Er zijn veel soorten contentmanagementsystemen (CMS): van open-source-opties, die door iedereen kunnen worden gebruikt, tot SaaS-opties, die exclusief in de cloud bestaan. Voor e-commercebedrijven is één bepaald type echter snel in opmars om de norm te worden.
Het headless contentmanagementsysteem kan een beeld oproepen dat vergelijkbaar is met de Franse Revolutie, hoewel de realiteit veel minder radicaal is. Een headless CMS stelt bedrijven in staat om —letterlijk— op twee plaatsen tegelijk te zijn. Hierdoor kunnen klanten via meerdere kanalen worden aangetrokken zonder medewerkers al te zwaar te belasten en wordt het modelleren van content eenvoudiger.
Headless CMS'en scheiden het back-endsysteem (je kunt dit zien als het lichaam) van het klantgerichte front-end (het hoofd).
Een headless CMS wordt door e-commercebedrijven gebruikt om pagina's op meerdere platforms bij te werken in plaats van op slechts één. Het is een 'one-to-many'-benadering die site-updates op het tempo van zakendoen uitvoert, waarbij een enkele update op tientallen sites tegelijk wordt geïmplementeerd in plaats op elk platform afzonderlijk.
Als er bijvoorbeeld een prijswijziging is of een product een upgrade krijgt, hoeft de wijziging maar één keer te worden doorgevoerd in plaats van dat je voor elk contactpunt afzonderlijke bewerkingen moet uitvoeren.
Een headless CMS maakt gebruik van API's en microservices voor het leveren van content via meerdere kanalen, zoals mobiele apps, platforms van derden of digitale contactpunten.
Er is één interface, vaak in de vorm van een SaaS in de cloud, waar contentmanagers mee werken. Updates worden daar gemaakt en vervolgens automatisch via plug-ins of REST API's op andere kanalen geïmplementeerd.
Het headless CMS neemt afstand van geïsoleerde monolithische platforms om een flexibele benadering mogelijk te maken die moderne omnichannel-verkoopstrategieën ondersteunt, inclusief lokalisatie-inspanningen.
Een traditioneel CMS is ontworpen voor één toepassing en één site. Ze worden vaak on-premise gehost en hebben een beperkt bereik. Als er een specifieke behoefte voor een site is, volstaat een traditioneel CMS.
Een headless CMS (denk aan Drupal) is daarentegen ontworpen om content op een ongelimiteerd aantal sites te plaatsen en op meerdere apparaten de aandacht te trekken. Denk aan traditionele CMS'en die één pagina bouwen.
Headless CMS-architectuur bouwt tientallen pagina's en sterke use-cases voor bedrijven die snel willen handelen.
Een headless en decoupled CMS hebben enkele overeenkomsten met betrekking tot de structuur en gebruikersinterface, maar ze zijn niet hetzelfde. Net als een headless CMS scheidt een decoupled CMS de back-end en front-end.
Een decoupled CMS bevat echter een front-endpresentatielaag, hoewel dit als een optionele functie wordt beschouwd. Een headless CMS vertrouwt uitsluitend op externe kanalen om inhoud weer te geven.
Voor e-commercebedrijven is een headless CMS de ideale oplossing om producten zichtbaar te maken voor een zo groot mogelijk publiek. De uitbreidmogelijkheden van headless CMS zijn aanzienlijk en de mogelijkheid om productaanbiedingen op een omnichannel-portfolio van webpagina's en applicaties te vermelden of te bewerken, maakt het de beste optie voor het creëren van een centrale contenthub voor het beheren van vermeldingen.
Bij een traditioneel CMS moeten middelen worden ingezet voor het bewerken en renderen van content. Voor een headless CMS is dit niet nodig, waardoor de verantwoordelijkheid wordt overgedragen aan andere, beter uitgeruste onderdelen van de tech-stack.
Bij het bewerken van een productvermelding op meerdere sites, vereist een standaard CMS contenteditors om ze één voor één te bewerken. Een headless CMS stelt managers echter in staat om de vermelding eenmalig te wijzigen en deze vervolgens door te voeren op zoveel sites als nodig is, waardoor je tijd en geld bespaart en concurrerende vermeldingen bijbeent of zelfs voorblijft.
Je kunt één sjabloon bouwen in een contentopslagplaats en vervolgens wijzigingen op meerdere front-ends toepassen.
Met headless commerce kunnen merken een e-commerceplatform kiezen dat het beste werkt voor hun webwinkel en kunnen ze tegelijkertijd ook met een front-end naar keuze werken, of dit nu een CMS, DXP, PWA, basis-HTML, JavaScript of een maatoplossing is.
BigCommerce heeft het voor ontwikkelaars gemakkelijker gemaakt om aangepaste headless oplossingen te creëren (en gemakkelijker voor verkopers om ze te ontdekken en te implementeren) met onze Channels Toolkit. Deze toolkit stelt verkopers in staat om headless storefronts rechtstreeks vanuit het BigCommerce-configuratiescherm te vinden en te beheren, waardoor de technische takenlijst wordt verkleind en ontwikkelaarsbronnen worden bespaard.
Ook werkt een headless CMS met vrijwel elk platform. Als een ontwikkelteam een bepaalde technologie of programmeertaal heeft waar ze goed mee kunnen omgaan, stelt headless hen in staat om de elementen in hun workflow te behouden die goed voor hun werken, terwijl ze tegelijkertijd hun processen stroomlijnen en efficiënter maken.
Een headless CMS kan dienen als een soort CMDB voor je e-commerceplatform en creëert een centrale bron van waarheid van waaruit contentmakers werken. Het toevoegen van nieuwe kanalen of het wijzigen van ontwikkelaarstools is relatief eenvoudig en stelt bedrijven in staat om te optimaliseren en te groeien zonder enorme investeringen te doen.
Je bedrijf wordt toekomstbestendig, waardoor je de front-end kunt aanpassen op veranderende behoeften in omgevingen met meerdere kanalen zonder de back-end te verstoren. In plaats van dat er een volledig nieuwe site nodig is, kunnen bedrijven aan de toegenomen vraag voldoen door functionaliteiten toe te voegen aan iets dat al bestaat.
Door de front-end en back-end te scheiden, worden potentiële beveiligingsproblemen verminderd. Bij openbare kanalen wordt de last bij de host gelegd, terwijl het headless CMS-eindpunt op afstand blijft van veelvoorkomende exploitaties.
Ja. BigCommerce ondersteunt integraties van headless commerce met de meest gebruikte systemen, waardoor e-commerceplatforms met een kant-en-klare oplossing snel klantgerichte ervaringen kunnen bouwen.
Next.js - Het toonaangevende reactieframework
Gatsby.js - Maak gebruik van progressieve web-apps.
Nuxt.js - Het beste framework voor Vue-ontwikkelaars.
WordPress - Gebruik een van 's werelds meest gebruikte platforms.
Contentful - Een API-gericht contentplatform.
Prismic - Geoptimaliseerd voor productiviteit van ontwikkelaars.
Contentstack - Een pionier in flexibele ontwikkeling.
Uniform - Bouw composable commerce.
Amplience - Een van de meest gebruikte platforms door retailers.
Bloomreach - Deliver personalized customer experiences.
BigCommerce is gemaakt voor snelheid en flexibiliteit en beschikt over de meeste headless-integraties.
Meer informatieIn een onderzoek uitgevoerd door BigCommerce, identificeerde 60% van de respondenten twee belangrijke strategieën om de kosten voor klantwerving te verlagen: het creëren van wijd verspreide content en het verbeteren van de digitale ervaring van de klant.
Een headless CMS maakt dit allebei mogelijk.
Met SaaS e-commerce-oplossingen kun je je snel aanpassen aan veranderingen terwijl je de totale eigendomskosten verlaagt. Ze zorgen ervoor dat je je sneller op de markt begeeft, verhogen de beveiliging en stellen bedrijven in staat om een effectieve online winkelervaring te bieden die impact heeft op de omzet.
Open SaaS en headless CMS'en bieden een manier om dit allemaal te bereiken, plus extra flexibiliteit en keuzevrijheid als het gaat om de front-end die je wilt gebruiken. Bekijk de headless e-commerceoplossing van BigCommerce als je meer wilt weten over de manier waarop headless e-commerce wordt gebruikt om content- en ervaringsgerichte webwinkels mogelijk te maken.
In tegenstelling tot een traditioneel CMS koppelt een headless CMS de front-end en back-end van elkaar los. Het 'lichaam' wordt beschouwd als de back-end: hier wordt content geladen en worden pagina's gebouwd. Het 'hoofd' is de front-end of de presentatielaag.
Een traditioneel CMS heeft één back-end die één front-end ondersteunt. Een headless CMS heeft één back-end die meerdere front-ends ondersteunt.
Er zijn ook headless API's en headless-architectuur die hetzelfde ontkoppelde model gebruiken.
Een traditioneel CMS is vaak de beste CMS-oplossing voor het creëren van eenvoudige, ongecompliceerde digitale ervaringen met beperkte contenttypen. Naarmate de complexiteit echter toeneemt, neemt ook de behoefte aan een headless CMS toe.
Een headless CMS heeft de voorkeur wanneer je snel moet schalen, gepersonaliseerde ervaringen wilt creëren of je stack toekomstbestendig wilt maken. Ze worden steeds populairder in e-commerce, aangezien de mogelijkheid om snel meerdere gesyndiceerde productvermeldingen bij te werken ideaal is.
Ja. BigCommerce gelooft sterk in headless commerce. Dit blijkt wel uit onze API-gerichte benadering op het gebied van productontwikkeling. Het grootste gedeelte van de functionaliteiten van een BigCommerce-winkel, inclusief catalogusbeheer, het maken van winkelwagentjes, orderbeheer en afrekenen, is toegankelijk in een headless-omgeving via onze content-API's.