E-commerce in cryptocurrency: Waarom en hoe je cryptovaluta accepteert op je webshop

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/30ljHgBppYEZTueDTVvZP3/32a0cb90c77a20bf482435844acce2c1/article-header-ecommerce-cryptocurrency-generic.png

Kies het juiste e-commerceplatform

Ik ben klaar om te starten of ik heb al een eigen e-commercewinkel.
BigCommerce proberen
Ik heb vragen en wil graag advies van een e-commerce-expert.

Cryptocurrency is een hot topic, zowel binnen als buiten de financiële sfeer. In welke branche je ook werkt, je hebt waarschijnlijk wel eens van crypto gehoord, zelfs als je niet precies weet wat het is. 

Dus wat is cryptocurrency precies?

Cryptocurrency is een digitaal of virtueel betalingssysteem dat is beveiligd door cryptografie, waardoor vervalsing in wezen onmogelijk is. Het is een peer-to-peer-ecosysteem waarmee iedereen, waar dan ook, geld kan verzenden of ontvangen door gebruik te maken van digitale portemonnees of uitwisselingen zoals Coinbase. 

Omdat crypto buiten de traditionele financiële instellingen bestaat, kan het banken omzeilen om betalingen te verifiëren, transacties te decentraliseren en de verantwoordelijkheid bij de gebruikers te leggen. 

De afgelopen tien jaar is cryptocurrency explosief in populariteit gestegen. In 2016 waren er wereldwijd 5 miljoen identiteitsgeverifieerde cryptoasset-gebruikers. 

Dat aantal vanaf juni 2021? 221 miljoen

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/crypto-ecommerce-1.png

Het zijn ook niet alleen individuele gebruikers. Grote online retailers zoals Microsoft, Home Depot, Whole Foods en Tesla hebben aangekondigd dat zij cryptocurrencies accepteren in hun online winkels. 

Organisaties die e-commerceplatforms gebruiken, lopen niet ver achter. Volgens Cryptoslate ligt de marktkapitalisatie voor cryptocurrencies, munten en tokens die verband houden met e-commerce vanaf januari 2022 boven de $271 miljoen. 

Hoewel cryptocurrency vaak de valuta van de toekomst wordt genoemd, zien we dat het ook een levensvatbare valuta voor het heden is. 

Ontdek de toekomst van e-commerce

Download ons rapport voor een diepgaande analyse van consumententrends bij het winkelen — van gegevensprivacy en duurzaamheid tot cryptocurrency en winkelen op de Metaverse.

Download nu

Waar komt cryptocurrency vandaan?

De eerste cryptocurrency was Bitcoin, geïntroduceerd door Satoshi Nakamoto — een onbekende identiteit die vermoedelijk een pseudoniem is — in een stuk uit 2008 met de titel: "Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System".

Het idee van cryptocurrency kwam voort uit een verlangen naar een gedecentraliseerde betalingsvorm die bestond buiten fiatvaluta's en door de overheid gecontroleerde financiële instellingen. 

Naarmate de populariteit en legitimiteit van Bitcoin groeide, begonnen andere bedrijven hun versie van cryptocurrency te maken, en in februari 2022 waren er ongeveer 17.500 unieke cryptocurrency's.

Hoe werkt crypto?

Cryptocurrency's bestaan op een digitaal openbaar grootboek, een blockchain, dat een register is van alle transacties die worden bijgewerkt en eigendom zijn van de houders van de valuta.

De meeste eenheden van cryptovaluta, of dit nu Bitcoin, Ethereum of anderszins is, worden gemaakt via een proces genaamd cryptovaluta-mining. Gebruikers genereren de valuta, slaan ze vervolgens op en versturen ze met behulp van cryptowallets of betalingsverwerkers zoals BitPay.

De Blockchain.

Een blockchain is een systeem om informatie vast te leggen dat moeilijk of onmogelijk te veranderen, te hacken of te bedriegen is. Het is in de kern een gedeeld, onveranderlijk digitaal grootboek van transacties verdeeld over het hele netwerk. Elk blok in de keten bevat transacties, en telkens als er een nieuwe transactie plaatsvindt, wordt een verslag van die transactie toegevoegd aan het grootboek van elke deelnemer.

Blockchain verschilt van een typische database in de manier waarop het informatie opslaat — blockchains slaan gegevens op in blokken die vervolgens via cryptografie aan elkaar worden gekoppeld.

Er zijn twee primaire categorieën blockchain: openbaar/permissievrij en privé/permissie vereist. Met openbare blockchains zoals Bitcoin of Ethereum kan iedereen meedoen.

Mining vs. aanmaken.

Cryptocurrency mining is het proces waarbij transacties worden geverifieerd en deze worden vastgelegd in digitale grootboeken – ook wel een blockchain genoemd. Elke keer dat er nieuwe blokken worden gedolven, breidt de blockchain zich uit. Cryptocurrency-mining dient om zowel nieuwe munten te creëren als een logboek bij te houden van alle bestaande transacties. 

Aan de andere kant is het aanmaken van cryptocurrency's het proces van het valideren van informatie, het creëren van een nieuw blok en het vastleggen van die informatie in de blockchain — waarmee iets van tastbare waarde wordt gecreëerd of geproduceerd.

Voordelen van het accepteren van cryptocurrency

Een bredere markt.

Door cryptocurrency als betaalmethode te gebruiken, kunt u toegang krijgen tot een geheel nieuwe markt die bestaat uit technisch onderlegde en vooruitstrevende consumenten. Er is al een gemeenschap van deze individuen gecreëerd binnen de cryptocurrency-markt, die zich over de hele wereld uitstrekt. 

De optie om te betalen via een digitale wallet, transactie- of creditcardplatform kan je in staat stellen bredere markten te gebruiken en te bekijken — en dat alles terwijl je consumenten over de hele wereld aanspreekt.

Lagere transactiekosten.

Creditcardmaatschappijen en betaalapps zoals Stripe of Square rekenen doorgaans transactiekosten van 3-5% op elke transactie. Veel e-commercesites hebben deze kosten ingebouwd in hun prijzen.

Cryptocurrencytransacties maken een verandering mogelijk omdat ze doorgaans geen transactiekosten hebben, en als ze dat wel hebben, zijn ze heel laag, zoiets als 1%.

Anonimiteit.

Cryptocurrencybetalingen maken anonieme aankopen mogelijk door het gebruik van versleutelde wallet-adressen. Dankzij deze anonimiteit kunnen mensen artikelen kopen zonder hun persoonlijke informatie prijs te geven.

Fraude en terugboekingen verminderen.

De blockchain-technologie die cryptocurrency mogelijk maakt, is gebouwd om frauduleuze activiteiten te verminderen. 

Bij cryptocurrencytransacties wordt geld onmiddellijk uitgewisseld. Het kan niet worden herroepen, terugbetaald of vervalst, wat de kans op frauduleuze terugboekingen of retourzendingen drastisch vermindert.

Betere beveiliging.

Het is uiterst moeilijk om een transactie terug te draaien zonder toestemming van beide partijen. 

Dit kan zowel retailers als klanten meer zekerheid bieden als het gaat om e-commercefraude, want zonder een tussenpersoon zoals een bank is er weinig tot geen kans dat er geld van je rekening wordt gehaald zonder je uitdrukkelijke toestemming.

Nadelen van het accepteren van cryptocurrency

Kan volatiel zijn.

Cryptocurrency is notoir volatiel. Prijsvolatiliteit houdt rechtstreeks verband met een probleem van inherente waarde; het wordt niet ondersteund door enige officiële fiatvaluta zoals de Amerikaanse dollar (USD). 

Hierdoor wordt crypto vaak gezien als verwant aan gokken. De prijzen kunnen binnen een week extreem stijgen en dalen, waardoor potentiële investeerders worden afgeschrikt.

Duurzaamheidsvraagstukken.

Duurzaamheid is een belangrijk probleem voor cryptocurrency, vooral in een tijdperk waarin klimaatverandering een hot topic is. Het minen van cryptovaluta staat bekend om de aanzienlijke hoeveelheid energie die nodig is om cryptomunten te minen. 

Volgens CNBC is het energieverbruik zo enorm dat Bitcoin-mining jaarlijks zelfs meer elektriciteit verbruikt dan veel landen, waaronder Nederland. En dit is slechts een van de vele duizenden cryptocurrencies. 

Nu CO2- en energiebelastingen steeds vaker voorkomen, zou het niet verbazen als er nog meer regels komen voor het minen van cryptocurrency's — landen als China verbieden het al.

Minder bescherming voor kopers.

Bij meer traditionele transactiemethoden zoals creditcards zijn er ingebouwde beschermingen voor de klant tegen frauduleuze kosten. 

Deze beschermingen bestaan niet voor cryptocurrency's, wat betekent dat de consument meestal pech heeft in geval van fraude. Aangezien anonimiteit een groot goed is in de cryptowereld, moet iedereen die deelneemt aan cryptocurrency-transacties zich ervan bewust zijn dat hij er vaak alleen voor staat.

Cryptocurrency's om je bewust van te zijn

Cryptocurrency is een beweging die alleen maar zal blijven groeien in relevantie en waarde. Aangezien er wekelijks steeds meer valuta's worden gelanceerd, is het belangrijk dat consumenten en e-commercebedrijven zich bewust zijn van de grootste spelers en hoe ze daar zijn gekomen.

Bitcoin (BTC).

Bitcoin is de oorspronkelijke cryptocurrency waarmee de hele beweging begon, en is nog steeds de meest verhandelde.

De in 2009 gecreëerde Bitcoin bestond als een kleine, meestal onbekende vorm van valuta tot rond 2013, toen het begon te worden gezien als een levensvatbare vorm van betalingsverkeer. Bitcoin heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen, waardoor de legitimiteit is toegenomen en het een voorbeeld is voor andere vormen van cryptocurrency.

Ethereum (ETH).

Ethereum werd in 2015 ontwikkeld als een blockchain-platform met een eigen cryptocurrency en is momenteel de op een na populairste cryptocurrency die beschikbaar is. 

In tegenstelling tot Bitcoin is Ethereum, doordat het zowel een platform als een valuta is, een plek voor ontwikkelaars om aanvullende gedecentraliseerde toepassingen te maken zonder strikte codes of contracten — en zo kan het bijdragen aan de open visie van Bitcoin terwijl het als eigen entiteit bestaat.

Cardano (ADA).

Cardano is het cryptocurrency-platform, terwijl ada de naam is van de valuta zelf. Cardano is begonnen door een mede-oprichter van Ethereum en is er trots op dat het een cryptocurrency is die is gecreëerd met een op onderzoek gebaseerde aanpak en wordt geleid door een team van ingenieurs, wiskundigen en cryptografie-experts. 

Met Cardano heeft elk individu dat ada-valuta bezit ook een aandeel in het Cardano-netwerk zelf.

Binance-munt (BNB).

Binance-munt is een cryptocurrency die fungeert als betaalmethode voor handel op de Binance Exchange, een van de grootste crypto-beurzen ter wereld. 

Aanvankelijk gecreëerd als een manier om te betalen voor handel met korting op het uitwisselingsplatform en werkend op de Ethereum blockchain, is Binance Coin nu een eigen entiteit en kan het nu gebruikt worden voor betalingen elders.

XRP.

XRP, voorheen Ripple genoemd, is de cryptocurrency die wordt gebruikt door RippleNet, een op blockchain gebaseerd betalingsnetwerk. 

XRP is ontworpen om snellere, goedkope grensoverschrijdende transacties tussen financiële instellingen mogelijk te maken. In plaats van dagen te wachten tot een transactie is afgerond, kan dit proces met XRP in minuten of zelfs seconden worden afgerond — tegen een fractie van de transactiekosten.

Litecoin.

Litecoin was een van de eerste cryptocurrency's, die in 2011 in navolging van Bitcoin werd gelanceerd als de "lite" versie van zijn voorganger.

In tegenstelling tot Bitcoin kan Litecoin op schaal munten produceren. Terwijl Bitcoin nooit groter kan worden dan 21 miljoen munten, kan Litecoin er 84 miljoen aan. Hoewel dit het een groter aanbod geeft, beperkt het wel de market cap.

Dogecoin.

Dogecoin werd oorspronkelijk in 2013 gecreëerd als een grap of ‘meme-munt’ en is niet langer een lachertje, aangezien de prijs van de cryptocurrency in 2021 enorm steeg, voorbij vele, serieuzere alternatieven.  

Dogecoin, dat de afbeelding van de naamgever – een Shiba Inu – gebruikt, wordt nu gebruikt als een geaccepteerd betaalmiddel door verschillende grote bedrijven, waaronder die van de miljardairs Mark Cuban en Elon Musk.

NFT en cryptocurrency

Nu cryptocurrency steeds populairder wordt en steeds meer bedrijven het als een geldige betaalmethode accepteren, is het geen verrassing dat er andere vormen van digitale activa opduiken. 

Een van deze activa is het niet-fungibele token, beter bekend als een NFT. 

Wat zijn NFT's?

NFT's zijn een niet-uitwisselbare gegevenseenheid die op een blockchain is opgeslagen. Een niet-fungibel token betekent dat het token zelf uniek is en niet door iets anders kan worden vervangen. 

Een voorbeeld hiervan is een digitaal kunstwerk. In tegenstelling tot standaard cryptocurrencies, die kunnen worden vervangen door andere cryptocurrencies, staat een NFT op zichzelf. Het kan worden ingewisseld voor verschillende, unieke NFT's, maar ze blijven uiteindelijk hetzelfde. 

De stijgende populariteit van NFT's is niet minder dan onthutsend. Zoals uit een onderzoek van Statista blijkt, is de marktkapitalisatie van transacties waarbij een NFT betrokken is, gegroeid van 50 miljoen dollar in 2018 tot bijna 340 miljoen dollar in 2020 — een toename van bijna 700%.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/crypto-ecommerce-2.png

Grote bedrijven zoals Walmart zijn al begonnen met plannen om hun eigen cryptocurrency's en NFT's te lanceren. Voor bedrijven die concurrerend willen blijven in het verschuivende financiële landschap, is het belangrijk te begrijpen wat NFT's zijn, omdat het wellicht niet al te lang duurt voordat ze in elke markt zijn ingebed.

Het laatste woord

Er zijn zorgen over cryptocurrency en het valt nog te bezien of deze ooit het niveau van levensvatbaarheid en duurzaamheid zal bereiken dat fiatvaluta’s over de hele wereld heeft gedefinieerd. 

Voor bedrijven die naar de toekomst kijken, biedt cryptocurrency echter een manier om relevant te blijven en voorop te blijven lopen terwijl de financiële wereld blijft verschuiven naar digitale valuta. 

Op het gebied van e-commerce zal het misschien niet lang meer duren voordat cryptocurrencies de traditionele manieren van online transacties, zoals creditcards of financiële platforms, beginnen te vervangen. 

Zelfs als crypto nooit dat niveau bereikt, kan het hebben van een alternatieve betalingsmogelijkheid je potentiële markt alleen maar verbreden en je potentiële klantenbestand uitbreiden.

Veelgestelde vragen over e-commerce cryptocurrency

Lees meer bronnen