2261 Cd casestudy Yeti Cycles laptop Sj@1X

Yeti Cycles stevig in het zadel met BigCommerce


53%44%36%
meer gebruikersmeer sessiesmeer paginaweergaven



Prestatievergelijking 1 juli 2019 - 31 december 2019 met 1 juli 2020 - 31 december 2020.


Een versnelling hoger

De meest succesvolle bedrijven verleggen niet alleen grenzen, maar gaan er ook regelmatig overheen. Deze bedrijven zijn gedurfd, innovatief, zijn niet bang voor risico's en maken graag plezier. Dat is de perfecte omschrijving van het toonaangevende mountainbikebedrijf Yeti Cycles. Yeti Cycles is een van de beste fabrikanten van mountainbikes.

Yeti Cycles, met hoofdkantoor in Golden, Colorado, werkt volgens de filosofie: "We bouwen fietsen waar we zelf graag mee willen rijden." Dat wordt nog eens geïllustreerd door het eigen raceteam van het bedrijf, dat de drijvende kracht is achter hun onderzoek en ontwikkeling.

UITDAGING

Een matig presterend platform voor een uitstekend presterend bedrijf?

De beste systemen zijn systemen die bestaan uit verschillende onderdelen, maar toch naadloos werken. Het ontwerp zit zo in elkaar dat alle onderdelen elkaar aanvullen. Dit zorgt voor meer snelheid, functionaliteit en efficiëntie. Dit concept werkt net zo goed bij het maken van een betrouwbare, hoogwaardige mountainbike als bij het bouwen van een stabiel, krachtig e-commerceplatform.

Yeti Cycles werd beroemd met hun eigen, gepatenteerde Switch Infinity-veringsysteem, voor een niet te evenaren fietservaring. Dit soort onderscheidende innovatie is een van de redenen waarom het bedrijf gestaag blijft groeien.

Het e-commerceplatform dat ze gebruikten liep echter nog wat achter. Voordat Yeti Cycles overstapte naar BigCommerce, gebruikte de fietsenfabrikant verschillende tools zoals Shopify, Magento 1 en Readymag, maar de combinatie van al deze verschillende componenten werkte gewoon niet goed. ZaneRay, het bureau dat de nieuwe website van Yeti Cycles heeft ontworpen, heeft daar verandering in gebracht.

ZaneRay merkte op dat de productpagina's op de oude website heel weinig mogelijkheden boden. Er waren niet veel manieren om producten te promoten en te crossellen, zodat het voor het marketingteam lastig was om nieuwe producten te lanceren: ze waren al zoveel tijd kwijt aan het uploaden van de producten.

“De web- en back-endsystemen waren een wirwar van verschillende programma's, wat zorgde voor een zeer gecompliceerde tech-stack. Er was heel wat codeer- en integratiewerk nodig om alles samen te laten draaien”, zegt Kristi Jackson, hoofd marketing voor Yeti Cycles. “Elke keer dat we iets wilden veranderen, moesten we aan de slag met ontwikkelen. Deze extra stap was kostbaar en zorgde ervoor dat het interne team geen controle had over de updates aan onze website.”

OPLOSSING

Als puzzelstukjes in elkaar

Yeti Cycles dook wat dieper in Magento 2, Shopify, Salesforce Commerce Cloud en BigCommerce. Het bedrijf overwoog over te stappen van Magento 1 naar Magento 2, maar op basis van prijs, API en de aanbevelingen van webconsultancy ZaneRay viel de keuze op BigCommerce als het nieuwe e-commerceplatform.

Met het websiteproject wilde Yeti Cycles een meeslepende ervaring creëren, met de perfecte balans tussen interactie en e-commerceprestaties. Hiervoor waren een solide back-end en een veelzijdige front-end interface nodig.

"Voor een middelgroot merk was BigCommerce de aangewezen oplossing, nadat de beslissing om headless te gaan eenmaal was genomen. Dit kwam voornamelijk door de beschikbaarheid van API voor de meeste functies in het BigCommerce-assortiment. We wisten dat we alle front-end ontwerpfunctionaliteit konden bereiken met ondersteuning van de headless-infrastructuur door BigCommerce”, zegt Kirk Cornelius, Strategisch Directeur bij de ZaneRay Group.

Yeti Cycles wilde de nieuwe website bouwen op een enkel back-endplatform om de bruikbaarheid te verbeteren en het interne team meer controle te geven. Belangrijke criteria waren de mogelijkheid om pagina's aan te maken en bij te werken, maar ook de flexibiliteit om te bepalen hoe de pagina's bij elkaar pasten, voor een boeiende klantervaring. De mogelijkheid om toegang te krijgen tot verbeterde analyse en tracking waren ook belangrijke criteria. Hiermee zouden meer op e-commerce gerichte initiatieven ontwikkeld kunnen worden en zou een beter begrip ontstaan van hoe klanten de website van Yeti Cycles gebruiken, als basis voor toekomstige zakelijke beslissingen.

“BigCommerce heeft ons geholpen af te stappen van het werken op meerdere back-endsystemen die niet goed met elkaar communiceerden en ons soms een weinig positieve klantervaring opleverden. Door ons op slechts één platform te begeven, ontstaat een veel naadlozere ervaring voor onze klanten”, aldus Jackson.

Yeti Cycles blijft fietsen verkopen op basis van een systeem van distributeurs. De productpagina's op hun eigen website zien er nu wel veel beter uit. Ze bieden een rijke merkbeleving en klanten kunnen gemakkelijk de voor hen dichtstbijzijnde fysieke winkels of online retailers vinden waar ze de fietsen kunnen kopen.

Het bedrijf verkoopt hun sport- en casual kleding en onderdelen wel rechtstreeks aan consumenten. En met ShipperHQ kan Yeti Cycles alle verzendingen afhandelen zonder met maatwerkoplossingen te hoeven werken.

Technische kenmerken:

  • Enterprise resource planning (ERP)
    • Syspro
  • Product information management (PIM)
    • Jasper
  • Enterprise Service Bus (ESB)
    • eBridge
  • Customer relationship management (CRM)
    • Salesforce


"BigCommerce is erg flexibel en heeft een aantal kant-en-klare functies die aan onze behoeften voldeden, waaronder een API die cruciale integraties mogelijk maakt," aldus Jackson. “Op dit moment gebruiken we BigCommerce voornamelijk voor winkelmandjes en de verwerking van bestellingen. Het headless Content Management System (CMS) en een systeem voor Product Information Management (PIM) zorgden er echter voor dat we moesten gaan werken met een flexibele API. BigCommerce biedt ons op dat gebied precies wat we nodig hebben.”

"Voor een middelgroot merk was BigCommerce de aangewezen oplossing, nadat de beslissing om headless te gaan eenmaal was genomen."Kirk Cornelius, Strategic Director, ZaneRay Group

"Het headless Content Management System (CMS) en een systeem voor Product Information Management (PIM) zorgden er echter voor dat we moesten gaan werken met een flexibele API. BigCommerce biedt ons op dat gebied precies wat we nodig hebben.” Kristi Jackson, Director of Marketing, Yeti Cycles
“BigCommerce heeft ons geholpen af te stappen van het werken op meerdere back-endsystemen die niet goed met elkaar communiceerden en ons soms een weinig positieve klantervaring opleverden. Door ons op slechts één platform te begeven, ontstaat een veel naadlozere ervaring voor onze klanten.”Kristi Jackson, hoofd marketing, Yeti Cycles
2261 Cd casestudy Yeti Cycles tablet Sj@1X

RESULTATEN

Blij met het resultaat

Door gebruik te maken van het ontwerpsysteem van ZaneRay, herbruikbare componenten en BigCommerce-productgegevens heeft Yeti Cycles nu de flexibiliteit om snel nieuwe pagina's te bouwen en realtime inhoud te verwerken, wat van cruciaal belang is nu het bedrijf meer wil focussen op digital-first marketinginitiatieven.  

"Hoewel het een e-commercewebsite is, is de primaire focus en het doel van de website om mensen eerst kennis te laten maken met wat deze fietsen allemaal kunnen, en met de cultuur van het merk - en daarna pas om producten te verkopen. Om deze dynamische kennismaking met het product te creëren, moesten we gebruik maken van alle mogelijkheden van een robuust contentmanagementsysteem in combinatie met gedetailleerde productgegevens uit het BigCommerce-assortiment”, aldus Cornelius.

Dankzij de samenwerking tussen BigCommerce en ZaneRay kan het marketingteam van Yeti Cycles binnen enkele minuten nieuwe pagina's bouwen, productuploads stroomlijnen in de back-end, de lancering van productreleases automatiseren en de go-live hiervan van tevoren plannen. 

Een voorbeeld. Yeti Cycles kon slechts vier dagen na de lancering van de website zijn SB115 al lanceren. Met de stabiliteit en functionaliteit van BigCommerce werd dit een naadloze ervaring. En ongeveer een maand daarna was het de beurt aan het limited-editionmodel om de 35ste verjaardag van het merk te vieren. Deze productpagina op maat werd gebouwd met behulp van de bestaande componentenarchitectuur en productgegevens van BigCommerce. De lancering zorgde voor het drukste websiteverkeer dat Yeti Cycles in jaren had gezien, met 85.500 paginaweergaven en meer dan 38.000 sessies door 32.500 gebruikers. Naast het succes van deze recordcijfers, was de fiets in minder dan 2 uur uitverkocht.

VOORUIT KIJKEN

De concurrentie uit de wielen rijden

Yeti Cycles is een van de weinige mountainbikefabrikanten met een eigen kledinglijn. In 2021 is het bedrijf van plan zich te concentreren op de groei van het kledingsegment, door drie verschillende collecties te introduceren: Range, Race en Turq.  

Door de verbeteringen die via BigCommerce aan de website van Yeti Cycles zijn aangebracht, kan het fietsbedrijf ongetwijfeld preciezer omgaan met marketing en kennismaken met nieuwe kanalen om hun kledingverkoop te stimuleren.

Meer succesverhalen

Silent Pool Distillers

Silent Pool Distillers

Lees hun verhaal
Exxel Outdoors

Exxel Outdoors

Lees hun verhaal