Meer dan alleen een overgang naar digitale tools, verandert digitale transformatie de manier waarop bedrijven werken en met hun klanten omgaan

Artikelkop b logo driehoek digitaal abstract

Verhoog je e-commerceverkoop van 1 miljoen naar 100 miljoen

"Digitale transformatie" kan een vage term zijn en kan verschillende betekenissen hebben voor verschillende sectoren. Het is moeilijk om een definitie te geven die voor iedereen van toepassing is.

In grote lijnen is digitale transformatie de laatste in een lange reeks van op technologie gerichte verschuivingen. Het verandert de manier waarop bedrijven omgaan met klanten en hoe bedrijven processen uitvoeren. Het is het implementeren van nieuwe technologie en het upgraden van elk onderdeel van een bedrijf.

De grootste succesverhalen heroverwegen de manier waarop ze werken.

Wat is digitale transformatie en waarom gebeurt het?

Het proces van digitale transformatie is een direct gevolg van de exponentieel versnelde evolutie van technologie. Dankzij technologie kunnen projecten die voorheen weken duurden, in luttele uren worden afgerond. Alles gaat sneller en de enorme hoeveelheden gegevens die nu beschikbaar zijn, openen nieuwe mogelijkheden en veranderen de bedrijfsdoelstellingen.

Dus, waarom is dit belangrijk voor bedrijven, of meer specifiek voor e-commerce? Digitale transformatie stelt bedrijven in staat om de klantervaring te verbeteren, sneller te innoveren om niet achterop te raken en klantinzichten te verzamelen die helpen beter te begrijpen wat aankoopbeslissingen motiveert.

Het omarmen en implementeren van succesvolle digitale transformatie-projecten wordt steeds vaker vereist om concurrerend te blijven in de markt.

Branches veranderen door digitale transformatie

Vrijwel elke branche is op de een of andere manier getroffen, maar deze ondergaan grotere — en snellere — veranderingen dan de meeste andere. 

De COVID-19-pandemie was meer een duw het digitale tijdperk in, maar steeds meer bedrijven stellen op zijn minst stappenplannen op voor digitale disruptie. Dit zijn enkele trends op het gebied van digitale transformatie die we zien.

Consumentenretail.

  • Platforms bevelen gerelateerde producten aan tijdens het afrekenen.
  • Geautomatiseerd beheer van de toeleveringsketen zodat sites automatisch worden bijgewerkt wanneer een product niet op voorraad is.
  • Self-checkout-systemen die het afrekenen voor klanten sneller maken en de gebruikerservaring verbeteren.

Enterprise-software.

  • Door de toename van automatisering is SaaS gemeengoed geworden en zijn workflows gestroomlijnd.
  • Verbeterde persoonlijke communicatie door betere tools.
  • De cloud heeft de manier veranderd waarop enterprise IT-organisaties software van derden gebruiken.

Gezondheidszorg en farmacie.

  • Betere toegang tot gezondheidsinformatie door patiënten.
  • Aanzienlijke toename van internet-of-things-apparaten, van robotondersteunde operaties tot IOT-wearables die vitale functies in realtime bewaken.
  • Elektronische medische dossiers om ervoor te zorgen dat de medische geschiedenis nauwkeurig wordt bijgehouden.

Telecommunicatie.

  • Uitgebreid dienstenaanbod, zoals kabeltelevisie en internet.
  • 5G-service mogelijk maken voor alle mobiele apparaten voor betere connectiviteit.
  • Investeren in artificial intelligence-oplossingen om de klantervaring te optimaliseren.

Verzending en logistiek.

  • Snellere levertijden, inclusief modellen voor same-day operation.
  • Slimme magazijnen die 24/7 draaien.
  • Autonome bezorgvoertuigen die gebruikmaken van cloud computing en logistiek opnieuw vormgeven.

Het laatste woord

De digitale transformatie heeft de manier waarop mensen omgaan met de wereld en mensen fundamenteel veranderd. Dit proces vertraagt niet, aangezien toekomstige technologieën zoals AI, machine learning en virtual reality van nicheproducten naar mainstream gaan. 

Organisaties die wendbaar en flexibel zijn, kunnen beter schakelen wanneer de juiste gelegenheid zich voordoet en nu en in de toekomst concurrerend zijn.

Veelgestelde vragen over digitale transformatie

Waarom vertragen bedrijven digitale transformaties?

Hierop is geen eenvoudig antwoord te geven, aangezien elk geval uniek is. Er zijn echter enkele algemene trends waarom bedrijven hun digitale transformatietraject uitstellen of halve stappen zetten. 

Digitale transformaties vereisen ingrijpende herzieningen van verouderde systemen.

Voor gevestigde, grote ondernemingen kan verandering plotseling opdoemen. Nieuwe initiatieven, met name die waarbij grootschalige veranderingen in belangrijke onderdelen van het bedrijf betrokken zijn, moeten weloverwogen en met veel aandacht worden ondernomen. 

De uitvoering kan ook omslachtig zijn, omdat verouderde IT-systemen al dan niet goed werken met nieuwe platforms. Beslissen om de bedrijfstransformatie te omarmen, vereist volledige organisatorische buy-in en moet niet lichtvaardig worden opgevat.

Dat de directie erachter staat, is een vereiste.

In verband met het bovenstaande hebben deze veranderingen een digitale leider nodig die adequaat middelen kan toewijzen om digitale transformatie-initiatieven te voltooien. Dit is vaak iemand met een positie op CEO- of CIO-niveau. Voor beslissingen op ondernemingsniveau is iemand nodig die optreedt als trekker van het project, met name als het gaat om beslissingen die verandermanagement introduceren in de hele organisatie.

De initiële investeringen zijn aanzienlijk.

Hoewel voordelen op de lange termijn de investering vaak de moeite waard maken, vereisen digitale transformaties aanzienlijke initiële kosten. Het bouwen van nieuwe ecosystemen of het samenvoegen van nieuwe en oude systemen kost tijd en geld. Dit soort uitgebreide infrastructuurverbeteringen kan jaren duren om volledig uit te bouwen en kan een negatieve invloed hebben op kwartaal- en jaarverslagen. Positieve langetermijnprognoses zijn gemakkelijker te verkopen, maar er moet rekening worden gehouden met zwaarder weer op de korte termijn.

Mogelijk is nichetechnologie vereist.

Sommige branches, zoals sterk gereguleerde of op buitenlandse markten gerichte, kunnen specifieke technologieën of unieke versies van technologie hebben waarmee rekening moet worden gehouden. Dit kan extra kosten en complexiteit met zich meebrengen voor inspanningen op het gebied van digitale transformatie.

De status quo wordt als voldoende beschouwd.

"Als het niet kapot is, repareer het dan niet" is een geldig mantra voor succesvolle bedrijven. Bedrijven die een succesvolle fysieke winkel runnen, zien misschien niet de waarde in van de digitale transformatie. De meeste digitale transformaties zijn een reactie op iets wat "kapot" is en moet worden "gerepareerd". 

Als de cijfers goed zijn, waarom dan veranderen? Totdat dit gebeurt, kan het moeilijk zijn om buy-in te krijgen voor dure projecten die al dan niet een goed rendement op de investering hebben.

Start-ups zonder veel geschiedenis zullen deze verandering eerder omarmen.

Waaruit bestaat een digitale transformatie?

De meeste digitale transformaties bevatten deze vijf essentiële elementen. Deze stappen worden meestal genomen wanneer bedrijven hun manier van werken veranderen en nieuwe bedrijfsmodellen aannemen.

Integratie van digitale technologie.

Digitale transformaties gaan niet alleen over technologie, maar het is een belangrijk onderdeel. Organisaties moeten ervoor zorgen dat ze de juiste systemen toevoegen en geen systemen toevoegen alleen maar om een nieuw speeltje te hebben. Er moeten extra platforms worden toegevoegd met het oog op specifieke resultaten.

Verbeterde klantervaringen.

Het succes van digitale transformatie draait in de kern om het verbeteren van de omzet. Dit begint met het verbeteren van de verkoop, wat begint met de klantervaring. Vooruitgang moet klantgericht zijn en dus gefocust zijn op wat zij belangrijk vinden. 

Gemoderniseerde bedrijfscultuur.

Digitale transformaties stroomlijnen bedrijfsprocessen en kunnen de bedrijfscultuur verbeteren. Door een omgeving van digitale innovatie te omarmen, worden werknemers aangemoedigd om nieuwe oplossingen te vinden – aangedreven door technologie – voor oude problemen. Experimenteren wordt aangemoedigd en er moet rekening worden gehouden met gewogen risico's.

Focus op de kernbehoeften van het bedrijf.

Tijd en middelen mogen niet worden verspild aan marginale elementen van het bedrijf. Door technologie te focussen waar die het meest betekent – de core business – zetten bedrijven digitale transformaties in om de grootste impact te hebben.

Bedrijfsstrategieën gebaseerd op het bredere landschap.

Krijg een volledig beeld van wat andere sectoren en concurrenten doen en leer van hun successen en mislukkingen. Begrijp wat klanten prettig en niet prettig vonden en bouw van daaruit een strategie voor digitale transformatie.

0

Lees meer bronnen