Offline naar online: de webwinkel inrichten als natuurlijk verlengstuk van je fysieke winkel

Collage person fashion apparel glasses generic
Start nu je proefperiode van 15 dagen. Je hebt geen creditcard nodig.
Probeer BigCommerce
Ontwikkel een succesvolle webwinkel aan de hand van onze stapsgewijze checklist.

De gebeurtenissen van 2020 (en inmiddels ook 2021) hebben veel impact gehad op winkelgedrag en de detailhandel. Veel bedrijven zijn voor het eerst online gegaan of hebben hun online aanwezigheid uitgebreid. Het is zelfs zo dat het aandeel van e-commerce in de totale detailhandel in de eerste helft van 2020 even hard is gestegen als in de vijf jaar daarvoor bij elkaar. 

En niet alleen kleine bedrijven maken een digitale transformatie door. Onderzoeksgegevens van McKinsey laten zien dat bedrijven wereldwijd de digitalisering van klantcontact met ongeveer drie jaar hebben versneld.

Zelfs nu fysieke winkels weer draaien als vanouds, zullen de effecten van COVID-19 op winkelverkopen langdurig merkbaar blijven. Als je een of meerdere fysieke winkels hebt, kan het tijd zijn om je producten online te gaan aanbieden. Als je een bestaande e-commercewinkel hebt die niet genoeg aandacht heeft gekregen, is dit het uitgelezen moment om ervoor te zorgen dat hij staat als een huis en je offline merk versterkt als onderdeel van een omnichannel-aanpak.

Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat er vele SaaS-producten op de markt zijn die beweren dat ze je overstap naar e-commerce vergemakkelijken. Maar hoe kun je de beste oplossing kiezen en je middelen optimaal benutten? Hoe vind je de juiste tools en zet je deze in voor maximale efficiëntie?

Deze benadering bestaat uit twee hoofdonderdelen:

  • De basis leggen met voorbereidingen voorafgaand aan de lancering
  • Je online winkel optimaliseren en promoten

Dit artikel gaat tot in detail in op deze stappen. Je leert hoe je een online winkel opzet die perfect samengaat met je offline winkel als onderdeel van je algehele verkoopstrategie. 

We bekijken ook hoe vijf e-commerceprofessionals erin slaagden de overstap te maken van fysieke winkels naar online shoppen.

Leg de basis met voorbereidingen voorafgaand aan de lancering

1. Stel vast wie je primaire klanten zijn

Een succesvolle webwinkel opzetten vergt veel planning. Ga niet overhaast aan de slag met een digitale etalage zonder vooraf een strategische planning te maken.

Voordat je van start gaat, moet je de volgende vragen beantwoorden:

  1. Wie zijn je primaire klanten?
  2. Hoe vinden zij je website?

Voor Tahnee Elliott was het bijzonder eenvoudig om haar primaire markt te vinden en bedienen.

"Omdat we in een studentenstad zitten, hebben we veel klanten die er in de zomer en tijdens vakanties niet zijn", aldus Elliott.

"Het belangrijkste doel van het opzetten van de online winkel was om deze klanten de gelegenheid te geven onze kleding ook te kopen als ze in de zomer niet op de universiteit waren." Het in Boston gevestigde modemerk Sara Campbell moest snel schakelen om voor het eerst online te gaan verkopen toen door COVID-19 de 26 fysieke winkels tijdelijk moesten sluiten. Hoewel ze zich in eerste instantie zorgen maakten over hoe de bestaande klantenkring zou reageren op deze verandering, waren ze blij verrast toen ze merkten dat klanten openstonden voor het nieuwe kanaal.

Courtney Harris, Director of Operations van Sara Campbell, blikt terug: "Bij de lancering behaalden we meteen geweldige resultaten en bestaande klanten lieten ons weten dat ze hierop hadden gewacht. De implementatie en lancering gingen ook vrij snel: onze winkels moesten op 17 maart 2020 de deuren sluiten en we lanceerden BigCommerce op 26 maart 2020."

In het algemeen zullen de primaire klanten degenen zijn die al regelmatig naar de fysieke winkel van een merk kwamen. Dit bestaande klantenbestand is een groot voordeel, want bedrijven kunnen een vliegende start maken met een publiek dat al interesse heeft in het merk. 

Je webwinkel kan een groter bereik hebben dan je fysieke winkels, maar zal waarschijnlijk wel voor een groot deel dezelfde klanten aantrekken als je gewend was in de fysieke winkels te zien. Ook dit is een reden waarom het belangrijk is dat je online en offline winkel samenwerken als één duidelijk merk.

2. Kies je domeinnaam

De volgende uitdaging is bepalen hoe je de focus kunt verleggen naar je online tak. Hiervoor moet je een domeinnaam kiezen op basis waarvan mensen je kunnen vinden in de digitale wereld.

Een domeinnaam kiezen kun je op twee manieren doen:

  1. Ga voor een pakkende, SEO-vriendelijke naam die zal aanslaan bij je publiek.
  2. Hou het op je huidige merknaam.

Beide hebben hun voordelen. Een SEO-gerichte domeinnaam geeft je de gelegenheid om:

  • je fysieke winkelmerk op een nieuwe manier uit te breiden,
  • een online winkelomgeving neer te zetten die is geoptimaliseerd voor rankings en websiteverkeer.

Het nadeel van een nieuwe domeinnaam is dat je niet kunt profiteren van het merkimago dat je met je fysieke winkel(s) hebt opgebouwd.

Dat gezegd hebbende: de juiste SEO-vriendelijke domeinnaam kan het makkelijker maken om een groter publiek te bereiken. Dat is zeker het geval als je dit combineert met een site die is geoptimaliseerd voor tekst- en spraakzoekopdrachten.

Toen BigCommerce-ontwerper Tommy Ekstrand zijn vader hielp bij het opzetten van een online winkel als aanvulling op hun fysieke verfwinkel, besloten ze een nieuwe domeinnaam te kiezen die een breder publiek aansprak.

"We kozen voor een SEO-vriendelijke naam: US Paint Supply. De website met onze familienaam is al sinds 1998 in ons bezit, maar die site is puur informatief. De beslissing om te gaan voor een SEO-vriendelijker domein is ontstaan omdat we iets universelers wilden voor ons verkoopgebied (Amerikaanse doelgroep)."

Als je online winkel afhankelijk is van klanten die hem via internet vinden, kan het zinvol zijn om de naam van je fysieke winkel te laten vallen en te kiezen voor een SEO-vriendelijkere naam.

Het kan in het begin meer werk zijn om je digitale merk in de markt te zetten, maar op de lange termijn is het mogelijk voordelig omdat de organische SEO-ranking sneller stijgt.

3. Kies de eerste producten om online aan te bieden

Idealiter zouden je aanbod of diensten zo gekozen moeten zijn dat ze een breder publiek aanspreken, vooral als je net begint.

Als je een brede selectie producten hebt om uit te kiezen vanuit je fysieke winkel, raden we aan om je inventaris voor je online winkel terug te brengen tot ongeveer 100 goed verkopende artikelen.

"We begonnen met boven- en onderkleding, schoenen, jurken en body's", aldus Tahnee.

"Daar hebben we meer aan toegevoegd naarmate er vraag ontstond en we hebben onze categorieënlijst opnieuw ingedeeld op basis van de vraag en trends."

Als je een keuze maakt voor producten om online te verkopen, let er dan op dat je artikelen kiest:

  • die in je fysieke winkel goed verkopen,
  • waar je 2-3 keer per maand speciale verzoeken of telefoontjes over krijgt.

Een andere manier om je online inventaris te optimaliseren is om artikelen aan te bieden die landelijk populair zijn. Op die manier kun je beginnen met een aanbod dat een breder publiek aanspreekt (in plaats van alleen specifieke delen van de markt aan te spreken).

4. Schrijf aangepaste paginatitels en metabeschrijvingen

Als je een groot aanbod hebt en snel wilt lanceren of uitbreiden, is er geen tijd om productbeschrijvingen te maken van misschien wel meer dan 100 items.

Je wilt trouwens ook niet overhaast volledige artikelbeschrijvingen maken.

Gelukkig kun je snel een reeks metabeschrijvingen en paginatitels neerzetten om je online winkel in de tussentijd draaiende te krijgen.

Zo gaat dat in zijn werk:

  1. Verzamel al je artikelen en artikelgegevens in een CSV-bestand.
  2. Gebruik de volgende indeling voor titels en beschrijvingen: {Productnaam} is een {productsoort of categorie} gebruikt in/voor {primaire toepassing}.

Als je product er in verschillende maten of kleuren is, of als het van belang is dat je koper de afmetingen weet, voeg die informatie dan toe aan de metabeschrijving.

Onthoud: je paginatitels en metabeschrijvingen hoeven niet diepgaand te zijn.

De bedoeling is gewoon dat er kloppende informatie op de pagina staat over wat je verkoopt. 

Naarmate je je website uitbreidt en er een sterker verkoopkanaal van maakt, kun je altijd je beschrijvingen herzien en verfijnen, en zodra de site loopt de informatie uitbreiden.

5. Maak foto's van je inventaris

Eigen fotografie in plaats van stockfotografie kan je website een flinke SEO-boost geven.

Als je een eenvoudige camera of een smartphone hebt, kun je al foto's maken die er professioneel genoeg uitzien voor je winkel. Het enige wat je verder nodig hebt, is een stuk wit papier als achtergrond.

"Eigen foto's en fotobijschriften hielpen ons om veel hoger in de ranking te komen dan verkopers met stockfoto's. En het toevoegen van alt-teksten aan alle afbeeldingen is een must", zegt Tommy.

"Meestal is dat gewoon de productnaam en mogelijk een toevoeging zoals 'voorkant', 'achterzijde' of 'zijaanzicht'. Aangezien ik verf verkoop, kan een voorbeeld zijn 'C2 LUXE Gallon in Satin' of 'C2 LUXE Quart in Eggshell'."

Als je werkt in een branche als mode of design, moet je wel wat extra tijd uittrekken om kwalitatieve foto's te maken, vooral als je met modellen werkt.

Tahnee werkt in een branche die erg esthetisch gedreven is. Ze geeft aan dat foto's maken van de artikelen een van de meer tijdrovende processen was.

"De volgende stap was kwalitatieve foto's maken, waarvoor we moesten investeren in hoogwaardige apparatuur en randvoorwaarden: een camera, statief, professionele belichting, een professionele achtergrond, modellen, leren hoe we foto's konden bewerken en een medewerker trainen om hierbij te helpen. Omdat we kleding verkopen, is het visuele aspect heel belangrijk voor ons en moet het aansluiten bij onze merkidentiteit.

Natuurlijk dacht ik dat ik het allemaal geweldig goed had gepland, maar ik kwam er al snel achter dat ik veel meer moest leren en meer apparatuur nodig had. Het duurde zes maanden voor ik doorhad hoe het werkte, nadat ik er vele avonden aan had besteed om alles te leren over fotografie, belichting en modellenposes."

Ongeacht je branche is het het overwegen waard om fotobewerkingssoftware aan te schaffen zoals Photoshop of Lightroom.

In combinatie met een hoogwaardige camera zijn deze tools essentieel voor het maken van afbeeldingen die de aandacht trekken en je website helpen opvallen.

6. Bepaal je verzendkosten

Het laatste wat je klanten willen, is dat het totaalbedrag van hun bestelling in het afrekenproces ineens omhoog schiet. Consumenten houden niet van onverwachte kosten, dus houd daar rekening mee als je je verzendkosten en andere bijkomende kosten bepaalt.

Wij raden een vast tarief aan voor verzending en het aanbieden van gratis of gereduceerde verzendkosten voor klanten die een bepaald bedrag besteden.

Tommy en zijn vader boden bijvoorbeeld gratis verzending aan bij bestellingen vanaf $ 100.

"Ons conversiepercentage is verbeterd doordat we gelijk duidelijk maken wat de totale kosten zijn en klanten bij het afrekenen niet voor verrassingen komen te staan.

Het helpt ook bij het adverteren in zoekresultaten omdat daar de woorden 'Gratis verzending' snel zichtbaar zijn. Overweeg een metabeschrijving met aan het einde de vermelding: Gratis verzending vanaf $ 100."

Onderzoek toont aan dat mensen die online winkelen, vaak worden afgeschrikt door aanvullende kosten die naar boven komen bij het afrekenen.

Deze methode gaf de verkoop een boost omdat de klant een duidelijk beeld had van de totale kosten in het hele koopproces.

Voor Becky Sunseri, oprichter en Chief Creative Officer van Tin Pot Creamery, was het in het bijzonder belangrijk om prioriteit te geven aan verzendkosten omdat ze een bederfelijk product verkoop: ijs. 

"Toen we voor het eerst pakketten begonnen te verzenden, probeerden we maar gewoon wat zonder duidelijk plan", vertelt Sunseri. "Met BigCommerce-plugins die ons kunnen helpen de verzendkosten te berekenen en labels te printen, hebben we veel meer controle over het proces." Dit zijn enkele dingen die je kunt doen om verzendkosten te gebruiken als manier om meer te verkopen en het aantal achtergelaten winkelwagens op je site te verminderen:

  • Laat verzendkosten (en andere bijkomende kosten zoals belasting en verwerkingskosten) in een tabel zien op je website en/of op artikelpagina's waar klanten komen.
  • Bied gratis verzending of korting aan als klanten een bepaald minimaal bestelbedrag halen.
  • Voeg in je metadata een regel toe om het volgende weer te geven bij je artikelbeschrijving: Gratis verzending/Korting op verzendkosten bij bestellingen vanaf ___, om klanten aan te moedigen meer te besteden en je gemiddelde bestelwaarde te verhogen.
  • Bied klanten uit de buurt opties voor BOPIS (online kopen, in de winkel afhalen) of click-and-collect, zodat ze geen verzendkosten hoeven te betalen. Dit is tegelijkertijd een kans om mensen meer te laten uitgeven als ze in je fysieke winkel komen.

7. Bepaal je betaalmethoden

Bij het kiezen van betaalmethoden zijn er twee dingen om rekening mee te houden:

  1. Wat is voor jou de makkelijkste betaalmethode?
  2. Hoe kun je een groter publiek aanspreken?

Je webwinkel biedt normaal gezien opties voor een aantal populaire betaalmethoden. BigCommerce biedt bijvoorbeeld 65 kant-en-klare integratiemogelijkheden voor betaalmethoden voor meer dan 95 landen, maar ook voor de populairste digitale en mobiele wallets.

Ook is het handig als je kassasysteem eenvoudig kan worden gekoppeld aan je online winkel. Er zijn veel goede opties voor kassasystemen voor webwinkels die heel gemakkelijk zijn in te stellen en te gebruiken, waaronder VendHeartland RetailConnectPOS en Square. Deze kunnen binnen een paar minuten worden geïntegreerd in je digitale winkel en worden gesynchroniseerd met de inventaris en kassa in je fysieke winkel.

Als je je kassasysteem koppelt met BigCommerce, kun je bovendien al je verkoopstatistieken bekijken in één enkel dashboard. Houd de verkoopprestaties, inventaris en nog meer bij voor offline en online tegelijk, allemaal op één tabblad.

8. Zorg voor beveiliging en belastinggegevens

Belasting en beveiliging moeten op orde zijn voordat je je winkel lanceert. Anders krijg je later problemen die je groei en omzet kunnen belemmeren.

Het goede nieuws is dat naleving van de belastingregels nog nooit zo makkelijk is geweest als nu, met programma's als:

  • Avalara: Avalara is bedoeld voor webwinkels van alle groottes en automatiseert berekeningen, vrijstellingen en aangiften om ervoor te zorgen dat je bedrijf vanaf het begin voldoet aan de belastingregels. Het platform is ook klaar voor integratie met meer dan 600 e-commerce- en ERP-applicaties.
  • TaxJar: Net als Avalara automatiseert TaxJar aangiftes, rapportages en btw-berekeningen om ervoor te zorgen dat je bedrijf niet onbedoeld de belastingregels met voeten treedt. TaxJar wordt gebruikt door meer dan tienduizend organisaties, waaronder Coca-Cola, Dell en de American Cancer Society.

Natuurlijk wil je er ook voor zorgen dat de gegevens van je klanten beschermd zijn tegen datalekken. Dit kun je doen door een SSL-certificaat toe te voegen aan je website. BigCommerce biedt gratis SSL-certificaten voor alle webwinkels, ongeacht het abonnement, en begeleidt je bij de beveiliging van je digitale verkoopkanaal.

"Uiteindelijk belandde ik op het punt dat ik andere details moest gaan uitwerken van het opzetten van een webwinkel, waaronder de belasting, waarvoor wij Avalara gebruiken, het importeren van producten en een SSL installeren", aldus Tommy.

"Dit zijn allemaal standaarddingen en in de BigCommerce-backend wordt het stapsgewijs uitgelegd."

9. Zet een ijzersterk verzend- en retourbeleid neer

Tenzij je merk vanuit je fysieke winkels al landelijke bekendheid geniet, zal het tijd kosten om een relatie op te bouwen met je klanten.

Een manier om vertrouwen te creëren tussen jou en je klanten is door transparant te zijn over je verzend- en retourbeleid.

  • Maak een pagina aan waarop je verzend- en retourbeleid worden toegelicht, samen met andere belangrijke informatie voor de klant.
  • Vermeld in e-mails aan je klanten een link naar veelgestelde vragen (FAQ).

Toen we hem vroegen naar manieren om de klantenservice te verbeteren en efficiënter te werk te gaan, noemde Tommy het belang van een link naar veelgestelde vragen over verzending en retourneren in e-mails aan klanten.

"Door links toe te voegen aan e-mails werd er minder contact opgenomen via onze klantenservicekanalen.

Veelvoorkomende vragen zijn onder meer 'Wat houdt deze status in?', 'Wanneer wordt mijn pakket verzonden?' of 'Ik wil iets retour sturen, hoe doe ik dat?' Door de antwoorden op deze vragen al klaar te zetten én klanten meteen te vertellen waar ze die antwoorden kunnen vinden, verlichten we de druk. Zo besparen we tijd en op de lange termijn ook kosten."

  • Maak het klanten makkelijk om te retourneren. Geef klanten ruim de tijd om hun artikelen te retourneren. Wij raden een retourtermijn aan van 20 dagen.

Voor veel klanten kan het retourneren van online aankopen een gedoe zijn.

Een retourbeleid waarmee retourneren efficiënter verloopt, is een belangrijke stap in het opbouwen van loyaliteit en het verbeteren van je conversiepercentage.

BigCommerce heeft een functie voor retourverzoeken waarmee klanten zelf een retourlabel kunnen aanmaken als ze online een retourverzoek indienen.

Over haar retourbeleid zegt Tahnee van T.C. Elli het volgende:

"We wilden dat het retourbeleid van onze fysieke winkel overeenkwam met hoe we het online aanpakken. BigCommerce biedt een retourverzoekoptie aan, die voor ons uitstekend werkt.

Klanten vullen een retourverzoek in en krijgen dan van ons een retourlabel. Op deze manier kunnen we ook gelijk checken of de retourtermijn van 20 dagen niet al is verstreken voor het artikel."

Een andere manier om verzending makkelijker te maken, is door voor herbruikbare dozen te kiezen.

Het milieuvriendelijke verpakkingsbedrijf Ecoenclose heeft dit vraagstuk opgelost door hersluitbare dozen te maken. Klanten kunnen hun aankopen daardoor terugsturen in dezelfde doos als waarin ze deze hebben ontvangen.

Rohan Moore kiest voor een praktischer aanpak en is ervan overtuigd dat een goed verzendbeleid begint met inventarisbeheer.

"Voor de meeste artikelen geldt dat een magazijn het best kan worden ingedeeld met stapels genummerde en gelabelde orderverzamelbakken, zodat bij het orderpicken duidelijk is wat waar staat.

Ik raad aan om hier al vroeg mee te beginnen, zelfs als je 'magazijn' niet meer dan een trapkast is."

Optimaliseer en promoot je webwinkel

Zodra je website in de lucht is, is het tijd voor uitbreiding van het framework dat je voorafgaand aan de lancering hebt neergezet.

Nu kun je je gaan richten op hoe je site eruitziet, maar ook op het doorlopende proces van het maken van goede SEO-content.

1. Kies een ontwerp voor je website

Tenzij je actief bent in een branche zoals design of mode, heb je geen flitsende website nodig, zolang deze maar duidelijk en klantvriendelijk is.

Tegelijkertijd is het niet slim om je webdesign compleet te negeren: je site moet er wel professioneel uitzien.

Met Page Builder van BigCommerce kun je gemakkelijk je etalage aanpassen. Via deze visuele bewerkingstool op basis van slepen en neerzetten kun je eenvoudig webpagina's maken en bewerken zonder te hoeven programmeren. Met Page Builder zet je je winkel sneller online en kun je pagina's op maat maken die ook je offline merk versterken. Na publicatie kun je nog altijd snel wijzigingen aanbrengen aan je online etalage.

Als je specifiekere behoeften hebt, kun je ook een bureau inschakelen om de precieze look and feel neer te zetten die je wilt.

Een zeer belangrijk aspect is de responsiviteit van je webdesign.

In de huidige markt is het absoluut essentieel dat je webwinkel geschikt is voor mobiel. Als dat niet zo is, loop je mogelijk nieuwe én terugkerende klanten mis.

2. Geef conversiepercentages een boost door de UX te verbeteren

Zoek naar manieren om het ontwerp van je webwinkel te verfijnen en de gebruikerservaring (user experience of UX) te verbeteren.

Klanten kopen online voor het gemak, dus het spreekt voor zich dat je siteontwerp moet bijdragen aan een zo eenvoudig mogelijke winkelervaring.

Een goed klantenservicebeleid is daarbij een effectieve conversiestrategie.

Daarom adviseert Rohan om een ticketsysteem op te nemen in je website.

"Ook hier geldt dat het een rommeltje wordt bij de klantenservice als vragen over bestellingen en retouren binnenkomen zonder officieel ticketsysteem. Zorg er dus vanaf het begin voor dat je het hebt: trap niet in de valkuil te denken dat een georganiseerde inbox voldoende is."

Dit zijn nog meer manieren waarop je meer conversies kunt genereren door het ontwerp van je site te verbeteren:

  • Beperk het aantal pagina's waar klanten doorheen moeten klikken bij het afrekenen door standaard afrekenen als gast in te stellen of door de verzendmethode vooraf te selecteren.
  • Verdeel je aanbod in categorieën en subcategorieën op basis van vraag of trends in de markt.
  • Maak een menu-indeling in categorieën die de klant snel kan overzien.
  • Voeg betrouwbaarheidskenmerken toe zoals SSL-certificaten, geaccepteerde creditcards en een betalingsgateway.

3. Verfijn je productbeschrijvingen met zoekwoorden

Nu al het zware werk is gedaan, is het tijd om je productbeschrijvingen te gaan verbeteren.

Je metabeschrijvingen hebben hun werk gedaan en verkeer naar je website gegenereerd. Als potentiële klanten daar eenmaal zijn, is er voor het organische verkeer niets belangrijker dan uitgebreide productbeschrijvingen die de aandacht van de bezoeker trekken, vooral als daarin de juiste zoekwoorden zijn gebruikt.

"Onze productbeschrijvingen waren relatief eenvoudig en rechtlijnig totdat we ontdekten dat de klant in het koopproces baat had bij beschrijvingen met veel zoekwoorden", aldus Tahnee.

"Hiermee verminderden we het aantal telefoontjes naar en e-mails aan de klantenservice, dat in het begin laag was maar in 2014 en 2015 snel toenam."

Maar een effectieve productbeschrijving heeft te maken met meer dan alleen SEO. De productbeschrijving moet je klanten aanspreken.

Zo gaat dat in zijn werk:

  • Kies voor een consistente stijl.
  • Gebruik goed geschreven headers die de aandacht van de lezer trekken.
  • Maak gebruik van opsommingen om belangrijke informatie en productspecificaties samen te vatten.

4. Werk aan organische SEO-content

SEO-gestuurde content ontwikkelen is geen taak die je na één keer van je lijstje kunt strepen, maar een doorlopend proces.

In het begin kun je je richten op inbound marketing:

  • Content opbouwen
  • Met klanten in contact komen via social media
  • SEO-gestuurde productbeschrijvingen maken

Het succes van webwinkels is grotendeels afhankelijk van de content. Het is zaak om altijd te zorgen voor nieuwe, zinvolle inhoud waar je lezers op de een of andere manier iets aan hebben.

Een paar manieren om content te creëren die waarde toevoegt aan je site:

  • Voeg aan je merkpagina's content toe met behulp van banners, zodat je producten in één oogopslag zichtbaar blijven.
  • Voeg korte beschrijvingen toe aan je categoriepagina's. Wees bondig genoeg om je producten zichtbaar te houden.
  • Maak een pagina met veelgestelde vragen om verkeer te krijgen van mensen die op Google zoeken naar vergelijkbare vragen.

Als je ooit vragen krijgt over een specifiek product, overweeg dan om deze toe te voegen aan de Veelgestelde vragen of om het antwoord in de productbeschrijving te zetten. Dit helpt om meer verkeer naar je site te krijgen van mensen die op zoek zijn naar specifieke producten.

5. Verbeter de prestaties van je website met Google Search Console

Met Google Search Console (GSC) kun je een lijst zoekwoorden op je site vergelijken met zoekwoorden waar mensen vaak naar zoeken. Ook kun je zien hoeveel vertoningen je zoekwoorden genereren.

Dit werkt als volgt:

  • Ga naar de zoekfunctie en zet alle gegevens aan (klikfrequentie, aantal klikken, vertoningen, positie).
  • Sorteer je zoekwoorden en -woordgroepen naar aantal vertoningen en noteer welke woorden en woordgroepen het hoogst scoren.

Je krijgt vervolgens een gerangschikte lijst te zien van zoekwoorden en -woordgroepen. Hiermee kun je bepalen hoe goed je zoekwoorden presteren.

Op de vraag hoe hij ervoor zorgt dat zijn zoekwoorden meer vertoningen genereren, zei Tommy het volgende:

"Het is goed om te beseffen dat stijgen van plaats 50 naar 10, of zelfs naar 20, heel lastig is. Overweeg om ervoor te betalen (AdWords) als je weet dat het conversies oplevert."

Er zijn enkele tools van andere aanbieders die je kunnen helpen groeien. Rohan waarschuwt nieuwe bedrijven echter om niet te sterk te leunen op marketing- en managementtools.

"Er zijn steeds meer SaaS-producten op de markt die vaak oplossingen aanbieden voor groei en conversies, waar alle webwinkeleigenaren naar op zoek zijn.

Het is heel goed en logisch om een webwinkel te zien als kans om de verkoop uit te breiden zonder huur te betalen, maar SaaS is in veel opzichten de nieuwe huur."

Welke tools nieuwe bedrijven dan wel moeten gebruiken? Rohan vertelt:

"Om te voorkomen dat digitale 'huur' de winstgevendheid van je website naar beneden haalt zoals de huur van een pand dat doet bij je fysieke winkel(s), is het raadzaam om je SaaS-abonnementen te beperken tot drie kernproducten: de winkelwagen, het magazijnmanagementsysteem en het online ticketsysteem van je klantenservice."

6. Pas de zoekwoordenlijst van GSC toe op je website

Het voordeel van GSC-zoekwoorden is dat het je inzicht geeft in welke zoekwoorden en -woordgroepen potentiële klanten opgeven in de zoekmachine.

Je kunt deze informatie gebruiken in je titels, productbeschrijvingen, metabeschrijvingen en afbeeldingstags voor een extra SEO-boost.

Je kunt zelfs de productnamen en URL's aanpassen zodat deze aansluiten bij de zoekwoorden. Let er dan wel op dat je een 301-omleiding maakt.

7. Bedenk een outbound marketingstrategie

Outbound marketing speelt nog altijd een belangrijke rol in het opbouwen van een merk en het contact met klanten.

Dit zijn enkele tools waarmee je bestaande en potentiële klanten kunt bereiken:

Op de vraag wat hij de beste besteding van het marketingbudget vindt voor nieuwe bedrijven, legt Rohan de nadruk op marketingtools in plaats van uitbesteden.

"Veel beginnende (en sommige gevestigde) online bedrijven worden verleid om voor iedere 100 euro die ze uitgeven aan digitale marketing nog eens 100 euro uit te geven aan advies over hóé ze het moeten uitgeven.

Het heft in eigen hand nemen en die volledige 200 euro besteden aan daadwerkelijke marketing leidt tot resultaten én je ervaart zelf wat werkt, zodat je kunt werken aan een langetermijnstrategie."

8. Verken verschillende manieren om de conversiepercentages te verhogen

Zoals je misschien al doorhebt, komen we in deze gids steeds terug op conversiepercentages.

Van bezoekers trouwe klanten maken is dé manier om je bedrijf te doen groeien. Daarom moet je dit voor ogen hebben bij het ontwerpen van je website, in het contact met je klanten en in het bedenken van een sterke marketingstrategie.

Zo kun je meer conversies genereren en je e-commercesite promoten:

  • Enquêtes onder klanten. Verzamel feedback van klanten wanneer je maar kunt en neem deze mee in je productbeschrijvingen en Veelgestelde vragen, vooral als klanten informeren naar productspecificaties. Dit zal andere bezoekers helpen die meer willen weten, maar die geen contact opnemen met je klantenservice.
  • Maak gebruik van Google Analytics om erachter te komen waar mensen afhaken. Als er ooit een plotselinge dip ontstaat in het verkeer, probeer dan te ontdekken waar dit door kan komen en los problemen op die het aantal conversies beperken.

Zorg dat je website snel laadt. Meer dan de helft van je bezoekers vertrekt als het meer dan drie seconden duurt voor je website is geladen. Voorkom dat dit gebeurt door je website te optimaliseren voor snelheid.

9. Integreer je offline en online marketing

Je hebt al een succesvol offline bedrijf dat klanten oplevert. Dit kan nuttig zijn om ook verkeer voor je online bedrijf te genereren. Als je je offline en online marketing combineert, is het belangrijk om erop te letten dat de boodschappen en beelden consistent zijn, zodat je campagne niet onsamenhangend overkomt.

Courtney Harris legt uit hoe Sara Campbell marketing een belangrijk onderdeel maakte van het nieuw opgezette online kanaal. "Onze eerste prioriteit was het contact met onze klanten door middel van nieuwe en verbeterde marketingcampagnes en aanbiedingen", aldus Harris. "BigCommerce heeft ons geholpen deze aanbiedingen op te zetten en onze online klanten geholpen om hun aankoop te voltooien met een uitstekende en eenvoudige winkelervaring."

Dit zijn enkele suggesties voor het gebruiken van offline marketing om je online klanten te bereiken:

  • Als je een evenement organiseert bij een van je winkels, stel dan een Twitter-chat in zodat klanten die niet in de buurt wonen ook kunnen meedoen. 
  • Als je voor je winkels adverteert in een lokale krant of op een lokale tv-zender, kun je een link naar je website of Twitter-hashtag toevoegen.
  • Moedig klanten in de winkel aan om ook eens naar de website te gaan en zorg voor mond-tot-mondreclame door kortingscodes aan te bieden.

Samenvatting en belangrijkste punten

Het is veel werk om een webwinkel te lanceren die aansluit bij je fysieke winkel. Volg deze tips om de lancering zo soepel mogelijk te laten verlopen:

  • Het gemak en de gebruikerservaringen van je website zijn belangrijker dan hoe de site eruitziet. Geef je klanten een perfect werkende website waarop ze snel en makkelijk kunnen navigeren. En vergeet niet om meerdere betaalmethoden toe te voegen.
  • Maak van SEO je hoogste prioriteit. Zoek naar manieren om zoekwoorden op te nemen in beschrijvingen, metadata en titels. Als je denkt dat het informatie is waar de klant iets aan heeft, voeg je deze toe aan de pagina.
  • Wees duidelijk over je beleid. Zorg dat klanten op de hoogte zijn van je retourbeleid, verzendkosten en andere kosten die erbij kunnen komen. Geef ze ook duidelijke, stapsgewijze instructies voor het retourneren van een product, zonder dat ze erom hoeven te vragen.
  • De voorkeuren van consumenten zijn altijd in beweging en als je niet meebeweegt, zul je niet de groei bereiken die je wilt. Blijf constant je siteontwerp, SEO-content en marketingstrategie optimaliseren voor conversies.
  • Focus eerst op de belangrijke zaken. Zet je artikelen online, maak een werkende site en implementeer een goede SEO-strategie. Deze drie dingen moeten op orde zijn voordat je je richt op een visueel aantrekkelijke site.
  • Kijk niet raar op als je online verkopen de eerste kwartalen na lancering achterblijven. Wat vaak gebeurt, is dat bedrijven na de eerste lancering van hun webwinkel zien dat de fysieke winkels veel meer gaan verkopen. Klanten bekijken het assortiment online en gaan naar de fysieke winkels om hun aankopen te doen.

Het marktaandeel van e-commerce blijft snel groeien en die trend blijft waarschijnlijk voortduren na de COVID-19-pandemie. Door te investeren in een digitale strategie als belangrijk onderdeel van je fysieke bedrijf, bereid je je merk voor op een onzekere toekomst.

Wil je meer weten over het ontwikkelen van een online winkel om je algehele strategie te ondersteunen? Of wil je de overstap maken naar een ander platform? Kom erachter hoe BigCommerce de stap van offline naar online makkelijker maakt.

Veelgestelde vragen over offline naar online

Wat heb ik nodig om een online winkel te runnen?

Als je een online winkel wilt runnen, heb je allereerst een domeinnaam en hosting nodig. Wil je de website niet zelf maken? Dan heb je een contentmanagementsysteem of e-commerceplatform nodig waarop je de website kunt bouwen. Sommige e-commerceplatforms bieden hosting aan als onderdeel van het pakket. Je hebt ook betalingsgateways nodig zodat klanten kunnen betalen, plus een contract voor verzending en verwerking om artikelen bij de klant te krijgen. 

Dat is echter pas het absolute minimum. Wil je dat klanten zich veilig voelen op je site, dan heb je een SSL-certificaat nodig. Voor een soepel beheer van je offline en online voorraad kan het ook handig zijn om je kassasysteem te integreren en een investarismanagementsysteem of magazijnmanagementsysteem te kiezen. Je kunt ook marketingtools en SEO toevoegen zodat potentiële klanten je site beter kunnen vinden.

Heb ik een e-commerceplatform nodig om een webwinkel te bouwen?

Praktisch gezien is het antwoord ja. Als je een achtergrond hebt in webontwikkeling en design (of een team dat zich hiermee bezighoudt), is het in theorie mogelijk om je eigen webwinkel op te bouwen. Maar gezien de vele beschikbare opties vandaag de dag bespaart het je waarschijnlijk veel tijd en geld als je kiest voor een oplossing die al bedoeld is voor e-commerce. Veel bestaande platforms bieden alsnog meer dan genoeg ruimte om er je eigen website van te maken.

Aan welke zaken moet ik denken bij de keuze voor een e-commerceplatform?

Er zijn meerdere dingen die je je kunt afvragen als je de keuze maakt voor een e-commerceplatform. Je moet bijvoorbeeld nadenken over hosting en of je wilt dat dit onderdeel is van je platform of dat je je eigen hosting regelt. Bedenk ook hoeveel tijd en middelen je wilt steken in webontwikkeling. Hoeveel onderhoud wil je zelf doen en hoeveel wil je laten doen? Daarnaast moet je kijken naar hoe het e-commerceplatform samenwerkt met bestaande technologieën die je gebruikt (zoals je kassasysteem of voorraadbeheersysteem). En vergeet de kosten niet. Let hierbij op de totale kosten voor het platform, dus niet alleen de kosten voor het gebruik van het platform, maar ook voor de apps die je nodig hebt om je winkel volledig draaiend te krijgen.

Meer weergeven
Welke technologie heb ik nodig om mijn offline en online winkel met elkaar te koppelen?

Een van de belangrijkste overwegingen bij het kiezen van een e-commerceplatform (of het bouwen van je eigen site) is de integratie met je kassasysteem. Als je kassasysteem in de winkel kan worden geïntegreerd met je e-commerceplatform, kun je de twee gemakkelijker synchroniseren en daardoor ook makkelijker de voorraad beheren en belastingzaken regelen.

Hoe integreer ik mijn kassasysteem?

Voordat je een bepaald e-commerceplatform kiest, is het goed om te checken of je dit kunt integreren met je bestaande kassasysteem (ervan uitgaande dat je dit hebt en er tevreden mee bent). Dit kan je op termijn veel gedoe besparen als het gaat om voorraadbeheer verdeeld over meerdere kanalen. Welke stappen je precies moet uitvoeren om je kassasysteem te integreren met je e-commerceplatform, hangt ervan af welke oplossingen je gebruikt. Het zou kunnen dat je dit eenvoudig zelf kunt doen, maar het zou ook kunnen dat je ondersteuning van een klantenservice nodig hebt.

Moet ik mijn online winkel dezelfde naam geven als mijn offline winkels?

Of je voor je webwinkel dezelfde naam gebruikt als voor je fysieke winkel of niet, hangt af van meerdere factoren, waaronder: hoe bekend je offline merk is, hoe SEO-vriendelijk je naam is, enzovoort. 

Het kan veel waarde hebben om dezelfde naam te gebruiken als veel mensen die kennen en associëren met je branche. Maar als de naam niet erg bekend is en niet gelijk duidelijk maakt wat je verkoopt, is het misschien slim om een naam te kiezen die waarschijnlijk veel zoekverkeer oplevert.

Hoe kan ik een consistente ervaring bieden voor offline en online klanten?

Traditioneel gezien waren fysieke winkels de plek waar klanten verkopend personeel benaderden met vragen, waar ze werden verleid met kleurrijke etalages en waar ze de artikelen in het echt konden zien. Online detailhandel werd alleen geprezen om het gemak. Klanten konden iets kopen en thuisbezorgd krijgen zonder naar de winkel te hoeven gaan. 

Maar naarmate de online handel is gegroeid, zijn de verwachtingen van klanten ook veranderd. Vandaag de dag willen klanten een meer gepersonaliseerde, verbeterde ervaring als ze online winkelen. Je kunt je online en offline winkel op elkaar afstemmen en ervoor zorgen dat ze elkaar versterken. Bied behulpzame klantenservice door vragen snel te beantwoorden. Je kunt ook een pagina met Veelgestelde vragen toevoegen, met antwoorden op vragen die zowel online als offline klanten hebben. Bied duidelijke beschrijvingen, afbeeldingen of zelfs video's van artikelen vanuit meerdere hoeken zodat klanten een goed beeld krijgen van wat ze kopen. Zorg ook dat het merkverhaal van je fysieke winkel overeenkomt met je online winkel.

Lees meer bronnen