E-commerce staat Natori goed met de hulp van BigCommerce

Ontdek hoe flexibel, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben gemaakt.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/3E6Q6NkP5rZQ9A9qPGaM6C/44145fc05bd2ac36f18e69c86731fa0e/case-study-device-laptop-natori.png

141%

meer <br />klanten

164%

toename van bestellingen

163%

toename van inkomsten

Vergelijking prestaties jan-feb 2020 (voor covid) met jan-feb 2022 (na covid).

Een bedrijf van de grond krijgen

Josie Natori, oprichter en CEO van The Natori Company, heeft haar bedrijf letterlijk van de grond af opgebouwd toen ze haar eigen lingerielijn begon te ontwerpen op haar woonkamervloer. Vandaag de dag is haar merk in 25 landen te vinden in luxeboetieks en -warenhuizen als Saks Fifth Avenue, Nordstrom, Neiman Marcus en Bloomingdale's.

Natori werd meer dan 40 jaar geleden opgericht, in 1977, en verkocht toen alleen nog maar lingerie. Sindsdien heeft het merk zich flink ontwikkeld. Bezoek de website van het bedrijf en je ziet gelijk dat het een indrukwekkend en uitgebreid aanbod van kleding en accessoires heeft om jezelf en je huis in 'East-meets-West'-stijl aan te kleden.

Haar zoon, Ken Natori, kwam in 2007 bij het familiebedrijf werken en klom op tot CEO. Onder zijn leiding bouwde het bedrijf een bloeiende direct-to-consumer-business op met e-commerce als aanjager.

UITDAGING

Op de plek zijn waar mensen kopen

Tot 2008 was Natori puur een groothandel. "We verdienden ons geld met verkopen aan Saks, Neiman Marcus, Nordstrom en Bloomingdale's. Dit businessmodel had tot die tijd uitstekend gewerkt, maar we zagen wat dingen gebeuren die ons zorgen baarden. De trouw aan deze winkels was voorheen 100%. Een goede klant ging bijvoorbeeld overal voor naar Neiman Marcus en nergens anders. Maar in de periode van ongeveer 2006 tot 2008 zagen we die trouw afnemen", aldus Ken Natori, CEO van The Natori Company.

Mensen winkelden niet alleen in één winkel, maar in meerdere winkels, waaronder goedkope winkels zoals TJ Maxx en Costco. “Wat een uniforme loyaliteit aan het merk en de retailer was, begon weg te glippen. Instinctief wisten we dat dit niet goed was voor ons model. Het deed ons nadenken over andere manieren om onze producten te positioneren op de plaatsen waar mensen aan het winkelen waren”, aldus Natori. “Destijds wist iedereen dat er een verandering op komst was en dat internet daar een onderdeel van zou zijn. De vraag was: hoe snel zouden klanten overstappen van in de winkel naar online winkelen? Wij wisten het niet zeker.” 

Wat Ken wél zeker wist, was dat hij niet wilde dat Natori zou achterblijven. Het bedrijf moest uitvinden hoe het kon meedoen in de wereld van e-commerce.

Ken stond aan het hoofd van het onderzoek en de uiteindelijke implementatie van het nieuwe businessmodel voor het bedrijf, en in 2008 lanceerde Natori de eerste e-commercesite via InsiteCommerce.

OPLOSSING

BigCommerce maakt e-commerce beter

Na acht jaar op InsiteCommerce wilde Natori het onlinebedrijf runnen op een platform met meer kant-en-klare mogelijkheden zodat het bedrijf soepel kon opschalen. "Als we wilden groeien, moesten we de overstap maken naar een nieuw platform", zegt Natori.

Demandware, Magento en Shopify Plus passeerden de revue, maar uiteindelijk koos het bedrijf BigCommerce, waar het in 2016 op van start ging. Het gebruiksgemak, de geavanceerde merchandising-mogelijkheden en een gestroomlijnde navigatie- en filterervaring zijn enkele van de redenen waarom Natori tot op de dag van vandaag voor BigCommerce kiest.

"Het e-commerceteam van Natori is vrij klein. We hadden dus absoluut een platform nodig dat het ons gemakkelijk zou maken om de site op een efficiënte manier te onderhouden. BigCommerce heeft daar zeker bij geholpen," aldus Mariah Hager, e-commerce- en social-mediamanager bij The Natori Company.

"We hebben nu een stevig, maar veelzijdig platform waarbij we niet elke keer dat we iets nieuws willen doen, andere partners hoeven te zoeken. BigCommerce heeft dat werk al voor ons gedaan door honderden apps te onderzoeken waaruit we kunnen kiezen wat we willen, en waarvan we erop vertrouwen dat ze goed werken op het platform", zegt Natori.

Ingeplugd

Plug-and-play-apps zijn een belangrijk onderdeel van het e-commercesucces van Natori, waardoor het bedrijf toekomstbestendig wordt met schaalbaarheid en flexibiliteit.

Natori gebruikt verschillende door BigCommerce gecontroleerde apps om in verbinding en contact te blijven met klanten. "We doen onze e-mailmarketing via Klaviyo, een goede partner voor ons. Ook Searchspring is een grote partner. We hebben momenteel ongeveer 15 verschillende productcategorieën, waardoor we veel producten moeten beheren. Searchspring maakt het heel makkelijk om een groot aantal producten in veel verschillende categorieën te verkopen via de site", zegt Natori.

Dan is er ook nog ShoppingGives, waarmee klanten een goed doel kunnen kiezen waaraan Natori een deel van het bestelbedrag doneert bij het afrekenen. Ken zegt dat apps zoals ShoppingGives en Klaviyo "...klanten het gevoel geven dat ze dichter bij onze producten en de mensen erachter staan."

Het succes van Natori op verschillende kanalen, van groothandel en e-commerce tot marktplaatsen zoals Amazon en Google Shopping, speelt een grote rol in het creëren van verbonden ervaringen voor het bedrijf en klanten.

"Toegang tot de open API's van BigCommerce, de app-marktplaats met partners en oplossingen die aan bijna elke behoefte voldoen, onze scriptbeheerfunctionaliteit en zeker omnichannel-uitbreiding zijn dingen die van het platform een belangrijke aanwinst maken voor het succes van Natori", aldus Colin Talbot, e-commerce- en digitalmarketingspecialist bij de Natori Company.

Uitgelichte toepassingen:

Technische kenmerken:

  • Ordermanagementsoftware (OMS)

    • VerkoopWarp

BigCommerce-services:

  • Klantsuccesbeheer

"Toegang tot de open API's van BigCommerce, de app-marktplaats met partners en oplossingen die aan bijna elke behoefte voldoen, onze scriptbeheerfunctionaliteit en ook omnichannel-uitbreiding zijn dingen die van het platform een belangrijke aanwinst maken voor het succes van Natori."

E-commerce- en digitalmarketingspecialist van de Natori Company

"We hebben nu een stevig, maar veelzijdig platform, waar we niet elke keer dat we iets nieuws willen doen andere partners hoeven te zoeken. BigCommerce heeft dat werk al voor ons gedaan door honderden apps te onderzoeken waaruit we kunnen kiezen wat we willen, en waarvan we erop vertrouwen dat het goed werkt op het platform."

Josie Natori Oprichter en CEO van The Natori Company

Casestudy Apparaat Tablet Tygris

RESULTATEN

Opleving van e-commerce in een laagconjunctuur

Bij een vergelijking van de cijfers van vóór en na covid valt op dat Natori het online goed blijft doen. Het bedrijf heeft 141% meer klanten, 164% meer bestellingen en 163% meer omzet in de periode van januari en februari 2022 in vergelijking met dezelfde periode in 2020.

Voorafgaand aan de pandemie in 2020 haalde Natori 80% van de omzet uit het groothandelsgedeelte en 20% uit directe verkoop aan consumenten. Midden in de pandemie stopte het bedrijf met alle marketing als voorzorgsmaatregel om overeind te blijven. Toen gebeurde er iets interessants.

De onlinebestellingen bij Natori gingen door het dak en BigCommerce kon de toestroom van klanten en transacties probleemloos verwerken.

"De e-commercekant van ons bedrijf is van ongeveer 20% van de totale omzet naar een veel groter deel gegaan", aldus Natori. "E-commerce is niet meer een klein deel van het bedrijf. De cultuur is ook veranderd: we beschouwen ons bedrijf nu als omnichannel en dat is ook de manier waarop we alles aanpakken."

Natori heeft constant ongeveer 1500 producten en 10.000 SKU's. Met BigCommerce kan het bedrijf de gote catalogus aan de back-end beheren terwijl klanten kunnen zoeken met filters om aan de front-end precies te vinden wat ze zoeken.

VOORUIT KIJKEN

Merkentrouw opbouwen en behouden

"We proberen altijd te innoveren en doen ons best om ontwikkelingen een stap voor te blijven. Over ongeveer een jaar lanceren we iets nieuws, namelijk Natori-kinderkleding. Maar uiteindelijk proberen we niet harder te gaan dan de rest van de wereld. We zijn liever kleiner en consistenter, waarbij mensen zich prettig voelen en trouw zijn aan het merk, dan dat we groter worden alleen maar om groter te worden", zegt Natori.

Natori blijft nieuwe wegen verkennen in de wereld van de detailhandel en e-commerce, en BigCommerce blijft e-commerce-innovaties bieden op een tempo dat bij Natori past.

Gepubliceerd: juni 2022

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyMiniatuur casestudy Bullitt

Bullitt Group

Lees het verhaal