Succesverhalen over headless commerce: vier merken die moeilijke uitdagingen hebben opgelost met innovatieve technologie

Collage storefront dashboard code growth bigcommerce canvas1839 larq burrow k2
Ik ben klaar om te starten of ik heb al een eigen e-commercewinkel.
Try BigCommerce
Ik heb vragen en wil graag advies van een e-commerce-expert.
Talk to sales

Met headless commerce kunnen merken die voor uiteenlopende zakelijke uitdagingen staan de grenzen van hun huidige e-commerceplatform verleggen. Zo ben je flexibeler en kun je sneller reageren op veranderende klant- en marktverwachtingen. Je kunt de beste oplossingen in hun klasse kiezen die perfect aansluiten bij je zakelijke behoeften. En je bereikt klanten die shoppen via meerdere kanalen.

Ter opfrissing: headless commerce is onderdeel van modulaire, API-gestuurde e-commerce met SaaS. Headless zelf betekent de loskoppeling van frontend-systemen en het backend-e-commerceplatform. Deze systemen communiceren vervolgens via API's. Zo kun je een e-commerceplatform kiezen dat het beste werkt voor je webwinkel en tegelijkertijd werken met de frontend van je keuze, of dit nu een CMS, DXP, PWA of maatoplossing is.

Dat is de korte versie. We gaan hier niet verder in op alle finesses van headless, omdat we vermoeden dat je meer interesse hebt in de oplossing zelf. Daarom delen we enkele succesverhalen over headless commerce om je een idee te geven van wat er allemaal mogelijk is als je out-of-the-box denkt.

We bespreken vier merken die hebben geïnnoveerd met headless, hoe ze dit hebben gedaan en wat ze hebben bereikt door hun frontend- en backend-systemen los te koppelen.

Waarom bedrijven voor headless kiezen

Voordat we naar specifieke bedrijven gaan kijken, willen we kort ingaan op de redenen waarom winkeliers voor headless zouden kiezen. Headless is niet voor elk bedrijf de juiste keuze. Er zijn verschillende redenen waarom een bedrijf hiervoor zou kiezen:

1. Omnichannel

E-commerce is overal. Toen e-commerce net om de hoek kwam kijken, vonden we het al bijzonder dat mensen thuis achter hun computer konden winkelen en niet meer naar een fysieke winkel hoefden. Vandaag de dag verbazen we ons daar niet meer over. Mensen winkelen via mobiele apparaten, op sociale netwerken en op online marktplaatsen zoals Google Shopping en Amazon. Ze winkelen zelfs via IoT (Internet of Things)-apparaten. 

Een webwinkel die wil inspelen op klanten die via meerdere kanalen shoppen, moet daar overal ook mogelijkheden voor bieden. Merken die hun doelgroep op verschillende platforms willen bereiken, kunnen headless gebruiken om een echte omnichannel-ervaring te creëren door alle contactpunten naadloos met elkaar te verbinden. Dit alles wordt aangedreven door krachtige en flexibele API's, waarmee bedrijven verschillende frontend-ervaringen kunnen verbinden via één backend.

2. Tevreden over bestaande frontend

Een andere reden waarom merken voor headless kiezen, is omdat ze al een frontend-oplossing hebben waar ze tevreden mee zijn, maar meer uit hun backend-systeem willen halen.

Als ze bijvoorbeeld op WooCommerce zaten, zijn ze misschien de e-commercefunctionaliteit van de plug-in ontgroeid, maar willen ze toch hun zorgvuldig ontworpen WordPress-site behoude Of als ze Drupal op hun inhoudelijk gedreven website gebruiken en nu ook willen gaan verkopen, moeten ze een manier zien te vinden om hun website aan een commerce-engine te koppelen. Met headless kun je gewoon gebruik blijven maken van wat goed voor je werkt en de functies toevoegen die daar nog aan ontbreken.

3. Workflow voor ontwikkelaars

Daarnaast werkt je ontwikkelingsteam misschien het liefst met een bepaalde technologie of programmeertaal. Dankzij headless hoeft je team hun workflow niet om te gooien. Integendeel: ze kunnen zelfs efficiënter werken door processen te stroomlijnen.

4. Maatwerk en innovatie

Voor velen is de reden om voor headless te kiezen dat ze grote ideeën hebben die geen enkel kant-en-klaar systeem kan ondersteunen. Misschien vonden ze in het verleden de aanpassingsmogelijkheden die ze nodig hadden door met open source-platforms te werken, maar konden deze platforms de lange ontwikkelingscycli en het onderhoud steeds minder goed aan.

Met headless krijg je wel het maatwerk, maar niet de kosten. Misschien heb je SaaS eerder geprobeerd, maar bleek dit funest voor innovatie. Headless biedt het beste van beide werelden dankzij de open SaaS-ervaring. Met API's zit je niet langer vast aan een bepaald platform of specifieke technologie en kun je systemen naadloos en op modulaire wijze met elkaar verbinden.

Voor een e-commercebedrijf is het cruciaal om innovatieve, unieke en boeiende digitale ervaringen te kunnen bieden. Headless maakt het gemakkelijk om je website aan te passen aan de nieuwste ontwikkelingen, zodat u altijd voorop loopt.

Laten we een paar succesverhalen bekijken over bedrijven die headless oplossingen slim hebben ingezet om te innoveren en te groeien.

K2 Sports

K2 Sports is een groep iconische internationale merken die ernaar streven om 'onvergetelijke ervaringen te creëren voor outdoor-enthousiastelingen'. Hun producten omvatten alles van skiën en snowboarden tot sneeuwschoenen en veiligheidsuitrusting voor bergtochten. Elk merk onder de noemer K2 heeft een eigen stem en perspectief, maar laat zich leiden door de normen van K2 rondom klanttevredenheid en baanbrekende innovatie.

K2 Sports Headless succesverhaal

1. Uitdagingen

Het merkcollectief K2 voelde zich beperkt op hun voormalige platform, Salesforce Commerce Cloud (voorheen Demandware). Door een gebrek aan API's slaagden ze er niet in om een echt moderne winkelervaring te bieden. Bovendien was het geen SaaS-platform (Software as a Service), dus kwamen de kosten en ontwikkelingstijd voor het onderhoud voor hun rekening. Omdat er zoveel sites gehost werden, liepen deze kosten flink op. Ook belemmerde dit alles hun uitbreidingsplannen, met name internationaal. Ze concludeerden dat ze een oplossing nodig hadden die kosteneffectiever, uitgebreider en marketeervriendelijk was.

2. Redenen om voor headless te kiezen

Door een headless configuratie te kiezen, kon K2 hun monolithische platform inruilen voor een SaaS-platform. Voor de backend kozen ze voor BigCommerce, omdat ze dankzij de API's innovatieve winkelervaringen konden leveren tegen lagere eigendomskosten. Voor de frontend gebruikten ze Contentstack als CMS, waarmee ze op elke website een contentrijke ervaring kunnen leveren die hun doelgroep aanspreekt.

3. Resultaten

Met deze nieuwe headless configuratie wisten ze in minder dan 9 maanden 8 merken en 16 websites te lanceren. De contentcreatie is ook efficiënter geworden. Zoals vermeld in een casestudy van Contentstack

"K2 heeft de hoeveelheid content met succes opgevoerd om te voldoen aan hun behoeften en doelstellingen en heeft tegelijkertijd minder ontwikkelingsresources nodig. K2 kan nu 75% sneller websites maken, content 90% sneller publiceren en heeft de productiviteit met 50% verhoogd."

Burrow

Burrow is een direct-to-consumer meubelwinkel die opgericht is met het specifieke doel om het kopen van meubels te vereenvoudigen. Ze hebben een modulair product ontworpen dat niet alleen stijlvol en comfortabel is, maar ook goedkoop naar klanten kan worden verzonden. Hun idee sloeg aan: na de lancering in 2017 behaalden ze een omzet van wel $ 3 miljoen. Dit was natuurlijk geweldig nieuws voor het bedrijf, maar betekende ook dat ze hun e-commerceplatform nu al ontgroeid waren.

Burrow Headless succesverhaal

1. Uitdagingen

Burrow had niet alleen een krachtig backend-platform nodig dat met hen kon meegroeien, maar wilde hun website ook snel en gemakkelijk kunnen aanpassen. Deze flexibiliteit vormde een belangrijk deel van hun marketingstrategie. Ze wilden hun landingspagina's voortdurend bijwerken en testen om te garanderen dat deze aansloegen bij hun doelgroep. Bij hun ideale oplossingen zou hun creativiteit niet beperkt worden door sjablonen en waren er geen ontwikkelaars nodig om eenvoudige veranderingen aan te brengen.

2. Redenen om voor headless te kiezen

Burrow ontdekte dat ze al hun uitdagingen konden oplossen met BigCommerce als schaalbaar backend-systeem. Dankzij deze betrouwbare en onderhoudsarme oplossing heeft hun team meer tijd over om aan marketingupdates voor de website te werken. Voor de frontend gebruiken ze een aangepast CMS, zodat ze niet beperkt worden door sjablonen en altijd de gewenste klantervaringen kunnen creëren. BigCommerce pakt de uitdagingen van hun modulaire productlijn in de backend moeiteloos op, zodat zij alles naar hartenlust kunnen aanpassen.

3. Resultaten

Sinds de lancering van de headless oplossing is het conversiepercentage in slechts 2 maanden met wel 30% gestegen en presteert de website 50% beter. Ook wist Burrow de website neer te zetten die ze voor ogen hadden. Kabeer Chopra, mede-oprichter en CPO van Burrow, legt uit:

"Naast de operationele functies van headless heeft het ons ook veel creatieve voordelen opgeleverd. We gebruiken een headless CMS om ons platform te moderniseren en een geweldige digitale ervaring op meerdere kanalen te creëren."

Canvas 1839

Als er één sector is die momenteel explosief groeit en bovendien voor een aantal unieke uitdagingen staat bij online verkopen, dan is het CBD wel. Vanwege de veranderende wetgeving rondom het online verkopen van cannabidiolproducten, liggen deze bedrijven onder een vergrootglas bij e-commerceplatforms, betalingsproviders, verzendservices en alles daar tussenin. Deze complexiteit is Canvas 1839, een in Austin gevestigd bedrijf dat hoogwaardige CBD-crèmes en -lotions verkoopt, niet vreemd.

Canvasrelief Headless succesverhaal

1. Uitdagingen

Net als bij sommige andere praktijkvoorbeelden die we besproken hebben, kwam ook Canvas 1839 al snel tot de ontdekking dat ze werden beperkt door hun eigen groei. Hun platform, Shopify, bracht ook andere specifieke beperkingen voor hun branche met zich mee, zoals de betalingsproviders die ze konden gebruiken.

2. Redenen om voor headless te kiezen

Ze wilden niet alleen een platform waar CBD-winkeliers echt welkom waren, maar waren ook geïnteresseerd in een headless model om hun ontwikkelaars en marketeers een kortere, efficiëntere ontwikkelingscyclus te kunnen bieden. Hun ontwikkelaars moesten tools zoals Gatsby, React en GraphQL kunnen gebruiken om een aantrekkelijke frontendervaring op te bouwen, terwijl marketeers de vele pagina's met inhoud vulden. En dat allemaal volledig geïntegreerd met de rest van de website.

3. Resultaten

De implementatie van Canvas 1839 op BigCommerce maakt gebruik van een progressive web app (PWA) op basis van Gatsby. Dat biedt hen niet alleen de voordelen van een CBD-vriendelijk SaaS-platform voor e-commerce, maar ook de vrijheid om te innoveren op de frontend. Dit maakt alles sneller en efficiënter voor zowel ontwikkelaars als marketeers. Corey Ward, de Senior Web Developer die met Canvas 1839 samenwerkte, zegt dat ze al positieve feedback hebben gekregen van klanten. Ward ging ook in op hoe headless het voor het team van Canvas mogelijk maakte om een SaaS-oplossing te gebruiken:

"We hadden er meer vertrouwen in dat we eventuele uitdagingen aankonden met tools zoals Gatsby, React en GraphQL dan met de vrij beperkende platformspecifieke tools van sommige aanbieders, die meer gericht zijn op het leveren van een traditionele e-commerce-ervaring. Dit is een win-winsituatie, omdat we afhankelijk zijn van ontwikkelingstools zoals Git, Babel en Webpack. Voor zover we weten, wordt geen van deze echt goed ondersteund door SaaS-e-commerceplatforms."

LARQ

LARQ verkoopt zelfreinigende waterflessen die veel van de problemen van traditionele waterflessen oplossen. Het bedrijf is sterk gericht op duurzaamheid en zamelt geld in voor initiatieven op het gebied van schoon water.

Larq Headless succesverhaal

1. Uitdagingen

De oprichters van LARQ waren op zoek naar een platform dat niet alleen met hen kon meegroeien, maar ook flexibel en aanpasbaar was. Ze zochten geavanceerde functies voor bijvoorbeeld meerdere valuta's, omdat ze meerdere internationale sites voor klanten gingen lanceren.

2. Redenen om voor headless te kiezen

Headless biedt het aanpassingsvermogen waar LARQ naar op zoek was door bijvoorbeeld volledige controle te geven over content en de customer journey. De websites van LARQ gebruiken BigCommerce als e-commerceoplossing op de backend en een eigen oplossing op basis van React op de frontend. Hierdoor kunnen ze hun regionale sites (momenteel VS, EU, VK en Canada) via één enkel domein beheren.

3. Resultaten

LARQ wist hun e-commercesite op BigCommerce in slechts 2 maanden te lanceren. Sinds de lancering is de omzet op jaarbasis met 400% gestegen en is het conversiepercentage in 3 maanden met 80% toegenomen. Ze zijn ook enthousiast over hoe snel ze internationaal hebben kunnen uitbreiden. Justin Wang, medeoprichter en CEO van LARQ legt uit:

"We hebben nu een bijna wereldwijde aanwezigheid, met uitzondering van het grootste deel van Azië. Dat staat op de agenda voor 2020. BigCommerce heeft ons enorm geholpen om deze internationale uitbreiding tot een succes te maken."

Conclusie

Hoewel headless misschien niet de juiste keuze is voor elk bedrijf, is het voor sommige een manier om voorheen onoplosbare uitdagingen het hoofd te bieden. Deze vier uiteenlopende merken hadden elk hun eigen reden om een headless oplossing te zoeken, en allemaal boeken ze succes met hun nieuwe tech stack.

Veelgestelde vragen succesverhalen headless commerce

Hoe werkt headless e-commerce?

Headless commerce koppelt de backend e-commercefunctionaliteit los van de frontend-presentatielaag. In plaats van één programma om zowel de visuele als achterliggende processen te ondersteunen, kunnen deze functionaliteiten door twee of meer technologieën worden afgehandeld. De frontend en backend kunnen vervolgens met elkaar communiceren en gegevens delen via API's.

Is headless commerce flexibel?

Ja, headless commerce biedt meer flexibiliteit omdat een bedrijf niet slechts één technologie hoeft te kiezen om aan alle behoeften te voldoen. In plaats daarvan kunnen verschillende technologieën gecombineerd worden voor de frontend-presentatielaag en gekoppeld worden met een e-commerce-engine in de backend. Keuzes voor de frontend zijn onder andere contentmanagementsystemen, digitale ervaringsplatforms, progressieve web-apps en volledig op maat gemaakte oplossingen.

Welke stappen zijn er nodig om een headless commerce-oplossing te gebruiken?

Om headless te gebruiken, moet je eerst een e-commerceplatform kiezen dat dit ondersteunt. Dat wil zeggen: een platform dat een groot aantal API-aanroepen aankan, omdat dit nodig is om de frontend- en backend-systemen met elkaar te laten communiceren. Nadat u een e-commerceplatform heeft gekozen, moet je de frontend-oplossing(en) kiezen die u hiermee wilt combineren. Als je al bekend bent met een bepaalde technologie, is dat wellicht een goed begin. Vervolgens kun je de hulp inschakelen van een ontwikkelaarsbureau (of je interne ontwikkelingsteam) om je website te bouwen en ontwerpen.

Meer weergeven
Waarom is headless commerce nu belangrijker dan ooit?

Headless commerce wordt alleen maar belangrijker, omdat klanten steeds meer verwachten. Er wordt online veel verkocht, maar er is ook behoorlijk veel concurrentie. Klanten hebben een reden nodig om het ene merk boven het andere te verkiezen. De digitale ervaring op een bepaalde website kan veel uitmaken voor de conversie. Met headless kunnen merken het soort innovatieve ervaringen leveren die klanten in toenemende mate verwachten.

Do I need a developer for headless commerce?

Ja, je hebt waarschijnlijk een frontend-ontwikkelaar nodig om je headless site te bouwen. Als je hiervoor geen intern team hebt, kun je altijd een ontwikkelaarsbureau inhuren.

Lees meer bronnen