Met Bigcommerce zorgt Kokatat voor flink wat deining in de digitale ruimte

Ontdek hoe flexibel, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben gemaakt.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/WNyQoajVf90SV3Di4xOgV/fff8360b1ba7c60ae09ec7211eed8a71/case-study-device-laptop-kokatat_402x.png

12,76%

toename van inkomsten

33%

verhoging van het conversiepercentage

2020

jaar van introductie op Bigcommerce

Prestatievergelijking 1 juli 2020 – 31 december 2020 met 1 juli 2019 – 31 december 2019.

Door vaarders, voor vaarders

Sinds 1971 heeft Kokatat de missie om de beste en droogste paddlekleding ter wereld te ontwikkelen. Nadat hij verliefd werd op de gemeenschap en de natuurlijke schoonheid van Arcata, Californië (het huidige hoofdkantoor van Kokatat), richtte Steve O'Meara het nu wereldberoemde merk op, dat nu bijna 200 werknemers en een wereldwijd publiek heeft.

Met de visie ‘door vaarders, voor vaarders’ houdt Kokatat bijna de hele productie lokaal om de kwaliteit te controleren en zijn klanten voortdurend van de best mogelijke producten te voorzien. Maar met een groeiende online aanwezigheid in de afgelopen jaren streeft het paddlemerk er ook naar om de best mogelijke klantervaringen te creëren, en het begint allemaal met de e-commerce winkel.

UITDAGING

Technische schulden en inhoudsbeperkingen met Magento 1.

Toen Kokatat voor het eerst zijn merk online lanceerde, draaide de oorspronkelijke website van het bedrijf op Magento 1. Het paddlemerk werd echter al snel geconfronteerd met een aantal uitdagingen, waaronder technische schulden. Het team moest zich doorlopend bezig houden met beveiliging, prestatie-updates en doorlopend onderhoud en had het gevoel dat ze hun inspanningen en budget niet konden richten op de taken die echt de groei zouden stimuleren.

Ten tweede probeerde Kokatat zijn productinhoud en verhalen naadloos te integreren op zijn website. Kokatat is meester in het vertellen van verhalen en is bekend geworden vanwege zijn boeiende inhoudservaringen. Hierbij worden het pro team en de wereldwijde ambassadeurs gebruikt om persoonlijke verhalen, paddletips, evenementen en meer te delen. Kokatat had dus een sterk cms en e-commerceplatform nodig om zijn uitgebreide contentinfrastructuur te ondersteunen.

“De website komt tot leven als je kunt zien hoe onze producten overal ter wereld worden gebruikt. “Er staat een heleboel content op de site. We werken er hard aan om die content te verzamelen én om te zorgen dat die regelmatig geüpdatet wordt, zodat de site er altijd vernieuwd uitziet.”, aldus Matt Porter, Product Manager en Web Manager bij Kokatat.

Ten slotte had Kokatat een oplossing nodig die de gebruikerservaring zou verbeteren, waardoor klanten hun drysuits in realtime konden aanpassen. Omdat sommige van zijn drysuits bijna 100 configureerbare opties en kleuren hadden, zocht Kokatat een gemakkelijke manier voor klanten om het eindproduct te visualiseren, zonder naar de winkel te hoeven gaan.

“Er staat een heleboel content op de site. We werken er hard aan om die content te verzamelen én om te zorgen dat die regelmatig geüpdatet wordt, zodat de site er altijd fris uitziet.”

Matt Porter  Product Manager en Web Manager bij Kokatat

OPLOSSING

Behaal lagere totale eigendomskosten met SaaS.

Kokatat hoopte een e-commerce-oplossing te vinden die beter geschikt is voor zijn toekomstige doelstellingen. Daarom wendde Kokatat zich tot de mondiale ontwikkeling en adviseerde hij ‘anti-agency’ Overdose. Overdose werkt al sinds 2016 samen met Kokatat en had al een betekenisvolle relatie met het paddlebedrijf. Daarom was Overdose goed op de hoogte van de zakelijke behoeften van Kokatat.

Om de uitdaging van technische schulden aan te pakken, besloot Kokatat dat het de beste aanpak zou zijn om te migreren naar een op SaaS gebaseerde oplossing voor grote ondernemingen. Dit zou de totale eigendomskosten minimaliseren, omdat er geen kosten meer zouden zijn voor beveiligingspatches, updates en onderhoud. Deze kosten zouden allemaal inbegrepen zijn in de abonnementskosten van het platform. Na verschillende platforms te hebben doorgelicht, kwam Overdose tot de conclusie dat BigCommerce de oplossing was die het meest geschikt was om Kokatat te ondersteunen bij zijn e-commercedoelen.

“BigCommerce heeft functies die complex genoeg zijn voor grote bedrijven. Andere platforms waarmee we hebben gewerkt, bieden simpelweg niet de functies of functionaliteit die een groot bedrijf nodig heeft", legt Jordan Hunter, Technical Director bij Overdose, uit. De tools en functies die BigCommerce biedt, passen echt bij dat bedrijfsniveau om aan hun eisen en uitdagingen te kunnen voldoen.”

Merk- en winkelervaringen combineren.

Om de contentstrategie van Kokatat te ondersteunen, adviseerde Overdose een 'reverse headless'-aanpak, waarbij Contentful als contentmanagementsysteem diende en bigcommerce als e-commercemotor. Door gebruik te maken van de open sjablonen van BigCommerce kon Overdose een aangepaste versie van het Cornerstone-thema bouwen om het gewenste ontwerp en klantervaring te bereiken.

“Vervolgens hebben we de Contentful JavaScript SDK toegevoegd, die we vervolgens hebben geïmplementeerd in ons aangepaste thema JavaScript. Die rijke inhoud van Contentful op Twitter-pagina’s biedt met behulp van een PWA-aanpak”, legt Kelati Andemichael, SaaS Development Lead bij Overdose, uit.

Doordat BigCommerce de eigen winkelwagen en kassa heeft en Contentful de inhoud beheert, heeft Kokatat de merk- en winkelervaringen kunnen combineren in de blog-, team- en expeditiesecties van zijn site. Op deze manier kan Kokatat merkinhoud inzetten om zijn producten te ondersteunen, en tegelijkertijd zijn producten inzetten om merkinhoud te ondersteunen.

“Met deze oplossing van BigCommerce besparen we een hoop tijd, omdat we niet de infrastructuur voor een volledige stack hoeven te onderhouden. Dat betekent dat wij ons kunnen focussen op het strategiseren van de front-end”, aldus Andemichael.

Om in te spelen op de behoefte aan meer aangepaste ervaringen, bouwde Overdose een custom pakbouwer voor Kokatat gebouwd. Door gebruik te maken van BigCommerce's productmodifiers, aangepaste velden en storefront API, kan Kokatat klanten nu hun eigen GORE-TEX PRO drysuit laten ontwerpen, waarbij ze alles kunnen aanpassen, van kleuren en maten tot materiaal en andere unieke kenmerken. De custom pakbouwer is gebouwd op aangepaste sjablonen binnen Stencil en stelt klanten in staat om wijzigingen aan hun drysuit in realtime te bekijken, zodat ze het eindproduct kunnen bekijken voordat ze een definitieve aankoop doen.

Uitgelichte toepassingen:

“Met deze oplossing van Bigcommerce besparen we een hoop tijd, omdat we niet de infrastructuur voor een volledige stack hoeven te onderhouden. Dat betekent dat wij ons kunnen focussen op de strategie van onze front-end.”

Kelati Andemichael  SaaS Development Lead bij Overdose

“BigCommerce heeft functies die complex genoeg zijn voor grote bedrijven. Andere platforms waarmee we hebben gewerkt, bieden simpelweg niet de functies of functionaliteit die een groot bedrijf nodig heeft. De tools en functies die BigCommerce biedt, passen echt bij dat bedrijfsniveau om aan hun eisen en uitdagingen te kunnen voldoen.”

Jordan Hunter, Techical Director bij Overdose

Casestudy apparaat tablet kokatat 2x

RESULTATEN

Moderniseren voor de toekomst met een configureerbare commerciële aanpak.

Met de begeleiding van Overdose en de flexibiliteit van BigCommerce heeft Kokatat de nodige tools gevonden om de e-commercekant van zijn bedrijf te moderniseren. Met Contentful als cms en met gebruik van apps en integraties als ShipperHQ, Klaviyo en Avalara, heeft Kokatat zijn tech-stack kunnen uitbouwen om aan de unieke behoeften van het bedrijf te voldoen.

Maar het belangrijkste is dat Kokatat de openheid heeft gevonden die nodig is om zijn technologiepakket te moderniseren en het bedrijf voor te bereiden op alles wat in het verschiet ligt.

“BigCommerce is API-first, dus het biedt een goede oplossing voor een bedrijf dat zijn bedrijf beter configureerbaar wil maken. Dit komt doordat we BigCommerce kunnen aanpassen aan andere platforms en ERP systemen van derden”, aldus Hunter. "BigCommerce biedt ondernemingen de mogelijkheid om moderner en flexibeler te werk te gaan, zodat ze hun bedrijf in de toekomst kunnen ontwikkelen."

Sinds de lancering van zijn nieuwe website op BigCommerce heeft Kokatat een opmerkelijke stijging gezien op verschillende belangrijke gebieden, waaronder omzet en conversiepercentages. Bij het vergelijken van de prestatiestatistieken van 2020 met 2019 heeft het bedrijf een omzetstijging van 12,76% en een stijging van het conversiepercentage van 33% ervaren.

"BigCommerce biedt ondernemingen de mogelijkheid om moderner en flexibeler te werk te gaan om hun bedrijf in de toekomst te ontwikkelen."

Jordan Hunter  TECHNICAL DIRECTOR bij Overdose

VOORUIT KIJKEN

Continue innovatie

Dus wat staat Kokatat te wachten? Volgens Porter kan de toekomst in één woord worden samengevat: innovatie.

“Ik ben gemotiveerd om door te gaan met innoveren op het gebied van het drysuit, de kleding, de reddingsvesten, enz. We hebben een aantal gave dingen op de markt, en we blijven de grenzen verleggen op het gebied van comfort en duurzaamheid voor onze drywear”, aldus Porter.

Als een merk gemaakt door vaarders, voor vaarders, streeft Kokatat ernaar om zijn producten voortdurend te verbeteren om zijn klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn, zowel online als offline. Dit merk, dat 52 jaar in de maak is, heeft echt furore gemaakt in de wereld van het varen en watersporten - maar nu met BigCommerce als vertrouwde partner en Overdose aan zijn zijde, is Kokatat erin geslaagd om ook bekend te worden in de e-commerce wereld.

Publicatiedatum: Maart 2024

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyCasestudy miniatuur zwarte diamant

Black Diamond

Lees het verhaal
Read Case StudyCasestudy miniatuur nokia 2x

HMD (Nokia)

Lees het verhaal
Read Case StudyCase study thumbnail hellomamma

HelloMamma!

Lees het verhaal