Meer dan alleen een overgang naar digitale tools, verandert digitale transformatie de manier waarop bedrijven werken en met hun klanten omgaan

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/XZU3LJCUFEG9V9Ilkk8vh/381f188385d4b3c47a62c8755a53b8f9/article-header-b-logo-triangle-digital-abstract.jpg

Verhoog je e-commerceverkoop van 1 miljoen naar 100 miljoen

"Digitale transformatie" kan een vage term zijn en kan verschillende betekenissen hebben voor verschillende sectoren. Het is moeilijk om een definitie te geven die voor iedereen van toepassing is.

In grote lijnen is digitale transformatie de laatste in een lange reeks van op technologie gerichte verschuivingen. Het verandert de manier waarop bedrijven omgaan met klanten en hoe bedrijven processen uitvoeren. Het is het implementeren van nieuwe technologie en het upgraden van elk onderdeel van een bedrijf.

De grootste succesverhalen heroverwegen de manier waarop ze werken.

Wat is digitale transformatie en waarom gebeurt het?

Het proces van digitale transformatie is een direct gevolg van de exponentieel versnelde evolutie van technologie. Dankzij technologie kunnen projecten die voorheen weken duurden, in luttele uren worden afgerond. Alles gaat sneller en de enorme hoeveelheden gegevens die nu beschikbaar zijn, openen nieuwe mogelijkheden en veranderen de bedrijfsdoelstellingen.

Dus, waarom is dit belangrijk voor bedrijven, of meer specifiek voor e-commerce? Digitale transformatie stelt bedrijven in staat om de klantervaring te verbeteren, sneller te innoveren om niet achterop te raken en klantinzichten te verzamelen die helpen beter te begrijpen wat aankoopbeslissingen motiveert.

Het omarmen en implementeren van succesvolle digitale transformatie-projecten wordt steeds vaker vereist om concurrerend te blijven in de markt.

Branches veranderen door digitale transformatie

Vrijwel elke sector is op de een of andere manier getroffen, maar deze ondergaan grotere – en snellere – veranderingen dan de meeste andere. 

De COVID-19-pandemie was meer een duw het digitale tijdperk in, maar steeds meer bedrijven stellen op zijn minst stappenplannen op voor digitale disruptie. Dit zijn enkele trends op het gebied van digitale transformatie die we zien.

Consumentenretail.

  • Platforms bevelen gerelateerde producten aan tijdens het afrekenen.

  • Geautomatiseerd beheer van de toeleveringsketen zodat sites automatisch worden bijgewerkt wanneer een product niet op voorraad is.

  • Self-checkout-systemen die het afrekenen voor klanten sneller maken en de gebruikerservaring verbeteren.

Enterprise-software.

  • Door de toename van automatisering is SaaS gemeengoed geworden en zijn workflows gestroomlijnd.

  • Verbeterde persoonlijke communicatie door betere tools.

  • De cloud heeft de manier veranderd waarop enterprise IT-organisaties software van derden gebruiken.

Gezondheidszorg en farmacie.

  • Betere toegang tot gezondheidsinformatie door patiënten.

  • Aanzienlijke toename van internet-of-things-apparaten, van robotondersteunde operaties tot IOT-wearables die vitale functies in realtime bewaken.

  • Elektronische medische dossiers om ervoor te zorgen dat de medische geschiedenis nauwkeurig wordt bijgehouden.

Telecommunicatie.

  • Uitgebreid dienstenaanbod, zoals kabeltelevisie en internet.

  • 5G-service mogelijk maken voor alle mobiele apparaten voor betere connectiviteit.

  • Investeren in artificial intelligence-oplossingen om de klantervaring te optimaliseren.

Verzending en logistiek.

  • Snellere levertijden, inclusief modellen voor same-day operation.

  • Slimme magazijnen die 24/7 draaien.

  • Autonome bezorgvoertuigen die gebruikmaken van cloud computing en logistiek opnieuw vormgeven.

Terwijl de digitale transformatie de meeste sectoren beïnvloedt, beïnvloeden veranderingen in sociaal- en klantgedrag ook de digitale beweging. De manier waarop mensen interacteren met bedrijven, producten en elkaar verandert in hoog tempo de customer journey.

In sommige gevallen is de digitale wereld de katalysator voor verandering. Maar soms is het ook omgekeerd. Dit zijn enkele trends die de digitale transformatie en het nieuwe tijdperk van big data stimuleren.

Consumenten beginnen hun aankooptrajecten online.

Het 'waar'-gedeelte van het aankooptraject is online fundamenteel verschoven. Consumenten die een behoefte hebben om te vervullen, maar niet precies weten wat ze nodig hebben, beginnen online en breiden van daaruit uit. Door winkelstraten struinen is vervangen door surfen op het web, waardoor de manier waarop klanten omgaan met retailers verandert.

Ze beginnen hun besluitvorming door producten online te onderzoeken, met name mobiele gebruikers. Naar schatting 82 procent van de mobiele gebruikers onderzoekt producten online voordat ze tot aanschaf overgaan.

Wat mensen kopen verandert ook. Grote producten, zoals apparaten of meubels, zijn nu heel gewoon. Kleding en luxeartikelen zijn dat ook. Zelfs boodschappen gaan online, met naar schatting 20 procent van de wereldwijde verkoop van boodschappen in 2025 online.

Omnichannel shoppen wordt de standaard.

Klanten zijn gewend om te kopen bij niet-traditionele verkooppunten (zoals socialemediaplatforms) en staan meer dan ooit open om verschillende kanalen te gebruiken om producten te onderzoeken of te kopen. Zelfs fysieke locaties zijn niet gevrijwaard, aangezien klanten producten online opzoeken terwijl ze in fysieke winkels zijn.

Klanten schrikken niet per se terug voor fysieke winkels, maar willen wel een versmolten digitale en fysieke ervaring. De mogelijkheid om online te kopen en in de winkel af te halen (of artikelen te retourneren) wordt steeds meer als de norm gezien. 

Het omarmen van digitale oplossingen voor uitdagingen houdt retailers concurrerend in markten vol keuzes.

Consumenten willen de bevrediging van directe aankopen.

Hoewel online winkelen groeit, betekent het ook dat die bevrediging wordt uitgesteld — in de meeste gevallen tenminste. Behalve bij digitale producten (films, muziek, videogames), moeten klanten wachten op fysieke leveringen voordat ze van hun nieuwe product kunnen genieten. Dat begint echter te veranderen.

De introductie van Amazon Prime door Amazon en de toename van bezorging op dezelfde dag en lokale distributiecentra hebben de verwachtingen veranderd. Zelfs tweedaagse verzending is minder concurrerend wanneer sommige platforms binnen één dag leveren. De verwachtingen van de klant zijn veranderd. Het omarmen van digitale oplossingen die de frictie in het fulfilmentproces verminderen, verkort de levertijd.

Een gezonde online aanwezigheid zorgt voor geloofwaardigheid bij klanten.

Een e-commercesite moet meer zijn dan alleen een platform waar producten kunnen worden gekocht. Het moeten volledige, goed afgeronde ervaringen zijn die klanten duidelijke en geloofwaardige informatie bieden over producten en merken. 

Klantbeoordelingen, duidelijke prijzen en productvergelijkingen heffen grenzen in het aankooptraject op en voegen waarde toe aan de retailer. Ze zorgen voor een gevoel van partnerschap.

Online gaan is de sociale norm.

Gemiddeld brengen Amerikanen dagelijks vijf tot zes uur door op hun telefoon – en dat neemt toe. 

Er zijn niet veel onderdelen van ons dagelijks leven die niet op de een of andere manier door technologie worden beïnvloed. Dit accepteren en omarmen is essentieel voor e-commerceretailers. De digitale transformatie heeft het gemakkelijker dan ooit gemaakt om markten te betreden. Dat betekent ook dat er meer concurrentie is. Merken die technologie ten volle benutten, hebben meer kans om op de lange termijn te floreren.

BigCommerce Enterprise

Lees meer over ons moderne, flexibele e-commerceplatform.

Prijzen opvragen

Het laatste woord

De digitale transformatie heeft de manier waarop mensen omgaan met de wereld en mensen fundamenteel veranderd. Het vertraagt niet, nu toekomstige technologieën zoals AI, machinaal leren en virtual reality van nicheproducten naar mainstream gaan. 

Organisaties die wendbaar en flexibel zijn, kunnen beter schakelen wanneer de juiste gelegenheid zich voordoet en nu en in de toekomst concurrerend zijn.

Veelgestelde vragen over digitale transformatie

Lees meer bronnen