Hoe augmented reality in e-commerce een aantrekkelijkere winkelervaring kan bieden

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/1ZfLL58cL1kUZ82hfkhvkK/0d2e63bec8ebf72bad53802008d575c0/collage-product-card-shoes-storefront-checkout-gradient-sunset-generic.png

Wereldwijd consumentenrapport: Huidige en toekomstige shoppingtrends

Een van de grootste uitdagingen van online winkelen is dat het zich niet goed leent voor een volledige zintuiglijke productervaring. In een fysieke omgeving kun je kleding passen, stoffen aanraken of zelf zien hoe groot een bank in een kamer lijkt. 

Hoewel deze dingen technisch niet mogelijk zijn in e-commerce, bieden augmented reality-toepassingen (AR) een manier om klanten diepgaandere en completere informatie over je producten te geven, rechtstreeks vanuit hun eigen huis.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/MIB-Podcast-2021-Color.svg

Luister onderweg naar deskundige inzichten in onze tweewekelijkse audioserie waarin opinieleiders van over de hele wereld het hebben over alles wat te maken heeft met e-commerce: van nieuws en trends uit de branche tot groeistrategieën en succesverhalen.

Wat is augmented reality?

Detailhandel biedt een aantal kansen voor AR, met name als het gaat om e-commerce. Hoezeer mensen ook gewend zijn geraakt aan het idee van e-commerce, er zijn nog steeds enkele aankopen waarvoor we wat meer contextuele informatie nodig hebben. Dat kan een drempel zijn om bepaalde productcategorieën online te verkopen.

Daarom heeft direct-to-consumer meubelhandelaar Burrow een AR-app gemaakt waarmee kopers echte 3D-modellen van banken van Burrow kunnen aanpassen en in hun eigen woonkamer kunnen plaatsen.

Waarin verschilt augmented reality van virtual reality?

De termen 'augmented reality' en 'virtual reality' worden vaak door elkaar gebruikt, maar het zijn twee compleet andere dingen.

1. VR is een volledige andere realiteit, terwijl AR de echte wereld als uitgangspunt neemt.

Augmented reality vergroot eenvoudigweg een wereld die al bestaat en die je tot op zekere hoogte nog steeds zult waarnemen. Virtual reality daarentegen – zoals Facebook's Oculus Quest – is een meeslepende ervaring die je in een wereld belandt die volledig uit kunstmatige creatie bestaat. Normaal gesproken kun je de echte wereld niet zien en het is ook niet de bedoeling dat je deze ervaart. 

Denk maar aan Pokémon Go, een van de bekendste toepassingen van augmented reality. Gebruikers spelen het spel terwijl ze over straat lopen en naar de echte omgeving kijken via hun telefoon, waarin op specifieke plaatsen digitale personages verschijnen.

2. Augmented reality is makkelijker op te roepen, terwijl virtual reality apparatuur vereist.

Met virtual reality moet je een headset dragen en mogelijk controllers in je handen houden. Je moet er ook voor zorgen dat je fysieke omgeving veilig is voor – nou ja, jij. (Wees niet de persoon die op zijn televisie slaat tijdens het boksen in VR!) 

AR daarentegen vereist meestal alleen een smartphone en in sommige gevallen een AR-bril. Aangezien je je volledig bewust bent van je omgeving, hoef je de kamer niet leeg te maken voor een goede ervaring.

3. Er zijn meer mensen die AR kunnen ervaren dan VR.

Tot slot: omdat AR minder apparatuur en veiligheidsmaatregelen vereist, is het toegankelijker. Als je een VR-applicatie maakt, is het aantal mensen dat dit kan ervaren veel lager dan de 3 miljard smartphonegebruikers wereldwijd!

Soorten toepassingen voor augmented reality

Er zijn een aantal verschillende soorten AR-technologie, omdat deze enigszins verschillende soorten capaciteiten bieden. Dit is een algemeen overzicht van de veelgebruikte soorten augmented reality-applicaties om te overwegen:

1. Op markers gebaseerde AR.

Op markers gebaseerde AR, ook bekend als Image Recognition of Recognition-based AR, detecteert een object (de 'marker') voor de camera en geeft informatie over het object op het scherm. Zodra een apparaat dat de AR-toepassing gebruikt die markers detecteert, vervangt de app de marker op het scherm door een 3D-versie van het bijbehorende object. Dan kan de gebruiker het object in meer detail en vanuit vele hoeken bekijken.

2. Markerloze AR.

AR zonder markers hoeft niet te worden geactiveerd door een specifiek object in de echte wereld. In plaats daarvan kan de gebruiker een virtueel object plaatsen waar hij maar wil. Vervolgens kan hij het object draaien en verplaatsen.

3. Locatiegebaseerde AR.

Locatiegebaseerde AR is een type markerloze AR dat geografische locatie gebruikt om digitale inhoud op bepaalde locaties weer te geven. Pokémon Go is een voorbeeld van locatiegebaseerde AR.

4. Op projectie gebaseerde AR.

Op projectie gebaseerde AR houdt in dat er synthetisch licht wordt geprojecteerd op fysieke oppervlakken, en in sommige gevallen kunnen gebruikers ermee communiceren. Veelvoorkomende voorbeelden zijn de hologrammen die we allemaal hebben gezien in sciencefictionfilms zoals Star Wars.

Augmented reality in e-commercestatistieken

De technologie van augmented reality begint echt een vlucht te nemen, en adverteerders (in de detailhandel en daarbuiten) hebben dit in de gaten. Laten we eens kijken naar een aantal getallen die dat bewijzen:

De beschikbaarheid van 5G zal naar verwachting de interesse van verkopers in AR- en VR-experimenten vergroten vanwege de verbeterde bandbreedte.

Hoe e-commercebedrijven augmented reality gebruiken

Met AR kunnen e-commerceklanten producten bekijken of diensten ervaren in hun eigen omgeving en in hun eigen tijd, voordat ze ervoor kiezen om een aankoop te doen. Met AR kunnen je klanten een voorbeeld van producten bekijken en is de kans groter dat ze meteen het juiste product kiezen.

1. Oplossingen voor virtueel passen.

“Het stond geweldig op de mannequin.” -Iedereen, minstens één keer, nadat je voor het eerst een nieuw kledingstuk hebt geprobeerd en beseft dat het helemaal niet bij je past. 

De angst voor die uitkomst kan de conversiepercentages verlagen. Shoppers willen echt weten wat ze krijgen en nemen alle voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat dit is wat ze willen. En als ze toch de kans grijpen om te kopen en het lukt niet, zullen uw retourpercentages stijgen. 

AR helpt mensen die online winkelen begrijpen wat ze kopen en hoe de artikelen bij hen zullen passen. Er zijn applicaties zoals deze voor kleding, make-up, accessoires en zelfs brillen.

2. Plaatsing in een ruimte.

Hoe ziet die bank er echt uit in jouw woonkamer? Hoe groot zal dat televisiescherm bij jou aan de muur verschijnen? Zelfs als u in de winkel naar het fysieke artikel kijkt, kan het moeilijk zijn om dit te zien, laat staan als u ernaar kijkt op een kleine computer of mobiel scherm. 

Een voorproefje van de plaatsing geeft klanten een idee van hoe een product eruit zal zien in hun eigen ruimte.

Meubelmerk Burrow maakt gebruik van AR om klanten te helpen visualiseren hoe hun banken eruit zullen zien in hun woonkamers. De Burrow at Home-app gebruikt ARKit om 3D-modellen van Burrow-banken op ware grootte te plaatsen in foto's die zijn gemaakt op de iPhones en iPads van klanten.

3. Interactieve gebruikershandleidingen.

Als u een product verkoopt dat een leercurve heeft voordat het voor nieuwe klanten gemakkelijk te gebruiken is, kan een interactieve gebruikershandleiding een geweldige AR-toepassing zijn om gebruikers te helpen beter te begrijpen hoe uw product werkt. 

Een interactieve gebruikershandleiding reageert op gebruikersacties en biedt contextuele ondersteuning op de pagina bij het gebruik van software, een website of een applicatie. Veel AR-gebruikershandleidingen scannen het product en geven de knoppen in de levensechte omgeving aan met behulp van grafische pijlen en animaties met tekst.

4. Socialmediafilters.

Als je de laatste tijd nog Instagram Stories hebt gemaakt of Snapchat hebt gebruikt, heb je misschien een AR-filter gebruikt. Deze filters werden ooit gebruikt voor de lol, maar in de loop van de jaren zijn steeds meer merken AR gaan gebruiken via filters op social media.

Hier zijn enkele voordelen: 

  • Het is een geweldige manier om een nieuw product onder de aandacht te brengen, doordat mensen kunnen uitproberen hoe het er op hen uit zal zien. 

  • De nieuwigheid van AR-filters kan de betrokkenheid van het publiek helpen vergroten en mensen aanmoedigen u in hun inhoud te taggen. 

  • De 'wauw'-factor kan je helpen om je te onderscheiden van de massa van merken op social media en te laten zien wat jou speciaal maakt.

Augmented reality kan je winkel helpen groeien

Een van de grootste beperkingen in e-commerce is de moeilijkheid om een fysiek, driedimensionaal product in een virtuele, tweedimensionale omgeving weer te geven. AR kan de kloof tussen winkelen op een fysieke locatie en online winkelen helpen overbruggen door het gemakkelijker te maken om koopwaar te vertegenwoordigen en de consument een beter inzicht te geven in het product dat hij koopt. 

Hier zijn enkele dingen waarmee AR je kan helpen:

1. Meer klantbetrokkenheid.

AR is inherent interactief, waardoor klanten zich sneller verbonden voelen met je site. En hoe langer ze in je webwinkel blijven, hoe groter de kans is dat ze iets kopen! Zelfs als ze tijdens hun bezoek niets kopen, betekent dit dat ze een relatie met je merk en je product hebben opgebouwd en er waarschijnlijk een herinnering aan hebben. Hierdoor is de kans groter dat ze zich jou in de toekomst nog herinneren.

2. Nieuwe klanten bereiken.

Om de aandacht van mensen te trekken in een wereld vol reuring, moet je een buzz creëren. Een boeiende AR-campagne kan daar een goede manier voor zijn.

3. Minder retouren.

Met AR kun je klanten veel meer informatie geven over een product dan met een statische afbeelding of zelfs een video. Naast het bieden van 3D-weergaven, kun je laten zien hoe een product eruit zou zien in de ruimte van een klant, waardoor het minder waarschijnlijk wordt dat ze het product ontvangen en ontdekken dat het er niet uitziet zoals verwacht.

Hoe je augmented reality integreert in je webwinkel

Als je hebt besloten AR in je bedrijf te gaan gebruiken, volgen hier een paar stappen die je kunt nemen.

1. Verduidelijk je bedrijfsdoelstellingen.

Wat wil je bereiken? En hoe helpt het uw klanten? Zorg ervoor dat je niet stopt na het beantwoorden van de eerste vraag, want de tweede vraag kan je AR-toepassing van goed naar geweldig maken. U moet precies begrijpen wat u met de klantervaring wilt bereiken. 

Bepaal je visie en doelen voor je doorgaat naar de technische aspecten van je AR-applicatie. Zodra je weet wat je doel is, is het makkelijker om de technologie te kiezen die je nodig hebt om het te bereiken.

2. Bepaal welke augmented reality-tools je wilt gebruiken.

Zodra u weet wat u wilt maken, kunt u beginnen met het identificeren van de hulpmiddelen die u moet gebruiken. Dit zijn de aspecten waar u aan moet denken: 

  • Licentietype: Als je een beperkt budget hebt, wil je misschien een AR-platform kiezen dat een gratis licentie biedt. Veel AR-oplossingen bieden zowel gratis als commerciële licenties. Onthoud wel dat de gratis versie niet zo sterk zal zijn als de volledige software.

  • Ondersteunde apparaten: Of je nu van plan bent je augmented reality-app op mobiele apparaten, laptops of met AR-brillen te gebruiken, zorg ervoor dat de tool die je gebruikt, de hardware voor je app ondersteunt.

  • Ondersteunde besturingssystemen: Als je apps gaat ontwikkelen voor verschillende besturingssystemen, zorg er dan voor dat het platform waarvoor je kiest, ondersteuning biedt voor elk besturingssysteem waarop je de app wilt gebruiken.

  • Mogelijkheden: Evalueer elk platform zorgvuldig om te bepalen of het de exacte functies heeft die je nodig hebt. Niet alle platforms ondersteunen bijvoorbeeld geolocatie, dus als je van plan bent een locatiegebaseerde AR-app te maken, is zo'n platform niet geschikt.

3. Breng je nieuwe tool op de markt.

Nu je al het harde werk hebt gestoken in het maken van je tool, wil je er zeker van zijn dat de wereld ervan op de hoogte is. Hier zijn een paar manieren waarop u het woord kunt verspreiden: 

  • Maak een demovideo: maak promotie- en instructievideo's voor uw app waarin u laat zien hoe u deze kunt gebruiken. 

  • Toon instructies in de app: Geef duidelijke aanwijzingen zodat mensen begrijpen wat ze moeten doen om het meeste uit je app te halen.

  • Maak je content deelbaar: Geef gebruikers de kans hun AR-ervaring te delen met vrienden en socialmediacontacten.

Samenvatting

Sommige productcategorieën kunnen moeilijk te verkopen zijn op e-commercesites, omdat het zo moeilijk is om te interpreteren hoe de producten er in het echt uit zullen zien in vergelijking met een computer of mobiel scherm. Dat is de reden waarom augmented reality-toepassingen – vooral sinds het begin van de sociale afstand – in opkomst zijn. 

Nu je de verschillende soorten augmented reality, de bijbehorende gebruiksscenario's en de voordelen ervan kent, kun je besluiten of dit de juiste keuze is voor jouw bedrijf. Als dat zo is, kun je de bovenstaande stappen volgen om je AR-applicatie tot leven te brengen.

Veelgestelde vragen: augmented reality in e-commerce

Lees meer bronnen