1893 Cd Woodland Hills Wine Company Case Study Laptop Mt1

Californisch wijnbedrijf laat de kurken knallen met BigCommerce


387%190%82% en 109%
meer conversie vanuit organische zoekresultatenmeer omzet uit organische zoekresultatenmeer omzet en conversie uit alle verkeersbronnen



Vergelijking 1 jul - 30 sept 2019 (vóór BigCommerce) met 1 jul - 30 sept 2020 (na BigCommerce).


Woodland Hills Wine Company: beklonken in 1998

Woodland Hills Wine Company begon in 1978 als het kleine familiebedrijf Northridge Hills Liquor. Het bedrijf ging zich meer richten op wijn toen oprichter Paul Smith merkte dat de Californische wijnmarkt begon te groeien. Paul smeedde het ijzer toen het heet was en ging praten met wijnmakers in heel Californië. 

Dat wierp al snel vruchten af, en hij kon zijn contacten gebruiken om de beste wijnen rechtstreeks van de makers te kopen. Wijngaarden kunnen elk jaar slechts een bepaalde hoeveelheid produceren, en de vraag is vaak groter dan het aanbod, dus dit was cruciaal voor het bedrijf.

In 1991, toen ze nog steeds onder de naam Northridge Hills actief waren, werd de regio getroffen door een enorme aardbeving. Het gebouw werd verwoest, net als het merendeel van de productvoorraad. Maar uiteindelijk bleek deze tegenslag het begin van een grootse toekomst: Paul moest noodgedwongen op zoek naar nieuwe klanten, verder weg van huis, en begon zijn wijn dus in de hele VS te adverteren en te leveren.

De zaken liepen steeds beter. In 1998 verhuisde de winkel naar Woodland Hills, Californië, waar we hem ook vandaag nog kunnen vinden. De nieuwe, maar liefst vier keer grotere locatie vroeg ook om een nieuwe naam: Woodland Hills Wine Company. Nog steeds groeide het bedrijf gestaag verder. Woodland Hills Wine Company waagde zich ook op de internationale markt en ging wijn importeren uit landen als Frankrijk, Italië en Duitsland. Dat zijn de grote, traditionele wijnlanden, waar een Bourgondische Domaine de la Romanée-Conti bijvoorbeeld voor € 2500 tot zelfs € 12.500 per fles kan kosten.

Geen water bij de wijn

Jon Morgan, IT-projectmanager van Woodland Hills Wine Company, over BigCommerce.

We specialiseren ons vooral in de markt van de wijnverzamelaars. Hoe gek het ook klinkt, er zijn meer mensen die een fles wijn van € 2500 willen kopen dan er flessen verkrijgbaar zijn. Onze klanten hebben bepaalde verwachtingen over de kwaliteit die we leveren en onze website blijkt daar onderdeel van uit te maken.

Vóór BigCommerce draaide onze website op het AspDotNetStorefront-platform, en eerder ook nog op Infinity by Intershop. Onze allereerste website hadden we trouwens gewoon zelf gebouwd, dus we hebben al behoorlijk wat ervaring. Deze drie oplossingen waren verre van perfect, maar uiteindelijk vonden we bij BigCommerce precies wat we nodig hadden. 

We vonden het een goed idee om de verantwoordelijkheid voor PCI-naleving, en software-onderhoud en -upgrades over te laten nemen door de SaaS-oplossing van BigCommerce. In de loop der jaren hebben we heel wat tijd en kosten verspild aan PCI-naleving. Door over te schakelen naar BigCommerce hebben we meer tijd om ons te concentreren op waar we goed in zijn: wijn verkopen.

We waren op zoek naar een oplossing die ons zowel PCI-naleving als branche- en merkspecifieke functies zou kunnen leveren, en maatwerk dat geen enkel platform ons kon bieden. We wisten dat we een platform moesten hebben dat flexibel genoeg was om deze aanpassingen te ondersteunen.

Zelf was ik heel enthousiast over het gesloten ecosysteem van een SaaS-oplossing. Ik wilde dat iemand anders de servers en het platform zou hosten en beheren. Bovendien wilde ik dat de updates en betalingsintegraties door iemand anders zouden worden afgehandeld. Daarnaast vond ik het echter ook belangrijk om de controle te behouden via JavaScript, HTML of een API.

Dat waren de belangrijkste dingen waar we naar keken. Keer op keer kwamen we terug bij BigCommerce als de beste optie. We zagen wat we met het Stencil-raamwerk konden doen en dachten dat dit voor ons goed zou werken.

We keken naar Shopify Plus en Magento Enterprise, die beide al snel werden uitgesloten. Magento heeft een databasestructuur die volledig haaks staat op onze Microsoft SQL-serveromgeving. Toen we ons verdiepten in de API en de integratie, vonden we deze erg onhandig en ook veel te ingewikkeld. We spraken een aantal vroegere en huidige Magento-gebruikers die allemaal behoorlijk gefrustreerd waren over zowel het onderhoud als de beperkingen van het platform. Je kreeg het idee dat je Magento-engineering moest hebben gestudeerd om alleen al de basisfuncties te kunnen onderhouden.

Een andere belangrijke reden waarom Magento afviel, was te wijten aan de productondersteuning - of eigenlijk het gebrek daaraan. Dat was echt een van de belangrijkste redenen waarom ik zo optimistisch was over BigCommerce - de diepgang van de teams en het aantal teams dat erbij betrokken was, van oplossingsarchitecten, verkoopteams, verkoopingenieurs, tot implementatieteams en projectmanagers. Dit was voor ons van zo'n cruciaal belang, omdat we in het verleden wel vaker met bedrijven hebben gewerkt waar dit belangrijke element ontbrak.

Ook Shopify viel af, simpelweg omdat de backend vrij beperkt was. We waren van mening dat het was ontworpen om het zo eenvoudig mogelijk te houden, dat het bedoeld was voor gebruikers die geen hoge eisen stelden of op zoek waren naar een kant-en-klare oplossing voor hun website. Wij hadden meer verfijning nodig.

"We vonden het een goed idee om de verantwoordelijkheid voor PCI-naleving, en software-onderhoud en -upgrades over te laten nemen door de SaaS-oplossing van BigCommerce." Jon Morgan, IT Project Manager, Woodland hills wine company.

"Zelf was ik heel enthousiast over het gesloten ecosysteem van een SaaS-oplossing. Ik wilde dat iemand anders de servers en het platform zou hosten en beheren. Bovendien wilde ik dat de updates en betalingsintegraties door iemand anders zouden worden afgehandeld. Daarnaast vond ik het echter ook belangrijk om de controle te behouden via JavaScript, HTML of een API." Jon Morgan, IT Project Manager, Woodland Hills Wine Company

Service op maat

Jon Morgan, IT-projectmanager van Woodland Hills Wine Company, over BigCommerce.

Patrick was onze BigCommerce Solutions Architect en een ongelooflijke aanwinst voor ons project. Hij had een antwoord of oplossing voor al onze vragen en problemen. Er waren aanpassingen die we met de API wilden uitvoeren, en die in eerste instantie niet mogelijk leken. Soms konden we de documentatie over de API ook niet begrijpen. Patrick kwam dan altijd snel te hulp met duidelijke instructies over hoe we iets konden bereiken en zo efficiënt mogelijk konden werken.

Hij hielp ons ook om een op maat gemaakte oplossing voor betalingstoepassingen te ontwikkelen. Hij is degene die ons door het hele proces heeft geleid. Een paar keer kregen we wat problemen waarbij dingen niet goed werkten. Op dat moment was Patrick altijd degene die ons te hulp kwam, die ons vertelde wat er aan de hand was en hoe we het konden oplossen. Als hij zelf het antwoord niet wist, ging hij het uitzoeken en kwam dan altijd bij ons terug met een uitgebreide en gedetailleerde oplossing voor het probleem.

Dat was echt een van de belangrijkste redenen waarom ik zo optimistisch was over BigCommerce - de diepgang van de teams en het aantal teams dat erbij betrokken was, van oplossingsarchitecten, verkoopteams, verkoopingenieurs, tot implementatieteams en projectmanagers.Jon Morgan, IT projectmanager, Woodland Hills Wine Company
1893 Cd Woodland Hills Wine Company Case Study Tablet Mt1

API's op maat

Jon Morgan, IT-projectmanager van Woodland Hills Wine Company, over BigCommerce.

De API's van BigCommerce helpen ons met voorraadbeheer, producten en klantupdates. We kunnen bestellingen downloaden en verzendingen aansturen. We hebben ook onlangs de synchronisatie van cadeaubonnen tussen systemen voltooid. Eigenlijk hebben we voor de allereerste keer een systeem waarbij een online gekochte cadeaubon in de winkel kan worden ingewisseld. Een in de winkel gekochte cadeaubon kan in BigCommerce worden gecreëerd en in de webshop worden ingewisseld. Die saldi kunnen we synchroniseren. We gebruiken de API's al vrij veel en ik verwacht dat dit alleen nog maar zal toenemen.

Soms bestelt een klant wijn, maar wil hij dat wij die voorlopig tot een bepaalde datum bewaren. We hadden een oplossing nodig waarbij we een transactie van de oorspronkelijke bestelling konden afschrijven van de kaart van die klant. In samenwerking met Patrick hebben we een programma bedacht waarmee onze orderverwerkingsteams extra betalingen van een creditcard kunnen afschrijven die in BigCommerce werd gebruikt. Dat is een van de mogelijkheden die alleen BigCommerce ons kon bieden.


Apps op maat

Jon Morgan, IT-projectmanager van Woodland Hills Wine Company, over BigCommerce.

De apps die we belangrijk vinden? Nummer één is zonder twijfel MailChimp. De Mailchimp-integratie is erg nuttig voor ons geweest en we zijn er heel tevreden over. Daarnaast bekijken we momenteel hoe we Mailchimp's Mandrill kunnen gebruiken voor transactionele e-mails, automatische e-mails met nieuwe producten, en e-mails op basis van gegevens binnen BigCommerce.

Nummer twee is vast en zeker ShipperHQ . We hadden verwacht dat we $ 20.000 - $ 30.000 zouden moeten uitgeven om zelf een verzendprogramma te bouwen. Dankzij ShipperHQ hoefde dat niet. Ik had nooit kunnen geloven dat een softwareprogramma, dat we niet zelf hadden gebouwd, aan ons oneindige aantal vereisten zou kunnen voldoen.

Elfsight is tot nu toe écht geweldig geweest. Ik ben zelf erg enthousiast over Elfsight. We hebben ons bij hen voor het volledige pakket ingeschreven, dus we hebben al hun apps en we gebruiken deze voor de kaarten, contactformulieren en pop-upberichten. Het heeft nog veel meer mogelijkheden die wij nog niets eens hebben uitgeprobeerd. Elfsight is een fantastische oplossing die elke cent waard is.

Daarna volgt natuurlijk Google Analytics, want de integratie met BigCommerce is zo fijn. Bij elk platform dat we in het verleden hebben gebruikt, hebben we de analyticsintegratie met Google zelf moeten bouwen. Als we nu een klein beetje informatie invoeren, regelt BigCommerce de rest voor ons. Ik ga dan naar Google Analytics en krijg dan zulke gedetailleerde informatie die we nog nooit met een ander platform hebben gehad.

"De API's van BigCommerce helpen ons met voorraadbeheer, producten en klantupdates. We kunnen bestellingen downloaden en verzendingen aansturen”, aldus Jon Morgan, IT-projectmanager, Woodland Hills Wine Company

Enthousiast over de toekomst

Jon Morgan, IT-projectmanager van Woodland Hills Wine Company, over BigCommerce.

De wijnbranche verandert voortdurend, en Woodland Hills moet mee evolueren als we de juiste kopers en verkopers willen blijven aantrekken. BigCommerce maakt een groot deel uit van deze evolutie, met meer schaalbaarheid, veel sterkere prestaties, maar ook nieuwe tools en functies waarmee we ons klantenbestand en verkoopvolume kunnen laten groeien.

Op korte termijn willen we ons bedrijf verder ontwikkelen door een loyaliteitsprogramma te implementeren en te bekijken hoe we ShipperHQ kunnen inzetten om de internationale wijnmarkt aan te boren. We krijgen nu regelmatig vragen uit Japan, China, Brazilië en Australië. 

Op lange termijn is ons doel om het bedrijf te laten groeien via ons unieke netwerk en door ons te richten op verzamelaars, met zowel wijnen uit het oude Europa als de nieuwere wijnlanden. Er zijn mensen die nog steeds honderdduizend dollar per jaar aan wijn uitgeven. Wij willen hun vertrouwde aanspreekpunt zijn voor de exclusieve wijnen waar ze van houden.

En tot slot. Een van de dingen die me enthousiast maakt over de toekomst van ons bedrijf, is wat er afgelopen zomer is gebeurd. We hielden namelijk aan het eind van de zomer een driedaagse uitverkoop en deze bleek achteraf onze grootste uitverkoop ooit te zijn. We hadden verwacht dat we $ 150.000 zouden verdienen, maar dat werd het dubbele: bijna $ 315.000. In één dag verwerkten we meer dan $ 100.000 aan creditcardbetalingen. Dat hadden we niet eerder meegemaakt. Bovendien was het geweldig dat de website dit alles probleemloos kon verwerken. We hadden dit nooit kunnen doen zonder het BigCommerce-platform.

"Bovendien was het geweldig dat de website dit alles probleemloos kon verwerken. We hadden dit nooit kunnen doen zonder het BigCommerce-platform",Jon Morgan, IT Project Manager, Woodland hills wine company

Meer succesverhalen

Exxel Outdoors

Exxel Outdoors

Lees hun verhaal
Silent Pool Distillers

Silent Pool Distillers

Lees hun verhaal
Uplift Desk

Uplift Desk

Lees hun verhaal