Hoe een familiebedrijf in ijzerwaren twee e-commercewinkels voor B2C en B2B lanceerde om een efficiëntere online winkelervaring te creëren.
Ontdek zelf de functies waarmee bedrijven zoals Toolsaver kunnen groeien met BigCommerce.
Deze cijfers weerspiegelen de online verkopen van mei 2019 tot mei 2020.
Noel Kegg werkte jarenlang voor een ijzerwarenwinkel aan een kleine hoofdstraat in Schotland, totdat hij in 1965 zijn eigen winkel opende met ijzerwaren, handgereedschap en gebruiksartikelen. Om meer klanten te trekken, benaderde Noel vaak de klanten van zijn vorige werkgever. De kleine winkel kreeg steeds meer klandizie, Noel nam meer personeel aan en hij verhuisde in 1970 naar een nieuw magazijn in de Schotse plaats Hamilton.
In 1990 kwam Noels zoon Calum bij het bedrijf werken. Toen Noel in 2000 met pensioen ging, werd Calum algemeen directeur. Een paar jaar na het begin van zijn nieuwe carrière kreeg Calum het idee om de producten van het bedrijf op eBay te zetten. Al snel zag Calum de waarde van e-commerce in en hoe lucratief online verkopen kon zijn. Maar eBay rekent commissie en extra kosten, dus wilde hij de zaken buiten eBay voortzetten. Daarom lanceerde hij Toolstop in 2007 op Joomla. Het bedrijf groeide snel in de Britse markt en daarna ook in het buitenland.
Onder de klanten van Toolstop waren ook wederverkopers en daarnaast hadden ze sterke banden met belangrijke leveranciers van elektrische gereedschappen, waaronder Makita, DeWalt en Bosch. Om die doelgroepen aan te spreken, lanceerde Toolstop een aparte website voor groothandel. Deze site bleek sneller te groeien dan de oorspronkelijke B2C-site. Voor het groeiende B2B-publiek werd een nieuw merk gecreëerd, Toolsaver.
Destijds werden B2B-orders handmatig per telefoon of via e-mail verwerkt. Dat kostte veel tijd. Daarom wilde Neil Bruce, die sinds 2006 de e-commercemanager van het bedrijf is, een unieke B2B-site ontwikkelen op een geavanceerd platform. Eind 2018 ging Neil onderzoek doen naar verschillende e-commerceproviders en werd hij door een leverancier gewezen op BigCommerce. Deze leverancier had zelf een website met BigCommerce gemaakt, die uitstekend presteerde. Neil verdiepte zich in BigCommerce en ging aan de slag met zijn eigen website tijdens de rustige kerstperiode. Hij exporteerde er producten van Toolstop naartoe en binnen enkele dagen was de website klaar voor gebruik. Hierdoor kwam hij tot de conclusie dat BigCommerce het ideale platform voor de website van Toolsaver zou zijn.
Zoals verteld aan BigCommerce door Neil Bruce, Ecommerce Manager van Toolsaver.
Onze B2C-site Toolstop is ontworpen op Joomla in samenwerking met een ontwikkelingsbureau waarmee we al een aantal jaar samenwerken. Maar in 2016 begon het geheel aan alle kanten te kraken en was het tijd om op zoek te gaan naar een nieuw platform. Ons bureau bouwde veel nieuwe sites op Magento, dus besloten we ook voor Magento te kiezen. Achteraf gezien bleek dit een ellenlang proces en na een jaar in aanbouw te zijn was er nog geen lanceringsdatum in zicht.
Uiteindelijk zijn we in zee gegaan met het bureau Space 48, dat de Magento-site in zes maanden wist af te ronden. Maar door de beperkingen van Magento en de onnodige complexiteit die dit platform met zich meebracht, omdat we onze Joomla-site probeerden na te maken, waren veel van de functies die bij onze manier van werken pasten, gewoonweg niet mogelijk. Door deze tekortkomingen verloren we na de livegang organisch verkeer, direct verkeer en omzet. Met de overstap naar Magento hebben we te veel compromissen moeten sluiten. Binnen een paar maanden moesten we concluderen dat dit niet het juiste platform was voor wat we aanvankelijk voor ogen hadden.
We wilden meer controle hebben over onze site en onze eigen ontwikkelaars aannemen, zodat we niet afhankelijk zouden zijn van externe bureaus. BigCommerce bood ons die mogelijkheid. Samen met Space 48 werkten we een plan uit voor de Toolstop-site, waarbij we ervoor hebben gezorgd dat we het platform indien nodig in-house zouden kunnen ondersteunen.
We besloten dat BigCommerce het beste platform was voor zowel de Toolstop- als Toolsaver-site. Het is gebruiksvriendelijk, het configuratiescherm is gemakkelijk te navigeren en mijn favoriete eigenschap: je kunt niet knoeien met de kernfunctionaliteit. "Op BigCommerce werk je met scripts, plug-ins en API's, dus er kan niet veel misgaan. Die flexibiliteit en veiligheid waren enkele van de belangrijkste redenen waarom we ervoor hebben gekozen de Toolsaver-site op BigCommerce te bouwen."
"Op BigCommerce werk je met scripts, plug-ins en API's, dus er kan niet veel misgaan. Die flexibiliteit en veiligheid waren enkele van de belangrijkste redenen waarom we ervoor hebben gekozen de Toolsaver-site op BigCommerce te bouwen."
"Space 48 is bijzonder trots op het overzetten van Toolstop naar BigCommerce op zo'n manier dat het in-houseteam het platform kan beheren."
Zoals verteld aan BigCommerce door Neil Bruce, Ecommerce Manager van Toolsaver.
Met BigCommerce kunnen we verschillende tools en apps gebruiken om de winkel optimaal te laten functioneren. Een daarvan is Skupal, een intern ontwikkeld product dat een PIM is, maar ook gebruikt wordt om aanbiedingen en promoties te regelen. Dit is ook buiten BigCommerce nuttig, bijvoorbeeld bij het maken van posters voor klanten van Toolsaver voor op hun winkelraam- of muur.
We gebruiken ook dotdigital Engagement Cloud, die een goede koppeling heeft met BigCommerce. Hiermee kunnen we gegevens over contactpersonen, abonnees, producten en bestellingen automatisch importeren in ons account om onze omnichannel-marketing een boost te geven. De Engagement Cloud helpt ons ook om onze klanten beter te targeten met segmentatie en om automatiseringen op te zetten om klanten beter te bereiken. Weer een andere tool, Storemapper, helpt onze klanten om de dichtstbijzijnde Toolsaver-winkel gemakkelijk te vinden.
Het is ongelooflijk hoeveel we kunnen doen op BigCommerce tegen zo'n scherpe prijs. We hebben een fortuin bespaard aan ontwikkelings-, licentie- en hostingkosten. Onze omzet en besparingen worden met de dag hoger, en veel daarvan is te danken aan het BigCommerce-platform.
"Het belangrijkste is volgens mij dat we hetzelfde platform gebruiken voor beide sites. We hebben gemerkt dat BigCommerce erg flexibel is, zowel voor B2C als B2B, en dit was de voornaamste reden waarom we beide sites op dit platform wilden."
Zoals verteld aan BigCommerce door Neil Bruce, Ecommerce Manager van Toolsaver.
BigCommerce past goed in ons bedrijfsmodel omdat het zowel onze B2C- als B2B-activiteiten ondersteunt. Ik denk dat het belangrijk is dat beide sites zich op hetzelfde platform bevinden. We hebben ontdekt dat BigCommerce zeer flexibel is voor zowel B2C als B2B. Dat was de belangrijkste reden waarom we beide sites op dit platform wilden hebben. B2B met Toolsaver is momenteel het belangrijkste groeigebied voor ons bedrijf. BigCommerce maakt het eenvoudig om een B2B-site te runnen, omdat het gemakkelijk is om dingen aan te passen met behulp van de API's en de scriptfunctionaliteit.
"De Toolsaver-site presteert uitstekend. Zonder BigCommmerce was dit ons zeker niet gelukt."
Zoals verteld aan BigCommerce door Neil Bruce, Ecommerce Manager van Toolsaver.
Het leukste aan het bedrijf is dat ik elke dag de verkoopcijfers zie stijgen. Toolsaver is het afgelopen jaar gegroeid van nul naar ongeveer $ 300.000 per maand. Het is fantastisch om te zien hoe alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. Ik houd de cijfers voortdurend in de gaten, ik vind het echt geweldig om die groei te zien. De Toolsaver-site presteert uitstekend. Zonder BigCommerce was dit ons zeker niet gelukt.