Het juiste webframework voor je e-commerce site kiezen

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/430XEBB5kpFF9CXw87Cm9Q/286055bc9f108566503bb7ecdc9faf7b/collage-person-device-phone-multi-channel-product-gradient-twilight-generic.png

Kies het juiste e-commerceplatform

Tot 2023 zal de hoeveelheid e-commerce wereldwijd naar verwachting oplopen tot 6,5 biljoen dollar.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/ecommerce-frameworks-Statista-graph.png

De kans is groot dat je volledig gewend bent aan online winkelen. Maar als je voor het eerst in de e-commercewereld handelt, dan kan het behoorlijk intimiderend lijken. 

Hoe bepaal je welk framework jij nodig hebt voor jouw e-commerce site? Wat is het verschil tussen open source-frameworks en SaaS-frameworks? Hoe zit het met headless commerce? 

Er is geen enkele oplossing die voor elk bedrijf werkt. Daarom is het belangrijk dat je eerst identificeert wat jouw bedrijf nodig heeft. Pas daarna kan je bepalen welk raamwerk ervoor zorgt dat jouw bedrijf online betalingen goed kan worden verwerkt, dat klantervaringen onafhankelijk kunnen worden en dat de privacy van je klanten wordt gegarandeerd.  Laten we kijken welk e-commerce raamwerk er eigenlijk is en welk raamwerk voor jou het beste werkt.

Wat is een webframework voor e-commerce?

Een e-commerce framework is een type software dat je gebruikt om jouw e-commerce winkel te bouwen. Zo gebruikte e-commerce software Magento bijvoorbeeld een open source framework, terwijl BigCommerce werkt met SaaS. Beiden ondersteunen ze ook een headless framework.

De verschillende soorten webframeworks voor online verkoopsites

Wanneer je wilt werken met een e-commerceframework, heb je de keuze uit drie soorten webframeworks. Ze werken alle drie net een beetje anders en hebben alle drie hun eigen voor- en nadelen. We hebben het hier over de volgende raamwerken: 

  • SaaS

  • Open source. 

  • Headless commerce

1. SaaS e-commerce-framework.

SaaS staat voor “software as a service”. Gebruikers van SaaS kopen geen software, maar abonneren zich erop. De leverancier zorgt er vervolgens voor dat de software gehost, beheerd en verbeterd wordt. SaaS-platforms zijn over het algemeen voorzien van out-of-the-box functionaliteiten. Hoewel je het platform niet enorm kunt personaliseren, zijn de SaaS-platforms tegenwoordig steeds flexibeler dankzij API's en kant-en-klare integraties.

Voordelen: 

  • De leverancier kan voortdurend nieuwe upgrades doorvoeren, omdat leveranciers hun software altijd blijven verbeteren. 

  • De totale kosten zijn vaak veel lager dan bij open source of headless commerce-frameworks. 

  • SaaS zorgt ervoor dat je de markt snel kunt optreden. 

  • Veiligheid en onderhoud zijn inbegrepen in je kosten. Je hoeft je bovendien geen zorgen te maken over hosting.

Nadelen: 

  • Je kunt het platform minder personaliseren en bij open source of headless frameworks.

2. Open source e-commerce-framework.

Open source software is software waarbij gebruikers in hun eigen software-omgeving toegang hebben tot de broncode en deze ook kunnen veranderen. gebruikelijk – maar niet altijd – is de code geschreven in PHP, een programmeertaal. Open source e-commerceplatforms bieden de mogelijkheid om vrijwel alles te personaliseren en aan te passen, maar hier betaal je ook voor. 

Om te werken met open source heb je ontwikkelaars nodig die niet alleen de verbetering die jij in gedachten hebt kunnen doorvoeren, maar die de code ook kunnen beheren. Hoe meer je aanpast, hoe groter het risico op onbedoelde gevolgen. Je moet bovendien zorgen voor goede cyberbeveiliging om je bedrijf en je klanten te beschermen.

Voordelen: 

  • Op het gebied van personalisatie is vrijwel alles mogelijk. 

  • Samenwerken met betrokken ontwikkelaars.

Nadelen: 

  • Je bent verantwoordelijk voor het installeren van software-updates en beveiligingspatches. 

  • Je kunt veel naar eigen hand zetten, maar dat betekent ook dat de software complexer is. Je bent afhankelijk van ontwikkelaars; niet alleen wat betreft de implementatie, maar wat betreft het volledige succes van je bedrijf. 

  • De totale gebruikskosten zijn hoog als je alle externe kosten meerekent. (Geen enkele vorm van software is feitelijk “gratis”.)

3. Headless e-commerce-framework.

Headline commerce ontkoppelt de back- en frontends, waardoor verkopers hun eigen frontend kunnen creëren. Dit houdt ervan dat ze een andere klantervaring kunnen bieden, omdat ze kunnen kiezen voor een configureerbare architectuuraanpak. Dit geeft jou de mogelijkheid om te werken vanuit een multi-vendor aanpak, waarbij je de ene partij inschakelt voor je backendoplossingen terwijl een andere partij je helpt met de frontend.

Door front- en backend van elkaar te ontkoppelen, kan je blijvend met grote bedrijven. Met deze aanpak heb jij namelijk veel meer vrijheid en controle. Je kunt ook elementen ontwikkelen waardoor front- en backend onafhankelijk van elkaar kunnen worden aangepast.

Voordelen: 

  • Je hebt de flexibiliteit om te kiezen voor een frontend van jouw voorkeur, variërend van digitale platforms voor klantervaringen tot PWA's en nog veel meer. 

  • Je kunt je backend gebruiken voor het aandrijven van diverse frontends voor een multi-site ervaring. 

  • Als je front- en backend ontkoppeld zijn, kan je bij één van de twee ontwikkelingswerkzaamheden uitvoeren zonder dat de ander daar als laatste ondervindt.

Nadelen: 

  • De kosten kunnen hoog zijn, omdat je betaalbaar bent voor zowel je backend, je frontend als je ontwikkeling. 

  • Architectuur kan complex zijn en geïntegreerde ontwikkelexpertise.

Belangrijkste kenmerken die je e-commerce raamwerk zou moeten hebben:

Verschillende soorten online bedrijven hebben andere soorten frameworks nodig, willen de frameworks zich aanpassen aan de klanten van de industrie van dat specifieke bedrijf. Maar er zijn altijd een aantal zaken waar je goed op moet letten.

1. Flexibel productbeheer.

Je producten zijn – duidelijk – het belangrijkste in jouw bedrijf. En dus wil je zeker weten dat je voorraadbeheer, van het toevoegen van producten tot het aanpassen van productinformatie en het bijhouden van je voorraad, heel eenvoudig is. 

Van SKU's en variaties (maat, kleur, hoeveelheid) tot productnamen en afbeeldingen… sommige e-commerce frameworks geven je de mogelijkheid om een algemeen overzicht te krijgen én in de details te duiken zonder dat je heel veel technische kennis nodig hebt.  

Je wilt er natuurlijk ook voor zorgen dat jouw platform het aantal SKU's dat jij hebt aankan en dat het aantal varianten per product goed tot zijn recht in jouw online shop komt. 

Als je werkt met een omnichannel strategie, is het goed om te controleren of het linken van jouw voorraad aan online marktplaatsen zoals Amazon en advertentiekanalen zoals Google, social media en point of sale (POS) goed ondersteund wordt door het framework, zodat je kunt werken met een gecentraliseerde beheerhub.

2. Compatibiliteit met mobiele apparaten.

Online shoppers maken gebruik van mobiele apparaten om online winkels te bekijken en zelfs aankopen te doen. Daarom moet jouw e-commerce framework een goede winkelervaring bieden op verschillende apparaten. De verwachting was dat mobiele verkopen in 2020 goed zouden zijn voor 314 miljard dollar – 44% van alle e-commerce verkopen. Als jij geen prettige shopervaring biedt op een mobiel apparaat, kan je enorme groei veroorzaken. 

Kies voor een raamwerk waarmee je een eenvoudige en gebruiksvriendelijke kassa op mobiele apparaten kunt maken. Denk aan minder velden, grotere knoppen en de integratie van populaire mobiele betaalmethoden, zoals Apple Pay, Google Pay, PayPal, Amazon Pay en nog meer.

3. Beveiliging voor online verkopen.

In het eerste halfjaar van 2019 werden er op het dark web minimaal 23 miljoen gestolen CreditCards aangeboden. Online winkels hebben een aantrekkelijk aantrekkelijk voor hackers en sinds de pandemie ervoor zorgde dat meer mensen online winkelen, is dat alleen aantrekkelijk alleen maar groter geworden. 

Jij bent verantwoordelijk voor het beheren van klantinformatie. Voor de levensvatbaarheid van je bedrijf en voor je merkreputatie is het van belang dat je een datalek voorkomt. Onderzoek van het KPMG toont aan dat 30% van de klanten na een datalek tijdelijk zou stoppen met kopen bij dat bedrijf. 

Sommige raamwerken, zoals SaaS en headless commerce met SaaS backend, bieden een bepaalde mate van beveiliging, terwijl je bij open source oplossingen, zoals Magento, zelf voor je beveiliging moet zorgen. Dat kan blijken dat je eigen service moet voorkomen door middel van beheerde beveiliging van door tijdig beveiligingspatches van de aanbieders te installeren. 

  • PCI-DSS-naleving. Dit is een wereldwijd erkende standaard om veilig te betalen te verwerken. Bedrijven moeten streng testen doorstaan om deze status te krijgen. 

  • SSL/HTTPS-ondersteuning. Een SSL-certificaat is een 'must' voor gevoelige gegevens die een koper tijdens het betalingsproces achterlaat te versleutelen. 

  • Anti-fraude- en databeveiligingstools. Zorg ervoor dat u verdachte gebruikersactiviteiten opmerkt en dat u mogelijk frauduleuze transacties en hackpogingen kunt voorkomen door deze pogingen met een systeemeigen of een geïntegreerd systeem van derden te herkennen.

4. Functies voor SEO.

Er zijn diverse functionaliteiten binnen je e-commerce framework die SEO-mogelijkheden moeten ondersteunen, inclusief het kunnen aanpassen van je URL's, title tags, header tags en metadata. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een krachtig hulpmiddel om je bedrijf te laten groeien – maar het ene platform is hier geschikter voor dan het andere. Bij SaaS-platforms kun je minder naar je eigen hand zetten is de mogelijkheid om SEO te optimaliseren. (BigCommerce biedt zeer krachtige SEO-functionaliteiten).

5. Uitbreidingsmogelijkheden van plug-ins en integraties.

Elk e-commerceplatform biedt je out-of-the-box functionaliteiten, thema's en/of sjablonen, maar je hebt ook andere functionaliteiten nodig – zeker wanneer je ontdekt wat jouw klanten nu echt echt willen. Ontdek welke functies van functionaliteiten jij nodig hebt die niet bij het platform inbegrepen zitten. 

De toekomst van e-commerce is overal en daarom zullen de meest succesvolle winkeleigenaren ook vooral online verkopen. Wanneer je je verdiept in een e-commerceplatform, is het belangrijk om te weten hoe moeilijk of gemakkelijk het is om sociale commerce te belemmeren en om te verkopen op bijvoorbeeld Amazon of eBay.

Heb je ook een fysieke winkel? Dan kunnen de gegevens van je kassasysteem en je online winkel in één systeem worden afgesloten om zo in realtime een holistisch beeld van het gedrag van je klanten en je voorraad te krijgen.

Top 10 beste e-commerceframeworks

Er zijn tegenwoordig een indirecte e-commerce frameworks beschikbaar, maar welk framework geschikt is voor jou, hangt af van je bedrijfsmodel, het product dat je verkoopt, de mate waarin je wilt groeien en de mogelijkheden binnen je team. Laten we kijken naar de 10 meest populaire frameworks en hun voor- en nadelen.

1. BigCommerce e-commerce-framework.

BigCommerce is een SaaS-platform met zeer flexibele API's en een sterk headless commerce-aanbod. Het platform biedt de mogelijkheid tot uitbreiding en kan worden verbonden met andere omgevingen. 

BigCommerce bevindt zich in het meer flexibele spectrum van de SaaS-producten, maar het vereist wel een hogere leercurve en een aantal alternatieven. Aan de andere kant biedt het platform wel 24/7 wereldwijde en zijn duizenden partners die je kunnen helpen om je platform op te zetten en je shop te beheren ondersteuning indien gewenst.

2. Shopify e-commerce-framework.

Shopify is gehoste e-commerce software en is wat betreft techniek een laagdrempelig raamwerk om een online winkel met basisfunctionaliteiten te bouwen. Het opzetten en beheren van je winkel is grotendeels erg eenvoudig. Er zijn enkele niet-systeemeigen tools waarvoor je een los abonnement moet afsluiten. Integraties met meer dan 4100 apps die je functionaliteit verbeteren – zoals Google Analytics en Smile.io – kunnen met één klik geactiveerd worden.

3. Magento e-commerce-framework.

Magento is open source software die lokaal wordt gebruikt op je eigen service of in de cloud (PaaS). Magento is geschreven in programmeertaal, is zeer flexibel en kan gemakkelijk uitgebreid worden – als je de weg weet in de wereld van open source PHP-ontwikkeling. Magento is nu ook onderdeel van de Adobe Experience Cloud, waardoor het zeer goed samenwerkt met Adobe-producten zoals Analytics, een klantgegevensplatform en meer. 

Magento beschikt over een grote community-ontwikkelaars. Toch zijn er veel bedrijven die van Magento zijn gestopt, omdat je erg afhankelijk bent van de ontwikkelaars om je winkel te starten, te beheren en te updaten. Een basiswinkel in Magento Open Source met een template zonder uitbreidingen kost 20.000 tot 45.000 dollar, afhankelijk van de oplossing. Omdat je bovendien beschikt over je eigen instance van de software moet je zelf je updates en beveiligingspatches beheren en uitvoeren.

4. Volusion e-commerce-framework.

Volusion was ooit één van de eerste goede kandidaten binnen de SaaS e-commerce. Het bestaat al sinds begin 20ste eeuw en hun winkelwagenoplossingen bieden een mix van pure commerce en SEO-/marketingtools om je bedrijf op te zetten en te laten groeien. In juli 2020 begon het faillissement van Volusion, maar volgens een blogpost op de website van Volusion is het bedrijf nog steeds operationeel.

5. Shift4Shop e-commerce-framework.

3dcart – zoals Shift4Shop voorheen heette – werd onderdeel van Shift4 Payments. Dit was één van de eerste betalingsverwerkers. Dit werd uiteindelijk Shift4Shop. 

Shift4Shop biedt je meer out-of-the-box functionaliteiten en veel andere SaaS-platforms, maar dat maakt het gebruik wat ingewikkelder.

6. Woocommerce e-commerce-framework.

WooCommerce is een populair zelfgehost open source framework voor WordPress websites. WooCommerce wordt ontwikkeling en beheerd door Automattic en biedt een gedegen starterspakket van essentiële e-commerce functionaliteiten voor je checkout. 

Omdat WooCommerce een open source framework heeft je volledige controle over je personalisatie en je winkelbeheer. Ook is er een grote community met WooCommerce Meetup-groepen waar je terecht kunt als je hulp nodig hebt bij het beheer van je winkel.

Het nadeel van WooCommerce is dat veel winkelwagenfunctionaliteiten, zoals een checkout op slechts één pagina, herstel van je winkelwagentje en kortingen niet systeemeigen zijn (in bijvoorbeeld BigCommerce). Daarnaast is het toevoegen van extra betalingen, catalogusbeheer en marketingduuropties en tijdrovend.

7. Kibo e-commerce-framework.

Kibo Commerce is een geïntegreerd commerceproduct waarmee u ervoor kunt zorgen dat uw teams gepersonaliseerde ervaringen kunnen creëren op verschillende contactpunten. Dit is een API-first platform dat is gebouwd op basis van het microservicesmodel. Kibo werd in januari 2016 opgericht dankzij de samenvoeging van Fiverun, MarketLive en Shopatron. In 2016 heeft Kibo Baynote en Mozu overgenomen en in 2019 gevolgdn Certona en Monetate. 

Dit voor ontwikkelaars boven platform kan complex zijn, heeft een hoge leercurve en de kosten kunnen snel oplopen. Er zijn slechts 18 Solution Partners die kunnen helpen om je winkel beter te laten functioneren. Kibo is online niet erg aanwezig, waardoor het lastig kan zijn om online de informatie te vinden die je zoekt.

8. Salesforce Commerce Cloud (Demandware) e-commerce-framework.

Salesforce Commerce Cloud (voorheen Demandware, voordat het werd geselecteerd door Salesforce) is een SaaS-platform voor bedrijven die hun omnichannel verkopen willen stroomlijnen. Met Salesforce Commerce Cloud kun je digitale en fysieke kanalen verkopen met één oplossing beheren. Het systeem bevateigen AI-tools om alles te personaliseren. 

Een nadeel van Salesforce Commerce Cloud is dat er maar weinig partners bekend zijn met het ontwerp en de ontwikkeling binnen dit platform.

9. Squarespace e-commerce-framework.

Met Squarespace kan je snel en eenvoudig updates op je website doorvoeren en je media beheren, zonder dat je daar een ontwikkelaar voor hoeft te schakelen. Dit SaaS-framework biedt standaardontwerpen en praktische tools voor je voorraadbeheer. 

Als je de functionaliteiten van Squarespace niet begrijpt, kan het echter zijn dat je essentiële elementen missen waarmee je website juist naar een hoger niveau kon tillen. Een ander nadeel van Squarespace is dat slechts 4 betalingsverwerkers kunnen worden geïntegreerd. Als je abonneert op het goedkope pakket betaal je 3% transactiekosten op elke verkoop.

10. Wix e-commerce-framework.

Wix is een SaaS-platform dat zich richt op kleinere bedrijven. Je kunt snel en gemakkelijk starten en je kunt items verslepen om zo je eigen website te bouwen. Een website ontwerpen is met Wix heel eenvoudig, omdat je toegang hebt tot meer dan 500 sjablonen.

Hoe je het beste webframework voor je e-commercebedrijf moeilijk is

Sommige platforms bieden heel veel out-of-the-box functionaliteiten, waardoor je snel en gemakkelijk aan de slag kunt, maar je weinig kunt personaliseren. Andere platforms bieden je de juiste mogelijkheid om je website volledig te personaliseren, maar nemen wel meer tijd in beslag en verplichte e-commerce ontwikkeling waar een kostenplaatje aan vasthangt. Als je platforms elkaar ontmoeten, is het belangrijk om goed op een lijst te hebben wat jij nodig hebt voor jouw specifieke bedrijf.

1. Identificeer je e-commerce-behoeften.

Elk e-commerce bedrijf heeft iets anders nodig. Dit hangt af van je bedrijfsmodel, je producten, je verkoopkanaal, je advertentiekanalen en nog veel meer. 

Bedrijfsmodel: is jouw bedrijfsmodel B2B of B2C? B2B-bedrijven hebben specifieke e-commerce-eisen waar de meeste platforms niet out-of-the-box aan kunnen voldoen. Heb je zowel een online als een robuuste winkel? Dan wil je wel dat je voorraad en je verkopen altijd geïntegreerd zijn, zodat je een volledig beeld van je bedrijf hebt. Als je nadenkt over een hybride B2C/B2B-aanpak, dan is het belangrijk om een platform te vinden dat kan ondersteunen zonder dat de kosten te hoog stijgen. 

Producten: Hoeveel producten ga je verkopen? Hoeveel varianten zijn er van die producten? Zorg ervoor dat het platform waar jij voor de hoeveelheid varianten van jouw product kiest. 

Verkoop- en advertentiekanalen: Woorden marktplaatsen zoals Amazon of Wish onderdeel van jouw verkoopstrategie? Wil je ook gaan verkopen en/of adverteren via Facebook, Instagram en andere social media kanalen? Zorg ervoor dat er een goede verbinding is tussen jouw winkel en die kanalen, zodat je altijd een goed totaalbeeld hebt van je bedrijf en je voorraad.

2. Houd rekening met je e-commerce budget.

Afhankelijk van de functionaliteiten en mogelijkheden kunnen de totale kosten tussen frameworks enorm variëren. Daarnaast kan de manier waarop de kosten verdeeld zijn invloed hebben op uw bedrijfsfinanciën. 

  • Bij SaaS betaal je op een consistente basis hetzelfde bedrag. Hierdoor is je financiële toekomst gemakkelijker te voorspellen. 

  • Open source-frameworks werken in eerste instantie vaak met aanzienlijke licentievergoedingen. Bovendien moet je rekening houden met variabele implementatiekosten en de kosten van ontwikkeling en beheer op de lange termijn. 

  • Headless frameworks kunnen erg duur zijn, afhankelijk van het aantal systemen dat je integreert en je keuze voor front- en backend. Ben je toch op zoek naar een manier om zo veel mogelijk te personaliseren? Dan kan dit het wel waard zijn.

3. Denk aan de schaalbaarheid en groei van je online verkoop.

Als je ultieme doel is om te groeien, dan is het goed om niet alleen te kijken naar wat je nu nodig hebt, maar ook naar wat je in de toekomst nodig hebt. Uiteindelijk zal je een platform nodig hebben dat goed omgaat met meer verkeer, meer SKU's, meer varianten en meer API's. Wil je ook internationaal gaan verkopen? Dan heb je ook ondersteuning nodig voor internationale wet- en regelgeving, multi-valuta functionaliteiten zodat mensen in hun eigen valuta kunnen betalen, en misschien zelfs een multi-store functionaliteit om de ervaring volledig te personaliseren.

4. Zorg ervoor dat je klantenservice responsief en efficiënt is.

Het maakt niet uit hoe veel ervaring je hebt met de techniek van met e-commerce - werken met een nieuw softwareplatform betekent altijd dat je nieuwe dingen leert. Het is belangrijk dat je weet welke ondersteuning jouw e-commerce platform biedt tijdens het onboardingproces en daarna.

Onze conclusie over het kiezen van het juiste webframework voor uw e-commercesite

Om jou te helpen bij het maken van de keuze voor het juiste e-commerceplatform voor jouw bedrijf, hebben we de drie meest populaire frameworks besproken en hebben we uitgelegd wat deze frameworks precies zijn. We hebben de belangrijkste kenmerken besproken die je moet weten als toekomstige eigenaar van een online winkel. Het juiste e-commerce framework kan je helpen om een flexibele website te creëren die uitgebreid kan worden en waar klanten een geweldige shopervaring hebben. 

Nu je de basis weet, is het de tijd om te bepalen welk type het beste verleden bij jouw bedrijf is. Er bestaat geen “one size fits all” e-commerce raamwerk. Welk raamwerk voor jou het beste werkt, hangt volledig af van hoe jij wilt werken en wat jouw e-commerce site nodig heeft aan ondersteuning.

Veelgestelde vragen over webframeworks voor e-commerce

Lees meer bronnen