Toolden schaalt van lokale verkoper naar wereldwijde retailer met BigCommerce
Bekijk hoe personaliseerbaar, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben ontworpen.

Bekijk hoe personaliseerbaar, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben ontworpen.
Aangeboden producten
toename van inkomsten
Groei op jaarbasis
Prestatiestatistieken in 2024 in vergelijking met de resultaten van 2020.
Toolden verkoopt al bijna 30 jaar een breed scala aan gereedschappen en accessoires en heeft onlangs zijn miljoenste online bestelling binnengehaald. Dit volgde op een herformatering in 2020 naar BigCommerce voor de B2C-winkel en BigCommerce B2B Edition voor de handelsverkoop.
Het bedrijf heeft sterke groeiplannen die zijn opgebouwd rond een bredere selectie van producten die worden aangeboden via een beter presterende website. Het vorige platform stond deze ambities echter in de weg, omdat het niet alleen moeilijk was om mee te werken, maar ook vrijwel geen van de functies of gemakkelijke API-integraties bood die een moderne retailer kan verwachten van een cloud-native, SaaS-operator zoals BigCommerce.
Tooldens e-commerce reis begon in 2016 met de verkoop via eBay en Amazon. De resultaten waren bemoedigend genoeg om een eigen op maat gemaakte website te bouwen. De ervaring was echter verre van gemakkelijk. Constant onderhoud was duur, net als het vertrouwen op een ontwikkelaar om wijzigingen aan te brengen aan pagina's of de site.
“We hebben het eerst met een eigen website geprobeerd, maar het beheer daarvan was een nachtmerrie, dus moesten we een oplossing vinden waarmee we verder konden. Zo kwamen we bij BigCommerce terecht," zegt Eddie Grovu, Growth & Ecommerce Director bij Toolden.
“We hebben het eerst met een eigen website geprobeerd, maar het beheer daarvan was een nachtmerrie, dus moesten we een oplossing vinden waarmee we verder konden.
Eddie Grovu, Directeur Groei & E-commerce, Toolden
Het bedrijf realiseerde zich dat het moest overstappen op een cloud-native SaaS-platform dat de beveiliging en het onderhoud voor zijn rekening zou nemen. Er werd een lijst met eisen opgesteld en in een shoot-out met Shopify kwam BigCommerce als duidelijke winnaar uit de bus, gebaseerd op de functionaliteit van het platform en de prijs.
“Door BigCommerce konden we groeien van een kleine, lokale winkel naar een bedrijf met een wereldwijde doelgroep. De native functionaliteit van het platform en de naadloze integratie met ons ERP-systeem maken alles helemaal anders voor ons", aldus Grovu. “Het belangrijkste aspect van het platform van BigCommerce zijn de API's, omdat we hiermee kunnen koppelen aan de meeste applicaties die het bedrijf gebruikt, waaronder Google Shopping by Sales and Order voor productfeed management, Klaviyo voor e-mailmarketing en Trustpilot voor klantbeoordelingen.”
Toolden is ontstaan uit de handel en de verkoop aan overheidsinstanties voordat het zich op de B2C-markt begaf. Dit betekende dat het nu op zoek is naar verkoop in twee zeer verschillende markten, en dus aparte sites nodig heeft om zowel doe-het-zelvers als zakelijke gebruikers aan te spreken. Dit zette het bedrijf ertoe aan om de BigCommerce B2B Edition te gebruiken vanwege de lange lijst met bedrijfsspecifieke functies. Eddie Grovu onthult dat de verhuizing zeer succesvol is geweest.
“Het is gemakkelijk voor mij en mijn collega's om in de back-end te gaan en profielen op te zetten voor individuele bedrijven”, zegt hij. “We hebben individuele prijzen voor elk account en we hebben ook wat maatwerk gedaan om krediet aan te bieden, met individuele limieten, voor elke klant. Het heeft ons leven gemakkelijker gemaakt omdat B2B-klanten geen verkopers hoeven te bellen om bestellingen te plaatsen. Het heeft veel arbeidstijd op kantoor verminderd.”
Dankzij de ambitieuze groeiplannen van Toolden is het aantal producten dat het online verkoopt in de afgelopen vier jaar verdubbeld van 30.000 naar 60.000. Dit is een combinatie geweest van het bereiken van nieuwe klanten, het omarmen van zowel thuisgebruik als professionals, en het verbreden van het assortiment. Zoveel producten toevoegen onder een ander platform zou erg tijdrovend zijn, maar Eddie Grovu onthult dat BigCommerce het gemakkelijk heeft gemaakt voor niet-ontwikkelaars om de site snel bij te werken.
“Ik spreek nog steeds mensen die op platforms zitten waar ze ontwikkelaars moeten gebruiken om nieuwe pagina's toe te voegen, wat natuurlijk erg kostbaar en tijdrovend is,” zegt hij. “Ik kan met BigCommerce binnen een half uur 10.000 producten in een lijst zetten. Het is een gebruiksvriendelijk selfserviceplatform waar je niet alleen in staat bent om een product en de marge te lanceren, maar ook om de back-end werking en administratie van de website op te zetten.”
Tech-stack
Uitgelichte toepassingen:
Google Shopping op verkoop en bestelling (productfeedbeheer)
Klaviyo (e-mailmarketing)
Trustpilot (beoordelingen van klanten)
Technische kenmerken:
Klantsuccesbeheer
“Het belangrijkste aspect van het platform van BigCommerce zijn de API's, omdat we daarmee kunnen koppelen aan de meeste applicaties die het bedrijf gebruikt.”
Eddie Grovu, Directeur Groei & E-commerce, Toolden
“Ik kan met BigCommerce binnen een half uur 10.000 producten in een lijst zetten. Het is een gebruiksvriendelijk selfserviceplatform waar je niet alleen in staat bent om een product en de marge te lanceren, maar ook om de back-end werking en administratie van de website op te zetten.”
Eddie Grovu, Directeur Groei & E-commerce, Toolden
Sinds de overstap naar BigCommerce heeft Toolden een enorme mijlpaal bereikt in zijn e-commerce reis door in 2024 de miljoenste bestelling binnen te halen. In dezelfde periode, van 2020 tot 2024, heeft het het aantal aangeboden producten meer dan verdubbeld tot meer dan 60.000.
Vooral het resultaat op de omzet is indrukwekkend. In 2020 bedroeg de omzet £ 12.6 miljoen, maar in 2024 zijn ze omhooggeschoten naar £ 36.7 miljoen.
“Dat is zo'n 200% groei”, zegt Eddie enthousiast. “Er zijn duidelijk operationele beperkingen voor onze groei, zoals het bouwen van opslagfaciliteiten, maar 2024 was bijzonder sterk, we hebben een gemiddelde groei van ongeveer 32% op jaarbasis.”
“Er zijn duidelijk operationele beperkingen voor onze groei, zoals het bouwen van opslagfaciliteiten, maar 2024 was bijzonder sterk, we hebben een gemiddelde groei van ongeveer 32% op jaarbasis.”
Eddie Grovu, directeur groei en e-commerce, Toolden
Het Toolden-team heeft de site drie keer opnieuw gelanceerd, met nieuwe functies en verschillende UX-functies, sinds de eerste lancering op BigCommerce. Eddie Grovu is altijd enthousiast om te experimenteren en onthult dat er in 2025 grote plannen zijn om te werken met een nieuwe “search and merch”-tool, en het slimme gebruik van AI om aanbevelingen te personaliseren, stevig in de mix.
Mogelijke uitbreiding naar nieuwe marktplaatsen staat ook op de agenda. Het bedrijf heeft de eerste kit builder in de branche gelanceerd waarmee klanten in realtime hun eigen elektrische gereedschap kunnen samenstellen. Het bedrijf heeft veel succes geboekt op eBay en verwacht in 2025 op nieuwe partnerwinkelsites te lanceren.
Een ander belangrijk plan voor 2025 is de opening van de eerste fysieke winkel, die zich in hetzelfde graafschap zal bevinden als het hoofdkantoor, Aberdeenshire.
"Door BigCommerce konden we groeien van een kleine, lokale winkel naar een bedrijf met een wereldwijde doelgroep. De native functionaliteit van het platform en de naadloze integratie met ons ERP-systeem maken alles helemaal anders voor ons."
Eddie Grovu, directeur groei en e-commerce, Toolden
Gepubliceerd: april 2024
Meer over deze onderwerpen bekijken