"Digitale transformatie" kan een vage term zijn en kan verschillende betekenissen hebben voor verschillende sectoren. Het is moeilijk om een definitie te geven die voor iedereen van toepassing is.
In grote lijnen is digitale transformatie de laatste in een lange reeks van op technologie gerichte verschuivingen. Het verandert de manier waarop bedrijven omgaan met klanten en hoe bedrijven processen uitvoeren. Het is het implementeren van nieuwe technologie en het upgraden van elk onderdeel van een bedrijf.
De grootste succesverhalen heroverwegen de manier waarop ze werken.
Het proces van digitale transformatie is een direct gevolg van de exponentieel versnelde evolutie van technologie. Dankzij technologie kunnen projecten die voorheen weken duurden, in luttele uren worden afgerond. Alles gaat sneller en de enorme hoeveelheden gegevens die nu beschikbaar zijn, openen nieuwe mogelijkheden en veranderen de bedrijfsdoelstellingen.
Dus, waarom is dit belangrijk voor bedrijven, of meer specifiek voor e-commerce? Digitale transformatie stelt bedrijven in staat om de klantervaring te verbeteren, sneller te innoveren om niet achterop te raken en klantinzichten te verzamelen die helpen beter te begrijpen wat aankoopbeslissingen motiveert.
Het omarmen en implementeren van succesvolle digitale transformatie-projecten wordt steeds vaker vereist om concurrerend te blijven in de markt.
Vrijwel elke branche is op de een of andere manier getroffen, maar deze ondergaan grotere — en snellere — veranderingen dan de meeste andere.
De COVID-19-pandemie was meer een duw het digitale tijdperk in, maar steeds meer bedrijven stellen op zijn minst stappenplannen op voor digitale disruptie. Dit zijn enkele trends op het gebied van digitale transformatie die we zien.
Terwijl de digitale transformatie de meeste sectoren beïnvloedt, beïnvloeden veranderingen in sociaal- en klantgedrag ook de digitale beweging. De manier waarop mensen interacteren met bedrijven, producten en elkaar verandert in hoog tempo de customer journey.
In sommige gevallen is de digitale wereld de katalysator voor verandering. Maar soms is het ook omgekeerd. Dit zijn enkele trends die de digitale transformatie en het nieuwe tijdperk van big data stimuleren.
Het 'waar'-gedeelte van het aankooptraject is online fundamenteel verschoven. Consumenten die een behoefte hebben om te vervullen, maar niet precies weten wat ze nodig hebben, beginnen online en breiden van daaruit uit. Door winkelstraten struinen is vervangen door surfen op het web, waardoor de manier waarop klanten omgaan met retailers verandert.
Ze beginnen hun besluitvorming door producten online te onderzoeken, met name mobiele gebruikers. Naar schatting 82 procent van de mobiele gebruikers onderzoekt producten online voordat ze tot aanschaf overgaan.
Wat mensen kopen verandert ook. Grote producten, zoals apparaten of meubels, zijn nu heel gewoon. Kleding en luxeartikelen zijn dat ook. Zelfs boodschappen gaan online, met naar schatting 20 procent van de wereldwijde verkoop van boodschappen in 2025 online.
Klanten zijn gewend om te kopen bij niet-traditionele verkooppunten (zoals socialemediaplatforms) en staan meer dan ooit open om verschillende kanalen te gebruiken om producten te onderzoeken of te kopen. Zelfs fysieke locaties zijn niet gevrijwaard, aangezien klanten producten online opzoeken terwijl ze in fysieke winkels zijn.
Klanten schrikken niet noodzakelijkerwijs terug voor fysieke winkels, maar ze willen een samengesmolten digitale en fysieke ervaring. De mogelijkheid om online te kopen en in een winkel af te halen (of artikelen te retourneren) wordt steeds meer als de norm gezien.
Het omarmen van digitale oplossingen voor uitdagingen houdt retailers concurrerend in markten vol keuzes.
Hoewel online winkelen groeit, betekent het ook dat die bevrediging wordt uitgesteld — in de meeste gevallen tenminste. Behalve bij digitale producten (films, muziek, videogames), moeten klanten wachten op fysieke leveringen voordat ze van hun nieuwe product kunnen genieten. Dat begint echter te veranderen.
De introductie van Amazon Prime door Amazon en de toename van bezorging op dezelfde dag en lokale distributiecentra hebben de verwachtingen veranderd. Zelfs tweedaagse verzending is minder concurrerend wanneer sommige platforms binnen één dag leveren. De verwachtingen van de klant zijn veranderd. Het omarmen van digitale oplossingen die de frictie in het fulfilmentproces verminderen, verkort de levertijd.
Een e-commercesite moet meer zijn dan alleen een platform waar producten kunnen worden gekocht. Het moeten volledige, goed afgeronde ervaringen zijn die klanten duidelijke en geloofwaardige informatie over producten en merken bieden.
Klantbeoordelingen, duidelijke prijzen en productvergelijkingen heffen grenzen in het aankooptraject op en voegen waarde toe aan de retailer. Ze zorgen voor een gevoel van partnerschap.
Gemiddeld besteden Amerikanen dagelijks vijf tot zes uur aan hun telefoon — en dat neemt toe.
Er zijn niet veel onderdelen van ons dagelijks leven die niet op de een of andere manier door technologie worden beïnvloed. Dit accepteren en omarmen is essentieel voor e-commerceretailers. De digitale transformatie heeft het gemakkelijker dan ooit gemaakt om markten te betreden. Dat betekent ook dat er meer concurrentie is. Merken die technologie ten volle benutten, hebben meer kans om op de lange termijn te floreren.
De digitale transformatie heeft de manier waarop mensen omgaan met de wereld en mensen fundamenteel veranderd. Dit proces vertraagt niet, aangezien toekomstige technologieën zoals AI, machine learning en virtual reality van nicheproducten naar mainstream gaan.
Organisaties die wendbaar en flexibel zijn, kunnen beter schakelen wanneer de juiste gelegenheid zich voordoet en nu en in de toekomst concurrerend zijn.
Hierop is geen eenvoudig antwoord te geven, aangezien elk geval uniek is. Er zijn echter enkele algemene trends waarom bedrijven hun digitale transformatietraject uitstellen of halve stappen zetten.
Voor gevestigde, grote ondernemingen kan verandering plotseling opdoemen. Nieuwe initiatieven, met name die waarbij grootschalige veranderingen in belangrijke onderdelen van het bedrijf betrokken zijn, moeten weloverwogen en met veel aandacht worden ondernomen.
De uitvoering kan ook omslachtig zijn, omdat verouderde IT-systemen al dan niet goed werken met nieuwe platforms. Beslissen om de bedrijfstransformatie te omarmen, vereist volledige organisatorische buy-in en moet niet lichtvaardig worden opgevat.
In verband met het bovenstaande hebben deze veranderingen een digitale leider nodig die adequaat middelen kan toewijzen om digitale transformatie-initiatieven te voltooien. Dit is vaak iemand met een positie op CEO- of CIO-niveau. Voor beslissingen op ondernemingsniveau is iemand nodig die optreedt als trekker van het project, met name als het gaat om beslissingen die verandermanagement introduceren in de hele organisatie.
Hoewel voordelen op de lange termijn de investering vaak de moeite waard maken, vereisen digitale transformaties aanzienlijke initiële kosten. Het bouwen van nieuwe ecosystemen of het samenvoegen van nieuwe en oude systemen kost tijd en geld. Dit soort uitgebreide infrastructuurverbeteringen kan jaren duren om volledig uit te bouwen en kan een negatieve invloed hebben op kwartaal- en jaarverslagen. Positieve langetermijnprognoses zijn gemakkelijker te verkopen, maar er moet rekening worden gehouden met zwaarder weer op de korte termijn.
Sommige branches, zoals sterk gereguleerde of op buitenlandse markten gerichte, kunnen specifieke technologieën of unieke versies van technologie hebben waarmee rekening moet worden gehouden. Dit kan extra kosten en complexiteit met zich meebrengen voor inspanningen op het gebied van digitale transformatie.
"Als het niet kapot is, repareer het dan niet" is een geldig mantra voor succesvolle bedrijven. Bedrijven die een succesvolle fysieke winkel runnen, zien misschien niet de waarde in van de digitale transformatie. De meeste digitale transformaties zijn een reactie op iets wat "kapot" is en moet worden "gerepareerd".
Als de cijfers goed zijn, waarom dan veranderen? Totdat dit gebeurt, kan het moeilijk zijn om buy-in te krijgen voor dure projecten die al dan niet een goed rendement op de investering hebben.
Start-ups zonder veel geschiedenis zullen deze verandering eerder omarmen.
De meeste digitale transformaties bevatten deze vijf essentiële elementen. Deze stappen worden meestal genomen wanneer bedrijven hun manier van werken veranderen en nieuwe bedrijfsmodellen aannemen.
Digitale transformaties gaan niet alleen over technologie, maar het is een belangrijk onderdeel. Organisaties moeten ervoor zorgen dat ze de juiste systemen toevoegen en geen systemen toevoegen alleen maar om een nieuw speeltje te hebben. Er moeten extra platforms worden toegevoegd met het oog op specifieke resultaten.
Het succes van digitale transformatie draait in de kern om het verbeteren van de omzet. Dit begint met het verbeteren van de verkoop, wat begint met de klantervaring. Vooruitgang moet klantgericht zijn en dus gefocust zijn op wat zij belangrijk vinden.
Digitale transformaties stroomlijnen bedrijfsprocessen en kunnen de bedrijfscultuur verbeteren. Door een omgeving van digitale innovatie te omarmen, worden werknemers aangemoedigd om nieuwe oplossingen te vinden – aangedreven door technologie – voor oude problemen. Experimenteren wordt aangemoedigd en er moet rekening worden gehouden met gewogen risico's.
Tijd en middelen mogen niet worden verspild aan marginale elementen van het bedrijf. Door technologie te focussen waar die het meest betekent – de core business – zetten bedrijven digitale transformaties in om de grootste impact te hebben.
Krijg een volledig beeld van wat andere sectoren en concurrenten doen en leer van hun successen en mislukkingen. Begrijp wat klanten prettig en niet prettig vonden en bouw van daaruit een strategie voor digitale transformatie.