Larq Casestudy 951X557

LARQ vitaliseert de verkoop van herbruikbare waterflessen met Google Pay en headless commerce

400%80% 15%
gemiddelde omzetstijging op jaarbasis

hoger conversiepercentage binnen 3 maanden


hogere 
gemiddelde bestelwaarde op jaarbasis


Een milieuvriendelijk initiatief

LARQ begon met een eenvoudige visie: innovatieve technologieën combineren met inspirerend design, zodat mensen gemakkelijk toegang krijgen tot schoon drinkwater.

Als fervent wandelaar en kampeerder is Justin Wang, medeoprichter en CEO van LARQ, begaan met het milieu en de impact van onze samenleving daarop. Hij richtte LARQ onder meer op omdat het merkte hoe moeilijk het is om volledig plasticvrij te leven, onder andere door herbruikbare waterflessen te gebruiken in plaats van plastic wegwerpflessen. 

Op een gegeven moment had Justin wel 10 tot 15 verschillende herbruikbare waterflessen versleten. Ondanks zijn beste inspanningen belandden ze uiteindelijk allemaal achterin een kast of in een oude rugzak.

Er was duidelijk een probleem, maar dat probleem was niet dat er geen herbruikbare waterflessen te koop waren. Je kunt ongeveer elke winkel binnenlopen om er een te kopen. Het probleem was dat, volgens Grand View Research, herbruikbare waterflessen zoals deze slechts 4% van de totale markt voor drankverpakkingen uitmaakten. Daartegenover stonden alleen al in Amerika 38 miljoen plastic flessen die elk jaar naar de vuilstort werden gebracht. Hoe meer Justin zich in dit probleem verdiepte, hoe beangstigender hij dit cijfer vond en hoe meer hij er iets aan wilde doen.

Justin wist ook waarom men niet massaal was overgestapt op conventionele herbruikbare waterflessen:

  • Ze worden snel vies, waardoor bacteriën zich ophopen.
  • Ze zijn moeilijk schoon te maken, want de meeste waterflessen zijn niet vaatwasmachinebestendig en moeten grondig worden schoongemaakt, wat onhandig is als je niet thuis bent.
  • Als samenleving drinken we ongeveer 70% van onze totale waterinname thuis of op het werk en 30% onderweg. Voornamelijk die 30% is verantwoordelijk voor het gebruik van plastic flessen.

Justin en zijn medeoprichters dachten diep na over hoe ze de problemen met herbruikbare waterflessen konden oplossen, het gebruik van wegwerpplastic konden verminderen en de toegang tot schoon water konden verbeteren. In 2018 lanceerde LARQ 's werelds eerste zelfreinigende waterfles en het grootste door crowdfunding gefinancierde initiatief voor schoon water, waarbij meer dan $ 1,7 miljoen werd opgehaald.

De zoektocht naar een SaaS-tool

Zoals verteld aan BigCommerce door Antonio Kaleb, Ecommerce Architect bij LARQ.

Zodra we bij LARQ ervan overtuigd waren geraakt dat we positief in de markt zouden worden ontvangen, ging ik onderzoek doen naar SaaS-tools die het beste bij online verkoop zouden passen. We overwogen op dat moment verschillende platforms, maar uiteindelijk leek BigCommerce de meest flexibele optie voor onze specifieke behoeften. Volgens ons boekt BigCommerce meer vooruitgang dan andere platforms wat betreft functies zoals headless commerce-integraties en ondersteuning voor meerdere valuta's. Bovendien hadden we bij het in kaart brengen van onze groei het gevoel dat BigCommerce veel meer mogelijkheden voor aanpassing zou bieden dan andere platforms, en ons goed zou positioneren voor enorme groei.

Ons informatiebeheersysteem Brightpearl heeft ons BigCommerce van harte aanbevolen. Zij hadden een hechte relatie met BigCommerce, die een geweldige maatoplossing voor hen had gemaakt. We vonden het belangrijk om een goede relatie te hebben met ons IMS- en e-commerceplatform om een snelle implementatie te garanderen en later aangepaste integraties te kunnen laten ontwikkelen voor bijvoorbeeld onze externe logistiek (3PL) en het importeren van pre-orders.

Daarom hebben we voor BigCommerce gekozen. We konden binnen ongeveer twee maanden aan de slag en hebben geen seconde aan deze keuze getwijfeld.


"Toen we onze groei in kaart brachten, hadden we het gevoel dat BigCommerce veel meer mogelijkheden voor aanpassing zou bieden dan andere platforms, en ons goed zou positioneren voor enorme groei." Antonio Kaleb, Ecommerce Architect bij LARQ

Controle over meerdere winkels met headless commerce

Zoals verteld aan BigCommerce door Antonio Kaleb, Ecommerce Architect bij LARQ.

Mijn favoriete functie is de voortgang die BigCommerce heeft geboekt met hun oplossing voor headless commerce. Daar zijn we altijd erg in geïnteresseerd geweest. Als iemand met een achtergrond in e-commerce denk ik dat BigCommerce toonaangevend is in de markt voor headless oplossingen. Ze hebben enorme inspanningen geleverd om dit te perfectioneren.

Wat BigCommerce doet met headless was voor ons een van de belangrijkste factoren om voor dit platform te kiezen. Dankzij headless hebben we meer controle over onze content en het proces van de klant tot aan de kassa: we hebben dit zelf ontwikkeld, met React als frontend en BigCommerce als backend. We hebben vijf regionale websites, waarvan er momenteel vier live zijn (VS, EU, VK en CA). Wat we zochten was een overkoepelende oplossing voor al deze regio's. Dankzij de headless oplossing van BigCommerce konden we al onze winkels combineren in één enkel domein, waarvoor we extra functies hebben ontwikkeld. Nu hebben we een tweetalige website en volledige controle over vertalingen voor het hele klanttraject, en kunnen we verschillende betalingsgateways aanbieden via één domein. Dit maakt ons werk veel gemakkelijker.

"Ik denk dat BigCommerce toonaangevend is in de markt voor headless oplossingen. Ze hebben enorme inspanningen geleverd om dit te perfectioneren."Antonio Kaleb, Ecommerce Architect bij LARQ

Uitbreiden naar internationale markten

Zoals verteld aan BigCommerce door Justin Wang, medeoprichter en CEO van LARQ.

We wilden snel internationaal uitbreiden naar zoveel mogelijk markten. Gezien onze achtergrond wisten we dat LARQ internationaal een grote kans van slagen had. We hadden in de beginperiode een Kickstarter gelanceerd en aan de hand daarvan geconstateerd dat de internationale markt, met name Europa en Azië, enorm belangrijk voor ons zou zijn. Een van de grootste voordelen van BigCommerce was dat we sites konden maken voor verschillende regio's (.uk, .ca, etc.) en verschillende valuta's vanuit één enkel domein. Vanaf het begin van de zomer van 2019 ondersteunden we meerdere valuta's, waardoor het conversiepercentage in slechts drie maanden met ongeveer 80% is gestegen.

Onze kernwebsite is ook aanzienlijk gegroeid in de VS, maar we konden nu ook nieuwe internationale markten aanboren. We hebben nu een bijna wereldwijde aanwezigheid, met uitzondering van het grootste deel van Azië. Dat staat op de agenda voor 2020. BigCommerce heeft ons enorm geholpen om deze internationale uitbreiding tot een succes te maken.

Een van onze belangrijkste doelen voor 2020 is om uit te breiden naar nieuwe markten en onze aanwezigheid daar verder te verbeteren. We willen ook een nieuw magazijn openen, onze internationale operaties uitbreiden en onze e-commercestrategie verder aanscherpen.

"Vanaf het begin van de zomer van 2019 ondersteunden we meerdere valuta's, waardoor het conversiepercentage in slechts drie maanden met ongeveer 80% is gestegen."Justin Wang, medeoprichter en CEO van LARQ

Eenvoudige, naadloze transacties met Google Pay

Zoals verteld aan BigCommerce door Antonio Kaleb, Ecommerce Architect bij LARQ en Justin Wang, medeoprichter en CEO van LARQ.

Tweederde van al onze transacties verloopt via mobiele apparaten, dus we wilden het mobiele afrekenproces zo soepel mogelijk maken. Vroeger bood de website van LARQ slechts één optie om af te rekenen met een creditcard. Maar naarmate we verder groeien, wilden we mensen meerdere opties bieden om het betaalproces zo gemakkelijk mogelijk te maken.

We wisten al van de populariteit en het gebruiksgemak van Google Pay. Zodra we deze optie activeerden, begonnen onze klanten hier dan ook massaal gebruik van te maken. We kenden de kracht van Google en wilden hiervan profiteren zonder een contactpunt met onze klanten te verliezen. BigCommerce deed al het zware werk. Wij hoefden alleen nog maar de schakelaar om te zetten. Sindsdien verloopt een aanzienlijk deel van onze transacties via Google Pay, wat er voor ons op wijst dat klanten dit waardevol vinden. Het bieden van naadloze toegang tot bijvoorbeeld Google Pay via BigCommerce heeft ons conversiepercentage met ongeveer 20% verhoogd.

Google Pay heeft het betaalproces sneller en eenvoudiger gemaakt, omdat het adres en de betalingsgegevens van Google-gebruikers al via Google zijn opgeslagen en automatisch worden ingevoerd. Het mobiele verkeer naar onze site blijft nog steeds toenemen. In een mobiele omgeving hebben klanten nog minder zin om allerlei gegevens in te typen en maken ze meer fouten, waardoor afrekenen weer langer duurt. Een snel afrekenproces is net zo belangrijk als een snelle website, omdat dit voor minder verlaten winkelmandjes zorgt en de conversie rechtstreeks verbetert. Doordat we onder andere Google Pay kunnen aanbieden, verlopen transacties soepeler en verlaten mensen minder snel hun winkelmandje.

We hebben ook ontdekt dat Google Pay vooral populair bij onze Britse winkel. We vermoedden aanvankelijk niet dat Google zoveel zou helpen bij internationale conversie, maar dit geeft aan dat mensen Google internationaal gebruiken en dat we klanten over de hele wereld iets nuttigs bieden.

"We kenden de kracht van Google en wilden hiervan profiteren zonder een contactpunt met onze klanten te verliezen. BigCommerce deed al het zware werk. Wij hoefden alleen nog maar de schakelaar om te zetten."Justin Wang, medeoprichter en CEO van LARQ

BigCommerce helpt LARQ verder te groeien en een krachtige boodschap over duurzaamheid te verspreiden

Zoals verteld aan BigCommerce door Justin Wang, medeoprichter en CEO van LARQ.

Sinds we met BigCommerce werken, hebben we echt kunnen groeien op dit platform. BigCommerce is verder gegaan dan andere concurrenten op het gebied van samenwerking met ons en het aanpassen van een oplossing die bij ons past. 

Op basis van onze ervaring zou ik BigCommerce in hetzelfde rijtje plaatsen als bedrijven zoals Amazon en Flexport. BigCommerce zorgt dat bedrijven resultaten kunnen boeken en neemt technische barrières weg om naadloos online te kunnen verkopen. Als SaaS-oplossing zorgt BigCommerce ervoor dat we geen intern ontwikkelingsteam nodig hebben om ons merk naar verschillende markten uit te breiden. De apps en tools van BigCommerce waarmee we integreren zijn zo intuïtief dat we onze website gemakkelijk zelf kunnen beheren.

Wat ook heel impactvol voor ons is geweest is de continue ondersteuning die BigCommerce biedt via toegewijde implementatieprojectmanagers en succesmanagers. De mensen met wie we hebben samengewerkt, hebben het ons echt veel gemakkelijker gemaakt. Daarvoor zijn we hen erg dankbaar. Als Enterprise-klant garandeert het BigCommerce-team ons een snelle reactietijd en krijgen we eerder toegang tot alfa-/bètafuncties die nog in ontwikkeling zijn, waaronder meerdere valuta's en API-eindpunten. Alles bij elkaar genomen heeft BigCommerce iets te bieden wat je niet vaak tegenkomt en wat voor veel bedrijven zoals het onze echt een fundamenteel probleem oplost.

Volgens het CDC hebben 790 miljoen mensen geen toegang tot schoon drinkwater. Tot overmaat van ramp belanden er elke minuut 1 miljoen plastic flessen op de vuilnisbelt. De kernmissie van LARQ is om deze cijfers te zien verdampen. LARQ doneert 1% van de opbrengst aan 1% for the Planet om deze inspanning te ondersteunen. We moedigen mensen aan om ons milieu-initiatief te steunen terwijl we verder groeien, uitbreiden naar nieuwe landen en nieuwe producten lanceren. We zijn ervan overtuigd dat BigCommerce deze groei met hun effectieve en schaalbare platform kan ondersteunen.

"We moedigen mensen aan om ons milieu-initiatief te steunen terwijl we verder groeien, uitbreiden naar nieuwe landen en nieuwe producten lanceren. We zijn ervan overtuigd dat BigCommerce deze groei met hun effectieve en schaalbare platform kan ondersteunen."Justin Wang, medeoprichter en CEO van LARQ

Meer succesverhalen

Woodland Hills Wine Company

Woodland Hills Wine Company

Lees hun verhaal