De tijd van de starre, monolitische architectuur ligt achter ons. Voor B2B e-commercebedrijven is de nieuwe trend om een headless-benadering te omarmen en toe te passen die bedrijven in staat stelt snel op te schalen, flexibiliteit te behouden en te bewegen met de snelheid van het bedrijfsleven.
Strikt genomen scheidt headless B2B e-commerce de front- en back-endsystemen van een website om een flexibelere ontwikkelomgeving te creëren.
Ontwikkelaars zijn vrij om systemen te bouwen zoals zij dat nodig achten, waardoor betere en betrouwbaardere klantervaringen worden gecreëerd. Ze maken vaak gebruik van Application Programming Interfaces (API's), waardoor platforms de beste opties in hun hele technische stack kunnen gebruiken.
Headless B2B e-commerceplatforms zijn flexibel en beter geschikt voor moderne omnichannel-retailers met grote aantallen B2B-klanten. Bedrijven met een headless architectuur hebben 77% meer kans om uit te breiden naar nieuwe kanalen.
Nieuwe kanalen betekent meer klanten — en meer omzet.
Hoewel het voor de eindgebruiker misschien niet duidelijk is, zijn er grote verschillen in hoe headless e-commerceplatforms en een traditionele sitestructuur worden benaderd. Er zijn use-cases voor beide, maar hoe complexer je behoeften worden, hoe waarschijnlijker het is dat een headless systeem de betere aanpak is.
Headless systemen zijn in hoge mate aanpasbaar en bieden ontwikkelaars bijna onbeperkte opties voor aanpassing en personalisatie om aan de behoeften van de klant te voldoen. Wil je een systeem dat grensoverschrijdend verkoopt, cryptocurrency accepteert en producten aanbeveelt op basis van aankoopgeschiedenis? Met een headless systeem kan dat allemaal, en nog meer.
Een traditioneel B2B e-commercesysteem heeft de front-end en back-end aan elkaar gekoppeld en zijn van elkaar afhankelijk. Deze zijn perfect geschikt voor basisoplossingen die geen niet-standaard functionaliteit vereisen. Ze hebben echter moeite om nieuwe technologie te integreren en kunnen moeilijk zijn om in te werken.
Voor moderne B2B e-commercewebsites wordt de headless-benadering steeds meer de norm. Voor B2B-organisaties zijn de voordelen die het biedt bij het creëren van e-commerce-ervaringen ten opzichte van traditionele systemen aanzienlijk.
Door de front-end en back-end los te koppelen, kun je beide veel aanpassen, zonder het bredere ecosysteem te beïnvloeden. Als je een front-end-API wilt gebruiken die niet noodzakelijkerwijs goed werkt met je back-end-architectuur, wordt dat potentiële conflict geëlimineerd voordat het een probleem wordt.
Gerelateerd aan het bovenstaande: headless-oplossingen bieden een schat aan opties en sjablonen. De front-end kan vanaf de basis worden opgebouwd om een op maat gemaakte oplossing te creëren die speciaal is ontworpen voor een hoogwaardige gebruikerservaring.
Klanten verwachten een cleane, snelle koopervaring. Met een headless-aanpak kunnen e-commerceplatforms onnodige onderdelen verwijderen en snel wijzigingen aanbrengen. Als je een product hebt waar plotseling veel vraag naar is, is een headless-benadering het beste om op te schalen en hierop in te spelen.
Omnichannel-verkopen zijn niet langer een leuke extra, maar een must. Verkopen via een groot aantal verschillende verkoopkanalen van derden vergroot je contactmomenten en laat je producten een veel breder publiek bereiken. Headless systemen kunnen gebruikmaken van API's die je producten automatisch naar een willekeurig aantal aanvullende platforms pushen.
Het kan enige tijd duren voordat veranderingen in berichtgeving op de markt worden gebracht. Een headless oplossing waarbij je een product één keer moet updaten voordat het naar alle kanalen wordt gepusht, vereenvoudigt dit echter. Dit vertaalt zich ook in het betreden van nieuwe markten of verkopen over de grenzen heen.
Moderne B2B-e-commerceplatforms profiteren van meerdere externe leveranciers voor alles, van betalingen tot beveiliging. Headless oplossingen maken de integratie van deze losgekoppelde systemen eenvoudiger.
Communicatie tussen afzonderlijke systemen, zoals een ERP-platform (Enterprise Resource Planning), is niet altijd gemakkelijk, maar headless commerce-oplossingen nemen een aantal van de mogelijke belemmeringen weg.
Uiteindelijk draagt dit allemaal bij aan een superieure klantervaring. De eindgebruiker is de belangrijkste stakeholder in B2B e-commerce en headless systemen zijn het best uitgerust om hen te leveren wat ze willen en hoe ze het willen, van productonderzoek tot afrekenen.
BigCommerce is gemaakt voor snelheid en flexibiliteit en beschikt over de meeste headless-integraties.
Meer informatieHoewel headless benaderingen in veel opzichten beter kunnen zijn dan traditionele e-commerce, hebben ze ook nadelen. Deze moeten worden overwogen tijdens het besluitvormingsproces.
Extra functionaliteit brengt extra complexiteit met zich mee — en deze complexiteit weer extra kosten. Het integreren van aanvullende SaaS-oplossingen en API's kan de kosten verhogen, hoewel het rendement op de investering dit meestal ondersteunt.
Headless systemen kunnen een uitdaging zijn voor ontwikkelaars, dus meestal brengt de lancering een personeelsuitbreiding met zich mee. Er zullen meer behoeften en uitgaven zijn, maar dat hoort erbij.
Natuurlijk is iedere situatie uniek. Er is geen vastomlijnd sjabloon dat je kunt volgen om te bepalen of je headless moet gaan, maar dit zijn enkele vragen waarvan het goed is om ze aan jezelf te stellen.
Start-ups of beginnende bedrijven met een beperkt productaanbod hebben misschien niet de extra last van een headless systeem nodig. Gevestigde bedrijven met meer volgroeide markten zijn echter goede kandidaten.
Als ze een goed begrip hebben van hun klanten en de markt waarin ze actief zijn, zijn ze beter voorbereid om een e-commerce oplossing op maat te leveren.
Als je slechts een paar producten verkoopt, of een paar varianten daarvan, is de kans kleiner dat je alle voordelen van een headless systeem zult benutten. Naarmate een bedrijf volwassener wordt en de productcatalogus groter wordt, kan het een grotere uitdaging worden om producten up-to-date te houden. Dan werkt een headless aanpak het beste.
Het lanceren van een headless systeem kost middelen, zowel tijd als geld. Het systeem zal zichzelf waarschijnlijk in de loop van de tijd terugbetalen, maar op korte termijn is er sprake van hoge kosten. Als de aanvankelijke commitment te groot is, kun je waarschijnlijk beter vasthouden aan een traditioneel e-commercesysteem.
Headless systemen kunnen veel onderdelen van je bedrijf omvatten, niet alleen een klantgericht platform. Externe en interne processen en workflows kunnen profiteren van een headless aanpak.
Een nieuw CMS is vaak de eerste stap bij het inzetten van een headless systeem. Een headless CMS is ideaal voor omnichannel-verkopen en geeft ontwikkelingsteams een snel en eenvoudig platform om in te werken en technologie voor toekomstbestendigheid.
Voor bedrijven met een aanzienlijke aanwezigheid op het gebied van e-commerce kan een headless CMS een flinke upgrade zijn.
Met een DXP kunnen bedrijven hun digitale aanwezigheid snel beheren en inzetten om een betere klantervaring te bieden. Dit kan mogelijkheden bieden voor personalisatie of een groot dataveld bouwen om te gebruiken voor klantinzichten.
PWA's combineren het beste van mobiele en web-apps om een grotere optimalisatie te creëren. Ze maken websites met de look en feel van een mobiele app. De flexibiliteit die headless systemen bieden, maakt ze perfect voor het implementeren en beheren van deze rijke ervaringen.
Wil je de online B2B-verkoop sneller laten groeien? Begin nu door je in te schrijven voor onze gratis B2B Masterclass.
Aan de slagHeadless B2B e-commerce is misschien niet geschikt voor een webshop dat begint, maar wanneer schaalbaarheid een probleem wordt, is het bijna verplicht...De voordelen op het gebied van flexibiliteit en gebruiksgemak maken ze ideaal voor het bouwen van een goed werkende storefront.
Ja, tenminste voorlopig wel. Nu de digitale transformatie in volle gang is, laten alle trends voor B2B e-commerce zien dat headless systemen de standaard worden.
Met headless kunnen merken e-commerce-ervaringen creëren met behulp van krachtige API's. Bij BigCommerce kunnen kerncomponenten van ons SaaS-platform worden uitgebreid en aan andere omgevingen worden gekoppeld, zodat je efficiënter kunt werken en knelpunten kunt verminderen.
Alleen jij kunt bepalen of je organisatie volwassen genoeg is om de verandering door te voeren. Je moet een volledige inventarisatie maken van je zakelijke behoeften, mogelijkheden en middelen voordat je besluit of de traditionele aanpak al dan niet werkt of dat je een upgrade van de handelsarchitectuur nodig heeft.