M-commerce onder de loep: statistieken, trends en wat je kunt verwachten van e-commerce op mobiele apparaten

CD3565 Article Header Generic Image 3 1124x298
Ik ben klaar om te starten of ik heb al een eigen e-commercewinkel.
Probeer BigCommerce
Ik heb vragen en wil graag advies van een e-commerce-expert.

Als je een van de 6,378 miljard mensen ter wereld bent die een smartphone bezit, weet je waarschijnlijk al dat je mobiele apparaat een grote rol speelt in je dagelijks leven. 

De meesten van ons, vooral millennials en generatie Z, zijn vergroeid met onze smartphone. We worden 's ochtends wakker en gebruiken onze telefoon om onze berichten en e-mails te checken en het dagelijkse nieuws te lezen. Voor het slapengaan kijken we onze favoriete tv-series en scrollen we op social media op onze telefoon. 

En de hele dag door gebruiken we onze smartphone om zelfs de simpelste taken uit te voeren, zoals rekeningen betalen, het weer checken en navigatie. 

Maar de afgelopen jaren zijn mobiele apparaten ook populair geworden voor online winkelen, en daar komt mobile commerce om de hoek kijken.

Wat is mobile commerce?

Mobile commerce, ook wel m-commerce, omvat alle monetaire transacties waarbij een mobiel apparaat wordt gebruikt zoals een telefoon of tablet. 

Het is een volgende stap na de e-commerce, die mensen in staat stelt goederen of diensten te kopen en te verkopen vanaf bijna elke locatie, gewoon met behulp van een mobiele telefoon of tablet.

Maar mobile commerce is meer dan gewoon een volgende stap na e-commerce.

Het heeft ook de aanzet gegeven tot nieuwe industrieën en diensten of heeft bestaande industrieën en diensten helpen groeien, waaronder:

  • Mobiele geldoverschrijvingen
  • Elektronische tickets en boardingpasses
  • Aankoop en levering van digitale inhoud
  • Mobiel bankieren
  • Contactloze betalingen en in-app betalingen
  • Locatiegebaseerde diensten
  • Mobiele marketing, kortingscodes en loyaliteitsprogramma's

Verschillende soorten mobile commerce

Hoewel m-commerce een breed scala aan transacties dekt, kunnen we drie soorten onderscheiden:

1. Mobiel winkelen

Dit is grotendeels vergelijkbaar met e-commerce, maar toegankelijk via je iPhone of Android-apparaat. Mobiel winkelen is nu mogelijk via voor mobiele apparatuur geoptimaliseerde websites, speciale winkel-apps en zelfs socialmediaplatforms.

2. Mobiel bankieren

Mobiel bankieren verschilt niet veel van online bankieren, maar het kan zijn dat sommige soorten transacties beperkt zijn op mobiele apparaten. Voor mobiel bankieren wordt meestal een speciale app gebruikt, hoewel sommige banken zijn begonnen te experimenteren met het gebruik van chatbots en berichten-apps.

3. Mobiele betalingen

Er zijn zoveel verschillende mobiele betaalmogelijkheden dat we ervoor gekozen hebben ze verderop in dit artikel in detail te behandelen.

Als ondernemer en gebruiker van BigCommerce is jouw ervaring met en interesse in mobile commerce waarschijnlijk vooral gerelateerd aan winkelen en betalingen, waar de rest van dit artikel over gaat.

Algemene voordelen van mobile commerce

Nog niet zo lang geleden was het maken van mobiele apps en het overstappen op mobielvriendelijke platforms misschien alleen een optie voor grotere bedrijven als Amazon en Walmart, maar nu de kosten van mobiel gaan dalen, kunnen steeds meer bedrijven daar de vruchten van plukken. 

Dus of je nu een groot of klein bedrijf hebt, lees verder om enkele van de belangrijkste voordelen van mobile commerce te ontdekken en lees hoe het je kan helpen je bedrijf uit te breiden.

1. Betere algemene klantervaring

De komst van e-commerce was al een enorme verbetering in de manier waarop we winkelen. De mogelijkheid om te winkelen vanaf de computer in plaats van een winkel binnen te lopen, geeft klanten toegang tot een breder assortiment producten. Bovendien kunnen ze snel prijzen vergelijken en winkelen vanuit huis. 

Nu kunnen klanten al deze dingen nog steeds doen, maar ze hebben niet eens een computer nodig: de telefoon in hun broekzak is genoeg. 

Bovendien heeft m-commerce bepaalde mogelijkheden die e-commerce gewoon niet kan bieden:

  • Mobiliteit: Hoewel laptops draagbaar zijn, is het onwaarschijnlijk dat iemand hem altijd bij de hand heeft. Maar aangezien de meeste mensen nooit het huis uit gaan zonder een smartphone, maakt m-commerce online winkelen veel handiger.
  • Bereikbaarheid: Met de mogelijkheid om klanten via sms pushmeldingen te sturen, kunnen online winkeliers een groter aantal klanten bereiken, zelfs als ze onderweg zijn. 
  • Locatietracking: M-commerce-apps en online winkels kunnen gebruikerslocaties identificeren met behulp van gps-technologie en wifi, wat helpt bij het leveren van inhoud die gepersonaliseerd en locatiespecifiek is.

2. Fenomenaal groeipotentieel

Hoewel al veel mensen gebruikmaken van mobile commerce, lijkt de groei niet te stuiten. 

Verwacht wordt dat in 2021 de verkoop via mobiele e-commerce goed zal zijn voor 6% van alle detailhandelsverkopen in de VS. Maar Statista voorspelt dat tegen 2025 de verkoop via m-commerce meer dan 10% van alle detailhandelsverkopen in de VS zal uitmaken, wat een groei van 7 procentpunten zou betekenen sinds 2018. 


3. Een echte omnichannel ervaring

Omnichannel commerce omvat de verkoop zowel in de winkel als online via meerdere kanalen: op je e-commercewebsite, Amazon, eBay, Instagram, enzovoort, om een naadloze ervaring en samenhangende merkboodschap te creëren op alle contactmomenten.

Maar een omnichannel ervaring is nog meer, want het draait erom dat je je klanten ontmoet waar ze zijn en het kopen makkelijker voor ze maakt.

Mobiele apparaten zijn dan ook het ideale medium voor omnichannel commerce, aangezien je ervan uit kunt gaan dat de meeste van je klanten hun smartphone altijd bij de hand hebben.

4. Vele betalingsmogelijkheden

To make the buying process even easier, emerging mobile payment solutions have opened the door for a variety of payment options, such as Apple Pay, PayPal One-Touch, Visa Checkout and Amazon Pay.

Veel e-commercesites bieden nu functionaliteit aan waarbij je met een enkele klik kunt betalen.Klanten hoeven hun betalingsgegevens slechts één keer in te voeren. De volgende aankopen kunnen ze met een enkele klik afronden.

Nadelen van mobile commerce

1. Constante behoefte aan optimalisatie

Hoewel m-commerce in de lift zit, mogen we niet vergeten dat de desktopcomputer nog steeds belangrijk is. Een computer biedt nog steeds veel voordelen boven mobiel. 

Volgens Retail TouchPoints heeft het gemiddelde desktopapparaat een conversiepercentage van 3,9%, wat meer dan het dubbele is van het gemiddelde percentage van 1,8% voor smartphones. 

De reden hiervoor is echter waarschijnlijk eerder het verschil in schermgrootte dan mobiliteit, aangezien tablets een conversiepercentage van 3,8% behaalden, terwijl andere apparaten met kleinere schermen (zoals smartwatches) slechts een conversiepercentage van 0,1% haalden.

Daar komt nog bij dat desktopapparaten qua waarde van de bestellingen een grote voorsprong hebben op mobiele apparaten.  Uit onderzoek van Statista bleek dat smartphones in 2019 goed waren voor 64% van de wereldwijde bezoeken aan webwinkels, maar slechts 46% van de e-commerce-inkomsten genereerden, hetzelfde percentage als voor desktopapparaten.



Er is dus duidelijk behoefte aan optimalisatie van mobile commerce. 

Aangezien het consumentengedrag blijft veranderen, moet je op de hoogte zijn van de nieuwste technologieën en toepassingen om ervoor te zorgen dat je online winkel niet alleen mobielvriendelijk is, maar ook snel, handig en gemakkelijk te navigeren.

2. Verschillende betaalmethoden

Hoewel de overvloed aan betaalmethoden een voordeel kan zijn, zijn helaas niet alle betaalplatforms en mobiele wallets in alle regio's beschikbaar. Bovendien verkiezen klanten in verschillende regio's vaak bepaalde betaalmogelijkheden boven andere, wat het voor online verkopers ingewikkelder maakt betalingsverkeer op wereldschaal te beheren.

Misschien denk je dat het aanbieden van meer betalingsopties de mobiele ervaring eenvoudiger maakt, maar soms geldt: minder is meer. 

Uit een onderzoek uit 2000 bleek zelfs dat het aanbieden van te veel productkeuzes vaak leidt tot een lagere verkoop en klanttevredenheid.

Je zult dus de juiste mix van betalingsmogelijkheden moeten vinden voor jouw bedrijfstak en de locaties die je bedient. In het begin lijkt dat misschien ingewikkeld, maar als je gegevens over je klanten verzamelt en hun voorkeuren begrijpt, kun je nagaan welke betalingsopties voor jou het beste werken.

3. Klanten kunnen makkelijker prijzen vergelijken

Een van de valkuilen van het vereenvoudigen van de mobiele gebruikerservaring is dat het voor klanten veel makkelijker wordt om snel prijzen in verschillende winkels te vergelijken. Met een paar muisklikken kunnen klanten zien hoeveel een soortgelijk product in jouw winkel en in tien andere winkels kost. Vaak zullen ze zoeken tot ze de beste prijs-kwaliteitsverhouding hebben gevonden.

Hoe bind je deze strijd aan? Door, net als je klanten, precies te weten hoe je je verhoudt tot je concurrenten. Houd in de gaten wanneer concurrenten hun prijzen verlagen of verhogen, evenals hun verzendkosten, en reageer snel.

4. Veiligheid van de klant

In een onderzoek van Forrester zei 30% van de smartphonegebruikers dat ze geen online aankopen doen op hun mobiele apparaat, omdat ze zich niet veilig voelen bij het gebruik van mobiele betaaldiensten. Ook gaf 14% aan bang te zijn dat hun telefoongegevens aan derden worden verkocht. 

 


Wanneer klanten toestemming geven om hun gegevens via hun mobiele apparaten te raadplegen, hebben e-commercebedrijven dus een grotere verantwoordelijkheid om die persoonsgegevens te beschermen en goed te beheren. 

Je moet voldoen aan een breder scala van voorschriften, maar ook transparant zijn tegenover je klanten over de manier waarop je hun verzamelde gegevens gebruikt en deelt.

Soorten mobiele betalingen

Gelukkig is er op het gebied van m-commerce-betaalopties geen gebrek aan mogelijke oplossingen. 

Beslissen welke betaalopties je op je e-commercesite aanbiedt, is nog belangrijker voor je mobiele site, aangezien de meeste klanten op zoek zijn naar iets wat snel en gemakkelijk is. Daarom is afrekenen met een enkele klik steeds populairder geworden.

Als je je klanten de vervelende stap kunt besparen van het invoeren van hun creditcardgegevens en persoonlijke informatie elke keer dat ze een aankoop doen, behaal je misschien nog meer conversies, verkopen en terugkerende klanten.

Dit is een kort overzicht van de meest gebruikelijke vormen van mobiele betalingen, zodat je kunt besluiten welke het beste past bij jouw bedrijf.

1. Mobiele wallets (ook bekend als digitale portemonnees)

Via mobiele wallets kunnen klanten creditcard- of bankgegevens, verzendadressen en andere betalingsgegevens opslaan. In plaats van bij elke aankoop opnieuw kaartgegevens en persoonlijke informatie in te voeren, kunnen klanten nu snel en gemakkelijk afrekenen met slechts een paar muisklikken. 

US fashion brand Natori, for example, uses PayPal One-Touch for one-click checkout.

 




Dit zijn enkele van de populairste mobiele wallets op de markt:

  • Apple Pay.
  • Google Pay.
  • Amazon Pay.
  • PayPal.
  • Samsung Pay.

2. Contactloze mobiele betalingen

Voor een betere omnichannel ervaring maken contactloze mobiele betalingen gebruik van mobiele wallets om betalingen in de winkel te vergemakkelijken. 

Als de klanten hun betaalgegevens al hebben ingevoerd in een mobiele wallet (meestal Apple Pay, Google Pay of Samsung Pay), kunnen ze daarmee betalen in een fysieke winkel. In plaats van een creditcard te swipen of contant te betalen, hoeven klanten alleen maar hun telefoon in de buurt van een ondersteunde terminal te houden om de betaling te valideren en af te ronden.

3. Mobiele betalingen met een gesloten circuit

Net als bij mobiele wallets kunnen gebruikers bij mobiele betalingen met een gesloten circuit hun betalingsgegevens één keer invoeren in plaats van ze bij elke transactie opnieuw in te voeren. 

Betalingen met een gesloten circuit zijn echter slechts gekoppeld aan de mobiele app van één merk. Met deze optie kunnen klanten saldo opladen op een uitgavenrekening of cadeaukaart, waarbij de klant ook zelf het saldo kan controleren, meer geld kan toevoegen en online of in de winkel betalingen kan doen. 

Dit zijn enkele bekende voorbeelden van mobiele betalingen met een gesloten circuit:

  • Walmart Pay
  • Starbucks 
  • Taco Bell

Below you can see how Atlanta Light Bulbs utilizes this payment method, which helps speed up the payment process for customers and creates a more seamless shopping experience. 





4. Geldoverschrijvingen

In plaats van geld over te maken via apps voor mobiel bankieren, hebben gebruikers nu de mogelijkheid om snel en veilig geld over te maken via een breed scala aan platforms:

5. Mobiel point-of-sale (POS)

Een mobiel POS-systeem is een smartphone, tablet of andere mobiele kaartlezer die fungeert als een kassa door draadloos transacties te verwerken. 

Aangezien mobiele kaartlezers draagbaar en relatief goedkoop zijn, zijn deze een goede optie voor kleinere handelaars, aangezien je alleen een mobiel apparaat nodig hebt. Sommige van deze systemen integreren zelfs met meerdere e-commerceplatforms, wat betekent dat je de verkoop en inventaris van je online en fysieke winkels automatisch kunt synchroniseren.

Als je geïnteresseerd bent in het uitproberen van mobiele POS-systemen, zijn dit enkele populaire opties: 

    De impact van paginasnelheid op mobile commerce

    Voor desktops heeft de snelheid van de pagina altijd al een bijdrage geleverd aan hoe een e-commercesite rankt in Google: hoe sneller de pagina laadt, hoe groter de kans is dat de site hoger zal ranken. 

    In het licht van m-commerce is Google onlangs overgestapt op een mobile-first index, wat betekent dat webwinkels die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten organisch hoger zullen scoren dan webwinkels die dat niet zijn. 

    Natuurlijk beïnvloedt paginasnelheid meer dan alleen de SEO-positie. 

    Volgens een onderzoek van Google neemt de kans op een bounce drastisch toe met elke paar seconden dat het laden van de pagina langer duurt.


    Snelheid van mobiele pagina's Nieuwe industriebenchmarks 01 21


    Luckily, BigCommerce customers have Google AMP (Accelerated Mobile Pages) enabled so their sites and product catalogs load faster on a mobile device.

    Moreover, you need to consider how your images may be affecting your page speed. While you definitely want to display high-quality product images on your storefront, you also don’t want to risk increasing your page load time, especially if your customers are shopping on mobile devices.  To help find the happy medium between image quality and optimization, BigCommerce offers industry-leading image optimization solutions like Akamai image manager which render the appropriate version of the content in real-time.

    Kiezen tussen een mobiele app en mobiele website

    Volgens schattingen van eMarketer zullen Amerikaanse volwassenen vanaf 2020 gemiddeld meer dan 4 uur op mobiel internet doorbrengen, en 88% van die tijd zal worden doorgebracht in apps in plaats van in mobiele browsers. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat ongeveer 70% van de verkopen via mobiele merk-apps wordt gedaan.


    Waarom is dat? 

    Omdat bedrijven met mobiele apps controle hebben over de klantervaring. 

    In plaats van het internet af te schuimen en producten en prijzen te vergelijken, heeft de klant opzettelijk alleen jouw app gedownload en geopend. Mobiele apps hebben dan ook een hoger conversiepercentage dan websites op mobiele browsers. 

    Bovendien kun je je mobiele app optimaliseren om trouwe klanten te retargeten met incentives zoals aanbiedingen en kortingen om app-kopers exclusief te belonen. 

    Net zoals Instagram en Facebook unieke kanalen zijn voor een subset van klanten, kan je merk-app zich ook richten op specifieke klanten die op zoek zijn naar een unieke ervaring.

    Wanneer mobile commerce misschien niet de beste optie is

    Het feit dat mobile commerce aan populariteit wint, betekent niet dat je onmiddellijk met de massa mee moet doen. Voor sommige online bedrijven is m-commerce misschien niet het meest effectieve medium.

    Kijk uit voor deze rode vlaggen:

    1. Gebrek aan ontwikkelingsmiddelen

    We hebben al gezien dat mobile commerce heel anders is dan traditionele e-commerce. Daarom kun je niet verwachten dat alle bronnen en talenten die je hebt, ook geschikt zijn om een perfecte mobiele winkel te ontwikkelen. 

    Als je de stap naar mobile commerce wilt zetten, heb je het juiste talent nodig. M-commerce is een steeds meer concurrerende markt, dus je kiest bij voorkeur voor een in-house of uitbesteed ontwikkelingsteam voor mobiele projecten. Zonder de mensen en de middelen kan het moeilijker zijn om de gewenste resultaten te behalen.

    2. Je doelgroep zit niet op mobiel

    Voordat je begint met het bouwen van een mobiele site of merk-app, moet je er zeker van zijn dat het publiek waarop je je richt ook daadwerkelijk actief is op mobiele apparaten. Als dat niet zo is, verspil je mogelijk tijd en middelen. 

    Vanaf 2021 is smartphonebezit in de VS het minst gebruikelijk onder volwassenen van 65 jaar en ouder (slechts 61%). Dus als je bedrijf gericht is op oudere volwassenen, dan is mobile commerce misschien niet de juiste focus.

    Mobile commerce benutten

    Klaar om je bedrijf mobiel te maken? 

    Dit zijn enkele tips en trends uit de e-commerce die helpen bij een succesvolle lancering.

    1. Geef prioriteit aan een mobile commerce-platform boven designtrends

    It’s easy to get caught up in the latest design trends rather than optimizing your mobile site. Although responsive design does help make a mobile website more eye-catching, it doesn’t necessarily result in sales.  Luckily, BigCommerce offers a variety of mobile integrations and features — such as text marketing and automation, one-click checkout and a built-in mobile shopping cart — to help your customers have the best experience on their mobile device. 

    2. Vertrouw op functies voor social commerce

    Considering 91% of social media users engage with social channels through their mobile devices and 80% of total time spent on social media occurs through mobile platforms, it’s no surprise that social commerce is on the rise.  Social commerce platforms such as Facebook Shop, Instagram Shopping and Pinterest Business are paving the way for a seamless buying experience, allowing mobile users to browse products and complete purchases without ever leaving the app.

    3. Fysieke winkels kunnen click-and-collect aanbieden

    Maar laten we fysieke winkels niet vergeten. De beste mobile commerce-websites zijn onderdeel van een overkoepelende omnichannel strategie, die een complete ervaring creëert voor online en offline kanalen. 

    In 2019 ontdekte Statista dat veel klanten niet alleen voor online aankopen vertrouwen op hun mobiele apparaten, maar ook voor bezoeken aan fysieke winkels. 

    Een manier om mobiel winkelen en winkelbezoeken aan elkaar te koppelen, is door combinaties aan te bieden, zoals click-and-collect. Zo kunnen klanten op hun gemak browsen en thuis aankopen doen, maar hoeven ze niet een paar dagen te wachten op hun pakket.

    4. Maak gebruik van mobiele chatbots

    Volgens Insider Intelligence werden de wereldwijde retailuitgaven van consumenten via chatbots in 2019 geschat op 2,8 miljard dollar, maar tegen 2024 zal dat aantal naar verwachting oplopen tot 142 miljard dollar.

    Omdat mensen 24/7 klantenservice verwachten, maken online verkopers steeds vaker gebruik van chatbots en virtuele assistenten om vragen te helpen beantwoorden en klanten op hun wenken te bedienen. 

    Chatbots bevorderen niet alleen de communicatie met klanten, maar ze maken het ook makkelijker voor jou als online verkoper om je te richten op andere aspecten van je bedrijf. 

    Farmer Boy Agriculture is one BigCommerce customer that utilizes chatbots to create a more engaging mobile experience. Right when you reach the homepage, you’ll find a chat box in the bottom corner where you can contact their customer support team at any time of day. 


    5. Bouw een in-app loyaliteitsprogramma

    Uit een onderzoek van Statista bleek dat kortingscodes en speciale aanbiedingen de belangrijkste stimulans waren voor mobiele gebruikers om winkel-apps te downloaden, maar op nummer twee stonden loyaliteit- en beloningsprogramma's. 

    Telkens wanneer klanten een aankoop doen, kunnen ze punten verdienen, die ze kunnen sparen en uiteindelijk kunnen inwisselen voor een beloning, zoals korting op een product of eerder toegang tot een nieuwe collectie. 

    Deze beloningsprogramma's overtuigen het winkelend publiek niet alleen om je app te downloaden, maar nog belangrijker: ze stimuleren klanten om terug te komen naar je winkel en in de toekomst nog een aankoop te doen. 

    6. Maak gebruik van mobiele augmented reality (AR)

    Vooral tijdens de COVID-19-pandemie werd augmented reality een krachtig instrument voor detailhandelaars om ervaringen in levenden lijve online na te bootsen, vooral in de mode- en beautysector. 

    Met behulp van 3D- en AR-technologieën kunnen online shoppers nu precies zien hoe een kledingstuk henzelf zou staan, nog voor ze het product ooit in handen hebben gehad. Door de contouren van de klant te detecteren, geven AR- en VR-paskamers een duidelijk beeld van de maat, pasvorm en stijl van een product. 

    Another great example is furniture brand Burrow, which uses augmented reality to help customers envision how their couches will fit in their homes. Through the Burrow at Home app, customers can take a photo of their living room, upload it in the app and place 3D models of Burrow’s couches in the photos to get a better idea of how a product will look in person.

    M-commerce neemt toe.

    Het mag duidelijk zijn dat mobile commerce niet alleen een trend is, maar een blijvend fenomeen. Nu smartphones een steeds centralere plaats innemen in de manier waarop we communiceren, informatie verzamelen en nu ook online winkelen, zal mobile commerce waarschijnlijk minder een optie en meer een noodzaak worden voor e-commerce verkopers. 

    Natuurlijk is m-commerce slechts een deel van het geheel. Houd in gedachten dat een effectieve omnichannel strategie vereist dat je mobiele website of app moeiteloos in andere kanalen wordt geïntegreerd en niet op zichzelf staat. 

    Vergeet niet dat het er bij mobile commerce om gaat je klanten te bereiken waar ze zijn en een gemakkelijke en toch gedenkwaardige ervaring te bieden.

    Lees meer bronnen

    Article thumbnail people device shopping cart analytics generic
    Artikel

    E-commercetrends die online verkoop vooruitbrengen

    Gelezen Artikel
    Article thumbnail page builder catalog transfer generic
    Artikel

    Ontwerpprincipes voor e-commerce: hoe je je webwinkel opzet voor groei

    Gelezen meer
    Article thumbnail person working shopping cart analytics shipping bigcommerce 220418 132053
    Artikel

    E-commerce toekomst: veranderingen om (zeer) nauwlettend in de gaten te houden

    Gelezen Artikel
    Article thumbnail person device payment domain shipping generic
    Artikel

    Inzicht in e-commercekosten: hoe bereken je de totale eigendomskosten voor een online winkel?

    Gelezen Artikel