Historisch gezien werd verkoopsucces bepaald door een eenvoudige formule:
In de 21e eeuw is het niet meer zo eenvoudig. Grote, schreeuwerige merken slagen er vaak niet in om aansluiting te vinden bij moderne consumenten. De fysieke locatie kan meer een last zijn dan een gemak, en een kleine winkel kan worden gerund met een minimaal budget en helemaal geen voorraad.
Deze verschuiving werd nog sterker tijdens de coronapandemie, toen de retailsector grote veranderingen doormaakte. Een onverwacht neveneffect van de vervelende wereldwijde gebeurtenissen was de groei van de digitale verkoop:
Er is nu een enorme en groeiende kans in de digitale detailhandel, en die mogelijkheden worden steeds diverser. Nu de marktomstandigheden nog altijd even gunstig zijn, volgt hier een gids voor het opzetten en lanceren van een winstgevende online winkel.
De e-commercemarkt is ontzettend divers. Zelfs de giganten van nu, zoals Amazon, zijn begonnen als nicheverkopers.
Doe achtergrondonderzoek naar e-commerceniches om je aandachtsgebied te identificeren door middel van het volgende:
SWOT staat voor Strengths (sterke punten), Weaknesses (zwakke punten), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Dit is een eenvoudige maar effectieve manier om verschillende niche- en productideeën te beoordelen.
Met gericht onderzoek kun je zelfs binnen populaire productcategorieën onvervulde consumentenwensen ontdekken.
Om gaten in je doelmarkt te vinden, duik je in:
De beste ideeën voor e-commerce-oplossingen ontstaan op het kruispunt van behoeften, voorkeuren en interesses van de doelgroep.
Maak een reeks ideale klantpersona's, waarin je inzoomt op:
Als onderdeel van je klantenonderzoek moet je ook noteren hoe en waar je publiek geneigd is producten te kopen en wat de beste manier zou zijn om hen te bereiken.
Bekijk onze gedetailleerde uitleg over verschillende soorten bedrijfsmodellen voor e-commerce.
E-commerceplatforms zijn er in verschillende soorten met verschillende native functies en extensies.
Het kan verleidelijk zijn om te beginnen met de goedkoopste websitebouwer. Het nadeel daarvan is dat je misschien later je e-commercesite moet migreren, wat lastig en vervelend is. Denk aan de lange termijn, zelfs als je nog maar net gaat beginnen.
Vraag je bij het analyseren van verschillende opties af:
De eerste stap moet zijn om in kaart te brengen welke producten je van plan bent te verkopen en hoeveel. Als je van plan bent een kleiner bedrijf te runnen, kun je het redden met een goedkoper platform zonder uitgebreide functies.
Maar als je je bedrijf uitbreidt, zal ook de complexiteit van je site toenemen. Als je bedrijf groot is of voortdurend groeit, kan het slim zijn om te investeren in een duurder platform.
Biedt het platform alle belangrijke e-commercefuncties? Waarin moet je investeren als uitbreiding of jezelf in ontwikkelen om ontbrekende native functionaliteit in te vullen?
Op je eisenlijst is het handig om elke eigenschap te rangschikken op een schaal van noodzakelijkheid van 1 tot 10 en dan verschillende winkelbouwers te beoordelen en hun scores bij elkaar op te tellen.
Met een websitebouwer voor e-commerce kun je makkelijker een winkel opzetten en beheren. Om de optimale keuze te maken, moet je rekening houden met je bedrijfsdoelen, operationeel model en gebruiks- en technische vereisten voor je winkel.
De volgende stap is het beoordelen van enkele van de populairste online winkelbouwers, waaronder:
Het selecteren van de juiste producten om te verkopen is essentieel voor het uiteindelijke succes van je online winkel.
Hoewel het een voor de hand liggende stap lijkt, is het dat vaak allesbehalve. Online bedrijven zijn te vaak noodlijdend omdat ze producten hebben gekozen waarvan er al genoeg op de markt zijn of die gewoon te makkelijk verkrijgbaar zijn.
Net als bij het vinden van je niche, is het belangrijk om bij het selecteren van je producten iets unieks te vinden waarvan er elders een beperkte voorraad is. Vergeet niet dat je concurreert met eBay, Amazon en Etsy. Elke voorsprong die je op de markt kunt vinden, kan heel erg in je voordeel werken.
Het ontwerpen van een website is een complex, maar cruciaal aspect van het lanceren van je online winkel. Een verkeerd ontwerp of verkeerd sjabloon kan je klanten vervreemden of afleiden, waardoor de verkoop daalt en de groei van je winkel wordt beperkt.
Bij het ontwerpen van je winkel kunnen de volgende vragen je helpen bepalen hoe je site eruit moet zien:
Bij het bepalen welke stijl je voor je online winkel zou willen, zijn er twee dingen om bij stil te staan:
De stijl van je website zegt vaak alles over je bedrijf, van lettertype tot kleurkeuze. Voor winkels die luxe producten verkopen geldt: hoe flitsender, hoe beter. Als je buitensportartikelen verkoopt, heeft die methode geen kans van slagen.
Het is cruciaal om je bewust te zijn van je bedrijfsimago en je klantenbestand.
Volgens een rapport uit 2021 was de gemiddelde tijd die op een pagina werd doorgebracht in alle bedrijfstakken 54 seconden, en meer dan 50% van de gebruikers vertrekt na het bezoeken van slechts één pagina.
Met dit in gedachten is het essentieel om een winkel te ontwerpen waarin klanten gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Als je gemiddeld maar minder dan een minuut de tijd hebt, dan kan elke extra tijd die bezoekers verliezen aan een niet-intuïtieve site het verschil zijn tussen een klant die vertrekt en een klant die beslist over een product.
Het ontwikkelen van een soepel navigatiesysteem dat eenvoudig en gebruiksvriendelijk is, is een geweldige manier om je klanten te behouden en op je site te houden.
Functies zijn een cruciaal onderdeel van je webwinkel en behoren vaak tot de eerste dingen die klanten zien. Je moet je afvragen wat essentieel is om in je online winkel te hebben en wat relevant is voor je bedrijf.
Heb je een 'Over ons'-pagina? Video's van je producten? Hoe zit het met je winkelwagen en betaalproces?
Als je je online winkel ontwerpt, kan er een wereld van verschil zijn tussen een kale site en een die klanten aanspreekt dankzij specifieke functies, add-ons en plug-ins.
Je producten laten zien en productpagina's maken is cruciaal voor een effectieve en succesvolle webwinkel.
Bij het tonen van producten moet je vooral denken aan de volgende zaken:
Een overtuigende productbeschrijving gaat in op het probleem van de klant, somt de kenmerken van het product op en benadrukt de belangrijkste voordelen om tot verkoop aan te zetten.
Beknibbel niet op productfotografie.
Overweeg 360-gradenfoto's voor voorwerpen van hogere waarde, zoals meubels, apparatuur of bepaalde soorten kleding. Volgens een recent onderzoek van Internet Retailer Magazine verhoogde het toepassen van 360-gradenproductfotografie op e-commercesites de conversiepercentages met ongeveer 13%.
Een hiërarchie en indeling helpen bij het leggen en beheren van relaties tussen verschillende productpagina's. Productcategorieën zijn vooral nodig om je catalogus weer te geven en je voorraad beter vindbaar te maken.
Voordat je je online winkel lanceert, is het van cruciaal belang dat je een diverse reeks online betalingsmogelijkheden voor je potentiële klanten hebt vastgesteld. De betaalmethoden die je beschikbaar hebt bij het verkooppunt (POS), kunnen bepalen hoe groot je klantenbestand zal zijn en toekomstige rompslomp voorkomen.
De meeste bouwers van e-commercewebsites bieden een methode om je aan te sluiten op meerdere betalingsmogelijkheden, waaronder verwerkers als PayPal, Apple Pay, Stripe en de belangrijkste creditcards.
De populairste manier om betalingen aan je online winkel toe te voegen, zijn:
Zorg ervoor dat je inzicht hebt in mogelijke transactiekosten.
Je moet uitzoeken hoe nieuwe producten de klanten bereiken. Een effectieve e-commerceverzendstrategie is van cruciaal belang, want 56% van de consumenten koopt niet meer bij een verkoper na een slechte leveringservaring.
Verder schept een verzendbeleid de juiste verwachting bij nieuwe klanten. Je moet hierin de verschillende kosten, voorwaarden en eventuele beperkingen van je levering communiceren.
Om een verzendbeleid voor je winkel op te stellen, denk je na over deze vragen:
Zorg voor een realistische drempelwaarde voor gratis verzending om meer kopers aan te spreken en een hogere gemiddelde bestelwaarde aan te moedigen. Gebruik anders een gestaffelde structuur met vaste tarieven voor verschillende soorten leveringen, zoals standaard-, expres-, 2-daagse levering enzovoort.
Verzendtarieven, termijnen en beperkingen verschillen per vervoerder, van PostNL tot DPD en DHL.
Overweeg alle beschikbare opties en geef de voorkeur aan die met de beste prijs-waardeverhouding. Een goedkopere aanbieder accepteert bijvoorbeeld misschien geen omvangrijke spullen of biedt geen verzekering in geval van schade.
Overweeg eerst verkoop en verzending naar bestemmingen dichtbij (bijv. België en Duitsland) om je marktbereik te vergroten. Kijk dan naar internationale fulfillmentstrategieën.
Buy Online, Pickup in Store (BOPIS) is een verkoopoptie waarvan het gebruik snel is toegenomen. Als je een fysieke winkel hebt, is BOPIS een potentieel waardevol alternatief dat het leven van je klanten gemakkelijker kan maken.
De ergste nachtmerrie van elke ondernemer is het zien van nul actieve bezoekers in Google Analytics op de dag van de lancering.
Om ervoor te zorgen dat je nieuwe winkel barst van de virtuele bezoekers, moet je:
Om verkeer naar een nieuwe online winkel te krijgen, doen de meesten dit:
Beginnen met het opbouwen van je online publiek voordat je website live gaat. Deel korte productvoorbeelden, teasers en previews achter de schermen om mensen alvast enthousiast te maken. Maak vervolgens de geplande lanceerdag bekend en zorg voor extra betrokkenheid door speciale kortingen/promoties aan te bieden aan alle volgers.
Als je een nichewinkel lanceert, kun je ook extra gratis publiciteit krijgen door te netwerken in online community's en forums.
Bedrijven zonder publiek kunnen werken aan influencermarketingcampagnes voor en na de lancering. De grootste zegen van influencermarketing is dat je driedubbele voordelen krijgt:
Influencerpartnerschappen in een vroeg stadium kunnen helpen die eerste paar verkopen aan te trekken en je online aanwezigheid bij zoekmachines te vergroten, omdat geïnteresseerde consumenten je merk/domeinnaam gaan intypen bij het zoeken.
Gerichte Facebook-, Instagram- en Pinterest-campagnes kunnen ook merk- en productondekking in real time vergemakkelijken. Net als bij andere performancemarketingstrategieën is het voordeel dat je alleen betaalt voor zinvolle acties: klikken, bezoeken, aanvragen, verkopen, enzovoort. Zoekmachine-optimalisatie (SEO) en e-mailmarketing zijn andere advertentiestrategieën, hoewel beide meer tijd en investeringen vergen om van de grond te komen. Maar hoe eerder je begint, hoe sneller je positieve resultaten zult zien.
De weg naar online handel zal voor iedereen anders zijn.
Sommigen beginnen een online winkel om verkoopactiviteiten aan te vullen. Anderen beginnen als hobby en schalen dan op met eigen financiering of proberen externe investeringen aan te trekken.
Wat altijd hetzelfde blijft, is het onderliggende proces. Je moet een geschikt e-commerceplatform kiezen, je productcatalogus opzetten, het ontwerp en andere configuraties aanpassen en dan de marketing aanzwengelen.
Met BigCommerce is dit proces eenvoudiger dan ooit. Verbeter je merk en trek de aandacht van klanten met het toonaangevende platform voor het maken van prachtige, intuïtieve e-commercewinkels en -sites.
De kosten voor het opzetten van een e-commercewinkel hangen af van de grootte van je winkel en welk e-commerceplatform je kiest. Je kunt een hobbywinkel beginnen met een kleine productcatalogus voor slechts $ 39 per maand met BigCommerce.
Een complexere oplossing met aangepaste vormgeving, extensies en betaalmethoden zal echter meer kosten om op te zetten.
De winstgevendheid hangt sterk af van je investering vooraf, de winstmarges op je productmix en hoeveel je uitgeeft aan marketing, reclame, bedrijfsvoering en verzending.
Je moet beginnen met een ondernemingsplan, ervoor zorgen dat je de juiste producten kiest en je logistiek op orde hebt. Kies dan een e-commerceplatform dat levert wat je nodig hebt aan functionaliteitseisen zonder dat het je een fortuin kost.
De tijdsinvestering hangt af van de grootte van je winkel.
Een hobby- of pop-upwinkel kan in minder dan een maand worden opgezet, rekening houdend met ontwerp, creëren van content en configuraties. Aan de andere kant moeten kleine bedrijven rekening houden met een langere tijdlijn van ongeveer 1-3 maanden.