leiden tot chaos, verwarring en mogelijke problemen met voorraadbeheer en orderafhandeling.
Dit is met name relevant als je een hybride bedrijf hebt dat zowel B2C- als groothandelskanalen aanbiedt, aangezien het verminderen van kanaalconflicten en -beheer van cruciaal belang zijn voor je bedrijf.
Daarnaast wil je misschien je beste klanten andere bezorgopties aanbieden, ook weer afhankelijk van hun niveau, locatie of andere factoren.
Wanneer merken een e-commercewebsite willen maken, is één ding het belangrijkste: de gebruikerservaring. Je wilt dat je merk B2B-klanten aanspreekt en daarom moeten de gebruikerservaring en gebruikersinterface (UX/UI) van je site hun ervaring bevredigender en prettiger maken.
Je kunt bijvoorbeeld overwegen je e-commerceproductvideo's te automatiseren om video's in bulk te genereren. Video's zijn visueel aantrekkelijker dan tekst en je zult waarschijnlijk hogere conversies behalen door dit aantal te vergroten.
Naarmate meer en meer B2B-bedrijven evolueren naar een verbeterde UX/UI met optimalisatie-opties, kun je het beste een platform identificeren met de personalisatie-opties die je nodig hebt. Je wilt een platform vinden waarmee je een e-commercesite kunt maken die:
BigCommerce is een populaire Open SaaS-platformprovider en een groeiende headless commerce-provider op basis van lage totale eigendomskosten en zeer flexibele API's.
BigCommerce biedt klanten verschillende B2B-functies en add-ons die niet te vinden zijn in concurrerende softwareoplossingen om een moderne, probleemloze e-commerce-ervaring te bieden.
Het BigCommerce-platform maakt het voor hybride bedrijven met zowel B2B- als B2C-klanten gemakkelijk om verschillende prijslijsten of catalogussen aan te bieden aan verschillende klantengroepen. Met andere woorden: je kunt zowel B2B als B2C verzorgen in een uniforme oplossing.
Wat onderscheidt BigCommerce van andere digitale platforms? Eén woord: features.
De next-level functies van BigCommerce B2B Edition maken het koopproces beter beheersbaar en minder ingewikkeld voor je klanten door de volgende functies te bieden:
Bovendien biedt BigCommerce bedrijven de mogelijkheid om de front-end en back-end van hun e-commercewinkel te combineren met headless commerce, wat extra voordelen biedt, waaronder:
Geen enkel ander e-commerceplatform biedt de veelheid en verscheidenheid aan functies, modules en marketingtools die beschikbaar zijn bij BigCommerce.
Om te onderzoeken en te vergelijken, andere e-commerceplatforms omvatten:
Klaar om meer te ontdekken over hoe BigCommerce jouw B2B-bedrijf kan laten groeien?
Vraag B2B-prijzen aanNu je weet waar je naar moet kijken als je een B2B-commerceplatform zoekt en de beste opties hebt bekeken, is het tijd om je opties te beperken.
Als je een beetje keuzestress hebt, is dat niet erg. Dit is tenslotte geen beslissing die lichtvaardig genomen moet worden.
We willen je graag drie vragen meegeven die zouden moeten helpen om de keuze te maken welk platform het beste is voor jouw bedrijf:
Als je deze vragen kunt beantwoorden, zou je zonder problemen de juiste B2B e-commerce-oplossing moeten kunnen vinden.
Het antwoord? Dat hangt ervan af.
Aan de ene kant kan verkopen als groothandel leiden tot een enorme versterking van de merkbekendheid. Het is mogelijk dat je merk via je groothandelsklanten bij een publiek terechtkomt waarvan je nooit had gedacht dat je eraan zou verkopen. Daarnaast opent verkopen als groothandel de deur voor andere zakelijke kansen, zoals dropshipping.
Bovendien zullen je groothandelsklanten waarschijnlijk vaste klanten worden zolang je in hun behoeften kunt voorzien.
Aan de andere kant zijn er enkele nadelen aan groothandel als retailer, vooral als de retailer Direct-to-Consumer (DTC) verkoopt. Het belangrijkste punt om over na te denken is dat je gedurende dit proces een gedeelte van je merkidentiteit kunt verliezen. Hoewel je producten nog steeds jouw producten zijn, kunnen individuele klanten je producten (en je merk) gaan associëren met de retailers waarmee je zaken doet. Hoewel dit niet noodzakelijk een slechte zaak is, is het wel iets om over na te denken.
Bovendien creëert de verkoop als groothandel een kloof tussen jou en je individuele klanten. Omdat je retailklanten nu contact hebben met de uiteindelijke consument, krijg je misschien niet zoveel directe feedback over je producten als je zou willen.
Met behulp van een B2B e-commerceplatform kun je de volgende dingen bereiken:
De complexiteit en omvang van je bedrijf zullen van invloed zijn op welk e-commerceplatform het beste past bij je zakelijke behoeften.
Het ene bedrijf moet er misschien voor zorgen dat de aanbieder van je e-commerceplatform alle digitale en fysieke klantcontactpunten kan integreren. Een ander kan daarentegen een B2B-e-commerceoplossing nodig hebben die selfservice biedt of goede herbestellings- of SEO-mogelijkheden heeft.
Het hangt uiteindelijk af van je bedrijfsmodel en wat je probeert te bereiken. Er zijn veel B2B e-commerce software-opties die partnerecosystemen bieden die kunnen voldoen aan de behoeften van je online winkels.
Met een SaaS-oplossing worden alle technische aspecten van het runnen van een B2B — van het hosten van e-commercewebsites tot beveiliging en onderhoud — verzorgd door de serviceprovider. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over inbreuken of bugs die downtime voor je site veroorzaken — en het betekent ook dat je meer tijd kunt besteden aan het verbeteren van je website en je bedrijf.
De meeste SaaS-e-commerceplatforms worden voortdurend verbeterd door de ontwikkelaars, waarbij vrij vaak nieuwe versies worden uitgebracht.
Bij opensourceplatforms is de gebruiker verantwoordelijk voor het installeren, beheren en hosten van een onlinewinkel. Dat levert je volledige flexibiliteit en controle over het platform op, maar de kosten voor hosting, beveiliging en ontwikkeling kunnen snel oplopen.
Omdat distributeurs de schakel zijn tussen fabrikanten en groothandels, zijn bijna al hun verkopen meestal op rekening en zijn het herhalingsaankopen. Daarom hebben ze aangepaste prijzen, accountaanmelding en internetvoorwaarden nodig voor vrijwel al hun klanten.
Groothandelaars kopen van distributeurs en verkopen dan door — ze kunnen rechtstreeks aan retailers verkopen, waar ze de bovenstaande e-commercefuncties nodig hebben. Wel zullen ze nog voorbereid moeten zijn op eenmalige aankopen. Hier zijn volumeprijzen en afrekenen voor gasten dan weer het meest gangbaar.
Je kunt je B2B e-commerceplatform beveiligen door een of meer van de volgende dingen te implementeren: