MKM ontwricht de B2B e-commerce-ervaring met BigCommerce

Ontdek hoe flexibel, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben gemaakt.

MKM-laptopafbeelding

75%

verbetering van de gemiddelde laadsnelheid van de pagina

42%

meer websiteverkeer

82%

toename van inkomsten

Prestatiestatistieken vier weken na de lancering op 31 augustus 2022, waarin de YoY resultaten worden vergeleken.

Voortbouwend op een gloednieuwe B2B e-commerce-ervaring 

MKM Building Supplies, het grootste onafhankelijke merk in Groot-Brittannië voor bouwbenodigdheden, begon aan een belangrijk digitaal transformatieproject dat de blauwdruk liet zien voor het opzetten van een robuuste B2B e-commerce-aanwezigheid.

MKM, opgericht in 1995, groeide al snel uit tot een van de grootste bouwhandelaren van Groot-Brittannië, met meer dan 120 vestigingen in Engeland, Schotland en Wales. MKM staat klaar voor diverse klanten in de B2B-, B2C- en B2B2C-sectoren, en staat bekend om het aanbieden van een uitgebreid assortiment bouwmaterialen, van keukenbenodigdheden tot hoveniersproducten.

Het traject van MKM benadrukt het belang van robuuste maar flexibele e-commerceoplossingen en experts om voort te bouwen op een klantgerichte aanpak.

UITDAGING

Wegstappen van verouderde technologieën en dichter bij de klant komen

Met de oude online winkel merkte MKM een steeds groter wordende kloof op tussen de online en offline klantervaring. Terwijl de klantervaring in de winkels van het merk verbeterde dankzij de service en het hoogopgeleide personeel, bleef de online winkel achter.

“De website was bijna een afleiding en een negatieve ervaring voor klanten”, zegt Andy Pickup, Digital Director bij MKM Building Supplies. “Sommige medewerkers van de vestigingen vertelden onze klanten dat ze niet naar de website moesten gaan, maar rechtstreeks contact met hen moesten opnemen.”

MKM moest de fysieke winkelervaring online evenaren om te voorkomen dat ze online klanten zouden verliezen. 

Bovendien moest het MKM-team hun jongere klantenbestand een probleemloze ervaring bieden. Het doel was om een naadloos klanttraject aan te bieden op alle digitale contactpunten, waarbij prioriteit werd gegeven aan een uitzonderlijke ‘mobile-first’ digitale ervaring.

“Door het unieke bedrijfsmodel van MKM, de constante groei van het bedrijf en de wens om ons diverse klantenbestand te bedienen met uitzonderlijke en hyper-gepersonaliseerde winkelervaringen, moesten we onze webwinkel nieuw leven inblazen en evolueren in een steeds verder digitaliserende wereld”, aldus Pickup.

MKM zocht naar een oplossing om een overtuigende en uniforme klantervaring te creëren, betere activiteiten te optimaliseren en de online omzet op de lange termijn te verhogen.

“De website was bijna een afleiding en een negatieve ervaring voor klanten.”

Andy Pickup Digital Director van MKM Building Supplies

OPLOSSING

Een gloednieuwe benadering van e-commerce met headless-technologie

Met deze unieke vereisten in gedachten wist MKM dat het MACH-gebaseerde (Microservices-gebaseerd, API-first, Cloud native SaaS, Headless) oplossingen zou moeten gebruiken en had zijn zinnen gezet op een headless infrastructuur.

“We hadden het zakelijke doel om een site te krijgen die sneller en gelikter was, en vlugger kon worden ontworpen. Andy was de architect achter het gebruik van headless-technologie. De vorige technologie die we hadden was 11 jaar oud en er is in de loop der jaren verschillende keren op voortgebouwd. Als website moesten we iets absoluut gloednieuws en toonaangevends doen”, legt Craig McLaren, hoofd Digital bij MKM Building Supplies, uit.

Onder leiding van het bureau Brave Bison migreerde MKM naar BigCommerce vanwege het API-first en op microservices gebaseerde systeem, en het team was in staat om de headless infrastructuur te bouwen waar het naar verlangde. 

“Het gebruik van headless-technologie betekende dat we snelle verbeteringen konden doorvoeren en snel van richting konden veranderen, door nieuwe functies of categorieën toe te voegen zonder beperkt te worden door de technologie. Voor mij was het heel belangrijk dat we niet een hele reeks producten hoefden te kopen, maar specifieke componenten konden veranderen als ze verouderd raakten, in plaats van dat we het volledige platform moesten veranderen, wat tijdrovend en duurder is.”  

Een innovatieve en toekomstbestendige technologiestack

Deze keuzevrijheid is het fundament van headless infrastructuur en heeft MKM in staat gesteld een op maat gemaakte en toekomstbestendige technologiestack te bouwen. 

“We konden de best beschikbare onderdelen kiezen en deze afstemmen op wat past bij ons steeds veranderende en snelgroeiende bedrijf”, legt Pickup uit. 

In de vroege ontdekkingsfase schetste Brave Bison de vereisten op hoog niveau en de technische infrastructuur voordat deze naadloos overging in een scrumcadans van werk. Dit omvatte een dagelijkse samenwerking tussen de ingenieurs van Brave Bison, oplossingsexperts en de product- en creatieve teams van MKM, waarbij de projectachterstand gedurende de gehele implementatiefase werd verfijnd. 

Brave Bison hielp ook bij het aanvullen van het MKM-team op het gebied van ontwikkeling en het navigeren door de juiste technologiekeuzes. Om de nieuwe headless-infrastructuur te implementeren, schakelde MKM front-end oplossing Vue Storefront in en koos voor Bloomreach om een naadloze personalisatie van de hele website te garanderen. 

MKM heeft zijn activiteiten ook overgezet naar clouddiensten dankzij de openheid van het BigCommerce-platform zonder de onderscheidende bedrijfsidentiteit in gevaar te brengen. Bevrijd van de beperkingen van een monolithische applicatiesuite, heeft MKM de kosten en de risico's op systeemafhankelijkheid verlaagd, terwijl het potentiële mogelijkheden heeft ontgrendeld om in de toekomst uit te breiden naar nieuwe ervaringen en kanalen.

Een uniforme klantervaring via alle kanalen

MKM koos voor Vue Storefront vanwege de gebruiksklare integraties met Bloomreach en BigCommerce, waardoor de time-to-market aanzienlijk werd verkort – een cruciale factor voor MKM, gezien hun strikte tijdlijn. Bovendien bood Vue Storefront een complete storefront-as-a-service-oplossing, waardoor de lasten van onderhoud en infrastructuurbeheer werden verminderd. 

En het resultaat is niet alleen een verbeterde operationele efficiëntie, maar ook een meer holistische benadering van het bedrijfsleven, waardoor een samengebundeld ecosysteem ontstaat waarin online en offline kanalen in harmonie samenwerken om de algehele klantervaring te verbeteren. “We zien een migratie van klanten die de site gebruiken als een toegevoegde waarde”, aldus Pickup. “En de vestigingen zijn met ons in gesprek over de site, wat nog nooit eerder is gebeurd.”

Partneragentschap: Brave Bison

Uitgelichte toepassingen:

Technische kenmerken:

  • BigCommerce heeft het afrekenen op één pagina geoptimaliseerd

  • Out-of-the-box PCI-compatibele betalingsintegratie van BigCommerce 

  • Multi-channel prijsmodule

  • Processen voor gegevensopname

  • Tally engine

  • Factuurbetaling

  • Regels op maat voor winkelwagen

  • Indexeerder

  • B2B-toegang

  • Afdelingsengine

BigCommerce-services:

  • Klantsuccesbeheer

  • Projectbeheer implementatie

  • Solutions-architectuur

  • Onderwijsdiensten: on-demand training voor ontwikkelaars

“We hadden het zakelijke doel om een site te krijgen die sneller en gelikter was, en vlugger kon worden ontworpen. [...] Als website moesten we iets absoluut gloednieuws en toonaangevends doen.”

Craig McLaren Head of Digital, MKM Building Supplies

“Het gebruik van headless-technologie betekende dat we snelle verbeteringen konden doorvoeren en snel van richting konden veranderen, door nieuwe functies of categorieën toe te voegen zonder beperkt te worden door de technologie. Voor mij was het heel belangrijk dat we niet een hele reeks producten hoefden te kopen, maar specifieke componenten konden veranderen als ze verouderd raakten, in plaats van dat we het volledige platform moesten veranderen, wat tijdrovend en duurder is.”

Andy Pickup, Digital Director van MKM Building Supplies

MKM-tabletafbeelding

RESULTATEN

Bedrijfsgroei door digitale transformatie

Binnen een jaar was MKM met succes gemigreerd naar de nieuwe infrastructuur en binnen slechts vier weken na de lancering realiseerde het merk een fenomenale toename van zijn online aanwezigheid. De statistieken vertellen een overtuigend verhaal, met een toename van 42% in het siteverkeer vergeleken met het voorgaande jaar, een afname van 75% in de gemiddelde laadsnelheid van pagina's en een toename van 77% in de gemiddelde tijd die op pagina's wordt doorgebracht. MKM zag daarnaast het totale aantal weborders met 26% toenemen en zijn omzet met 82% stijgen.

De impact op de klantbetrokkenheid is net zo opmerkelijk. Het aantal nieuwe maandelijkse accounts is meer dan verdubbeld, waarbij deze nieuwe klanten niet alleen lid zijn geworden, maar ook meer hebben uitgegeven. De gemiddelde bestelwaarde groeide van £ 95 naar £ 137 en overtrof hiermee het doel van MKM van £ 120. 

“Door de lancering op BigCommerce konden we het klanttraject personaliseren en moeiteloze ervaringen bieden via alle kanalen", aldus Pickup. “Sinds we naar het platform zijn overgestapt, presteren we boven verwachting op het gebied van e-commercestatistieken en vergroten we het aantal fysieke winkelbezoeken.“

Naast de cijfers heeft de verbeterde functionaliteit van de nieuwe website positieve feedback opgeleverd, wat tot uiting komt in een opmerkelijke stijging van 23% in de Net Promoter Score. De online transformatie van MKM trok niet alleen een bredere klantenbasis, maar slaagde er ook in de klanttevredenheid en het koopgedrag te verhogen.

“Door de lancering op BigCommerce konden we het klanttraject personaliseren en moeiteloze ervaringen bieden via alle kanalen.”

Andy Pickup Digital Director van MKM Building Supplies

VOORUIT KIJKEN

Toonaangevend in de toekomst van B2B commerce

Op de vraag waar hij het meest trots op is aan dit project, antwoordde Andy Pickup: “We hebben iets gedaan wat niemand eerder heeft gedaan. Je kunt de industrie niet ontwrichten door mensen te kopiëren, je moet de dingen anders doen en andere dingen proberen.”

Met zijn nieuwe infrastructuur heeft MKM een uitstekende basis gelegd voor zijn e-commerce technologiestack. Nu kan het team zich concentreren op belangrijke projecten, zoals het verbeteren van de inhoud, producten en de ervaring, en ervoor zorgen dat de klantbetrokkenheid en klanttevredenheid net zo hoog blijven als sinds de migratie.

“We hebben iets gedaan wat niemand eerder heeft gedaan. Je kunt de industrie niet ontwrichten door mensen te kopiëren, je moet de dingen anders doen en andere dingen proberen.”

Andy Pickup Digital Director van MKM Building Supplies

Publicatiedatum: april 2024

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyMiniatuur casestudy is 1 5x

Industrial Tool Supplies

Lees het verhaal
Read Case StudyMiniatuur casestudy Tygris

TYGRIS

Lees het verhaal
Read Case StudyMiniatuur casestudy Toolsaver

Toolden

Lees het verhaal