Door online producten te verkopen, kan je bedrijf een vrijwel onbeperkt publiek bereiken, maar het is niet altijd gemakkelijk om de juiste leads te vinden en ze om te zetten in klanten.
CPA-marketing, een afkorting van cost-per-action-marketing, is een vorm van affiliatemarketing die door bedrijven van elke omvang wordt gebruikt om hun marketing op te schalen en een groter publiek te bereiken.
Dit houdt in dat je samenwerkt met een influencer, blogger of uitgever die jouw producten promoot in ruil voor een vergoeding op commissiebasis. De affiliate ontvangt een commissie als een klant een product koopt via de marketinginspanningen van de affiliate.
De affiliate kan bijvoorbeeld een recensie schrijven, een banneradvertentie op zijn website zetten of een video op social media plaatsen om het product van de adverteerder te promoten.
In tegenstelling tot andere soorten digitale marketingtactieken, zoals cost per click (CPC) waarbij je betaalt om te adverteren zonder garantie op een verkoop, hoef je bij CPA-marketing pas te betalen nadat de verkoop heeft plaatsgevonden.
Als de klant om terugbetaling vraagt, kun je alle uitbetalingen aan de affiliate terugvorderen.
Bij deze regeling neemt de affiliate meer risico dan de adverteerder, omdat zijn verdienpotentieel afhangt van hoeveel websiteverkeer hij kan aantrekken en omzetten in betalende klanten.
Het CPA-marketingmodel is een advertentiemodel dat bestaat uit een uitgever (affiliate), een bedrijf (adverteerder) en een CPA-netwerk (een platform dat affiliates samenbrengt die commissies willen verdienen door producten te promoten en bedrijven die hun producten gepromoot willen hebben).
Adverteerders gebruiken meestal een CPA-netwerk om de beste affiliate te vinden om hun product te adverteren. Dit is vaak een uitgever of influencer die gerelateerde inhoud maakt en een gevestigd publiek heeft.
Een reisblogger kan bijvoorbeeld gespecialiseerd zijn in het publiceren van content over culinaire hotspots via WordPress. Een app-ontwikkelaar kan een mobiele app aanbieden waarmee gebruikers restaurants kunnen vinden en beoordelen, wat zou aansluiten bij het publiek van de reisblogger.
Het CPA-netwerk helpt affiliates en adverteerders aan elkaar te matchen, zodat influencers producten kunnen aanprijzen die ze echt leuk vinden, en bovendien een commissie krijgen voor elke verkoop. Bedrijven kunnen een klantenkring bereiken waar ze anders geen toegang toe zouden hebben.
CPA-affiliatemarketing maakt gebruik van browsercookies om acties van klanten toe te schrijven aan een specifieke affiliatelink of verwijzingsbron, zodat affiliates een commissie kunnen verdienen voor elke verkoop die ze hebben helpen genereren.
Een affiliate is meestal een influencer, uitgever of contentmaker die een blog, website of merk runt met een eigen publiek. Affiliates werken samen met adverteerders om verkeer naar de e-commercesite van de adverteerder te leiden.
Het bedrijf of de adverteerder is een merk dat op zoek is naar kwalitatief hoogstaand verkeer naar zijn e-commercesite en de verkoop verhoogt door samen te werken met een affiliate die zijn producten kan promoten.
Een CPA-netwerk is een kanaal tussen een adverteerder en een uitgever, meestal een bedrijf dat als hoofddoel heeft gekwalificeerde affiliates door te lichten en adverteerders te helpen aanbiedingen te vinden van affiliates die de meeste kans maken om leads te genereren.
CPA-netwerken beheren ook de relaties tussen adverteerders en affiliates en zijn vaak verantwoordelijk voor de afhandeling van de betalingen.
De adverteerder betaalt de affiliate een percentage van de verkoopprijs van het product nadat een klant een artikel heeft gekocht dankzij de marketingstrategieën van de affiliate. De uitgever krijgt alleen een commissie als er een verkoop plaatsvindt.
De affiliate ontvangt een commissie wanneer een klant een specifieke actie onderneemt, zoals het bezoeken van de website van de adverteerder en het inschrijven voor een nieuwsbrief, of het inschrijven voor een proefperiode.
Veel affiliateprogramma's betalen een eenmalige commissie wanneer een klant een aankoop doet. Met een affiliatemodel met terugkerende betalingen krijgt de affiliate elke keer dat die klant weer een aankoop doet, opnieuw betaald.
Als je aan de slag wilt met affiliate marketing, moet je bekend zijn met de basisterminologie en de belangrijkste statistieken, zodat je het succes van je campagnes kunt meten:
Affiliate-overeenkomst: Een contract waarin de voorwaarden van de affiliaterelatie tussen de adverteerder en de affiliate staan. De overeenkomst specificeert de verantwoordelijkheden van elke partij en de commissie die een affiliate ontvangt bij verkoop (meestal een vast percentage van de verkoopprijs).
Boven de vouw: Inhoud op een website die zichtbaar is zonder naar beneden te hoeven scrollen. Vanwege de grote zichtbaarheid wordt 'boven de vouw' beschouwd als de meest wenselijke (en dure) plek voor het plaatsen van advertenties.
Chargeback: Wanneer een commissie wordt afgetrokken omdat een verkoop niet doorging (het artikel is teruggestuurd of de klant heeft om terugbetaling gevraagd).
Commissie: Een percentage van de verkoopprijs van een product dat aan de affiliate wordt betaald voor een toegekende conversie.
Cookies: Met behulp van cookies kunnen adverteerders bijhouden welke affiliate krediet krijgt voor een verkoop. Cookies wijzen elke websitebezoeker een unieke identificatiecode toe en volgen acties die ze op de website ondernemen, zoals het klikken op een affiliatelink.
Contextuele link: Een tekstlink die binnen een affiliatewebsite wordt geplaatst en die terugleidt naar de website van de adverteerder.
Conversiepercentage: Het percentage websitebezoekers dat klant wordt, gedeeld door het totale verkeer.
Cost Per Action (CPA): De kosten van adverteren gedeeld door het aantal ondernomen acties. Als een bedrijf bijvoorbeeld 150 dollar uitgeeft aan een campagne en er zijn 10 acties uit die campagne voortgekomen, dan zijn de kosten per actie 15 dollar.
Cost Per Lead (CPL): Het bedrag dat nodig is om een nieuwe potentiële klant voor je verkoopteam te genereren. Stel dat je 1000 dollar uitgeeft aan een PPC-campagne en 10 gebruikers converteren in leads, dan is je CPL 100 dollar.
Earnings Per Click (EPC): Het gemiddelde bedrag dat je verdient telkens als iemand op een van je affiliatelinks klikt. Berekend als totale verdiensten over periode x gedeeld door het aantal klikken in periode x.
Aanbodpagina: De webpagina waar de conversie plaatsvindt nadat een klant de vereiste actie heeft ondernomen.
Return on Investment (ROI): De opbrengst die een affiliatecampagne oplevert, gedeeld door de advertentie-uitgaven, vermenigvuldigd met 100.
Om het meeste uit je CPA-marketingcampagne te halen, zoek je een affiliatemanager met wie je een goede relatie hebt. Ook het kiezen van het juiste aanbod en CPA-netwerk zijn belangrijk om een hoog rendement te behalen.
Affiliatemanagers houden namens jou toezicht op een affiliateprogramma. Ze vinden partners die aan jouw vereisten voldoen en onderhandelen over partnerovereenkomsten met affiliates.
Zoek een affiliatemanager die je helpt een positieve relatie op te bouwen met je affiliatepartners, zodat ze je producten zullen blijven promoten. Sommige affiliatemanagers leveren ook creatieve input om affiliatepartners te helpen de meest relevante inhoud te creëren.
Er is sprake van affiliatefraude wanneer affiliates de engagementcijfers (bijv. de hoeveelheid klikken of verkeer) kunstmatig opblazen om hogere commissies te verdienen. Pop-ups, spam of het gebruik van bots om een website met verkeer te overspoelen zijn voorbeelden van frauduleuze activiteiten van onbetrouwbare affiliates.
Sommige affiliates maken simpelweg content van lage kwaliteit die je merkreputatie meer kwaad dan goed doet. Kies een hoogwaardig CPA-netwerk dat een streng doorlichtingsproces heeft voor affiliates en fraudepreventiediensten aanbiedt.
Als beginner zonder veel ervaring met online marketing kun je door lid te worden van een CPA-netwerk een CPA-aanbod kiezen en beginnen met het ontvangen van verkeer van affiliate sites. Kies een netwerk dat een duidelijk dashboard biedt om belangrijke statistieken en financiële informatie bij te houden.
Een ander belangrijk aspect is een handige lijst met aanbiedingen van een reeks gerenommeerde uitgevers in de branches waarop je je wilt richten.
Een goed CPA-netwerk werkt zijn aanbiedingen regelmatig bij, dus je zou op elk moment een lange lijst van aanbiedingen moeten hebben om uit te kiezen. Sommige netwerken leveren ook creatieve input zoals landingspagina's, banners en aanbevolen advertentieteksten, waardoor je makkelijk een campagne kunt starten.
Controleer ook het doorlichtingsproces van het netwerk voor affiliates zelf. Als het platform te laks is, kan het zijn dat ze ondermaatse affiliates accepteren.
Nu je een aanbod hebt gevonden en je hebt aangesloten bij een netwerk, moet je verkeer naar je site leiden. De meestgebruikte methoden daarvoor zijn SEO, e-mailmarketing, pay-per-click (PPC) advertenties, native ads, Google-advertenties en social media.
Om commissies effectief uit te betalen aan affiliates, moet je een betalingsverwerker en betalingsstructuur kiezen. Ga je affiliates bijvoorbeeld betalen op basis van terugkerende verkoop, betalen per actie of betalen per verkoop?
Veel betalingsverwerkers voor CPA-marketing bieden chargeback-bescherming (een geld-terug-garantie voor het geval een klant de verkoop annuleert) en fraudepreventie. Met een betalingsverwerker kun je ook je CPA-marketinguitgaven bijhouden en beheren vanuit één dashboard.
CPA-marketing werkt omdat het adverteerders toegang biedt tot een breed publiek terwijl het rendement op advertentie-uitgaven (ROAS, return on ad spend) wordt gemaximaliseerd.
Door samen te werken met affiliates kun je een breder publiek bekend maken met je producten. Contentmakers en influencers hebben meestal een publiek dat hen vertrouwt, dus het promoten van je producten op hun site helpt bij het opbouwen van naamsbekendheid en reputatie.
CPA-marketing is betaalbaar omdat je alleen een commissie betaalt als er een verkoop uit voortkomt, waardoor een hoog rendement op de investering ontstaat. Commissies kunnen een vast bedrag zijn of een percentage van de verkoopprijs.
CPA-marketing is een weinig riskante vorm van affiliatemarketing omdat je alleen betaalt als je een conversie ontvangt. Dit zorgt ervoor dat alle verwijzingen die je ontvangt waarde genereren, terwijl de kans dat een affiliate het systeem bespeelt om de hoeveelheid klikken of verkeer kunstmatig op te blazen, enorm wordt verkleind.
Een CPA-marketingcampagne is eenvoudig in te stellen. Je hoeft enkel een CPA-netwerk en een aanbieding te kiezen om aan de slag te gaan, zonder hoge opstartkosten. Je kunt een affiliatemanager aanstellen om namens jou te onderhandelen over affiliate-overeenkomsten en commissies automatisch te laten betalen via de door jou gekozen betalingsverwerker.
CPA-affiliatenetwerken fungeren als een kanaal voor adverteerders en affiliates om partnerschappen aan te gaan waar beide partijen iets aan hebben. De beste CPA-netwerken hebben duizenden gescreende affiliates, een aanzienlijke lijst van verschillende aanbiedingen waaruit je kunt kiezen, fraudepreventiediensten en aanpasbare dashboards voor het bijhouden van campagnestatistieken.
MaxBounty is door OfferVault uitgeroepen tot het nr. 1 CPA-netwerk in 2021, en wordt gebruikt door bekende merken als Apple, Microsoft en American Express.
Het platform biedt een Advertising Tracking Interface voor toegang tot gedetailleerde trackingrapporten om de voortgang te controleren en de campagneprestaties te optimaliseren.
Panthera Network, gespecialiseerd in performance-advertising, biedt toegang tot duizenden top-affiliates en e-mailmarketeers die voldoen aan de CAN SPAM-regels. Affiliates kunnen aanbiedingen op de markt brengen in verschillende mediakanalen en vormen, waaronder banneradvertenties, e-mail, mobiele advertenties, pop-ups, zoekadvertenties en social media.
Panthera heeft ook een streng screeningsproces voor affiliates om de kans op advertentiefraude te minimaliseren.
Zes jaar op rij door mThink uitgeroepen tot het nummer 1 CPA-netwerk wereldwijd en een geprezen als Top User Acquisition Company door Business of Apps: Perform[cb] is een alles-in-één-oplossing voor CPA-marketing. Perform[cb], dat is opgericht als Clickbooth in 2002, beweert de strengste normen voor naleving en merkbescherming in de branche te hebben.
PeerFly heeft meer dan 2000 live aanbiedingen waaruit je op elk moment kunt kiezen en rekent geen maandelijkse kosten. Volgens de website werkt PeerFly met meer dan 75.000 actieve affiliates in 165 landen en werkt het samen met merken als Uber, Target, Fiverr en McAfee.
In tegenstelling tot andere affiliatenetwerken is de software op maat gemaakt voor elke adverteerder, zodat je alle functies kunt toevoegen die je wilt. Hoewel PeerFly in 2009 werd opgericht, is het een klein bedrijf gebleven, zodat elke adverteerder een toegewijde vertegenwoordiger heeft die zijn account dagelijks beheert.
W4 beheert CPA-, CPC- en CPM-campagnes met gekwalificeerde affiliates. Het bedrijf doet zijn eigen interne campagnetesten om de prestaties en opbrengst te garanderen, terwijl het de gebruikers tracking- en rapportagemogelijkheden biedt.
Admitad heeft een netwerk van meer dan 30.000 adverteerders. Aangeboden advertentieruimtes omvatten social media, YouTube-kanalen, berichtenplatforms, maar ook cashback- en loyaliteitsprogramma's. Je krijgt gedetailleerde orderrapporten met een ordervolgsysteem.
Het platform heeft een deduplicatiefunctie waarmee je orders uit andere betaalde bronnen kunt filteren, zodat je niet twee keer voor dezelfde lead betaalt. In 2020 werden meer dan 162 miljoen orders gedaan via Admitad-uitgevers, volgens de website.
CPA-marketing is een betaalbare, hoogwaardige vorm van affiliatemarketing die bedrijven in staat stelt om nichedoelgroepen te bereiken door samen te werken met uitgevers en influencers om online geld te verdienen.
Als je ermee aan de slag wilt, hoef je je alleen maar aan te sluiten bij een CPA-netwerk en te gaan werken met een affiliatemanager die je kan koppelen aan gekwalificeerde affiliates. Het kiezen van het juiste CPA-netwerk is de sleutel tot het behalen van de hoogste conversiepercentages en ROI uit CPA-marketing.
CPA staat voor 'cost per action', wat verwijst naar de vergoeding die een adverteerder betaalt telkens als een nieuwe lead een vooraf gedefinieerde actie onderneemt (bijvoorbeeld het kopen van een artikel of het aanmelden voor een nieuwsbrief) die kan worden toegeschreven aan een promotiecampagne van een affiliate.
Affiliates krijgen een commissie voor elke actie van een lead die het resultaat is van hun marketinginspanningen. Adverteerders verdienen geld aan verkopen die via affiliatelinks worden gegenereerd.
Met CPA-marketing kunnen adverteerders een publiek bereiken dat ze anders niet zouden bereiken (bijvoorbeeld het lezerspubliek van een nichepublicatie) en de vindbaarheid van producten vergroten. Dit leidt tot meer omzet voor de adverteerder.
De beste methode voor CPA-marketing is om commissies aan verkopen te koppelen. Hoewel je ervoor kunt kiezen om affiliates te betalen voor andere acties van websitebezoekers, zoals het invullen van een formulier, het downloaden van een whitepaper of het aanmelden voor je nieuwsbrief, garanderen deze acties niet dat er een verkoop zal plaatsvinden.