De waarheid over dropshipping

Voordelen, nadelen en hoe te slagen

Article header dashboard abstract product generic

Kies het juiste e-commerceplatform

Ik ben klaar om te starten of ik heb al een eigen e-commercewinkel.
Probeer BigCommerce
Ik heb vragen en wil graag advies van een e-commerce-expert.

Dropshipping is een methode om orders af te handelen waarbij een bedrijf geen producten in voorraad hoeft te houden. In plaats daarvan verkoopt de winkel het product en geeft het de verkooporder door aan een externe leverancier. Deze verzendt de bestelling vervolgens naar de klant.

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, is het dropshipping businessmodel geen model om snel rijk mee te worden.

Het lijkt zeker op makkelijk geld verdienen - je verkoopt andermans goederen en neemt een deel voor jezelf - maar als je rekening houdt met alle schaduwzijden, hindernissen en het dagelijks beheer, is dit verre van eenvoudig en kan het hard werken zijn.

Als je het echter op de juiste manier aanpakt, kan dropshipping je nog steeds helpen om een succesvol bedrijf op te bouwen... alleen niet zo snel als je had gehoopt. Van de voor- en nadelen van dropshipping tot de juiste benaderingen, en van de beste dropshipping bedrijven tot veelgestelde vragen, hier is alles wat je moet weten vóór je met dropshipping op je e-commerceplatform begint:

5 harde waarheden over dropshipping

Heb je een bedrijf en wil je producten verzenden voor je webshop (een traditionele detailhandelaar die t-shirts verkoopt) zonder het gedoe van zelf de voorraad bij te houden - of mogelijk nieuwe producten toe te voegen - dan kan het dropshippingmodel een oplossing zijn en, belangrijker nog, een meerwaarde betekenen voor een e-commercewinkel.

Nadat een klant online heeft besteld, verzendt het dropshippingbedrijf het product rechtstreeks naar de klant. Dit is een manier voor grote en kleine bedrijven om producten te kopen en tegelijkertijd een beetje geld te verdienen en wat opslagruimte te besparen.

Uiteraard is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Voor je dus al je spaargeld in een dropshippingwinkel investeert, zijn hier een aantal dingen die je moet weten over waarom het moeilijk kan zijn:

1. Lage winstmarges.

Omdat je je eigen voorraad niet hoeft te beheren of de producten niet zelf hoeft op te slaan, zijn de overheadkosten uiteraard laag - maar dat geldt ook voor het rendement.

Je stopt er minder geld in, maar je krijgt er ook minder geld van. Dat betekent dat je veel moet verkopen om overeind te blijven, laat staan winst te maken, zeker wanneer je bedenkt dat het grootste deel van het geld naar de leverancier gaat.

Deze lage marges zijn nauwelijks genoeg om je uitgaven en operationele kosten te dekken voor marketing/reclame, je website up and running te houden, inclusief zoekmachine optimalisatie (SEO), het beheer van de verkooporders en het uitbetalen van de kantooruren.

Je kunt je inkomen voorspellen via deze variabelen (het zijn gemiddelden, ze veranderen dus afhankelijk van je sector en situatie):

Aan de hand van deze vergelijking kun je dan een inschatting maken van het werk:

(Verkeer x 0,02) x (Gemiddelde orderwaarde x 0,2) = Winst

Dit is weliswaar prima voor een snelle beginraming, toch zijn er een paar problemen waar je eveneens aan moet denken:

  • Je korting bij aankoop bij fabrikanten en groothandelaars kan minder dan 20% bedragen.
  • Hierbij is echter geen rekening gehouden met de hierboven vermelde extra kosten die je zelf moet ophoesten. Dat is niet de uiteindelijke winst.
  • Voor het grootste deel van de producten zul je in je winst moeten snoeien om je verkoopprijzen concurrerend te houden. Wanneer je koppig vasthoudt aan je marge van 20%, kunnen andere bedrijven onder je prijs bieden.

Bovendien zul je merken dat je winst ook grotendeels wordt bepaald door je verkeer. Dus wanneer je een e-commercemerk from scratch opbouwt op platforms zoals BigCommerce en Shopify, zul je lange tijd worstelen om een klantenbestand op te bouwen.

Hoewel het lijkt alsof er weinig tussenkomst nodig is, krijgen dropshippers altijd te maken met hun groothandel-leveranciers, orderverwerking, retourzendingen en de klantenservice. 

Het is veel slimmer om dropshipping te overwegen als je al een regelmatige bron van verkeer hebt.

2. Sterk concurrerend.

Er zullen altijd overdreven optimistische ondernemers zijn die zich uitsluitend focussen op het deel "lage overheadkosten" en het duidelijke bewijs hierboven in de wind slaan.

Omdat er erg weinig kapitaal nodig is om een dropshippingbedrijf op te starten, betekent die lage toetredingsdrempel dat er veel hevige concurrentie woedt, waarbij de populairste markten meer te lijden hebben dan andere.

De basisregel is: hoe groter een bedrijf, hoe meer het zijn winstmarges kan verlagen om de laagste prijzen aan te bieden.

Tot overmaat van ramp is de kans groot dat je geen exclusieve overeenkomst hebt met je leveranciers.

Dat betekent dat een willekeurig aantal concurrenten je exact dezelfde producten kunnen verkopen. En als je net bent begonnen als een klein bedrijf, hebben je rivalen met langjarige ervaring de middelen die jij niet hebt om onder jouw prijzen te gaan bieden.

Dat betekent dat potentiële klanten precies hetzelfde bij iemand anders, maar dan wel goedkoper kunnen kopen — waarom zouden ze dan bij jou kopen?

3. Geen controle over de toeleveringsketen.

Als in een standaard e-commerce klanten klagen over de productkwaliteit, de snelheid waarmee de order wordt afgewerkt of het retourbeleid, kun je de problemen zelf aanpakken.

Bij dropshipping zijn winkeleigenaars min of meer overgeleverd aan de goodwill van de leverancier - maar jij blijft wel de persoon die rechtstreeks met de klanten moet praten.

Dropshippers zitten eigenlijk in de val, kunnen maar hopen dat de leverancier de problemen aanpakt en moeten tegelijkertijd de klant geruststellen over iets waar ze geen controle over hebben.

Bovendien is er ook een vertraging in de communicatie omdat de dropshipper zich heen en weer beweegt tussen de klant en de leverancier. Als men traag antwoordt, valt alle communicatie stil en duurt het langer om de problemen op te lossen.

En als ze er veel over praten, ook op sociale media, kunnen die slechte reviews je bedrijf nekken nog voor het goed en wel van start is gegaan.

4. Juridische aansprakelijkheidskwesties.

Hoewel dit geen vaak voorkomend probleem is bij dropshippers, is het toch het vermelden waard. Sommige leveranciers zijn niet zo legitiem als ze beweren, en je weet niet altijd waar de artikelen vandaan komen.

Nog bedrieglijker is het wanneer leveranciers illegaal een logo met handelsmerk of het intellectuele eigendom van een ander bedrijf gebruiken, wat meer dan gemiddeld voorvalt.

Dit potentiële probleem kun je verhelpen met een solide Dropshipping Overeenkomst Contract, maar niet elke dropshipping start-up weet dat.

Dit wil je zeker onthouden wanneer je leveranciers moet kiezen.

5. Moeilijk om een merk op te bouwen.

Net als ghostwriters of liedjesschrijvers achter de schermen, moeten dropshippers begrijpen dat de eer voor hun werk iemand anders toekomt.

Als het product dat je verkoopt zo geweldig is, zullen je klanten zich vooral focussen op het productmerk en de winkelervaring helemaal vergeten.

Tenslotte is het niet jouw logo dat op de doos staat.

Nogmaals, dat is nog een reden te meer waarom dropshipping meer zin heeft is voor reeds gevestigde merken dan voor nieuwe.

De juiste benaderingen voor dropshipping

Dropshipping doet het beter als bijzaak dan als hoofdzaak. Hoewel het door de gebreken van dit systeem moeilijk is om een bedrijf alleen te laten draaien, heeft het nog steeds genoeg voordelen om e-commercebedrijven te helpen hun business aanzienlijk te verbeteren.

Overweeg deze vier benaderingen om efficiënt aan dropshipping te doen:

1. Marktonderzoek.

Dropshipping werkt beter als een middel om een doel te bereiken, niet als doel zelf.

Gebruik dropshipping om het risico in te dijken wanneer je nieuwe producten test en voor marktonderzoek.

In plaats van je voorraadkosten te verhogen door je magazijn vol te stouwen met een onvoorspelbaar product, test je het beter uit met een proefperiode waarin je dropshipping gaat doen.

Je zult niet alleen ontdekken of het verkoopt of niet, je zult ook een betere inschatting krijgen van de prijs waarvoor het wordt verkocht. Zo krijg je een nauwkeuriger cijfer om te weten welke hoeveelheid je moet kopen om je eerste voorraad aan te leggen.

Dit is dubbel zo belangrijk wanneer je nieuwe producttypes uittest, die altijd een inherent risico met zich meebrengen.

Misschien heb je bijvoorbeeld veel succes geboekt in de verkoop van artikelen voor honden. Zou dat even goed lopen voor kattenproducten?

Het kan erop of eronder zijn, maar je kunt het altijd uittesten door een paar producten te dropshippen en te zien hoe het loopt.

2. Bescherming tegen overselling.

Ervaren e-commercemerken weten dat schommelingen op de markt niet altijd te voorspellen vallen. In plaats van de voorraadkosten te verhogen door te grote voorraden aan te leggen om onwaarschijnlijke maxima te halen, bespaar je met een dropshipping-leverancier als back-up geld zonder die verkopen te verliezen.

Dit is vooral nuttig voor de seizoensgebonden overloop.

Het vormt een goede bescherming tegen de onzekerheden die elke detailhandelaar het hoofd moet bieden.

Dropshippingopties ter plaatse hebben vormt ook een grote verzekering tegen extreme omstandigheden.

Als je magazijnruimte bijvoorbeeld door een natuurramp zou worden getroffen, kun je nog steeds vooraf gemaakte bestellingen uitvoeren door de producten elders te dropshippen.

Hetzelfde geldt voor het omzeilen van onverwachte vertragingen in de verzending.

3. Strategische verzendsystemen.

Een ongelukkig gevolg wanneer je business in de lift zit, zijn de complicaties bij de verzending. Hoe verder je van je magazijn of afhandelingscentra verwijderd bent, hoe meer verzendingskosten en -vergoedingen je zult moeten ophoesten.

Dropshipping kan de perfecte oplossing zijn voor sommige problematische locaties die buiten je winstgevende regio's vallen.

  • Misschien is het te duur om zo ver te verzenden, of misschien zijn de opslagkosten te hoog om de oprichting van een nieuw verzendingscentrum te rechtvaardigen.
  • Misschien is het een kwestie van belastingen of extra kosten, zoals bij een verzending buiten de staat of het land. Op dropshipping vertrouwen voor deze zones in kwestie kan de beslissende factor zijn om je uit de rode cijfers te houden.

Net zoals dropshipping nuttig kan zijn voor marktonderzoek, kun je het bovendien ook gebruiken om nieuwe locaties uit te testen.

Waarom zou je geen dropshipping gebruiken voor een proefperiode op een nieuwe locatie om te checken of het de moeite loont om daar een nieuwe faciliteit te openen?

4. Producten die veel onderhoud vergen

Sommige producten kosten meer om op voorraad te hebben en te verzenden dan andere.

In bepaalde gevallen kan het winstgevender zijn om ze te dropshippen dan ze zelf in voorraad te houden.

Wat bedoelen we met producten die veel onderhoud vergen?

Alle producten die extra kosten voor de opslag of verzending vereisen, zoals:

  • Grote producten - Sommige producten nemen zoveel ruimte in beslag dat de verkoop niet opweegt tegen de kosten van een te grote opslagruimte.
  • Zware producten - Als het gewicht van een product het te duur maakt om te verzenden, probeer dan dropshipping van een fabrikant of groothandelaar.
  • Breekbare producten - Breekbare producten vergen speciale zorg bij de verzending. In deze gevallen is de leverancier of fabrikant wellicht beter toegerust om aan deze vereisten te voldoen dan jij.
  • Waardevolle voorwerpen - Kostbare voorwerpen zoals juwelen, antiquiteiten... vergen extra beveiliging die niet alle opslagruimtes kunnen bieden. In plaats van een diefstal te riskeren, kun je de opslag overlaten aan iemand die ze terdege kan beschermen.
  • Speciale voorwaarden - Misschien wil je artikelen verkopen die bevroren moeten worden bewaard, of materialen die gevoelig zijn voor licht. Als je voorraad speciale omstandigheden vereist, kun je deze beter dropshippen dan zelf opslaan.

Tenzij je gehele bedrijf in dit soort producten is gespecialiseerd, heeft het geen zin om extra opslag- en verzendingskosten te betalen voor een kleine afdeling van je bedrijf.

Maar je kunt je klanten toch tevreden houden door deze producten via dropshipping aan te bieden.

Hoe de beste dropshippingleveranciers kiezen

Wanneer je dropshipping in je verkoopstrategie opneemt - in welke hoedanigheid dan ook - begin je een zakelijk partnerschap met de leverancier.

Zoals we hierboven al zeiden, ben je als verkoper vaak overgeleverd aan de goodwill van je dropshipper voor de kwaliteit van je producten, tijdige verzending en zelfs naleving van de wetgeving.

Dat betekent dat je ze met de grootste zorg moet uitkiezen.

Ten eerste wil je er zeker van zijn dat de producten echt zijn zoals geadverteerd, maar je moet ook bekijken of hun verzending aan je criteria voldoet.

Los van de staat van de producten zijn er nog genoeg bezorgdheden over de manier waarop je leverancier zakendoet.

Hier is een checklist met vragen die je jezelf kunt stellen vóór je met iemand zaken gaat doen:

  • Hoe gaan ze om met retourzendingen of beschadigde producten?
  • Hoe lang duurt het om een bestelling af te handelen, van de verkoop tot de levering?
  • Hoe is hun klantenondersteuning? (Voel je vrij om dit zelf uit te testen)
  • Verzekeren ze de bestellingen?
  • Bieden ze bescherming tegen fraude?
  • Kun je online reviews of referenties vinden?

Vergeet ook niet het Dropshipping Overeenkomst Contractdat we hierboven hebben uitgelegd.

Om je onderzoek sneller te laten verlopen, hebben we eerder al een lijst samengesteld van de beste dropshippingbedrijven, waaronder Spocket en AliExpress Dropshipping.

Dropshipping voor beginners: Veelgestelde vragen

Hier zijn enkele eenvoudige antwoorden op veelgestelde vragen over dropshipping:

Wat is dropshipping en hoe werkt het precies?

Dropshipping is wanneer een verkoper bestellingen van een derde partij uitvoert en hen de producten rechtstreeks naar de klant laat verzenden.

Met andere woorden, de verkoper geeft de verkooporder door aan de leverancier, die op zijn beurt de order uitvoert.

De verkoper betaalt gewoonlijk voor het artikel met een korting door rechtstreeks samen te werken met een fabrikant of groothandelaar. Hij haalt zijn winst uit het verschil tussen de oorspronkelijke kostprijs van het artikel en de prijs waartegen hij dit verkoopt.

De verkoper slaat zijn eigen voorraad niet op en verzendt de artikelen niet rechtstreeks. In plaats daarvan focust hij zich vooral op marketing, reclame en het beheer van hun online aanwezigheid.

Hoe integreer ik dropshipping in mijn bedrijf?

Dropshipping kan een aanvulling vormen op een traditioneel e-commerce businessmodel.

Vanuit de veronderstelling dat je al online aanwezig bent in één of meer winkels (of op zijn minst weet hoe dat te doen), is het integreren van dropshipping vergelijkbaar met de lancering van een ander nieuw product, met een paar verschillen.

Hier is een snelle stap-voor-stap gids:

  1. Onderzoek welke producten goed zouden passen in jouw strategie, markt en klantenbestand.
  2. Ga na hoe je concurrenten het product verkopen en hoe ze hun prijs bepalen.
  3. Vind de beste leverancier (zie onze checklist hierboven).
  4. Werk een afhandelingsproces uit dat voor jullie beiden werkt en integreer het in je systeem. Afhankelijk van de software die je gebruikt om je verkopen te beheren, kan dit makkelijk zijn of moet je enkele kreukels gladstrijken.

Maak een lijst van je producten en promoot je nieuwe product. Vermeld zeker eventuele speciale voorwaarden, zoals wijzigingen in verzendtijd of locatie.

Is dropshipping legaal?

Ja, dropshipping is legaal.

Je kunt wel stoten op andere juridische kwesties, afhankelijk van wie je leverancier is, maar dropshipping op zichzelf is een volkomen legitieme manier om orders af te handelen.

Vergeet niet jezelf te beschermen met een Dropshipping Overeenkomst Contract.

Wat zijn de troeven van dropshipping?

Er zijn ten minste vijf goede redenen waarom bijna elke e-commercedetailhandelaar dropshipping zou moeten overwegen.

    • Het beperkt de risico’s van de start-up tot een minimum
    • Het verlaagt de productkosten
    • Lagere opslag- en logistieke kosten
    • Een uitgebreid aanbod van producten
    • Flexibiliteit

    Is dropshipping winstgevend?

    Ja, dropshipping kan winstgevend zijn voor handelaars. Dropshipping is een businessmodel met weinig risico's waarmee je producten aan je klanten kunt verkopen zonder enorme bedrijfskosten zoals bij een groothandelaar. Door deze lagere kosten is het eenvoudiger om met dropshipping veel sneller winstgevend te worden dan met andere businessmodellen.

    Moet ik een zakelijke entiteit registreren voor een dropship?

    Ja, je moet je bedrijf registreren zodra je omzet begint te draaien, maar er is geen haast tot je consistent omzet begint te draaien. Dit komt omdat de meeste betalingsaanbieders eisen dat je aantoont dat je bedrijf over dergelijke credentials beschikt.

    Is dropshipping toegestaan op eBay?

    Ja, dropshipping is toegestaan op eBay.

    Is dropshipping toegestaan op Amazon?

    Ja, dropshipping is toegestaan op Amazon.

    Ideeën voor dropshipping producten?

    Als je interesse hebt in dropshipping, maar niet weet waar te beginnen, is dit ter inspiratie een lijst van ideeën voor producten. Wij hebben geprobeerd alleen ‘hulpartikelen’ op te lijsten die in het productaanbod van om het even welke sector zouden kunnen passen.

      • Totebags voor een goed doel of liefdadigheid.
      • Nieuwe en ongebruikelijke T-shirts.
      • Grappige koffiemokken.
      • Motiverende bladwijzers.
      • Goedkope horloges of juwelen.
      • Marketingartikelen (T-shirts, tassen, mokken, pennen, enz., met je logo).

      Verzenden dropshippers internationaal?

      Dit varieert sterk per dropshipper, dus je zult het zelf moeten nagaan. 

      Het kostenplaatje van internationale zendingen kan snel oplopen, en het is geen kinderspel om voor honderden landen nauwkeurige prijsopgaven te krijgen van de verzendingskosten, de douane en de invoerrechten. Het kost een dropshipper ook veel meer tijd om een internationale bestelling af te handelen, omdat er meer papierwerk bij komt. Sommigen vragen een extra vergoeding, anderen doen zelfs gewoon de moeite niet.

      Het laatste woord

      Dropshipping kan een zeer nuttige tactiek zijn wanneer deze correct wordt toegepast.

      Maar de redenen waarom het niet werkt voor nieuwe bedrijven worden minder relevant naarmate een bedrijf groter wordt.

      Een gevestigd bedrijf heeft bijvoorbeeld al een gezonde stroom verkeer en hoeft zich niet zo veel zorgen te maken over het vestigen van hun merk.

      Daarom vormt dropshipping een geweldige aanvulling voor de meeste ervaren e-commercebedrijven - vertrouw er gewoon niet op voor het zware werk.