Houzer bouwt ideale tech-stack met BigCommerce en Feedonomics

Bekijk hoe personaliseerbaar, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben ontworpen.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/1ecIwomKoNYU8O618h0Zp4/5d61e5871b32611375581ff50c335329/houzer-Laptop.png

150%

meer transacties

47%

verhoging van het conversiepercentage

118%

toename van inkomsten

Vergelijking prestaties 1 maart 2023 met 30 juni 2023.

Een nieuwe CEO, een nieuw businessmodel.

Voor veel mensen is de keuken het hart van het huis. Het is het sociale centrum, een ruimte voor gezelligheid, en bovenal het deel van ons huis waar we samen koken en eten. Niemand weet dat beter dan Houzer.

Houzer levert al ruim 30 jaar van spoelbakken en keukenkranen. Het Amerikaanse bedrijf heeft als doel "miljoenen keukens in Amerika en daarbuiten te verbeteren, één spoelbak per keer."

"Maar onze wereldwijde groep, Hamat, is veel groter", aldus Michael Challinger, CEO van Houzer. "In Israël is Hamat hét merk voor alle keuken- en badkamerbenodigdheden. Je gaat naar een van onze winkels en koopt er een douche, een bad, een wastafel, een spoelbak of een keukenkraan."

Challinger maakte een vliegende start toen hij in 2022 werd aangesteld als CEO van het bedrijf. Hij wilde de productcatalogus van Houzer uitbreiden, de Direct-to-Consumer-site lanceren en de omnichannel strategie versterken. Challinger was er dus op gebrand de ideale tech-stack samen te stellen, met BigCommerce en Feedonomics als basis.

UITDAGING

Een verouderde tech stack vernieuwen.

Toen Challinger het bedrijf overnam, verkocht Houzer voornamelijk via marktplaatsen als Amazon, Home Depot, Lowe's en Wayfair. Het bedrijf ondernam geen DTC-activiteiten.

"De blogs, producten, productinformatie van Houzer waren beschikbaar in de vorm van PDF's, contactformulieren enz. Zaken die je eigenlijk verwacht op een informatieve site", vertelt Benjamin Holt van Coalition Technologies. "De oorspronkelijke site was helemaal niet gericht op e-commerce, maar puur informatief."

Challinger wilde dus niet alleen een platform bouwen om de investeringsmogelijkheden te verbeteren, maar zag ook direct een kans om de verouderde tech-stack van het bedrijf onder de loep te nemen.

"Voordat we BigCommerce en Feedonomics ontdekten, was onze tech-stack nogal rudimentair", vertelt Challinger. "Mijn eerste vragen waren: 'Hoe moet onze tech stack eruitzien? Hoe kunnen we een Direct-to-Consumer-site opzetten? En hoe ziet het kloppende hart van ons technologieplatform eruit?'"

Daarnaast was er een e-commerceplatform nodig dat aansloot op de omnichannel behoeften van het bedrijf. Het platform moest productgegevens kunnen uitsturen naar een grote verscheidenheid aan partners, eenvoudig te integreren zijn met nieuwe kanalen, en een catalogus met complexe producten en klanten kunnen beheren.

En dus ging Challinger met een potlood, een bierviltje en adviezen uit zijn netwerk aan de slag om de ideale tech-stack voor Houzer te schetsen.

"In de loop van die eerste maanden kwamen BigCommerce en Feedonomics steeds prominenter in het midden van die schetsen te staan", vertelt Challinger.

Lancering onder tijdsdruk.

Challinger wist dat BigCommerce en Feedonomics de juiste oplossing waren, maar toch had hij nog één dilemma: Houzer stond onder tijdsdruk. Met een e-commerceconferentie in Miami in het vooruitzicht, waar Challinger een presentatie moest geven over de nieuwe DTC-activiteiten van het bedrijf, moest Houzer zo snel mogelijk hun BigCommerce-site in de lucht hebben.

"Ik wilde niet voor al die mensen staan en ze een website laten zien die nog steeds op WooCommerce draaide", legt Challinger uit. "Dus pushte ik mezelf, ons interne team en ons externe bureau om flink door te werken."

Houzer wendde zich tot digitaal bureau en BigCommerce-partner Coalition Technologies om te migreren naar BigCommerce en een volledig functionele DTC-site te lanceren. En dat alles in minder dan 60 dagen.

"Het was een behoorlijke klus, waarbij we te maken hadden met een verouderde website met honderden producten die moesten worden gemigreerd naar BigCommerce", vertelt Cassandra Cross, Directeur strategische partnerschappen en zakelijke verkoop bij Coalition. "Maar we gingen de uitdaging aan en het is ons gelukt."

"In de loop van die eerste maanden kwamen BigCommerce en Feedonomics steeds prominenter in het midden van die schetsen te staan."

Michael Challinger CEO, Houzer

OPLOSSING

Een snelle lancering met Coalition Technologies.

Met de hulp van Coalition en BigCommerce wist Houzer hun DTC-site in minder dan 60 dagen te lanceren. Een knap staaltje werk.

"Ik werk nu zes jaar voor Coalition en we hebben nooit eerder zo snel iets kunnen neerzetten dat gereed was voor presentatie. En dan bedoel ik niet alleen maar live, maar gereed voor een presentatie tijdens een conferentie, voor een publiek", vertelt Cross.

Direct-to-Consumer was dan misschien een nieuw bedrijfsmodel voor Houzer, maar niet voor Coalition: "Dat is dagelijkse kost voor ons", aldus Holt. Dankzij een schat aan ervaring in het ontwikkelen van leadgeneratie en e-commercesites wist Coalition de website van Houzer te migreren naar BigCommerce en de producten naar de site te importeren.

Maar Coalition geeft ook toe dat een groot deel van het succes te danken is aan de ondersteuning van BigCommerce.

"Met het platform kon snel een volledig werkende eerste versie van hun site worden opgezet", legt Holt uit. "Dankzij BigCommerce konden we een heleboel van die eerste opstarttaken omzeilen en ons richten op de delen die doorgaans pas later komen. Daardoor konden we voor dit traditionele merk binnen zes weken een volledig nieuwe site bouwen, met een volledig nieuw bedrijfsmodel."

Feedonomics als basis voor de omnichannel ervaring.

"Als je je als merk richt op omnichannel verkoop en je ook DTC wilt gaan verkopen, of als je complexe producten of complexe klanten hebt, zijn BigCommerce een Feedonomics echt een uitkomst", zegt Challinger.

Bij zijn zoektocht naar een omnichannel platform wist Challinger dat Houzer een oplossing nodig had die productgegevens naar verschillende partners kon uitsturen en kon integreren met verschillende marktplaatsen. Feedonomics kan de producten en bestellingen via meer dan 100 kanalen beheren, waardoor Houzer de kans kreeg de omnichannel groei te bevorderen, zonder de hoge kosten die daar doorgaans mee gepaard gaan.

"De besparingen waren enorm. Ik kon alles samenbrengen tot één tech-stack en hoefde dus niet te zorgen dat verschillende systemen met elkaar konden communiceren", zegt Challinger. "Het is heel waardevol als je alle monsters kunt verslaan met één zwaard."

Daarnaast zag Challinger een enorme toegevoegde waarde in de beheerde services van BigCommerce en Feedonomics. Houzer heeft een klein team en beperkte middelen. Het bedrijf had dus een oplossing nodig waardoor het zich minder hoefde te richten op het beheer van de kanalen, en zich meer kon bezighouden met het belangrijkste punt: groei.

"Een besparing van één persoon levert al veel op: diegene kan zich nu richten op groei in plaats van op dingen waarmee hij of zij zich überhaupt niet bezig zou moeten houden, zoals het herhalen van een proces dat voor de meeste bedrijven een opgelost probleem is", aldus Challinger. "Uiteindelijk verwacht ik dat ik nooit meer een extra medewerker hoef in te zetten op het interne feedbeheer. Voor die taken hebben we nu zelfs minder mensen nodig."

Vrijheid om te kiezen voor kwaliteit.

Naast de omnichannel functies was het partner-ecosysteem van BigCommerce een bepalende factor voor Challinger. Omdat Houzer voornamelijk verkoopt via Amazon en een aantal andere marktplaatsen, had het bedrijf een platform nodig dat keuzevrijheid en naadloze integraties biedt.

"Het voelt heel vrij om te kunnen werken met wie je wilt. Je wordt niet in een bepaalde richting gedwongen", vertelt Challinger. "Maar de grootste waarde zit hem naar mijn mening toch wel in de openheid en passie die BigCommerce in al die samenwerkingen stopt."

BigCommerce drong geen eigen diensten en producten op, maar hielp Houzer de allerbeste technologieën te kiezen die aansloten op hun bedrijfsbehoeften. Buy with Prime, ZenDesk, AfterShip en Bazaarvoice zijn slechts enkele van de integraties die Houzer gebruikt voor de site.

"De samenwerkingen van BigCommerce en Feedonomics blijken ontzettend waardevol, en dit is nog maar het begin", vertelt Challinger. "Ze trekken voortdurend nieuwe partners aan en verdiepen de bestaande samenwerkingen."

Bureaupartner: Coalition Technologies

Uitgelichte toepassingen:

Ik werk nu zes jaar voor Coalition en we hebben nooit eerder zo snel iets kunnen neerzetten dat klaar was om te presenteren. En dan bedoel ik niet alleen maar live, maar gereed voor een presentatie tijdens een conferentie, voor een publiek."

Cassandra Cross Directeur strategische partnerschappen en zakelijke verkoop, Coalition Technologies

"We wisten dat we op BigCommerce konden vertrouwen tijdens dit project, dat dit een partner was die snel handelde en reageerde. We konden bouwen op BigCommerce en dankzij het goede contact bleef de planning haalbaar."

Cassandra Cross Directeur strategische partnerschappen en zakelijke verkoop, Coalition Technologies

Houzer-tablet

RESULTATEN

BigCommerce als betrouwbare partner.

In minder dan 60 dagen van een B2B-only site veranderen in een volwaardig DTC-bedrijf: Houzer heeft echt het ondenkbare gedaan. Met de hulp van Coalition en BigCommerce wist het bedrijf hun complexe productportfolio te migreren en de sitesnelheid drastisch te verhogen, en tegelijkertijd een groeiende omnichannel aanwezigheid te behouden.

"We wisten dat we op BigCommerce konden vertrouwen tijdens dit project, dat dit een partner was die snel handelde en reageerde. We konden bouwen op BigCommerce en dankzij het goede contact bleef de planning haalbaar.", vertelt Cross.

Sinds de migratie naar DTC met BigCommerce en Feedonomics is de groei van Houzer nog indrukwekkender. Hun bouncepercentage is afgenomen met 23,3%, het conversiepercentage is gestegen met 47%, het aantal transacties is gegroeid met 150% en de inkomsten zijn gestegen met 118%.

"De samenwerkingen van BigCommerce en Feedonomics blijken ontzettend waardevol, en dit is nog maar het begin."

Michael Challinger CEO, Houzer

VOORUIT KIJKEN

Een DTC-merk ontwikkelen.

Op de vraag wat er nog in het verschiet ligt voor Houzer Sink, benoemt Challinger zijn drie doelen voor de toekomst: de DTC-activiteiten van Houzer uitbreiden, de bestaande omnichannel activiteiten ontwikkelen (met name via de integratie met Buy with Prime), en uitbreiden via nieuwe marktplaatsen en kanalen.

Maar de eerste en belangrijkste uitdaging is ervoor zorgen dat de DTC-activiteiten van Houzer blijven groeien.

"Dat is het grootste deel van je EBITDA en winst, want je gaat meer geld verdienen als je direct aan consumenten verkoopt en als je die relatie met klanten kunt verdiepen", legt Challinger uit. "Onze langetermijnstrategie is daar erg op gericht."

En dankzij de samenwerking met BigCommerce en Coalition is Houzer goed op weg om dat doel te bereiken.

"De komende drie maanden zijn voor ons echt cruciaal, want tot op zekere hoogte bepalen ze hoeveel merken we kopen", vertelt Challinger. "En ons team zal ontzettend enthousiast zijn als we laten zien welke resultaten we dan bereikt hebben."

Gepubliceerd: augustus 2023

"Je hebt alle vrijheid om te werken met wie je wilt. Je wordt niet in een bepaalde richting gedwongen.”

Michael Challinger CEO, Houzer

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyBurrow-miniatuur

Burrow

Lees het verhaal
Read Case StudyMiniatuur casestudy Bullitt

Uplift Desk

Lees het verhaal
Read Case StudyCasestudy miniatuur Carons strandhuis

Caron's Beach House

Lees het verhaal