Wat als je geld kon verdienen op elk moment, waar je ook bent — zelfs terwijl je slaapt?
Dat is het concept achter affiliate marketing.
Affiliate marketing is het proces waarbij een affiliate een commissie verdient voor de marketing van producten van een andere persoon of een ander bedrijf. De affiliate zoekt een product dat hij leuk vindt, promoot dat product en pakt een deel van de winst van elke verkoop die hij doet. De verkopen worden bijgehouden via affiliatelinks van de ene website naar de andere.
Affiliate marketing is een geweldige manier om de verkoop te stimuleren en aanzienlijke online inkomsten te genereren. Zowel merken als affiliate marketeers hebben veel baat bij deze nieuwe stap in de richting van minder traditionele marketingtactieken, die zeker zijn vruchten heeft afgeworpen.
Het is zelfs zo dat de uitgaven voor affiliate marketing in de Verenigde Staten gestegen zijn van 5,4 miljard dollar in 2017 tot 8,2 miljard dollar in 2022 — wat betekent dat er veel ruimte is voor degenen die een graantje willen meepikken.
Deze stap-voor-stap beginnersgids legt uit hoe je je affiliate marketing-business kunt starten en welke voordelen je kunt verwachten.
Omdat affiliate marketing werkt door de verantwoordelijkheden van productmarketing en -creatie over verschillende partijen te verspreiden, maakt het gebruik van de capaciteiten van meerdere partijen voor een effectievere marketingstrategie en biedt het bijdragers een deel van de winst. Om dit te laten werken, moeten er drie verschillende partijen betrokken zijn:
Laten we in de complexe relatie tussen deze drie partijen duiken om ervoor te zorgen dat affiliate marketing een succes wordt:
De verkoper, of het nu een zelfstandig ondernemer of een grote onderneming is, is een verkoper, handelaar, productontwerper of detailhandelaar die een product op de markt wil brengen. Het product kan een fysiek voorwerp zijn, zoals huishoudelijke artikelen, of een dienst, zoals make-up-tutorials.
De verkoper, ook bekend als het merk, hoeft niet actief betrokken te zijn bij de marketing, maar hij kan ook de adverteerder zijn en profiteren van de verdeling van de inkomsten van affiliate marketing.
De verkoper zou bijvoorbeeld een e-commercehandelaar kunnen zijn die een dropshippingbedrijf is begonnen en een nieuw publiek wil bereiken door affiliatesites te betalen om hun producten te promoten. Of de verkoper kan een SaaS-bedrijf zijn dat gebruikmaakt van affiliates om marketingsoftware te helpen verkopen.
De affiliate, ook wel uitgever genoemd, kan zowel een persoon als een bedrijf zijn die het product van de verkoper op een aantrekkelijke manier aan potentiële consumenten presenteert. Met andere woorden: de affiliate promoot het product om de consument ervan te overtuigen dat het waardevol of voordelig voor hem is en hem ervan te overtuigen het product te kopen. Als de consument het product uiteindelijk koopt, ontvangt de affiliate een deel van de inkomsten.
Affiliates hebben vaak een zeer specifiek publiek voor de marketing, waarbij zij zich doorgaans laten leiden door de interesses van dat publiek. Dit zorgt voor een duidelijk niche die of persoonlijk merk dat de affiliate helpt consumenten aan te trekken die het meest geneigd zullen zijn op het aanbod in te gaan.
Natuurlijk heeft het affiliatesysteem verkopen nodig om te werken — en de consument of klant is degene die daarvoor zorgt.
De affiliate verkoopt het product/de dienst aan de consument via toepasselijke kanalen, of het nu sociale media, een blog of een YouTube-video is, en als de consument het product waardevol of voordelig vindt, dan kan hij de affiliatelink volgen en afrekenen op de website van de verkoper. Als de klant het artikel koopt, ontvangt de affiliate een deel van de inkomsten.
Houd er rekening mee dat de klant zich ervan bewust moet zijn dat jij, de affiliate, een commissie ontvangt voor het product.
Volgens de Federal Trade Commission moet een affiliate marketeer zijn relatie met de verkoper duidelijk en opvallend bekendmaken, zodat de consument kan beslissen hoeveel waarde hij aan jouw aanbeveling hecht.
Een disclaimer zoals 'De producten die ik ga gebruiken in deze video heb ik gekregen van Bedrijf X' geeft je kijkers de informatie die ze nodig hebben en stelt hen in staat om een weloverwogen beslissing te nemen over het al dan niet kopen van het affiliateproduct.
Het is vaak onduidelijk of een affiliate marketeer het product dat hij promoot ook daadwerkelijk heeft gebruikt of dat het hem gewoon om het geld te doen is — soms maakt het voor de klant niet uit hoe het zit.
Maar soms, zoals met een dieet of huidverzorgingsproducten, kan het zijn dat de klant een affiliate niet vertrouwt tenzij hij weet dat hij/zij het product zelf heeft getest en goed vindt.
In 2009 heeft de bekende affiliate marketeer Pat Flynn affiliate marketing in drie types opgedeeld — ongebonden, verwant en betrokken — om een onderscheid te maken tussen affiliate marketeers die nauw verbonden zijn met een product en marketeers die dat niet zijn.
We gaan op elke categorie in om je te helpen bepalen wat het beste voor jouw product is.
In het ongebonden bedrijfsmodel heeft de affiliate marketeer geen band met het product of de dienst die hij promoot. Hij heeft geen deskundigheid of autoriteit in de niche van het product en kan geen uitspraken doen over het gebruik ervan.
Gewoonlijk zal een ongebonden affiliate PPC-marketingcampagnes (pay-per-click) uitvoeren waarbij een affiliatelink wordt gebruikt in de hoop dat het winkelend publiek erop zal klikken en zelf een aankoop zal doen.
Hoewel ongebonden affiliate marketing aantrekkelijk kan zijn vanwege het gemak, is het vooral geschikt als je gewoon inkomsten wilt genereren zonder te investeren in het product of de klantrelatie.
Verwante affiliate marketing is voor degenen die niet noodzakelijk het product of de dienst gebruiken, maar die op een of andere manier verwant zijn met het nichepubliek. Een slimme middenweg tussen ongebonden en betrokken. Deze affiliates hebben vaak een bepaalde invloed in de niche en een gevestigde aanhang, en kunnen dus enige autoriteit bieden.
Misschien promoot je bijvoorbeeld een kledingmerk dat je nog nooit hebt gebruikt, maar heb je een publiek via een modeblog of YouTube-kanaal. In dat geval ben je een verwante affiliate marketeer.
Het voordeel van deze vorm van affiliate marketing is dat de affiliate de expertise heeft om traffic te genereren, maar hij kan het risico lopen een slecht product of slechte dienst aan te prijzen als hij het nog nooit heeft gebruikt, wat hem het vertrouwen van zijn publiek kan kosten.
Zoals de naam al zegt, houdt betrokken affiliate marketing in dat de affiliate nauw verbonden is met het product dat of de service die hij promoot. De affiliate heeft het product zelf uitgeprobeerd, vertrouwt erop dat het een goede ervaring zal opleveren en heeft de autoriteit om beweringen te doen over het gebruik ervan.
In plaats van te vertrouwen op pays per click, gebruiken betrokken affiliate marketeers hun persoonlijke ervaringen met het product in hun marketing, en klanten kunnen hen vertrouwen als betrouwbare bron van informatie.
Natuurlijk vergt deze vorm van affiliate marketing meer tijd en energie om geloofwaardigheid op te bouwen, maar het zal waarschijnlijk leiden tot betere resultaten op de lange termijn.
Affiliate marketing is een snelle en goedkope methode om geld te verdienen zonder dat je een product hoeft te verkopen, en heeft een onmiskenbare aantrekkingskracht als je je online inkomsten wilt verhogen. Maar hoe wordt een affiliate betaald nadat hij de verkoper aan de consument heeft gekoppeld?
Het antwoord kan ingewikkeld worden.
Soms krijgt de affiliate ook betaald zonder dat de consument het product koopt. Afhankelijk van het programma wordt de bijdrage van de affiliate aan de verkoop van het merk op verschillende manieren gemeten.
De affiliate kan op verschillende manieren betaald worden:
Dit is de standaard affiliate marketing-structuur. Hierbij betaalt de verkoper de affiliate een percentage van de verkoopprijs van het product nadat de consument het product als resultaat van affiliate marketing heeft gekocht. Met andere woorden: de affiliate moet de investeerder zover krijgen het affiliateproduct te kopen voordat hij betaald krijgt.
Betaling per lead betekent dat de affiliate geld krijgt voor de conversie van leads, wat het een iets ingewikkelder systeem maakt. De affiliate moet de consument overhalen de website van de verkoper te bezoeken en de gewenste actie uit te voeren — of het nu gaat om het invullen van een contactformulier, het aanmelden voor een proefversie van een product, het abonneren op een nieuwsbrief of het downloaden van software of bestanden.
Affiliate marketing draait grotendeels om traffic naar websites genereren en klanten zover krijgen dat ze klikken en een actie uitvoeren. De mythe dat affiliate marketing allemaal draait om SEO (search engine optimization) is dus geen toeval.
Hoewel organisch verkeer gratis is, is SEO voor affiliate marketeers gewoon niet genoeg in zo'n verzadigde markt — daarom maken sommige affiliate marketeers gebruik van PPC.
PPC-programma's (pay per click) zijn erop gericht dat de affiliate wordt gestimuleerd om consumenten van zijn marketingplatform door te verwijzen naar de website van de verkoper. Dit betekent dat de affiliate de consument zodanig moet betrekken dat hij van de site van de affiliate naar de site van de verkoper gaat. De affiliate wordt betaald op basis van de toename van het webverkeer.
Er zijn twee algemene concepten bij PPC:
Met dit uitbetalingssysteem wordt de affiliate betaald telkens wanneer hij een gebruiker doorverwijst naar de website van de aanbieder en een product wordt geïnstalleerd, over het algemeen een mobiele app of software.
Dus, als een retailer $ 0,10 biedt voor elke installatie gegenereerd via een affiliateprogramma, en de campagne leidt tot 1000 installaties, dan betaalt de retailer ($ 0,10 x 1.000) = $ 100.
Terwijl elke 'gewone' baan vereist dat je aan het werk bent om geld te verdienen, biedt affiliate marketing je de mogelijkheid om geld te verdienen terwijl je slaapt. Als je eerst tijd investeert in een campagne, blijf je rendement krijgen als consumenten het product in de daaropvolgende dagen en weken aanschaffen. Je krijgt lang na je werk nog betaald. Zelfs als je niet achter je computer zit, zorgen je marketingskills voor een gestage inkomstenstroom.
Individuele verkopers en bedrijven die producten of diensten aanbieden, hebben te maken met hun consumenten en moeten ervoor zorgen dat die tevreden zijn met wat ze hebben gekocht.
Dankzij de affiliate marketing-structuur hoef je je nooit zorgen te maken over klantenondersteuning of klanttevredenheid. De taak van de affiliate marketeer is om de verkoper met de consument te verbinden. De verkoper behandelt eventuele klachten van consumenten nadat jij je commissie van de verkoop hebt ontvangen.
Als je het niet fijn vindt om op kantoor te werken, is affiliate marketing de perfecte oplossing. Je kunt campagnes lanceren en inkomsten ontvangen uit de producten die verkopers maken terwijl jij vanuit huis werkt. Dit werk kun je in je pyjama doen.
Voor de meeste bedrijfsvormen heb je opstartkosten en een cashflow nodig om de producten die verkocht worden te financieren. Maar affiliate marketing kent lage kosten, dus je kunt snel en zonder veel gedoe van start gaan. Je hoeft je geen zorgen te maken over onverwachte kosten en je hoeft geen product te maken. Het is vrij eenvoudig om met dit soort werk te beginnen.
Aangezien je in wezen een freelancer wordt, krijg je de ultieme onafhankelijkheid in het bepalen van je eigen doelen, het verleggen van je focus als je dat wilt, het kiezen van de producten die je interesseren en zelfs het bepalen van je eigen tijden. Hierdoor kun je een divers portfolio opbouwen als je wilt, of je richten op simpele rechttoe-rechtaan campagnes. Je bent ook vrij van bedrijfsmatige beperkingen en slecht presterende teams.
Bij andere banen kun je een 80-urige werkweek maken en toch hetzelfde salaris verdienen. Het mooie aan affiliate marketing is dat het puur gebaseerd is op je prestaties. Hoe meer energie je erin stopt, hoe meer geld je eruit haalt. Scherpe reviews en aansprekende artikelen schrijven vertaalt zich direct in een hoger inkomen. Je krijgt eindelijk betaald voor je uitstekende werk!
Maak je eigen winkel en begin vandaag nog met verkopen met onze vrijblijvende proefversie.
Gratis proefperiode beginnenDe meeste affiliates doen een paar dingen hetzelfde om ervoor te zorgen dat hun doelpubliek betrokken is en openstaat voor de aankoop van gepromote producten. Maar niet alle affiliates promoten producten op dezelfde manier. Er zijn zelfs verschillende marketingkanalen waarvan ze gebruik kunnen maken.
Een influencer is een contentmaker die de macht heeft om de aankoopbeslissingen van een groot segment van de bevolking te beïnvloeden.
Dit is de aangewezen affiliate marketeer. Hij heeft al een indrukwekkende aanhang, dus het is een eitje voor hem om consumenten naar de producten van de verkoper te leiden via berichten op social media, blogs en andere interacties met volgers. De influencers krijgen vervolgens een deel van de winst die zij hebben helpen maken.
Influencermarketingcampagnes zijn vooral populair op Instagram en TikTok, waar merken partnerschappen aangaan met influencers die worden gezien als experts of autoriteiten in hun specifieke niches. Afhankelijk van de deal kan een campagne bestaan uit een reeks productreviews met foto's, account-takeovers of livevideo's.
Hoewel een influencer zijn eigen branding en look kan hebben, is het belangrijk om elementen toe te voegen die aansluiten bij jouw merk om merkherinnering en -verspreiding te garanderen. Dit kan door apps als Instasize te gebruiken, waar je de uitingen van je campagne snel kunt bewerken en aanpassen met één klik.
Omdat ze organisch in zoekmachines verschijnen, zijn bloggers de perfecte manier om meer conversie te krijgen via contentmarketing. De blogger probeert het product of de dienst en schrijft vervolgens een uitgebreide recensie waarin het merk op overtuigende wijze wordt gepromoot, zodat het verkeer naar de site van de verkoper wordt teruggeleid.
De blogger wordt beloond voor zijn of haar invloed om de waarde van het product bekend te maken en zo de verkoop te helpen verbeteren.
Het ontwikkelen en te gelde maken van microsites kan ook een serieuze hoeveelheid affiliateverkopen opleveren. Deze sites worden geadverteerd binnen een partnersite of op de gesponsorde lijsten van een zoekmachine. Ze staan los van de hoofdsite van de organisatie. Door gerichtere, relevantere inhoud aan een specifiek publiek aan te bieden, leiden microsites tot meer conversies dankzij hun eenvoudige en ongecompliceerde call-to-action.
Ondanks de oudere oorsprong is e-mailmarketing nog steeds een slimme bron van affiliate marketing-inkomsten. Sommige affiliates hebben e-maillijsten die ze kunnen gebruiken om de producten van de verkoper te promoten. Anderen kunnen gebruikmaken van e-mailnieuwsbrieven met hyperlinks naar producten, waarbij een commissie wordt verdiend nadat de consument het product heeft gekocht.
Een andere methode is dat de affiliate in de loop van de tijd een e-maillijst opbouwt. Hij gebruikt verschillende campagnes om massaal e-mailadressen te verzamelen en vervolgens e-mails te versturen over de producten die hij promoot.
Deze sites zijn ontworpen om te allen tijde een enorme hoeveelheid verkeer te creëren en richten zich op het opbouwen van een miljoenenpubliek.
Deze websites promoten producten bij hun grote publiek met banners en contextuele affiliatelinks. Dit leidt tot superieure exposure en verbetert de conversiepercentages, wat resulteert in topinkomsten voor zowel de verkoper als de affiliate.
Een van de bekendste sites is het Amazon-affiliateprogramma, Amazon Associates, dat het grootste marktaandeel heeft van alle affiliatenetwerken (46,15%).
Andere bekende affiliate marketing-programma's zijn:
Je kunt er ook voor kiezen om direct contact op te nemen met retailers en te vragen of ze een affiliateprogramma hebben. Zo niet, dan bestaat de kans alsnog dat je een speciale actie of kortingscode kunt delen met je publiek om traffic te helpen genereren naar de onlinewinkel.
Klaar om affiliate marketing te proberen? Dit zijn onze beste online marketing-tips om je op weg te helpen.
Als je begint met affiliate marketing, moet je een publiek opbouwen met zeer specifieke interesses. Hierdoor kun je je affiliatecampagnes toespitsen op die niche, waardoor de conversiekans groter wordt. Door jezelf neer te zetten als expert op een bepaald gebied in plaats van allerlei producten te promoten, kun je producten aanprijzen voor het publiek dat de grootste koopkans heeft.
Je kunt talloze producten promoten.
Je kunt producten kiezen waar je zelf in gelooft, of zelfs producten van je favoriete merken, dus zorg dat je campagnes draaien om echt waardevolle producten waar consumenten plezier van zullen hebben. Je krijgt een indrukwekkend conversiepercentage en tegelijkertijd werk je aan de betrouwbaarheid van jouw persoonlijke merk.
Ook belangrijk is om goed te worden in mensen per mail benaderen, zodat je met andere bloggers en influencers kunt werken. Gebruik een tool zoals ContactOut of Voila Norbert om de contactgegevens van mensen op te zoeken en verstuur gepersonaliseerde e-mails om gastblogs en affiliatekansen te krijgen.
Focus je op het beoordelen van producten en diensten die binnen je niche vallen. Dan maak je gebruik van de band die je met je publiek hebt opgebouwd en je status als expert om je lezers te vertellen waarom ze profijt kunnen hebben van het product of de dienst die je promoot.
Bijna alles wat online wordt verkocht, kan worden gerecenseerd als er een affiliateprogramma is — je kunt fysieke producten beoordelen, digitale software of zelfs online geboekte diensten, zoals taxidiensten of een reisresortboeking.
Het is bijzonder effectief om een product te vergelijken met andere in dezelfde categorie. Het belangrijkste is dat je gedetailleerde, duidelijke content maakt om de conversie te verbeteren.
Concentreer je niet alleen op een e-mailcampagne, maar besteed ook tijd aan een blog, het maken van landingspagina's, het plaatsen van berichten op beoordelingssites, het bereiken van je publiek via sociale media en zelfs het onderzoeken van cross-channelpromoties.
Test verschillende digitale marketingstrategieën om te zien op welke strategie je publiek het meest reageert. Gebruik deze techniek vaker.
Hoe goed je online marketingvaardigheden ook zijn, je verdient minder aan een slecht product dan aan een waardevol product. Neem de tijd om de vraag naar een nieuw product te onderzoeken voordat je het promoot.
Zorg ervoor dat je de verkoper zorgvuldig onderzoekt voordat je samenwerkt. Je tijd is veel waard, en je wilt er zeker van zijn dat je die besteedt aan een product dat winstgevend is en een verkoper waar je in kunt geloven.
Er is serieuze concurrentie op het gebied van affiliate marketing. Je moet ervoor zorgen dat je op de hoogte blijft van alle nieuwe trends, zodat je interessant blijft.
Bovendien zul je waarschijnlijk kunnen profiteren van ten minste een paar van de nieuwe marketingtechnieken die voortdurend worden ontwikkeld.
Zorg dat je op de hoogte blijft van al deze nieuwe strategieën zodat je conversiepercentages, en dus je inkomsten, zo hoog mogelijk zullen zijn.
In het BigCommerce-affiliateprogramma, ontvang je een bonus van 200% per verwijzing en $ 1500 per Enterprise-verwijzing, zonder limiet op commissies.
En hoe meer referrals je in het programma brengt, hoe hoger je commissieniveau wordt.
Er zijn ook geen verplichtingen of minimumverplichtingen om aan het programma deel te nemen.
BigCommerce biedt unieke strategieën om je te helpen groeien, de zichtbaarheid van je website te vergroten en meer verkoop te stimuleren. Je kunt tijd en geld besparen op contentcreatie door te linken naar WordPress-blogs, webinars en meer met kwalitatieve content die door BigCommerce is ontwikkeld voor jouw publiek.
Ons affiliatedashboard biedt een uitgebreid overzicht van je clicks, trials, verkopen en commissies. Je kunt je verdiensten bekijken, statistieken en prestaties bijhouden en elke maand op hetzelfde moment betaald krijgen.
Je krijgt directe toegang tot een affiliatemanager die je bedrijf en je doelen begrijpt. BigCommerce werkt samen met je team en onze conversiepercentage-experts om je commissies en inkomsten per klik te maximaliseren.
Via je dashboard heb je gemakkelijk toegang tot onze vooraf gemaakte tekstlinks, banners en content. Promoot BigCommerce overal op je site door simpelweg onze affiliatelinks op je pagina's te vermelden.
Als je publiek van plan is om een online bedrijf te lanceren, zijn e-commerceplatform te migreren of gewoon geïnteresseerd is in e-commercecontent, raden wij je aan om je aan te melden voor het BigCommerce-affiliatemarketingprogramma. Ons team zal je aanvraag zorgvuldig bestuderen.
Als je bent goedgekeurd, krijg je toegang tot ondersteuning, tracking, rapportage, betalingen en heb je je eigen unieke affiliatelink om elke referral die je genereert te volgen. Het succes van onze affiliatepartners is belangrijk voor BigCommerce.
Meld je nu aan en vergroot je omzet met het toonaangevende e-commerceplatform.
Meld je aanAffiliate marketing via recensies, blogs, sociale media, webinarsoftware en andere platforms is een elegant en ongecompliceerd proces en is een nieuwe manier van marketing die erop wacht om te worden gebruikt.
Volg de tips in dit artikel, en je kunt je publiek betrekken, passieve lezers omzetten in actieve consumenten en je inkomsten met elke klik vergroten.
Ja, affiliate marketing is legaal zolang de affiliate zijn relatie met de verkoper bekendmaakt en zijn publiek informeert dat hij een commissie van de verkoop ontvangt.
Volgens de FTC moet een affiliate marketeer zijn relatie met de verkoper duidelijk en opvallend bekendmaken, zodat de consument kan beslissen hoeveel waarde hij aan jouw aanbeveling hecht.
Een disclaimer zoals 'De producten die ik ga gebruiken in deze video heb ik gekregen van Bedrijf X' geeft je kijkers de informatie die ze nodig hebben en stelt hen in staat om een weloverwogen beslissing te nemen over het al dan niet kopen van het affiliateproduct.
Er zijn eindeloos veel mogelijkheden voor affiliate marketing-producten. Maar vooral als je een verwante of betrokken affiliate marketeer wilt zijn, moet je proberen een product te kiezen dat je interesseert of waar je enigszins bekend mee bent.
Als je bijvoorbeeld een sporter bent, kun je proberen gezondheids- en welzijnsproducten te promoten, zoals dieet- en fitnessdiensten of sportuitrusting. Of, als je geïnteresseerd bent in geld verdienen, kun je een affiliate worden voor leningen en beleggingsdiensten, creditcardbedrijven of BNPL-aanbieders zoals Affirm of Zip.
Maar of je nu besluit een betrokken of ongebonden affiliate marketeer te worden, zorg er altijd voor dat je een niche-industrie kiest met producten en diensten waar veel vraag naar is en die een potentieel hebben om geld te verdienen. Natuurlijk betekent dit ook dat deze niches zeer concurrerend zijn, maar je moet ervoor zorgen dat er daadwerkelijk een publiek is voor de producten die je promoot.
Alleen al in de VS zullen de uitgaven voor affiliate marketing in 2022 naar verwachting $8,2 miljard bedragen, tegenover $5,4 miljard in 2017 — wat betekent dat er een enorm potentieel is voor wie een affiliate inkomen wil verdienen.
Lang verhaal kort: er is geen grens aan hoeveel geld je kunt verdienen als affiliate marketeer, maar het hangt grotendeels af van je nichemarkt en hoeveel tijd en moeite je erin steekt.
Ryan Robinson bijvoorbeeld, een gerenommeerde affiliate marketeer, rapporteerde in 2019 meer dan $ 19.000 aan partnercommissies, terwijl The Wirecutter, een andere affiliatewebsite, $ 10 miljoen omzet had en later werd verkocht aan The New York Times voor $ 30 miljoen. Maar zo'n succes komt natuurlijk niet van de ene dag op de andere.
In werkelijkheid kunnen affiliate-inkomsten variëren van een paar honderd dollar per maand tot zes cijfers per jaar. Hoe meer tijd je in je werk steekt en hoe meer volgers je hebt, hoe meer geld je kunt verdienen.
Het belangrijkste verschil is dat affiliate marketing inhoudt dat externe partijen producten promoten voor een verkoper tegen een vaste vergoeding, terwijl referral marketing bestaande klanten stimuleert om hun vrienden/familie uit te nodigen om een product of dienst van een merk te kopen.