E-commerce toekomst: veranderingen om (zeer) nauwlettend in de gaten te houden

Collage person working shopping cart analytics shipping bigcommerce

Wereldwijd consumentenrapport: Huidige en toekomstige shoppingtrends

Ik ben klaar om te starten of ik heb al een eigen e-commercewinkel.
Probeer BigCommerce
Ik heb vragen en wil graag advies van een e-commerce-expert.

Proberen de toekomst te voorspellen heeft meestal geen zin. Winston Churchill zei eens: "Ik doe niet aan voorspellingen vooraf, want je kunt veel beter voorspellingen doen nadat de gebeurtenis al heeft plaatsgevonden."

Maar door gegevens te verzamelen, en trends en patronen te ontdekken, kunnen we doordachte prognoses maken voor de toekomst van e-commerce. We kijken eerst naar een aantal verschuivingen in het consumentengedrag die de komende jaren de drijvende kracht gaan zijn van e-commercebranche.

MIB Podcast 2021 Color

Luister onderweg naar deskundige inzichten in onze tweewekelijkse audioserie waarin opinieleiders van over de hele wereld het hebben over alles wat te maken heeft met e-commerce: van nieuws en trends uit de branche tot groeistrategieën en succesverhalen.

Nu bekijken

Millennials en generatie Z: de koopkracht van de toekomst

Millennials, de generatie geboren tussen 1980 en 1994, gaan de 1 biljoen dollar per jaar aan bestedingen in de Verenigde Staten overschrijden. Maar 36% van hen kampt met een hoge studieschuld. Dit wordt toegeschreven aan de trend van toegang boven eigendom en is ook een drijvende kracht achter veel recente betalingsinnovaties. 

De millennials worden opgevolgd door generatie Z. De oudsten van hen zijn momenteel pas 24, maar de eerste analyses zijn al binnen. Dit rapport over jeugdcultuur van Dazed Media merkt op dat bij generatie Z "hyper-individualisme en massatrends naast elkaar bestaan binnen dezelfde persoon. We zijn gefragmenteerd en verenigd tegelijk." 

Dit wijst op een verschuiving ten opzichte van vorige generaties, vooral generatie X, voor wie individualisme en de mainstream lijnrecht tegenover elkaar stonden.

Een omgeving gevormd door het 'nieuwe normaal'

Een andere verschuiving in consumentengedrag (een die geldt voor alle generaties die momenteel leven) gaat zeker van invloed zijn op de e-commercewereld als gevolg van COVID-19.

Zoals het rapport van Dazed Media verder stelt: "Onze huizen zijn nu ook onze kantoren en entertainmentruimtes geworden, en we hebben minder menselijk contact. Het is een tijd van extreme spanningen: van gefragmenteerd naar verenigd, digitaal naar fysiek, werkelijkheid naar fantasie, individualiteit naar homogeniteit."

Samenvatting

Als je al langer een webwinkel hebt, heb je waarschijnlijk weleens het gevoel gehad dat je honderd dingen moet doen en maar tijd hebt voor tien. Daarom moet je, als het gaat om toekomstige trends, hard zijn en prioriteiten stellen. 

Niet elk merk hoeft op elke trend in te spelen. Als je een B2B-bedrijf hebt dat zwaar materieel verkoopt, zal verkopen op Instagram je omzet niet verhogen. En als je op maat gemaakte cadeaus verkoopt voor zeer specifieke gelegenheden, zal voice search niet je eerste prioriteit zijn.

Gebruiksgemak is belangrijker dan een flitsend design. Dat geldt zowel vanuit het perspectief van de klant die winkelt, als vanuit jou aan de operationele kant. Een flitsende online ervaring of andere toeters en bellen zijn geen vervanging voor een basis van solide processen en best practices. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, kun je berekende risico's nemen en flink gaan testen.

Veelgestelde vragen over de toekomst van e-commerce

Hoe weet ik of internationaal uitbreiden goed is voor mijn bedrijf?

Denk aan de vraag, vertaling en lokalisatie, betaalmogelijkheden en internationale verzending. Je moet alle bijbehorende kosten beoordelen om te bepalen of uitbreiding de moeite waard is voor je merk.

Welke backoffice-functies kan ik met automatisering stroomlijnen?

Gebruik automatisering om e-mails te plannen, taken te automatiseren, te helpen bij het aannemen, te communiceren met prospects en magazijnprocessen te stroomlijnen.

Wat is voice commerce?

Voice commerce verwijst naar het gebruik van spraaktechnologie, zoals Google Home of Amazon Alexa, om activiteit met betrekking tot winkelen uit te voeren.

Meer weergeven
Wat is automated commerce?

Automated commerce verwijst naar functionaliteit die abonnementen en automatische bestellingen beheert.

Wat is een PWA?

Een Progressive Web App, of PWA, gebruikt up-to-date webtechnologie om een online ervaring te leveren die meer gemeen heeft met een native app dan met een traditionele webpagina: een snelle, betrouwbare gebruikerservaring.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van een PWA voor e-commerce?

PWA's bieden meer flexibiliteit om content via de frontend te beheren en leveren snelle, naadloze winkelervaringen.

Hoe ontwikkelt het offline winkelen zich?

Tegenwoordig verwachten klanten dat ze online kunnen kopen, in de winkel kunnen afhalen (BOPIS), online kunnen kopen, in de winkel kunnen terugbrengen (BORIS) en hun producten bij een afhaalloket kunnen ophalen.

Lees meer bronnen