BigCommerce helpt Toolden opschalen van lokale verkoper naar internationale retailer

Ontdek hoe aanpasbaar, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het op die manier hebben gebouwd.

CS Toolden Laptopheld 1037x642

94%

toename van inkomsten

163%

toename van bestellingen

163%

meer <br />klanten

Vergelijking prestaties jan-dec 2019 met jan-dec 2020.

Groei is het toverwoord

Als je het nodig hebt, Toolden heeft het. Het bedrijf verkoopt al bijna 30 jaar alle soorten gereedschappen en accessoires offline aan bedrijven en gewone consumenten. Het bedrijf begon met het bevoorraden van de burgers van Noordoost-Schotland op beurzen en via directe verkoop en televerkoop.

Nu is het bedrijf hard op weg een winkel te worden waar klanten van over de hele wereld alles vinden wat ze nodig hebben, van elektrisch gereedschap, handgereedschap en tuingereedschap tot spijkers, lijmen, verlichting en zelfs autogereedschap en -benodigdheden.

De COVID-19-lockdown van 2020 was de katalysator voor een nieuwe benadering van zakendoen. Hoewel Toolden de omzet direct zag dalen, kon het bedrijf deze met een gezonde bedrijfsstrategie opvangen. Door meer producten, concurrerende prijzen en nieuwe financieringsopties ging het snel weer de goede kant op.

Toolden ging van een aanbod van 10.000 producten naar 30.000 producten. Eddie Grovu, Head of Ecommerce and Digital, rapporteert: "De verkoop schoot omhoog en nu plukken we er maandelijks de vruchten van."

UITDAGING

Geen genoegen meer met matige resultaten

In 2016 zette Toolden zijn eerste stappen in de digitale wereld van e-commerce door te verkopen op eBay en Amazon. Het management zag al snel in dat een website internationale uitbreiding en maximale groei zou stimuleren.

Er werd een op maat gemaakte e-commercewebsite ontwikkeld, maar deze leverde matige resultaten op. Het platform gaf het bedrijf niet de groei of het operationele gemak waarop het hoopte, dus werd besloten over te stappen naar een platform dat dat wel kon.

"We hebben het eerst met een eigen website geprobeerd, maar het beheer daarvan was een nachtmerrie, dus moesten we een oplossing vinden waarmee we verder konden. Zo zijn we uitgekomen bij BigCommerce", aldus Grovu.

"We hebben het eerst met een eigen website geprobeerd, maar het beheer daarvan was een nachtmerrie, dus moesten we een oplossing vinden waarmee we verder konden. Zo zijn we uitgekomen bij BigCommerce."

Eddie Grovu, hoofd e-commerce en digitaal, Toolden

OPLOSSING

Integraties om de verkoop te stimuleren

Shopify was in de race, maar in een vergelijking overtrof BigCommerce de concurrentie op basis van platformfunctionaliteit en prijs.

"Door BigCommerce konden we groeien van een kleine, lokale winkel naar een bedrijf met een wereldwijde doelgroep. De native functionaliteit van het platform en de naadloze integratie met ons ERP-systeem maken alles helemaal anders voor ons", aldus Grovu. "De belangrijkste tool die wordt gebruikt, is de API van BigCommerce. Hiermee kunnen we koppelingen maken met de meeste applicaties die het bedrijf gebruikt, waaronder Google Shopping by Sales and Order voor productfeedbeheer, Springbot voor e-mailmarketing en Trustpilot voor klantrecensies."

Toolden maakt ook gebruik van een native Facebook-connector waarmee producten kunnen worden gepromoot en geselecteerd voor aankoop op het social-mediaplatform, en waarbij het afrekenproces soepel plaatsvindt op de website van Toolden.

"Xtensive Web Design & Marketing is het bureau dat het nieuwe design van onze website heeft gerealiseerd. Dit is een gecertificeerde partner van BigCommerce en we zijn er heel blij mee. Onze samenwerking met hen is zo goed verlopen dat we ze blijven inschakelen voor websiteverbeteringen en onderhoud", aldus Grovu.

"Door BigCommerce konden we groeien van een kleine, lokale winkel naar een bedrijf met een wereldwijde doelgroep. De native functionaliteit van het platform en de naadloze integratie met ons ERP-systeem maken alles helemaal anders voor ons."

Eddie Grovu, hoofd e-commerce en digitaal, Toolden

"Succes is verankerd in onze bedrijfscultuur. We stellen hoge eisen en werken met leveranciers en middelen, zoals BigCommerce, waarmee we kunnen groeien en verder kunnen komen."

Eddie Grovu Hoofd e-commerce en digitaal, Toolden

CS Toolden Tablet Secundair 759x535

RESULTATEN

Succes in de cultuur en in het platform

Januari 2021 werd een recordverkoopmaand in de bijna 30-jarige geschiedenis van Toolden. De YoY-omzet in januari was bijna 170% (169,4%) hoger. En februari 2021 lag op schema om dat record te verslaan.

Toolden heeft zijn catalogus sterk uitgebreid van 10.000 naar 30.000 producten en voegt elke maand duizenden nieuwe producten toe.

Bij het vergelijken van de resultaten van 2020 met 2019, zag Toolden een omzetstijging van 94%. Het bedrijf voorspelt een omzetstijging van 133% voor 2021 ten opzichte van 2020.

"Succes is verankerd in onze bedrijfscultuur. We stellen hoge eisen en werken met leveranciers en middelen, zoals BigCommerce, waarmee we kunnen groeien en verder kunnen komen", aldus Grovu. "Niets lijkt momenteel onbereikbaar."

VOORUIT KIJKEN

Prioriteit geven aan klanten en groei

Klanten zijn de belangrijkste prioriteit van Toolden. Daarom wil het bedrijf hun ervaring voortdurend verbeteren door de functionaliteit van de site te verbeteren om toekomstige groei te vergroten.

"We willen een van de grootste leveranciers in het Verenigd Koninkrijk worden", aldus Grovu.

Toolden is van plan om weer te gaan verkopen via eBay. En naast de groeiende online aanwezigheid, breidt Toolden ook zijn offline aanwezigheid uit met de opening van een nieuw kantoor in Edinburgh, Schotland.

Gepubliceerd: april 2021

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyCasestudy thumbnail stille zwembaddistilleerders

Silent Pool Distillers

Lees het verhaal