Het afgelopen jaar is de online omzet sterk gestegen vanwege de toename in e-commerce tijdens de pandemie. De verwachting is dat online verkopen in 2024 goed zijn voor een omzet van 467 miljard dollar en dat maakt e-commerce een markt die het waard is om te verkennen. Maar een van de grootste pijnpunten bij e-commerce is de vaak verwarrende en complexe logistiek die erbij komt kijken om je product van A naar B te krijgen. En dit kan vaak een grote hoeveelheid kennis vereisen over hoe orderverwerking en verzending werken.
Weten welke vervoerders je op welk moment moet kiezen, het aantal handmatige handelingen achter de schermen minimaliseren en processen moeten automatiseren om te kunnen groeien, zijn zaken waarmee de meeste, zo niet alle verkopers te maken krijgen in hun online en offline bedrijfsvoering. Daarom hebben onze compagnons van ShipStation een gids samengesteld over het navigeren door en evalueren van de beste strategieën voor verwerking en verzending van je e-commercebestellingen.
Het maakt niet uit of je net begint met je webwinkel of dat je je workflow wilt verbeteren om ruimte te maken voor groei: verwerking en verzending kan een lastige taak zijn. Om je hierbij te helpen, hebben we drie best practices opgesteld voor optimalisatie van je orderverwerking en verzending.
Het is uiteindelijk je doel om je klanten de beste bezorging te bieden. Zo blijven ze trouwe klanten en schrijven ze positieve reviews.
Bedenk manieren waarop je je merkervaring kunt doorvoeren in de levenscyclus van de bestelling van een klant. Voeg je een visitekaartje of aanbieding toe aan ieder pakket? Is de retourprocedure eenvoudig? Staat je logo op de verzendlabels en pakbonnen? Deze merkelementen lijken misschien onbelangrijk, maar ze helpen je klanten om je merk (niet alleen het product) goed te onthouden.
Natuurlijk zijn de kosten van verzending een topprioriteit. Bied nooit een methode aan die onhoudbaar is met het oog op je bedrijfsresultaten. Volgens het Baymard Institute zijn verzendkosten een van de belangrijkste redenen om de artikelen in een winkelwagen uiteindelijk niet af te rekenen. Iedereen houdt van gratis verzending, maar als het voor je bedrijf niet kostenefficiënt is, is het simpelweg geen optie.
Maar omdat de bezorgervaring je bedrijf kan maken of breken in de ogen van de klant, is het belangrijk om verzendopties en leveranciers te kiezen op basis van wat je weet over de wensen van je klanten. Enkele populaire opties die verkopers kiezen voor de verzendkosten zijn:
Of je er nu voor kiest om de verzendkosten door te berekenen naar je klanten of niet, of dat je ze verrekent in de productprijs, het is in ieder geval belangrijk dat je bezorgopties biedt die aansluiten op de behoeften van je klanten.
Als je verkoopt via meerdere kanalen, van je eigen winkel tot marktplaatsen zoals Amazon, eBay en bol.com, is het verreweg het handigst om al je bestellingen te importeren en vanuit één locatie te verwerken.
Voorraadbeheer is een van de eenvoudigste manieren om je proces te automatiseren. Maar er zijn een paar unieke manieren om automatisering te integreren in de verzendworkflow. Dit zijn in feite 'als-dan'-beweringen. Enkele van de meestvoorkomende zijn:
Met deze best practices in je achterhoofd vraag je je misschien af: wat is de juiste verzendoptie voor mijn bedrijf? Qua aanbod van andere partijen zijn er veel opties met verschillende kenmerken, variërend van voorraadbeheer en tracking met je merk in beeld, tot aangepaste automatiseringsregels en klantmarketing.
Via de app-marktplaats van BigCommerce kun je eenvoudig deze oplossingen van andere partijen integreren in je online winkel. Maar het is handig om te weten wat je zoekt als je de opties afweegt. We raden aan jezelf deze vragen te stellen voordat je de beslissing neemt:
Als je meerdere platforms hebt, meerdere verzendopties wilt bieden en weet dat het je bedrijf qua tijd en geld ten goede komt als je automatiseert en bezorgkorting aanbiedt, is het echt het overwegen waard om te investeren in verzendsoftware. Dit heeft veel invloed op het proces voor orderverwerking, waarbij uren handmatig werk in een paar minuten gepiept is.
Het is van groot belang dat de software kan worden geïntegreerd met je huidige verkoopkanalen. Zodra je hebt vastgesteld dat de software je bedrijfsmodel ondersteunt, kun je gaan kijken welke andere functies het best aan je behoeften voldoen. Als je bijvoorbeeld maar één verkoopkanaal hebt, is voorraadbeheer voor je bedrijf misschien geen grote prioriteit. En als al je artikelen ongeveer hetzelfde formaat hebben, heb je misschien geen automatiseringsregels nodig voor pakketgewicht.
Schrijf op hoe het handmatige proces er voor jou of je team uitziet (van bestellingen kopiëren en plakken tot tariefafspraken maken) en hoeveel pakketten je maandelijks verzendt. Vergelijk wat je nodig hebt met de functies die verschillende providers van verzendsoftware bieden.
Als je zowel een webwinkel als een fysieke winkel hebt, is het belangrijk dat je offline en online strategieën met elkaar in overeenstemming zijn. Er zijn meerdere manieren waarop je online winkel je offline activiteiten kan ondersteunen, en vice versa.
Een van de eenvoudigste manieren om dit te doen, is door bezorgopties aan te bieden in het afrekenproces. Geef je klanten de kans om het bestelproces online te voltooien, maar de artikelen in de winkel op te halen en te retourneren. Dit staat ook wel bekend als click-and-collect of BOPIS (online kopen, in de winkel afhalen) en BORIS (online kopen, in de winkel retourneren).
Het blijkt dat 65% procent van de consumenten gebruikmaakt van click-and-collect om verzendkosten te vermijden. Ophalen in de winkel is dus een geweldige optie als je de kosten van gratis verzending voor je webwinkel wilt opvangen. In 2018 gaf 48% van de BOPIS-klanten aan dat ze dit systeem kozen vanwege de verzendkosten.
In dezelfde lijn verwachten consumenten steeds vaker een handige en gratis retouroptie. Verkopers moeten dus een manier vinden om de kosten op te vangen voor een pakket dat potentieel een retourtje maakt.
Een optie die al jaren wordt gebruikt, is om in elk pakket een retourlabel te doen. De klant kan dit label makkelijk op de doos plakken en een artikel desgewenst retourneren, waarbij de verkoper alleen de verzendkosten betaalt als het label is gescand. Een andere optie is om online aankopen in de winkel te laten retourneren.
De opties hierboven helpen niet alleen om een naadloze omnichannel ervaring te bieden die de klant gemak biedt, maar kunnen ook je kosten voor verzending, verpakking en personeel beperken.
Het is wel belangrijk om te beseffen dat je voor BOPIS en BORIS een voorraadbeheertool nodig hebt die je online en offline systemen aan elkaar koppelt. Zo is er realtime informatie beschikbaar voor jou en je klanten.
Allereerst bestaat er geen pasklare oplossing voor orderverwerking en verzending. Er spelen veel zaken mee die uniek zijn voor je bedrijf, die je strategie zullen beïnvloeden.
Door het navolgen van deze best practices, de juiste verzendoplossing te kiezen en te zorgen dat de verwerkingsstrategieën voor je webwinkel en fysieke winkel(s) elkaar aanvullen, ben je goed op weg om efficiënt bestellingen te verwerken en een bezorgervaring te bieden die je bedrijf verder helpt, zowel online als offline.
Het is niet absoluut noodzakelijk om gebruik te maken van een verzendoplossing van een externe partij, maar afhankelijk van je bedrijf kan het je tijd en geld besparen. Overweeg vooral een externe oplossing als: je meerdere platforms hebt, meerdere verzendopties wilt bieden of automatiseringsregels wilt instellen en gebruik wilt maken van verzendkorting.
Een van de belangrijkste dingen om rekening mee te houden als je een verzendoplossing kiest, is integratie van de software met je huidige verkoopkanalen. Zodra je hebt vastgesteld dat de software je bedrijfsmodel ondersteunt, kun je gaan kijken welke andere functies het best aan je behoeften voldoen. Overweeg om op te schrijven hoe je huidige proces eruitziet en welke functies zouden kunnen helpen om dit te stroomlijnen en automatiseren.
De verzendmethode moet een positieve ervaring bieden aan je klanten, door het hele klanttraject heen. Dat betekent dat je in het afrekenproces al enkele verzendopties biedt, maar dat je klanten ook positief verrast met je merkbeeld bij de bezorging en met soepele retourmogelijkheden. Een andere best practice is om je processen te automatiseren en je verzendworkflow te stroomlijnen.
De klantervaring houdt niet op bij het afrekenen. Orderverwerking en verzending vormen een belangrijk onderdeel van wat een klant blij maakt en laat terugkeren (en misschien zelfs je merk laat aanraden aan anderen). Enkele dingen die zorgen voor een positieve bezorgervaring: opties voor extra snel of extra voordelig bezorgen, duidelijke communicatie gedurende het proces, je merk op het pakket, een prettige 'unboxing' en eenvoudig retourneren.
Gratis verzending is een populaire optie, maar als het niet past bij je bedrijfsvoering, hoef je het niet te doen. Er zijn veel opties die je klanten redelijk zullen vinden en die je bedrijfsresultaat ten goede komen. Het is belangrijk om je doelgroep te kennen en je branche en de concurrentie te onderzoeken, zodat je weet wat je klanten verwachten en hoe je er positief uit kunt springen.
Enkele ideeën voor verzendopties zijn bijvoorbeeld gratis verzending met een minimaal bestelbedrag, een vast verzendtarief, realtime tarieven op basis van het adres en het pakketformaat, en ophalen in de winkel (zoals een afhaalloket of BOPIS).
BOPIS staat voor 'buy online, pick up in store' (online kopen, in de winkel afhalen). De klant voltooit de transactie online en rijdt dan naar de winkel om de bestelling op te halen. Dit kan door de winkel binnen te gaan, maar ook door het bij een afhaalloket of drive-through op te halen.