Exxel Outdoors Hero Image 1039X641

Forse mobiele groei voor Exxel Outdoors

BigCommerce biedt een duurzaam lean businessmodel voor groeiende merken.


272% 193% 10
meer mobiele conversie meer mobiele omzet op jaarbasissites op BigCommerce


Exxel Outdoors Hero Image 1039X641

Forse mobiele groei voor Exxel Outdoors

BigCommerce biedt een duurzaam lean businessmodel voor groeiende merken.


272% 193% 10
meer mobiele conversie meer mobiele omzet op jaarbasissites op BigCommerce

Het succesverhaal van Exxel Outdoors

Exxel Outdoors is het moederbedrijf van 10 grote en kleinere sport- en outdoorsites, van het kleinste bedrijf tot het bekende nationale merk. Het bedrijf gaat prat op een lean bedrijfsmodel en een start-upmentaliteit.

In 2015 moest het kleine team jongleren met 7 sites op ASP.net, een op WordPress en nog een op BigCommerce, elk met een verschillend soort inhoud en een ander e-commercesysteem.

Op dat moment nam het mobiele verkeer toe, maar het team merkte dat de omzet die trend niet volgde. ASP.net-sites waren niet efficiënt voor het team. Daarom werd besloten om 8 sites opnieuw te lanceren op BigCommerce. Eén website werd daarbij overgezet van Wordpress.

Inmiddels heeft het team ook een extra merk gelanceerd, waardoor BigCommerce de ruggengraat vormt voor alle 10 websites van Exxel Outdoors.

"Al met al is het hele productontdekkingsproces veel beter dan vroeger. En het afrekenen is veel eenvoudiger op BigCommerce." Cory Barnes, Digital Marketing Manager

ASP.net-webwinkels waren moeilijk te beheren

Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

Mobiel is erg belangrijk voor ons. Het percentage bezoekers dat mobiele apparaten of tablets gebruikt, stijgt elk jaar. We verwachten dat die trend doorzet en willen ervoor zorgen dat iedereen op onze site een geweldige ervaring heeft – ongeacht het gebruikte apparaat.

Voorheen hadden de meeste van onze sites ASP.net-storefronts. Bij ASP.net moet de inhoud van de mobiele versie van elke webwinkel worden gescheiden van de inhoud van de hoofdsite.

Het is al moeilijk genoeg om de inhoud op je gewone website te overzien, laat staan om dit ook voor de mobiele variant te doen. Er zijn zo veel elementen, dat je gemakkelijk vergeet: "Oh ja, ik moet een aparte afbeelding maken voor de mobiele site."

Als we een categorie op de gewone website toevoegden of verwijderden, werd dat niet doorgevoerd op de mobiele website. En als we de startpagina op de gewone website hadden bijgewerkt, moesten we nog een aparte afbeelding voor de mobiele website uploaden. Dat betekende veel onnauwkeurige of verouderde inhoud op de startpagina's, en dat is verwarrend voor klanten.

Al deze dingen zorgden voor een erg slechte gebruikerservaring en een laag conversiepercentage.

We wisten dat we een nieuwe oplossing moesten vinden.


BigCommerce vs Salesforce Commerce Cloud vs Magento

Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

We hebben ook gekeken naar Salesforce Commerce Cloud en Magento.

Salesforce Commerce Cloud was veel te duur voor ons en we waren niet enthousiast over het delen van inkomsten.

Magento – Ik ben fan van Magento en heb eerder met Magento gewerkt, maar we hadden behoefte aan een snelle oplossing waarbij we ons geen zorgen hoefden te maken over de technische aspecten van de migratie. Kosten speelden ook een rol: de migratie naar Magento zou aanzienlijk duurder zijn geweest.

BigCommerce paste het beste bij ons, vooral gezien de omvang van ons bedrijf en het feit dat we meerdere merken hebben – van heel klein, zoals Insta-Bed, tot heel groot, zoals Kelty – die allemaal op hetzelfde platform moesten draaien.


BigCommerce en Weizen Young zorgen voor gegevens en design

Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

We migreerden onze sites in fasen omdat we eerst de kleinere sites wilden testen. We zouden eerst de kleinere sites doen, alle fouten oplossen en dan naar de grotere gaan. We zijn begonnen met Slumberjack en werkten door tot aan Kelty en Sierra Designs.

We werkten intern samen met BigCommerce voor het migreren van de gegevens. Tegelijkertijd werkte Weizen Young, ons BigCommerce-partnerontwikkelingsbedrijf in Canada, aan het ontwerp van de sites.

Weizen Young nam een bestaande BigCommerce-sjabloon en paste deze aan, zodat hij overeenkwam met de uitstraling van de bestaande sites.

Trouwens, ik kan niet genoeg goede dingen zeggen over Weizen Young; zonder hen was dit allemaal niet gebeurd. Ze zijn fantastisch!

Ondertussen migreerde het migratieteam van BigCommerce alle producten, categorieën, inhoud en gegevens van onze oude site.

Nadat we de gegevensmigratie en het ontwerp hadden voltooid, koppelden we het ontwerp aan ons back-endsysteem – Microsoft Dynamics NAV – en begonnen we de integratie met Listrak, Google Tag Manager en al die dingen. Daarna gingen we live - site voor site.

Al met al is het hele productontdekkingsproces veel beter dan vroeger. En het afrekenen is veel eenvoudiger op BigCommerce.

Alle 10 de websites draaien nu op BigCommerce. Het werkt geweldig.

"Het mobiele conversiepercentage is met 272% gestegen en de mobiele omzet steeg met 193% sinds vorig jaar rond deze tijd.” Cory Barnes, Digital Marketing Manager
"We besteden minder tijd aan het laden van nieuwe producten en meer tijd aan het marketen van die producten." Cory Barnes, Digital Marketing Manager
Exxel Outdoors Mid Image 827X625

193% meer inkomsten uit mobiele transacties

Het responsieve ontwerp en de grotere bandbreedte voor productmarketing zorgden ervoor dat de mobiele conversie omhoog schoot

272% 193% 10
meer mobiele conversie meer mobiele omzet op jaarbasissites op BigCommerce



Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

Het belangrijkste voordeel van de keuze voor een nieuw platform is de responsieve site. Onze mobiele conversies nemen nu snel toe. Het mobiele conversiepercentage is met 272% gestegen en de mobiele omzet steeg met 193% sinds vorig jaar rond deze tijd.

Ik ben natuurlijk erg blij met onze groei en ik wijs die zeker toe aan ons nieuwe platform en onze nieuwe mobiele sites.


‘Geschikt voor mobiel’ is nu onze minimuminzet

Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

Een van de belangrijkste doelen was om al onze sites responsief te maken en de conversiepercentages voor onze mobiele bezoekers te verhogen. Dat was een minimumvereiste voor het platform.

Een ander doel was het verlagen van de totale eigendomskosten, dus de maandelijkse hostingkosten en het bedrag dat we maandelijks aan ontwikkelaars moeten betalen om het platform te onderhouden.

We wilden ook een gebruiksvriendelijke beheeromgeving. We wilden geen steile leercurve voor het toevoegen van producten of instellen van aanbiedingen.

Ten slotte wilde ik dat het nieuwe platform geschikt zou zijn voor al onze sites, van de grootste – Kelty – tot de kleinste. Op basis van die vereisten én onze budgettaire overwegingen kwamen we uit bij BigCommerce.


Gebruiksgemak en ondersteuning waar nodig

Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

We besteden minder tijd aan het laden van nieuwe producten en meer tijd aan het marketen van die producten. We kunnen nu zelf wijzigingen doorvoeren, sneller dan met ons oude platform. Het is fantastisch om een intuïtieve en gemakkelijk te leren beheeromgeving te hebben.

Een ondersteuningsmedewerker van BigCommerce leidde me door de beheeromgeving en liet me de basis zien, maar de interface is echt intuïtief en ik vond het niet al te uitdagend.

Ik werk met een digitale marketingcoördinator en zij vond het ook heel gemakkelijk om met het platform te werken en het te leren gebruiken. Daar was ik best blij mee.

In totaal hebben we nu tien BigCommerce-sites.


"Ik ben natuurlijk erg blij met onze groei en ik wijs die zeker toe aan ons nieuwe platform en onze nieuwe mobiele sites."Cory Barnes, Digital Marketing Manager

193% meer inkomsten uit mobiele transacties

Het responsieve ontwerp en de grotere bandbreedte voor productmarketing zorgden ervoor dat mobiele conversie omhoog schoot

272% 193% 10
meer mobiele conversie meer mobiele omzet op jaarbasissites op BigCommerce


Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

Het belangrijkste voordeel van de keuze voor een nieuw platform is de responsieve site. Onze mobiele conversies nemen nu snel toe. Het mobiele conversiepercentage is met 272% gestegen en de mobiele omzet steeg met 193% sinds vorig jaar rond deze tijd.

Ik ben natuurlijk erg blij met onze groei en ik wijs die zeker toe aan ons nieuwe platform en onze nieuwe mobiele sites.

‘Geschikt voor mobiel’ is nu onze minimuminzet

Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

Een van de belangrijkste doelen was om al onze sites responsief te maken en de conversiepercentages voor onze mobiele bezoekers te verhogen. Dat was een minimumvereiste voor het platform.

Een ander doel was het verlagen van de totale eigendomskosten, dus de maandelijkse hostingkosten en het bedrag dat we maandelijks aan ontwikkelaars moeten betalen om het platform te onderhouden.

We wilden ook een gebruiksvriendelijke beheeromgeving. We wilden geen steile leercurve voor het toevoegen van producten of instellen van aanbiedingen.

Ten slotte wilde ik dat het nieuwe platform geschikt zou zijn voor al onze sites, van de grootste – Kelty – tot de kleinste. Op basis van die vereisten én onze budgettaire overwegingen kwamen we uit bij BigCommerce.


Gebruiksgemak en ondersteuning waar nodig

Cory Barnes, Digital Marketing Manager bij Exxel Outdoors over BigCommerce.

We besteden minder tijd aan het laden van nieuwe producten en meer tijd aan het marketen van die producten. We kunnen nu zelf wijzigingen doorvoeren, sneller dan met ons oude platform. Het is fantastisch om een intuïtieve en gemakkelijk te leren beheeromgeving te hebben.

Een ondersteuningsmedewerker van BigCommerce leidde me door de beheeromgeving en liet me de basis zien, maar de interface is echt intuïtief en ik vond het niet al te uitdagend.

Ik werk met een digitale marketingcoördinator en zij vond het ook heel gemakkelijk om met het platform te werken en het te leren gebruiken. Daar was ik best blij mee.

In totaal hebben we nu tien BigCommerce-sites.

Meer succesverhalen