Hoe vind je het e-commerce platform dat bij je behoeften past?

Collage person checklist open source saas headless generic
Ik ben klaar om te starten of ik heb al een eigen e-commercewinkel.
Try BigCommerce
Ik heb vragen en wil graag advies van een e-commerce-expert.
Talk to sales

Bij de start van je eigen onlinebedrijf is een van de belangrijkste beslissingen die je neemt de keuze van een e-commerce platform dat je kunt schalen en dat op de lange termijn met je meegroeit.

Deze keuze heeft dan ook brede gevolgen:

  • Het platform moet klanten die met je merk in contact komen helpen moeiteloos jouw product te kopen.
  • Het moet zorgen dat je medewerkers effectief campagnestrategieën kunnen implementeren.
  • Het moet je resultaten wat betreft groei in verkoop beschermen, naast de kosten van onderhoud en installatie.

Laten we hier eens dieper op ingaan en bekijken waar je zoal op moet letten bij het kiezen van een e-commerce platform. We zullen ook een aantal populaire opties bespreken.

Wat is een e-commerce platform?

Een e-commerce platform is een softwaretoepassing waarmee online bedrijven hun website, marketing, verkoop en operationele activiteiten kunnen beheren.

Platforms zoals BigCommerce bieden krachtige e-commerce functionaliteiten, maar integreren ook met veelgebruikte zakelijke tools. Daardoor kunnen bedrijven hun werkzaamheden centraliseren en hun bedrijf runnen zoals zij dat willen.

Wat is het nut van een e-commerce platform?

Of je nu een fysieke winkel wilt uitbreiden, op zoek bent naar een oplossing op enterpriseniveau of zelfs een bedrijf van de grond af wilt opbouwen, je e-commerce software heeft een enorme impact op de winstgevendheid en stabiliteit van je onderneming.

De enige alternatieven voor een e-commerce platform zijn:

  • Een eigen platform van de grond af opbouwen, wat voor de meeste bedrijven geen optie is en alleen verantwoord is voor bedrijven die over miljoenen (of miljarden) beschikken.
  • Een plug-in gebruiken, wat niet echt ideaal is als je een serieus bedrijf wilt starten en opbouwen, zelfs al blijft het klein.

Wat zijn de belangrijkste soorten online verkoopplatforms?

Algemeen genomen zijn er drie vormen van online verkoopplatforms waaruit je kunt kiezen: 

  • Open source
  • SaaS (Software-as-a-Service)
  • Headless handelsplatforms

Opensource e-commerce platforms

Hostingomgeving: in de cloud of op locatie, hoewel alle patches en platformupdates handmatig moeten worden doorgevoerd.

Opensource e-commerce platforms zijn verkoopplatforms waarin je alle aspecten van de code kunt aanpassen.

Dit type e-commerce platform is populair onder organisaties die veel van de ontwikkeling en IT zelf doen en de volledige controle over hun e-commerce omgeving willen.

Als je een opensource e-commerce platform gebruikt ben jij, als het merk, verantwoordelijk voor:

  • PCI-compliance.
  • Hosting (afhankelijk van de vraag of je opensourceoplossing zich op locatie of in de cloud bevindt).
  • Het enige verschil tussen opensource cloudcommerceoplossingen en oplossingen op locatie, is dat je hostingomgeving in de cloud wordt aangeboden door je provider, die deze ook extern beheert.
  • Een cloudomgeving betekent niet dat je over onbeperkte bandbreedte beschikt, zoals je die bij een SaaS-oplossing wel hebt. Vraag naar de specifieke bandbreedtemogelijkheden, vooral als je Magento of Volusion overweegt.
  • Handmatige patches en updates van de platformprovider.
  • Beveiligingsproblemen.
  • Kwaliteitscontroles zijn nodig voor alle aanvullende toepassingen, bijvoorbeeld voor integraties met:
  • ESP
  • CRM
  • CMS
  • ERP
  • Analyse- en BI-tools.
  • Het bouwen van nieuwe tools voor de site, waarbij het vaak gaat om:
  • Engines voor kortingen en acties.
  • Tools voor merchandising en marketing (bijv. SEO-functionaliteiten, e-mailmarketing).
  • Het ontwerpen van drag-and-drop mogelijkheden.

Voor veel merken zijn opensource e-commerce platforms te omslachtig, te duur in onderhoud en vereisen ze te veel technische kennis.

Er heeft dan ook een grote verschuiving plaatsgevonden richting de twee andere types e-commerce platforms:

  • SaaS
  • Headless handelsplatforms.

Sterker nog, opensource e-commerce platforms die via de cloud worden gehost (m.a.w. niet op locatie) vormen vandaag de dag slechts 46% van het totale pakket aan overwegingen van grote e-commercemerken.

Waarom?

Omdat de jaarlijkse eigendomskosten van opensource e-commerce platforms en sites gemiddeld 6x hoger zijn dan die van SaaS of headless handelsplatformmodellen.

SaaS en headless handelsplatforms helpen merken snel op de markt te komen.

We leven tenslotte in een ontzettend competitieve wereld, waarin vertragen om prachtige en innovatieve UX-, product- of back-endoptimalisaties te kunnen maken je concurrenten een voorsprong kan geven.

SaaS e-commerce platforms

Hostingomgeving: de cloud.

SaaS e-commerceoplossingen halen veel van de complexiteit uit het runnen van een online bedrijf. In plaats van het opbouwen en ontwikkelen van een maatwerkoplossing of opensource-oplossing (die vaak toch zo ver doorontwikkeld wordt dat het maatwerk wordt), ‘huur’ je in wezen het platform.

Als je kijkt naar de ontwikkelingskosten, is dit een veel goedkopere optie dan opensource-oplossingen.

Productupdates, beveiliging, hosting, PCI-compliance en elke andere taak die bij het beheren van je eigen software komt kijken, wordt door de SaaS-provider uit handen genomen.

Vaak zijn het bij e-commercemerken de interne marketing- en groeiteams die het meest enthousiast zijn over SaaS e-commerceoplossingen. Met een SaaS-oplossing kun je snel en betaalbaar de markt op.

IT- en ontwikkelingsafdelingen maken zich daarentegen vaak zorgen over een tekort aan flexibiliteit en aanpassingsmogelijkheden, omdat een deel van de code in een SaaS-oplossing is vergrendeld. API’s nemen deze zorg weg, net als niet aan eigendomsrechten gebonden code en het stagen van omgevingen voor uitbreiding van de UX.

Platforms die aan de bovenstaande criteria voldoen, worden vaak ‘Open SaaS’ genoemd.

Headless handelsplatforms

Hostingomgeving: de cloud.

Een headless handelsplatform is een versie van CaaS e-commerce waarbij het winkelmandje is losgekoppeld van het cms.

In deze gebruiksscenario’s zetten merken vaak een design experience platform (DXP) in zoals Adobe Experience Manager en Bloomreach of een contentmanagementsysteem (cms) zoals WordPress of Drupal. Vervolgens gebruiken ze een plug-in voor een ontkoppeld winkelmandje.

In plaats van ontkoppelde winkelmandjes wordt hier ook vaak SaaS-technologie gebruikt, voornamelijk omwille van de lage eigendomskosten en hoge API-flexibiliteit.

Historisch gezien zijn het bij grote bedrijven de IT- en ontwikkelingsafdelingen die bij hosting op locatie, opensourceplatforms of bedrijfseigen platforms aan het roer hebben gestaan.

Echter, door de hoge kosten van monolithische technologiestacks en de behoefte aan snelheid en innovatie vanuit een marketingperspectief, hebben SaaS en cloudhosting het model verstoort.

Headless handelsplatforms verlichten dit pijnpunt door sneller de markt op te kunnen tegen lagere eigendomskosten.

Door middel van API’s, plug-ins en af en toe ontkoppelde technologie, kunnen merken hun monolithische systemen, die hun centrale bron van waarheid vormen, aan de operationele kant behouden.

Andere ontkoppelde oplossingen waarmee een provider van headless handelsplatforms werkt, zijn:

  • Een contentmanagementsysteem (cms), voor het bouwen van pagina’s en om te bloggen.
  • Enterprise resource planning (ERP), zoals gegevensverzameling.
  • Een e-mailserviceprovider (ESP).
  • Productinformatiemanagement (PIM), om via verschillende verkoopkanalen te verkopen.
  • Een ordermanagementsysteem (OMS), inclusief voorraadbeheer.
  • Een Point-of-Sale (verkooppunt, POS) voor je betalingssystemen.
  • Marktplaatsen zoals Amazon of eBay.

Op het gebied van presentatie bieden SaaS-API’s een moderne SaaS-stack, inclusief e-commerce SaaS-platforms en alles van ESP’s tot lichtgewicht ERP’s, zoals Brightpearl.

Je kunt dit het beste vergelijken met IKEA-meubels.

De individuele onderdelen van het item zijn de microservices en, wanneer samengevoegd, creëren ze het uiteindelijke totaalproject.

Voor veel e-commercemerken is een headless handelsplatform de eerste stap richting deze microservice-architectuur.

Meubelmerk Burrow gebruikt een maatwerk frontend als brug tussen content en commerce. Door een headless configuratie te gebruiken, konden ze de winkelervaring creëren die ze hun klanten graag wilden geven.

Medeoprichter en CPO Kabeer Chopra van Burrow legt uit:

“Naast operationele functies hebben we door headless te gaan ook creatieve vrijheid gekregen; we gebruiken een headless cms om ons platform te moderniseren en over meerdere kanalen een geweldige digitale ervaring te creëren.”

Laten we nog eens teruggaan naar ons IKEA-voorbeeld en kijken naar het klassieke IKEA-nachtkastje.

Als je de bovenkant van het nachtkastje vervangt door hun nieuwe bovenkant met draadloze laadfunctionaliteit, heb je een soort van headless commerce uitgevoerd: door een ander frontend-onderdeel te gebruiken, heb je een geüpdatete versie van het origineel gecreëerd, maar nog steeds met dezelfde basis en bruikbaarheid (bijv. lade = winkelmandje/kassa).

Wat zijn de voordelen van zelf hosten versus hosting in de cloud?

E-commerce sites kunnen op twee manieren worden gehost:

  • Zelfhosting
  • Cloud

Geen van beide opties zijn platforms an sich.

Het zijn slechts manieren om de site zelf te hosten, met machines op locatie (letterlijk in een ruimte die je IT- of ontwikkelingsteam beheert) of op een externe locatie en beheerd in een warehouse (denk aan Amazon Web Services, bijvoorbeeld).

Zelfgehoste e-commerce platforms

Voor zelfgehoste e-commerce platforms moeten eigenaren van een webshopplatform zelf op zoek naar hosting, zelf de installaties regelen en vaak ook zelf de software handmatig updaten.

Om een e-commerce website te runnen met zelfgehoste e-commercesoftware, moeten ontwikkelaars de website onderhouden en updaten, wat best prijzig en tijdrovend kan worden.

Een voorbeeld van een zelfgehoste e-commerceoplossing is Magento Open Source, dat gratis te downloaden is, maar wel ergens gehost moet worden. Je kunt ervoor kiezen het op locatie te hosten of een hostingprovider te betalen. Sterker nog, de meeste opensource e-commerce platforms kunnen zowel op locatie als via een externe hostingprovider worden ingezet.

WooCommerce, een WordPress plug-in voor WordPress, is ook een e-commerceoplossing die vaak wordt gehost via een externe hostingprovider, hoewel deze met wat technische kennis ook op locatie op je eigen servers gehost kan worden.

De voordelen hiervan zijn bijvoorbeeld dat je meer controle over je webshopplatform hebt, meer inzicht hebt in je eigen gegevens en je je gegevensbeveiliging beter begrijpt.

Hoewel deze route verstandig is voor bepaalde extreem complexe bedrijven, resulteert het vaak in hogere kosten en een lagere omzet.

E-commerce platforms gehost in de cloud

Cloudgehoste e-commerce platforms bieden hun klanten hosting via externe oplossingen, zoals Amazon Web Services.

Dit betekent dat het cloudplatform de uptime voor het bedrijf beheert. Cloudplatforms voor e-commerce, zoals BigCommerce, behalen jaarlijks 99,99% uptime.

De voordelen van een cloudgehost e-commerce platform zijn de lagere kosten, omdat je de servers niet hoeft aan te schaffen en niet hoeft te betalen voor gerelateerd onderhoud of het updaten van die servers. Je krijgt wanneer nodig ook ondersteuning van de hostingprovider. 

Cloudhosting heeft ook een aantal nadelen, waaronder het moeten betalen van licentiekosten, naast de kosten van het hosten zelf. Je hebt ook minder controle over de servers en kunt ze niet aanpassen aan jouw specifieke behoeften. Wat betreft beveiliging, ook daar ben je zelf verantwoordelijk voor. 

Niet alle cloudgehoste e-commerce platforms bieden automatische installatie van patches, updates of upgrades. Alleen SaaS en headless handelsplatforms doen dat.

Welke functies zijn belangrijk voor grote e-commerce bedrijven?

Elke webshop heeft unieke behoeften en het kiezen van het juiste e-commerce platform hangt volledig af van de mate waarin het platform de dagelijkse uitdagingen van je organisatie aankan.

Er zijn echter een aantal zaken die je sowieso moet weten over een mogelijke provider.

[H3] Belangrijke kenmerken van een e-commerceoplossing:

  • Hostingomgeving, domeinnaam, uptime jaar op jaar en bandbreedte.
  • Ongelimiteerd API-aanroepvolume.
  • Websitebouwer met gratis, gebruiksvriendelijke thema's in talen die niet aan eigendomsrechten gebonden zijn.
  • Uitgebreide marktplaats met toepassingen of een appwinkel vol gebruiksklare integraties met de beste providers.
  • Een site, kassa en volledig gebruiksklare winkelervaring die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik en volledig aan te passen zijn.
  • PCI-compliance.
  • SEO-functies (Search Engine Optimization) en volledig aanpasbare URL's voor de hele site waardoor je hoger in Google, Yahoo!, Bing etc. kunt komen.
  • Ingebouwde basisfuncties voor e-commerce, inclusief promoties en kortingen, analyse, catalogusbeheer, WYSIWYG-editors etc.

Met welke criteria moet je rekening houden bij het kiezen van het juiste e-commerce platform?

Hoewel je je misschien aangetrokken voelt tot dat zeer betaalbare abonnement dat aan een paar van je criteria voldoet, is het belangrijk om wat meer onderzoek te doen voordat je je vastlegt. Je kunt wanneer je maar wilt van host veranderen, maar je site migreren kan jou en je klanten problemen geven. Neem het volgende in overweging:

1. Het budget voor je webshop

Je kunt je e-commerce site bouwen en hosten voor prijzen tussen de € 10 en € 10.000. Hoewel e-commerce hosts concurrerende pakketten aanbieden, moet je begrijpen waar je voor kiest en of ze wel of niet kostenefficiënt zijn.

Meer betalen betekent niet altijd de beste ervaring.

Als je echter voor de goedkoopste optie kiest, zul je vaak ergens anders op zoek moeten gaan naar meer mogelijkheden. De services van verschillende providers samenbrengen is vaak de duurste manier om dit te doen.

Voordat je een e-commerce host kiest, moet je eerst beslissen wat je budget is voor het volgende:

  • Webdesign
  • Programmeren en functionaliteiten
  • Beveiliging
  • Maandelijkse hosting
  • Onderhoud
  • Licenties
  • Creëren van maatwerk apps

Kies je voor standalone webhosting, dan moet je de kosten van deze services bij andere providers onderzoeken. Maar, als je naar alles-in-een-hosts kijkt, zul je vaak zien dat je een premiumpakket kunt kiezen waar al deze functies in zitten en die binnen je budget blijft.

2. De doelgroep van je e-commerce site

Adverteren voor gebruikers van sociale media is een must als je een groot publiek wilt bereiken, dus is het slim om naar de marketingfuncties van een platform te kijken.

Facebook alleen al heeft meer dan 2,7 miljard actieve maandelijkse gebruikers. Dat zijn een hoop potentiële klanten.

BigCommerce biedt ingebouwde integraties met Facebook en Instagram, zodat je direct in de feeds of accounts van gebruikers kunt adverteren.  Met de opkomst van ‘buyable pins’, de Facebook-winkel en shopping op Instagram kun je zelfs rechtstreeks aan gebruikers verkopen zonder dat ze hun favoriete platform hoeven te verlaten.

3. Het aantal producten in je webshop

Misschien bied je een breed aanbod fysieke producten of een aanzienlijke hoeveelheid varianten op je basisproductlijn.

Heb je een grote catalogus en heb je verschillende productpagina’s nodig of ben je van plan je bedrijf te laten groeien, dan zal een platform met lage SKU-limieten de groei van je bedrijf beperken.

4. De ruimte voor groei

Het is belangrijk om een webhost te zoeken die met je mee kan groeien. Het is beter om meteen de beste webhost te kiezen, zodat je je weg erin kunt vinden naarmate je uitbreidt.

Hoeveel verkeer verwacht je op je site? Als je pas net begint, is het begrijpelijk dat je nog geen host nodig hebt die veel verkeer aankan. Maar, als het je doel is om te groeien, kan je e-commerce bedrijf snel opschalen.

Kan je host je verkeerseisen aan, nu en in de toekomst?

Wat kan er gebeuren als je actie of campagne viral gaat? Je hosting-infrastructuur moet flexibel genoeg zijn om verkeerspieken aan te kunnen, zonder dat je site crasht.

Cloudhosting is een van de beste opties voor e-commerce sites, omdat die het verkeer kan bijhouden. Een netwerk aan machines verwerkt de hostingbehoeften van je site, waardoor je bijna ongelimiteerde groeimogelijkheden hebt.

5. Het soort klantenservice

Je bevindt je elke dag in een e-commerce oplossing.

En mocht het nodig zijn, dan is het fijn om te weten dat je contact kunt opnemen met een echt persoon voor hulp met je probleem, ongeacht of dat nu telefonisch, via e-mail of chat is.

Sommige platforms besteden hun klantenservice uit en maken het moeilijk, zo niet ronduit onmogelijk, om hen te bellen en hulp te krijgen wanneer je die het meest nodig hebt.

Bij BigCommerce vinden we dat al onze klanten recht hebben op persoonlijke ondersteuning.

Vergelijking van de beste e-commerce platforms

Alle e-commerce platforms hebben hun voor- en nadelen. Het is voor bedrijven belangrijk om de verschillende platforms te evalueren op basis van hun eigen specifieke behoeften en gebruiksscenario’s.

Hier vind je een overzicht van de meest populaire e-commerce platforms.

  • BigCommerce
  • Magento
  • Volusion
  • Salesforce Commerce Cloud
  • WooCommerce
  • Shift4Shop 
  • Shopify
  • Kibo
  • PrestaShop
  • Squarespace
  • Big Cartel
  • Wix
  • Ecwid
  • Episerver
  • OpenCart

BigCommerce

BigCommerce wordt beschouwd als een Open SaaS-platformprovider en een groeiende headless commerce provider op basis van lage totale eigendomskosten en zeer flexibele API’s.

Het platform biedt ook abonnementen voor kleine bedrijven en start-ups, met geïntegreerde functies en SEO-beheer. De integratiemogelijkheden, zoals onze headless WordPress-plug-in, maken het platform een toonaangevende oplossing onder de headless handelsplatforms.

Magento

Magento is van oorsprong opensourcesoftware op locatie die populair is bij merken die al zwaar geïnvesteerd hebben in IT-teams of ontwikkelaars. Magento 2 (ook wel Magento Commerce Cloud of Magento Enterprise Cloud Edition genoemd) lanceerde in de afgelopen jaren een opensource cloudoplossing.

Volusion

Volusion is een e-commerce platform dat zich vooral richt op beginnende winkels en hobbyisten.

Eind juli 2020 vroeg Volusion faillissement aan. Volgens een blogpost op de website van Volusion is het bedrijf nog steeds open en operationeel.

Salesforce Commerce Cloud (Demandware)

Salesforce Cloud Commerce, voorheen Demandware, is een provider van SaaS e-commerce platforms die vaak gebruikt worden door prominente modezaken.

Het is een open SaaS-model zoals Shopify en BigCommerce.

WooCommerce

WooCommerce is een opensource e-commerce platform dat naast content op WordPress ook kassa-software biedt.

Het wordt het vaakst gebruikt door beginnende winkels en hobbyisten, bloggers die uitbreiden naar e-commerce en bedrijven die ontwikkelaars in huis hebben die thuis zijn in de wereld van WordPress.

Shift4Shop

Shift4Shop is nog een SaaS e-commerce platform, maar wordt toch nog vaak gezien als kleinere speler.

Shift4Shop biedt ondersteuning in meerdere talen en geavanceerde verzendoplossingen, zonder dat je daarvoor een API nodig hebt.

Shopify

Shopify is een financieel goed toegeruste provider van openbare SaaS e-commerce platforms. Ze zijn populair onder beginnende winkels, hobbyisten en merken met SKU-aantallen onder de 100.

Shopify heeft ook enterprise-software genaamd Shopify Plus. Voor meer informatie over de voor- en nadelen van elk platform, lees je deze geweldige Shopify Plus vs. BigCommerce vergelijking van Cart Consultants.

Kibo

Kibo is een omnichannel platformprovider die in 2016 het SaaS e-commerce platform Mozu verwierf.

Mozu werd van de grond af opgebouwd en bood, theoretisch gezien, de modernste e-commerce SaaS-oplossingen.

PrestaShop

Prestashop is een freemium opensource, cloudgehost e-commerce platform.

Het platform is beschikbaar in 60 verschillende talen en is populair in landen waar geen Engels gesproken wordt en waar de markt niet gedomineerd wordt door anderen platforms, zoals:

  • BigCommerce
  • Demandware
  • Shopify
  • Magento

Squarespace

Squarespace is een provider van SaaS-websiteplatforms. Ze staan het meest bekend om hun werk met de creatieve community. Hun e-commerce platform ontstond vanuit een behoefte in de community om een lichtgewicht winkelmandje (inclusief herstel van het winkelmandje) te kunnen gebruiken om items te verkopen.

Het wordt voornamelijk gebruikt door creatieven met lage SKU-volumes.

Big Cartel

Big Cartel is een e-commerce oplossing ontworpen voor kleinere winkeliers die geen geraffineerd platform nodig hebben. Typische gebruikers van Big Cartel zijn bands, kledingontwerpers, sieradenmakers, ambachtslieden en andere kunstenaars. Het platform is heel makkelijk in gebruik, maar biedt een beperkt aantal functies. Big Cartel voldoet mogelijk niet aan je behoeften als je een grote productcatalogus hebt.

Wix

Net als Squarespace staat Wix bekend om het eenvoudig opzetten van websites en hun gebruiksvriendelijke drag-and-drop-interface, concurrerende prijzen en moderne betaalde en gratis thema’s. Wix wordt het meest gebruikt door zelfstandigen en andere kleine creatieve bedrijven. Het platform zegt met trots een oplossing te zijn voor zowel beginners als experts die in hun website op zoek zijn naar creatieve vrijheid.

Ecwid

Met meer dan 1 miljoen gebruikers is Ecwid een populaire oplossing geworden voor kleine bedrijven. Deze oplossing is geen platform, maar een widget die bedoeld is voor gebruikers die een winkel willen toevoegen aan een bestaande website. Heb je minder dan 10 producten in je catalogus, dan is Ecwid een gratis oplossing. Daarboven beginnen abonnementen bij € 15 per maand.

Episerver

Bij het platform van Episerver ligt de focus op content en personalisering. Dit is ook een headless handelsplatform en het wil graag digitale marketing, contentmanagement en digitale commerce combineren in een alles-in-een-oplossing. De oplossing is een populaire keuze voor middelgrote en grote winkeliers. Het platform is ontworpen om goed samen te werken met andere Episerver-oplossingen, zoals Episerver Find en Episerver Campaign.

OpenCart

OpenCart is een opensource onlinewinkelmanagementprogramma. Het platform stelt winkeliers in staat meerdere winkels en betalingsmogelijkheden op te zetten, verschillende productopties en -kenmerken te beheren, en een ongelimiteerde hoeveelheid producten toe te voegen. Deze optie is populair onder kleine bedrijven, freelancers en winkeliers uit het middensegment.

Veelgestelde vragen over e-commerce platforms

Wat is het beste e-commerce platform voor kleine bedrijven?

BigCommerce, Shopify en WooCommerce zijn de meest geziene e-commerce platforms voor kleine bedrijven.

Afhankelijk van je ervaring en de specifieke behoeften van je merk, heeft elk platform zijn voor- en nadelen.

Moet een start-up een e-commerce platform gebruiken of een oplossing op maat bouwen?

De meeste e-commerce start-ups gebruiken een e-commerce platform, vooral een SaaS-oplossing.

Met een SaaS-platform voor e-commerce kunnen merken de technologie huren tegen lage kosten, wat de lat om online te gaan verkopen ontzettend laag legt.

Het bouwen van maatwerkoplossingen vraagt om enorme bedragen en het duurt langer om ze op de markt te brengen.

Zijn er gratis e-commerce platforms?

Nee, er zijn geen gratis e-commerce platforms.

De kosten van e-commerce websites variëren. De meeste opensourceplatforms zijn technisch gezien gratis, want je betaalt geen licentiekosten als onderdeel van het e-commerce abonnement. Maar er zijn hoge kosten wat betreft hosting en ontwikkeling.

Voor SaaS-platforms betaal je een maandelijks bedrag.

De kosten variëren van € 7 per maand tot meer dan € 50.000 per maand.

Meer weergeven
Kan ik mijn e-commerce platform integreren met een Amazon-winkel?

Je kunt je producten van een e-commerce platform naar Amazon pushen, en vice versa. Dit wordt multichannel verkopen genoemd, waarbij je zowel op je eigen website als op een marktplaats verkoopt, in dit geval dus Amazon.

In welke programmeertalen zijn e-commerce platforms geschreven?

De meest e-commerce platforms worden geschreven in algemeen gebruikte programmeertalen, waaronder:

  • Ruby on Rails
  • PHP
  • Javascript
  • CSS

Veel SaaS-bedrijven gebruiken een abstractielaag voor hun programmataal.

Shopify bijvoorbeeld, gebruikte hun bedrijfseigen Liquid als een abstractielaag voor Ruby on Rails. BigCommerce gebruikt Handlebars.

Wat is het gemakkelijkste e-commerce platform om te gebruiken?

Welk e-commerce platform het gemakkelijkst te gebruiken is, hangt af van de ervaring die jij en je team hebben met het platform en wat de behoeften van je bedrijf zijn. Hoewel sommige platforms veel gebruiksklare functies hebben die het makkelijker maken, kan er toch een leercurve zijn. Het hangt allemaal af van je team, de technische ervaring en wat je bedrijfsplan is.

Hoe lang duurt het om een ​​webwinkel op een e-commerce platform te lanceren?

De tijd die nodig is om een webshop te lanceren op een e-commerce platform hangt af van verschillende factoren, waaronder:

  • Het type e-commerce platform dat je kiest en hoe makkelijk het te gebruiken is.
  • De bandbreedte die jij en je team hebben voor de lancering.
  • Het aantal producten en/of diensten dat je in de winkel moet zetten.
  • Sommige bedrijven lanceren hun online verkoopplatform in een dag of een week, terwijl anderen er langer over doen.

Lees meer bronnen