Headless commerce

Headless commerce groeit in populariteit en voor merken biedt dit meer opties voor e-commerceplatforms. Laten we eens kijken naar de ins en outs van headless commerce.

7 retailstrategieën om de stagnatie van groei te voorkomen

Wat is headless commerce?

Headless commerce koppelt de front-end presentatielaag van een website los van de e-commercefunctionaliteit in de back-end. Ontwikkelaars kunnen hun gewenste front-endtechnologie gebruiken om hoogwaardige content te leveren en beroep doen op een e-commerceoplossing in de back-end die alle benodigde commercefunctionaliteiten biedt.

E-commerceplatforms in dit model bieden oplossingen voor PCI-compliance, beveiliging, fraudebeheer en voorraadbeheer die ook kunnen worden gekoppeld aan grotere, belangrijke infrastructuurpunten zoals ERP's, PIM's, OMS en POS.

Voor merken is het gemakkelijk in te zien hoe headless commerce meer opties kan bieden voor e-commerceplatforms. Voor op ervaring gerichte merken zoals lifestyleproducten, merken die rechtstreeks aan consumenten verkopen (DTC) en merken die sterk afhankelijk zijn van influencers en native advertising, is een op inhoud of ervaring gebaseerde strategie zoals headless commerce vaak een goed idee.

Dutch collage person working headless payment security bigcommerce
Ik ben klaar om te starten of ik heb al een eigen e-commercewinkel.
Try BigCommerce
Ik heb vragen en wil graag advies van een e-commerce-expert.
Talk to sales

Headless oplossingen stellen merken in staat om snel veranderingen door te voeren en bij te blijven, wat cruciaal is in het huidige retaillandschap. Bedrijven strijden om merkoverweging en zoeken oplossingen voor de stijgende kosten van klantenwerving.

Bij BigCommerce hebben we de presentatielaag losgekoppeld van onze commerce-engine. Dat geeft merken de vrijheid om meerdere winkels tegelijk te runnen via verschillende front-endoplossingen, allemaal vanuit een enkel BigCommerce-account.

De kerncomponenten van ons SaaS-platform kunnen worden uitgebreid met en gekoppeld aan andere omgevingen, zodat je efficiënter kunt werken en knelpunten kunt verminderen.

Niet alle platforms die headless aanbieden zijn SaaS en bieden de voordelen van PCI-naleving. Onze headless aanpak biedt uitzonderlijke DDoS-bescherming en PCI-naleving volgens branchenormen.

Laten we eens kijken naar de drie modellen waarop een e-commercebedrijf gestructureerd kan worden.

3 modellen voor het structureren van e-commerce

De huidige situatie op het gebied van e-commerce levert drie belangrijke manieren waarop bedrijven een groter marktaandeel online kunnen nastreven:

1. Monolithisch.

Dit is hoe e-commerce aanvankelijk begon, in de tijd dat hardware en software onlosmakelijk met elkaar verbonden waren. Als je bijvoorbeeld IBM-hardware koopt, dan moet je ook IBM-software gebruiken. De branche heeft zich sindsdien verder ontwikkeld en gebruik dit model nauwelijks meer.

2. Commercieel gericht.

Deze strategie maakt gebruik van een commerceplatform voor UX en betaalomgeving, maar API's voor gegevensindeling in een robuustere infrastructuur.

Bedrijven implementeren daarnaast vaak een PIM, ERP en OMS voor productinformatiebeheer, boekhouding en klantintegratie en inventarisbeheer over verschillende kanalen.

Bedrijven die dit model gebruiken, gebruiken doorgaans SaaS- of open-sourcetechnologieën.

3. Ervaringsgericht.

Deze strategie ontkoppelt het e-commerceplatform van de presentatielaag, zodat bedrijven populaire systemen voor contentbeheer (CMS) zoals WordPress, digitale ervaringsplatforms (DXP) zoals Drupal, progressieve webapps (PWA) of aangepaste frontend-oplossingen kunnen gebruiken om ongeëvenaarde ervaringen neer te zetten die de merkwaardeperceptie en de motivatie om tot aankoop over te gaan vergroten.

In dit model biedt het e-commerceplatform PCI-naleving en inventarisbeheer - en kan het via API's worden verbonden met aanvullende systemen zoals ERP's, PIM's of OMS-hulpmiddelen via API's.

Headless commerce versus traditionele e-commerce

Flexibiliteit is de drijfkracht achter een overstap naar nieuwe e-commercemodellen.

Omdat de klantzijde van de site is losgekoppeld van de technische kant, kan het headless model bedrijven een ongeëvenaard niveau van flexibiliteit bieden, wat cruciaal is in de huidige markt.

Deze flexibiliteit stelt merken in staat om zelf een unieke klantervaring in de frontend te creëren.

1. Traditionele e-commerce.

Het meest traditionele model voor e-commerce is het hierboven genoemde monolithische model. Veel merken gebruiken nog steeds een monolithische strategie, en veel bureaus raden een dergelijke aanpak nog vaak aan voor ondernemingen en gevestigde merken.

De nadelen van een monolithische strategie zijn trage marktintroductie en hoge ontwikkelingskosten. Dit vertraagt innovatie.

Voordelen van een monolithisch model zijn volledige platformcontrole voor de IT-afdeling, wat van pas kan komen als er verregaande aanpassingen zijn vereist voor een e-commercestrategie of om een bepaalde site-ervaring te creëren.

2. Headless e-commerce.

Headless commerce biedt commerce-functionaliteit waar je die nodig hebt. Merken leveren API-gestuurde ervaringen via een CMS, DXP, app, apparaat of aangepaste frontend met BigCommerce als drijvende kracht achter de commerce-engine.

Met headless kunnen merken commerce-ervaringen ontwerpen op andere platformen met behulp van krachtige API's. Dankzij BigCommerce kunnen kerncomponenten van ons SaaS-platform worden uitgebreid en aan andere omgevingen worden gekoppeld, zodat je efficiënter kunt werken en knelpunten kunt verminderen.

Van uiterst gepersonaliseerde sites met React.js of Angular tot een CMS: zelfs de meest complexe verkoopbehoeften kunnen worden geïntegreerd met je indrukwekkende werk. Want flexibele e-commerce hoeft echt niet ten koste te gaan van content.

Commercieel gerichte modellen gebruiken API's voor gegevensorkestratie en geven relatieve controle aan IT-teams voor het koppelen van infrastructuur. Op een SaaS-platform is het aantal beschikbare API-aanroepen belangrijk om ervoor te zorgen dat dit goed werkt.

Open SaaS is een SaaS-platformarchitectuurkeuze. Het omvat het volgende:

  • Een groot of onbeperkt aantal API-aanroepen.
  • Meerdere eindpunten.
  • Goed gedocumenteerde ontwikkelaarsdocumenten.
  • Een sterke nadruk op API-ontwikkeling bij het maken van productroadmaps.
Dutch infographic user experience storefront design api bigcommerce

Voordelen van headless commerce voor online verkopers

Er zijn meerdere voordelen verbonden aan het gebruik van zowel een commerciële als content-gerichte e-commercestrategie.

Op inhoud en ervaring gebaseerde strategieën die gebruik maken van headless commerce kunnen merken het volgende bieden:

  1. Geavanceerde technologieën om visionaire, snelle websites te ontwerpen.
  2. Flexibiliteit en vertrouwdheid voor ontwikkelaars.
  3. Volledige verantwoordelijkheid voor de site-architectuur
  4. Effectieve marketing voor innovatie zonder afbreuk te doen aan backend-processen.
  5. Snelle marktintroductie voor internationale en omnichannel marktintroducties.
  6. Conversiepercentages en lagere kosten voor klantenwerving.

Bovendien opent headless commerce een wereld aan mogelijkheden voor merken die om te beginnen op zoek zijn naar een contentgerichte strategie. Er zijn nu werkelijk geen beperkingen meer voor de aanpassingen die er in de digitale e-commerceruimte kunnen worden toegepast.

1. Geavanceerde technologieën om visionaire, snelle websites te ontwerpen.

In een headless omgeving kunnen merken nieuwe technologie eerst testen. Omdat de frontend is losgekoppeld van de backend, zijn ontwikkelaars vrij om te ontwerpen wat ze willen in plaats van gebonden te zijn aan de beperkingen van een traditioneel CMS.

De frontend of de 'voorgevel' van de meeste e-commercewebsites is het thema of sjabloon dat bepaalt wat klanten te zien krijgen. Headless zorgt voor meer flexibiliteit bij het leveren van inhoud, omdat je er een CMS-, DXP- of Internet of Things-apparaat (IoT) op kunt aansluiten dat specifiek is ontworpen voor het creëren van een content- of ervaring-gericht bedrijf. Je kunt dan de frontend verwisselen zonder dat dit van invloed is op de backend-activiteiten van je site.

Met de GraphQL winkel-API kunnen winkelgegevens worden opgevraagd vanuit een Stencil-thema of externe website. Dit betekent dat informatie die voorheen alleen beschikbaar was op de backend nu met de sjabloonlogica van Stencil toegankelijk is via frontend JavaScript.

Een headless e-commerceplatform herbergt inhoud centraal en kan deze overal leveren via API. Deze methode zorgt voor een veel snellere levering dan traditionele e-commerceplatforms en leent zich voor een betere klantervaring.

2. Flexibiliteit en vertrouwdheid voor ontwikkelaars.

Met headless commerce kunnen merken een e-commerceplatform kiezen dat het beste werkt voor hun webwinkel en kunnen ze tegelijkertijd ook met de frontend van hun keuze werken, of dit nu een CMS, DXP, PWA of een maatoplossing is. 

BigCommerce heeft het voor ontwikkelaars gemakkelijker gemaakt om aangepaste headless oplossingen te creëren (en gemakkelijker voor verkopers om ze te ontdekken en te implementeren) met onze Channels Toolkit. Deze toolkit stelt verkopers in staat om headless storefronts rechtstreeks vanuit het BigCommerce-configuratiescherm te vinden en te beheren, waardoor de technische takenlijst wordt verkleind en ontwikkelaarsbronnen worden bespaard. Klik hier voor meer informatie over hoe deze toolkit werkt. 

Als een ontwikkelteam een bepaalde technologie of programmeertaal heeft waar ze goed mee kunnen omgaan, stelt headless hen in staat om de elementen in hun workflow te behouden die goed voor hun werken, terwijl ze tegelijkertijd hun processen stroomlijnen en efficiënter maken.

3. Snelle marktintroductie voor internationale en omnichannel marktintroducties.

Combineer alle bovenstaande voordelen en pas ze nu toe wanneer je nieuwe markten betreedt of micromerken introduceert.

Heb je het systeem eenmaal ingesteld, dan is het eenvoudiger om een headless oplossing over de hele lijn te repliceren en is dit systeem bovendien geoptimaliseerd voor internationale SEO en verbonden met de algehele infrastructuur voor gegevensconfiguratie.

4. Conversiepercentages en lagere kosten voor klantenwerving.

De kosten voor klantenwerving stijgen voor een aantal bedrijven omdat ze meer aan betaalde advertenties uitgeven.

Headless is een doeltreffende manier om deze kosten te verlagen, omdat je merk een content- of ervaring-gerichte strategie kan inzetten om organisch verkeer aan te trekken in plaats van te vertrouwen op betaalde advertenties. Dynamische en soepele klantervaringen kunnen ook bijdragen aan hogere conversiepercentages.

5. Volledige verantwoordelijkheid voor de site-architectuur

Met headless systemen worden sommige onderdelen van het systeem ontkoppeld (de frontend van de backend). In een headless platform zijn de beheertoepassing voor content en de leveringsomgeving van content gescheiden, om bedrijven meer controle te bieden.

Een andere reden waarom merken voor headless kiezen, is omdat ze al een frontend-oplossing hebben waar ze tevreden mee zijn, maar meer uit hun backend-systeem willen halen.

Als ze bijvoorbeeld op WooCommerce zaten, zijn ze misschien de e-commercefunctionaliteit van de plug-in ontgroeid, maar willen ze toch hun zorgvuldig ontworpen WordPress-site behoude Of als ze Drupal op hun inhoudelijk gedreven website gebruiken en nu ook willen gaan verkopen, moeten ze een manier zien te vinden om hun website aan een commerce-engine te koppelen. Met headless kun je gewoon gebruik blijven maken van wat goed voor je werkt en de functies toevoegen die daar nog aan ontbreken.

Usecases headless commerce

Of je nu de voorkeur geeft aan WordPress, Drupal, Bloomreach, Adobe Experience Manager of andere CMS/DXP's, PWA's, of als je je eigen op maat gemaakte oplossing hebt met toonaangevende technologieën zoals Gatsby — het maakt niet uit: headless commerce werkt in vrijwel elke gebruikssituatie.

Het enige dat je nodig hebt, is een API-verbinding om de BigCommerce-presentatielaag los te koppelen en vervolgens het platform aan te sluiten op de plaats waar je dit nodig hebt.

De meest voorkomende redenen om een ontkoppeld SaaS e-commerceplatform te gebruiken in combinatie met een afzonderlijke frontend oplossing zijn:

    • Risicovermindering van PCI-naleving: minder werk voor IT-teams, aangezien de SaaS-provider het risico op zich neemt.
    • Beveiliging en fraudepreventie bij het afrekenen: zie hierboven. Minder werk voor IT-teams aangezien de SaaS-provider het risico op zich neemt.
    • Open architectuur en uitbreidbaarheid: gebruik vooraf ontworpen integraties met ERP's, CRM's en meer, of ontwerp je eigen integratie met aanvullende API's en SDK's.
    Dutch infographic headless multi platform bigcommerce

    1. Aangepaste oplossingen

    Voor velen is de reden om voor headless te kiezen dat ze grote ideeën hebben die geen enkel kant-en-klaar systeem kan ondersteunen. Misschien vonden ze in het verleden de aanpassingsmogelijkheden die ze nodig hadden door met open source-platforms te werken, maar konden deze platforms de lange ontwikkelingscycli en het onderhoud steeds minder goed aan.

    Met headless krijg je wel het maatwerk, maar niet de kosten. Misschien heb je SaaS al eens eerder geprobeerd, maar bleek dit funest voor innovatie. Headless biedt het beste van beide werelden dankzij de open SaaS-ervaring. Met API's zit je niet langer vast aan een bepaald platform of technologie en kun je systemen naadloos en op modulaire wijze met elkaar verbinden. BigCommerce maakt het je nog gemakkelijker om headless oplossingen te ontdekken, te testen en te implementeren met onze Channels Toolkit. 

    Voor een e-commercebedrijf is het cruciaal om innovatieve, unieke en boeiende digitale ervaringen te kunnen bieden. Headless kan het gemakkelijker maken om je site aan te passen aan de nieuwste ontwikkelingen.

    2. Content management system (CMS)

    Wanneer de headless-aanpak wordt gecombineerd met een CMS, ontstaat er een krachtige combinatie. In zulke gevallen is het e-commerceplatform losgekoppeld van de presentatielaag, zodat een merk populaire CMS-oplossingen zoals WordPress, DXP's zoals Drupal of aangepaste frontend oplossingen kan gebruiken voor ongeëvenaarde klantervaringen die de conversieratio verhogen.

    In dit model biedt het e-commerceplatform PCI-naleving en voorraadbeheer, die via API's kunnen worden verbonden met aanvullende systemen zoals ERP's, PIM's of OMS-hulpmiddelen.

    WordPress

    WordPress is het CMS bij uitstek voor meer dan 25 miljoen websites over de hele wereld.

    Vroeger was het moeilijk om e-commerce te combineren met de kracht van de contentoplossing bij uitstek, WordPress.

    WooCommerce was lange tijd de enige serieuze speler in die markt. WooCommerce zorgde echter voor lage sitesnelheden en de hoge kosten voor beveiliging en implementatie (WooCommerce is een open source-oplossing) leidden ertoe dat potentiële gebruikers zich tot goedkopere SaaS-e-commerceplatforms keerden.

    Met de lancering van de WordPress-plug-in van BigCommerce is er nu echter een schaalbare SaaS-oplossing beschikbaar voor het merk WordPress.

    BigCommerce werkt ook samen met WP Engine en Nexcess voor ongeëvenaarde ondersteuning voor WordPress-hosting.

    “Razoyo is verheugd om in verschillende aspecten betrokken te zijn bij het partnerschap met BC [BigCommerce]. Volgens ons ligt de toekomst van headless commerce in diens vermogen een gebruiksvriendelijk CMS-systeem te combineren met de beste e-commercemogelijkheden. We zijn van mening dat het BC4WP-pad precies het middel is waar contentrijke, productgerichte ondernemers naar op zoek zijn.” 

    — Jason Boslow, Business Development en Sales Manager, Razoyo

    Drupal

    Drupal wordt beschouwd als een toonaangevende CMS-oplossing voor ondernemingen.

    Een van de belangrijkste redenen waarom grote ondernemingen de voorkeur geven aan Drupal is de beveiliging. Drupal is ontworpen voor ontwikkeling op maat.

    Terwijl mensen in de WordPress-community graag plug-ins gebruiken (vandaar de WordPress-plug-in van BigCommerce), willen mensen in de Drupal-community liever op maat werken en ontwerpen. Als gevolg van deze voorkeur voor maatwerk in plaats van plug-ins produceert Drupal vaak minder vertragingen bij het laden van de site dan dit bij WordPress het geval is - en kan het ook een veel groter volume aan inhoud aan. Afgezien daarvan werken sommige ontwerpers, ontwikkelaars en redacteurs gewoon liever met Drupal dan met WordPress.

    BigCommerce werkt samen met hostingproviders Acquia en Pantheon om een headless commerce-ervaring van wereldklasse op Drupal te leveren. Daarnaast is er een koppeling tussen Drupal en BigCommerce gebouwd door partner Acro Media.

    “De WordPress- en Acquia-integraties met BigCommerce vallen zeker op voor marketeers. Vrijstaande en headless commerce-oplossingen worden steeds populairder voor marketeers als middel om dynamische inhoud op veel apparaten te leveren. De vraag naar een ijzersterk back-endplatform dat een groter aantal API-aanroepen kan ondersteunen wordt daardoor dus nog groter. Zowel vanuit het oogpunt van kosten als prestaties bezien, is BigCommerce een van de beste opties die je kunt gebruiken in een dergelijke situatie.”

    — Alec Berkley, Channel Sales Executive, Silk Software

    Adobe Experience Manager

    Adobe Experience Manager (AEM) brengt een CMS en digital asset management (DAM) samen op één plek. Het is een totaaloplossing voor het bouwen van websites, mobiele apps en formulieren, zowel als marketinginhoud en -middelen. Het heeft native verbindingsmogelijkheden met Adobe Creative Cloud, waardoor het gemakkelijker wordt om inhoud sneller op de markt te brengen en daarmee gepersonaliseerde ervaringen te creëren.

    AEM beschikt over een CMS, DAM, digitale inschrijving en formulieren, en beheerde services. Samen bieden die een aantal voordelen.

    • Versnel het creatieve proces dankzij native koppeling met Creative Cloud: maak het gemakkelijker voor creatieven om te creëren, voor marketeers om goed te keuren en te publiceren, en voor beide teams om beter samen te werken.
    • Doe meer met slimmer digital asset management: bespaar tijd door assets te bewerken, optimaliseren en leveren vanaf een enkel platform.
    • Elimineer eentonige taken door assets te automatiseren: gebruik AI om taggen, bijsnijden, workflows en distributie te automatiseren en binnen een paar minuten te doen wat voorheen uren kostte.
    • Trek de aandacht van meer klanten door rijke media te leveren: AI en machinaal leren in AEM bieden verborgen kansen en antwoorden die voor iedereen met een druk op de knop toegankelijk zijn.
    • Creëer levenslange waarde: lever digitale ervaringen gedurende de hele levensduur van de klantrelatie om loyaliteit aan je merk op te bouwen en de vraag te stimuleren.
    • Wees consistent in alle kanalen: lever fantastische content op websites en mobiele apparaten, in de winkel en via bakens.
    • Wees op tijd en word persoonlijk: lever en beheer responsieve, relevante en sociale ervaringen.

    BigCommerce for Adobe Experience Manager (BC4AEM) is een complete, headless e-commerce-integratie die specifiek voor DXP gemaakt is door TA Digital. Daarmee kunnen bedrijven het volgende doen:

    • E-commerce en ervaringen integreren: maak allesomvattende websites met Adobe Creative Cloud die voortbouwen op gebruikersgegevens en producten van BigCommerce om ervaringen op maat te leveren.
    • Pagina's en categorieën aanmaken: BC4AEM vult productcategoriepagina's en productdetailpagina's in nadat BigCommerce gesynchroniseerd is met AEM, zodat je sneller live kunt gaan.
    • Gemaakt voor zakelijke gebruikers en marketingteams: zakelijke gebruikers kunnen productgegevens synchroniseren en beheren binnen AEM, zodat marketingteams die naar wens verder kunnen aanvullen in AEM.
    • Gemakkelijkere PCI-naleving: sterkere e-commercebeveiliging en meer gemoedsrust. Verhoog de conversie en verbeter de veiligheid met de volledig geïntegreerde betaalomgeving van BigCommerce. Bied klanten de snelle, responsieve betaalomgeving die ze verwachten en verminder de last die PCI-naleving met zich meebrengt.

    Sitecore

    Sitecore is een ander toonaangevend CMS dat door organisaties wereldwijd wordt gebruikt om gepersonaliseerde digitale ervaringen te creëren.

    Het toonaangevende digitale bureau iMedia heeft de plug-in BigCommerce for Sitecore gemaakt, waarmee bedrijven de rijke contentervaring van Sitecore tezamen met de e-commercekracht van BigCommerce kunnen implementeren.

    “Sitecore en BigCommerce zijn allebei marktleider in hun branche. De wetenschap dat er een headless e-commercemogelijkheid voor ondernemingen beschikbaar is, biedt zowel technologen als marketeers een sterke strategie om meer inkomsten te genereren die bijdragen aan de winst.”

    — Brian McGovern, partner, client services, iMedia Inc.

    3. Digital Experience Platform (DXP)

    Een DXP is software waarmee bedrijven snel kunnen digitaliseren en een betere klantervaring kunnen bieden. Door een DXP met een headless CMS-oplossing te combineren, ontstaat er een stevige basis.  

    De waarde van dit partnerschap zit in de flexibele API-gestuurde inhoud en de mogelijkheid om met andere diensten te integreren. Dankzij deze combinatie kunnen ontwikkelaars en marketeers los van elkaar werken en blijft er ook ruimte voor toevoegingen en bewerkingen zonder de projectstroom te beïnvloeden.

    Laten we een paar voorbeelden bekijken van DXP's die de headless aanpak gebruiken.

    Dutch infographic headless use case bigcommerce

    Bloomreach

    Bloomreach is een DXP.

    Dit headless e-commerce-CMS is perfect voor grote, zakelijke retailers. Bloomreach biedt een headless architectuur met microservices en API's die de IT-complexiteit vermindert en een optimale klantervaring van startpagina tot betaalomgeving mogelijk maakt.

    Als je een volledig omnichannel bedrijf hebt, is de combinatie van de microservicearchitectuur van Bloomreach en het partnerschap met BigCommerce voor een headless commerce-oplossing de moeite van het bekijken waard.

    4. Progressieve web-apps (PWA)

    Progressieve web-apps (PWA) zijn webapplicaties die de nieuwste mogelijkheden van het web gebruiken om klanten een ervaring te bieden alsof ze een native app gebruiken. PWA's zijn gewone webpagina's of websites, maar zien er voor de gebruiker uit als traditionele applicaties of native mobiele apps. PWA's combineren de mogelijkheden van websites en mobiele software om een allesomvattende gebruikerservaring te creëren die ertoe kan leiden dat klanten langer op de site blijven en meer kopen.

    Deze technologieën worden steeds waardevoller voor bedrijven doordat steeds meer klanten op mobiele apparaten winkelen. 

    Grote bedrijven zoals Airbnb, Twitter, BMW en Starbucks maken al gebruik van PWA's en boeken daarmee veel resultaat.

    BigCommerce wil winkeliers ook de mogelijkheid bieden om gebruik te maken van PWA's. We gaan de komende tijd diverse producten introduceren die bedoeld zijn om deze geavanceerde technologie toegankelijker te maken en een bijna native ervaring te bieden binnen ons platform. Daarmee kunnen ontwikkelaars sneller en intuïtiever werkbare oplossingen bouwen.

    Hier zijn enkele voorbeelden van manieren waarop merken PWA's op de frontend kunnen gebruiken in een headless implementatie.

    Deity.

    In oktober 2019 introduceerde dit microserviceplatform DEITY Falcon for BigCommerce. Daarmee kunnen BigCommerce-winkeliers PWA's op de frontend gebruiken om zeer boeiende, native app-achtige ervaringen op zowel de desktop als mobiele apparaten te implementeren. Deity Falcon is de eerste directe frontend voor PWA die beschikbaar is op het BigCommerce-platform.

    Vue Storefront.

    Met Vue Storefront kunnen winkeliers op elk apparaat boeiende gebruikerservaringen creëren. Het kan gemakkelijk gekoppeld worden aan alle belangrijke e-commercebackends, waaronder BigCommerce. Deze oplossing maakt gebruik van PWA's en stelt bedrijven in staat hun gebruikerservaring te verbeteren zonder de backend te hoeven wijzigen.

    Onbegrensde flexibiliteit: voorbeelden van headless commerce in actie

    Het is op het eerste gezicht vaak erg moeilijk te zien of een bedrijf headless e-commerce als strategie gebruikt.

    Dit wordt alleen nog maar sterker het geval naarmate headless e-commerce gangbaarder wordt en de URL-omleiding naar een betaalpagina verdwijnt.

    Laten we eens kijken naar een paar voorbeelden van headless e-commerce.

    1. Burrow.

    Headless commerce category burrow

    Burrow is een direct-to-consumer meubelwinkel die opgericht is met het specifieke doel om meubels kopen gemakkelijk te maken. Ze hebben een modulair product ontworpen dat niet alleen stijlvol en comfortabel is, maar ook goedkoop naar klanten kan worden verzonden. Hun idee sloeg aan: na de introductie in 2017 behaalden ze een omzet van 3 miljoen dollar. Dat was natuurlijk geweldig nieuws voor het bedrijf, maar betekende ook dat ze hun e-commerceplatform al snel ontgroeid waren.

    Burrow had niet alleen een krachtig backendplatform nodig dat met hen kon meegroeien, maar ook een website die ze snel en gemakkelijk konden aanpassen. Bij hun ideale oplossingen zou hun creativiteit niet beperkt worden door sjablonen en waren er geen ontwikkelaars nodig om eenvoudige veranderingen aan te brengen.

    Burrow ontdekte dat ze al hun uitdagingen konden oplossen door voor BigCommerce te kiezen als schaalbaar backendsysteem. Dankzij de betrouwbaarheid en de afwezigheid van onderhoud heeft hun team meer tijd over om aan marketinggerichte updates voor de website te werken. Voor de frontend gebruiken ze een aangepast CMS, zodat ze niet beperkt worden door sjablonen en altijd de gewenste klantervaringen kunnen creëren.

    Sinds de introductie van de headless oplossing is het conversiepercentage in slechts 2 maanden met 30% gestegen en zijn de snelheid en prestaties van de website met 50% toegenomen.

    2. LARQ.

    Headless commerce category larq

    LARQ verkoopt zelfreinigende waterflessen die veel van de problemen van traditionele waterflessen oplossen. Het bedrijf is sterk gericht op duurzaamheid en zamelt geld in voor initiatieven op het gebied van schoon water.

    De oprichters van LARQ waren op zoek naar een platform dat niet alleen met hen kon meegroeien, maar ook flexibel en aanpasbaar was. Ze hadden geavanceerde functies voor bijvoorbeeld meerdere valuta's nodig, omdat ze meerdere internationale sites voor klanten wilden introduceren.

    Headless biedt het aanpassingsvermogen waar LARQ naar op zoek was door bijvoorbeeld volledige controle te geven over content en de customer journey. De websites van LARQ gebruiken BigCommerce als e-commerceoplossing op de backend en een eigen oplossing op basis van React op de frontend. Daardoor kunnen ze hun regionale sites (momenteel VS, EU, VK en Canada) via een enkel domein beheren.

    LARQ wist hun e-commercesite op BigCommerce in slechts 2 maanden te introduceren. Sinds de introductie is de omzet op jaarbasis met 400% gestegen en is het conversiepercentage in 3 maanden met 80% toegenomen.

    3. Louise Kennedy.

    Headless commerce category louise kennedy

    De Ierse modeontwerper Louise Kennedy gebruikt WordPress op de frontend voor het hosten van producten, blogcontent en productaanbod.

    PCI-naleving, uptime en beveiliging van de betaalomgeving is uitbesteed aan BigCommerce.

    Daardoor kun het bedrijf ook gebruikmaken van geïntegreerde betaalopties zoals Amazon Pay, PayPal One Touch en Apple Pay zonder zelf de interactie te hoeven regelen.

    Zo besparen ze tijd en geld, verbeteren ze de beveiliging en kunnen ze snel innoveren en campagnes introduceren om de concurrentie voor te blijven.

    4. Carluccio’s.

    Headless commerce category carluccios

    Carluccio’s heeft een presentatielaag (de site-ervaring) in WordPress gemaakt en vervolgens de plug-in BigCommerce for WordPress gebruikt om een headless e-commerceoplossing te implementeren.

    Daardoor kan de klant gedurende de hele ervaring op dezelfde site blijven, zonder dat er met subdomeinen gewerkt hoeft te worden.

    5. Canvas 1839.

    Headless commerce category canvas 1839

    Als er één sector is die momenteel explosief groeit en bovendien voor een aantal unieke uitdagingen staat bij online verkopen, dan is het CBD wel. Vanwege de veranderende wetgeving rondom het online verkopen van cannabidiolproducten liggen deze bedrijven onder een vergrootglas bij e-commerceplatforms, betalingsproviders, verzendservices en alles daar tussenin. Deze complexiteit is Canvas 1839, een in Austin gevestigd bedrijf dat hoogwaardige CBD-crèmes en -lotions verkoopt, niet vreemd.

    Net als bij sommige andere praktijkvoorbeelden die we besproken hebben, kwam ook Canvas 1839 al snel tot de ontdekking dat ze werden beperkt door hun eigen groei. Hun platform, Shopify, bracht ook andere specifieke beperkingen voor hun branche met zich mee, zoals de betalingsproviders die ze konden gebruiken.

    Ze wilden niet alleen een platform waar CBD-winkeliers echt welkom waren, maar waren ook geïnteresseerd in een headless model om hun ontwikkelaars en marketeers een kortere, efficiëntere ontwikkelingscyclus te kunnen bieden. Hun ontwikkelaars moesten tools zoals Gatsby, React en GraphQL kunnen gebruiken om een aantrekkelijke frontend-ervaring op te bouwen, terwijl marketeers de vele pagina's met inhoud vulden. En dat allemaal volledig geïntegreerd met de rest van de website.

    De implementatie van Canvas 1839 op BigCommerce maakt gebruik van een PWA op basis van Gatsby. Dat biedt hen niet alleen de voordelen van een CBD-vriendelijk SaaS-platform voor e-commerce, maar ook de vrijheid om te innoveren op de frontend.

    Conclusie

    In ons onderzoek met Retail Dive noemde 60% van de deelnemers twee strategieën als de belangrijkste voor het beheersen of verlagen van de kosten om klanten te werven: content creëren om via eigen kanalen te publiceren en de algehele digitale ervaring verbeteren.

    Naarmate we verder overstappen op een relatiemarketingmodel dat wordt gevoed door content, gecombineerd met e-commerce en gebaseerd op ervaring, moeten we extreem wendbaar en flexibel zijn om te floreren.

    De enige constante is verandering en daar kun je maar beter zo snel mogelijk aan wennen. Het gaat hoe dan ook gebeuren, of je het nu leuk vindt of niet.

    Met SaaS-oplossingen voor e-commerce kun je je niet alleen snel aanpassen aan veranderingen, maar bereik je tegelijkertijd lagere totale eigendomskosten, een snellere time-to-market, meer beveiliging en alles wat je nodig hebt om een online winkelervaring van wereldklasse te bieden. Open SaaS en headless bieden een manier om dit allemaal te bereiken, plus extra flexibiliteit en keuzevrijheid als het gaat om de frontend die je wilt gebruiken.

    Bekijk de headless e-commerceoplossing van BigCommerce als je meer wilt weten over de manier waarop headless e-commerce gebruikt wordt om content- en ervaringsgerichte webwinkels mogelijk te maken.

    Veelgestelde vragen over e-commerce

    Wat betekent headless e-commerce?

    Headless e-commerce koppelt de frontend presentatielaag los van de backend e-commerceoplossing die alle e-commercefunctionaliteit beheert.

    Wat is een headless aanpak?

    Een headless aanpak is het gebruik van verschillende technologieën voor de front- en backend van je e-commercewebsite waarmee je het gebruik van content maximaliseert en het best mogelijke e-commerceplatform op de backend toepast.

    Wat zijn de verschillen tussen headless en headless CMS?

    Headless koppelt de presentatielaag op de frontend los van de e-commerceoplossing op de backend die alle e-commercefunctionaliteit beheert. Een headless CMS koppelt de frontend ook los van de backend en slaat dus bestanden op, maar maakt ook bewerkingen mogelijk en biedt ontwikkelaars een API om content aan de frontend toe te voegen. 

    Contentful is een headless CMS waarmee omnichannel digitale ervaringen gecreëerd kunnen worden. Met Contentful kunnen marketeers de inhoud beheren terwijl ontwikkelaars hun eigen tools en frameworks kunnen gebruiken.

    WordPress is een opensource-CMS dat plug-ins gebruikt om een ervaring op maat te creëren. Je kunt je bedrijf opschalen met WordPress op de frontend en het catalogusbeheer, het verwerken van betalingen en het beheer van de afhandelingslogistiek op de backend overlaten aan BigCommerce.

    Meer weergeven
    Wat is het verschil tussen headless van BigCommerce en headless van Magento?

    Met de headless technologie van BigCommerce kun je klanten veel content bieden. Ons API-gestuurde platform is snel genoeg om snel grote hoeveelheden gegevens te synchroniseren. Bovendien bieden we 99,99% uptime.

    Geavanceerde aanpassingsmogelijkheden voor Magento Commerce zijn vaak duur. Met Magento kan het veel werk zijn om na de introductie nieuwe extensies toe te voegen, vooral voor complexe en op maat gemaakte winkels.

    Hoe werkt headless e-commerce?

    Headless e-commerce neemt open SaaS een stap verder door de presentatielaag volledig los te koppelen van het e-commerceplatform. API-connectiviteit en robuustheid zijn belangrijk om de gegevensorkestratie van de ontkoppelde systemen te garanderen.

    Zijn er nadelen aan headless e-commerce?

    Headless e-commerce heeft veel voordelen, maar kent ook nadelen. Omdat headless de frontend loskoppelt van de backend van een e-commerceplatform, moet je voor twee verschillende oplossingen betalen. Als je van een monolithische oplossing naar headless migreert, kan die overstap ook flink wat geld kosten.

    Headless e-commerce maakt het leven voor bedrijven op veel manieren gemakkelijker. Maar afhankelijk van je middelen kan het beheren van verschillende delen van de website een hele opgave zijn. En misschien heb je extra ontwikkelaars nodig om de website te maken die je wilt.

    Heeft elke e-commercewinkel een headless oplossing nodig?

    Nee, niet elke e-commercewinkel heeft een headless oplossing nodig. Veel merken gebruiken nog steeds het traditioneelste e-commercemodel: het monolithische model. Veel bureaus adviseren nog steeds een monolithische strategie voor ondernemingen en gevestigde merken.

    Hoewel headless misschien niet de juiste keuze is voor elk bedrijf, is het voor sommige een manier om voorheen onoplosbare uitdagingen het hoofd te bieden. Een winkelier moet headless e-commerce overwegen als:

    • Het een contentgericht merk is.
    • It's experience-driven and wants the ability to implement personalisation, AI, or AR capabilities.
    • It's looking to create seamless digital experiences across multiple touchpoints and devices.
    • It has multi-site or international selling needs, serving up multiple front-end experiences powered by the same backend.
    • It already uses a CMS and wants to add commerce.
    • It's already selling online and has a separate site for content and needs to be able to merge the two.

    Lees meer bronnen