E-commerce CMS uitgelegd: wat het is, hoe het werkt en waarom je het nodig hebt

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/ftYkU6Obf9OunblCcjEps/070fe591adeff10427835ddcc7e43382/collage-people-laptop-storefront-theme-add-product-generic.jpg

7 retailstrategieën om de stagnatie van groei te voorkomen

Ik ben klaar om te starten of ik heb al een eigen e-commercewinkel.
BigCommerce proberen
Ik heb vragen en wil graag advies van een e-commerce-expert.

Ondanks de mondiale economische onzekerheid blijft de e-commerceverkoop in een voorspoedig tempo groeien en is nu goed voor 14,3% van alle detailhandelsverkopen wereldwijd. Interessanter is dat eMarketer voorspelt dat het aandeel van e-commerce in de totale wereldwijde detailhandelsverkopen in 2023 23% zal bedragen. Dit biedt kansen voor winkels die hun online aanwezigheid willen creëren of uitbreiden!

Natuurlijk trekt een bloeiende industrie een groot aantal risiconemers aan, waardoor de concurrentie met de dag heviger wordt. Maar als je erover denkt om je aan te sluiten bij de andere e-commerceondernemers, kun je het beste beginnen met het onderzoeken van het landschap van het e-commerce CMS.

Laten we eens de wereld van contentmanagementsystemen voor e-commerce onderzoeken. We zullen kijken naar wat ze doen, of je er wel of niet een nodig hebt voor jouw online winkel en wat de beste CMS voor e-commerce is.

Wat is een e-commerce CMS?

Een contentmanagementsysteem (CMS) is software waarmee eigenaren van e-commercewinkels digitale website-inhoud kunnen creëren, bewerken en publiceren zonder code te schrijven. Hiermee kunnen gebruikers ook het uiterlijk van hun online winkel aanpassen, zoals het wijzigen van de lay-out van de productpagina, het toevoegen van promotiebanners of het snel toevoegen van nieuwe websitesecties om producten beter te promoten. 

Een e-commerceplatform is een oplossing voor online winkelwagentjes waarmee je productbeheer kunt afhandelen en producten rechtstreeks via jouw website kunt verkopen. Sommige e-commerceplatforms werken ook als CMS. Met andere woorden, het is een gebruiksvriendelijke infrastructuur die alle back-end winkelbeheerfuncties van een online winkel afhandelt.

Wanneer we proberen de opties te beperken, valt e-commerce CMS software in twee hoofdcategorieën: SaaS en open source.

1. SaaS CMS

Een gehost SaaS-CMS is een cloudgebaseerde oplossing voor e-commercewinkels waarvoor geen aparte server nodig is. Je betaalt een abonnementsbedrag en in ruil daarvoor hoef je niets te downloaden, updates te beheren of gegevensopslag in te stellen: het wordt allemaal verzorgd door de softwareleverancier. De provider biedt doorgaans ook klantenondersteuning. Voorbeelden van gehoste CMS zijn BigCommerce, Shopify, Squarespace en anderen. Deze voorbeelden dienen als zowel e-commerceplatforms als contentmanagementsystemen.

2. Open source CMS

Met open source e-commerceplatforms hebben gebruikers volledige controle over de functionaliteit van de website. Open source-software kan gratis worden gedownload en wordt dan vaak zelf gehost. Dit betekent dat winkelbeheerders verantwoordelijk zijn voor het uitzoeken van de hosting voor hun e-commercewebsite, het onderhouden van de server en het installeren van software-updates wanneer dat nodig is. Sommige open source-platforms hebben een in de cloud gehoste optie, maar ze verschillen van SaaS doordat het onderhoud nog steeds door de winkeleigenaar gedaan moet worden. Enkele van de bekendste voorbeelden van open source e-commerceoplossingen zijn Woocommerce en Magento.

Heb je een apart CMS nodig?

Tot nu toe heb je misschien niet eens overwogen om geen apart CMS te hebben, maar het is belangrijk om te vermelden dat niet elke e-commercewinkel een contentmanagementsysteem nodig heeft. De beste manier om te bepalen of jouw online een apart CMS nodig heeft, is door je contentstrategieplannen af te wegen.

E-commercesites die regelmatig nieuwe inhoud produceren – hetzij voor de blog, hetzij als onderdeel van de startpagina en productpagina-updates – zouden het meeste profiteren van de flexibiliteit van een CMS. Als je winkel echter geen regelmatige, realtime inhoudsupdates nodig heeft, kun je jouw site mogelijk ook zonder updates bouwen

Als je bovendien al een e-commerceplatform hebt dat als CMS fungeert, is het mogelijk dat je geen apart platform nodig hebt. 

Weet je het nog steeds niet zeker? Denk eens aan de voordelen die een goed gekozen CMS kan bieden.

1. Creëer en bewerk eenvoudig inhoud

Word je al moe bij de gedachte aan het bewerken van inhoud op je website? Een van de beste dingen van moderne contentmanagementsystemen is dat ze ongelooflijk gebruiksvriendelijk zijn en geen geavanceerde technische vaardigheden vereisen. Dit betekent dat jij of je team alle content- en productupdates eenvoudig zelf kunnen afhandelen, en dat je snel marketingcampagnes en promotieactiviteiten kunt plaatsen.

2. Wees niet langer afhankelijk van ontwikkelaars

Succesvolle e-commerceondernemers weten dat het voldoen aan de verwachtingen van de klant de omzetgroei stimuleert, maar de snelheid en flexibiliteit die nodig zijn om de inhoud van je website actueel te houden, zijn niet haalbaar als je via een tussenpersoon werkt.

Met een eenvoudig te gebruiken CMS kun je de ontwikkelingstijd verkorten en de website zelf bijwerken. Uiteindelijk bespaar je niet alleen tijd, maar kun je dat ontwikkelingsbudget ook besteden aan andere marketinginitiatieven om je bedrijf vooruit te helpen. Dat is pas praktisch!

3. Voeg nog een kanaal toe om potentiële klanten te bereiken

Content is een van de meest effectieve marketingkanalen voor het genereren van organisch verkeer en moet dus hoog op je prioriteitenlijst staan.

In het tijdperk van TikTok, Facebook en Instagram kunnen maar weinig e-commercemerken het zich veroorloven om niet bezig te gaan op sociale media. Door boeiende, nuttige content te creëren, vergroot je de zichtbaarheid van jouw winkel op Google (en andere zoekmachines), waardoor meer mensen naar je site komen en jouw omzet zal stijgen. Binge-waardige content is ook een geweldige manier om een gedenkwaardig merk op te bouwen en klanten aan je te binden. Zo shoppen mensen tegenwoordig!

Met een goed CMS zorg je ervoor dat je content goed georganiseerd, deelbaar en gemakkelijk toegankelijk is – en dat allemaal zonder veel gedoe in de back-end.

4. Laat schrijvers samenwerken

Geweldig werk wordt in teams gedaan. Van proeflezen tot opmaak en het vinden van de juiste visuele middelen: er wordt veel moeite gestoken in het produceren van content van topkwaliteit. Het faciliteren van de samenwerking binnen jouw team is van cruciaal belang voor een gestroomlijnde contentcreatie. Een goed gekozen CMS kan iedereen op één lijn brengen, waardoor schrijvers rechtstreeks in het systeem kunnen werken en handige functies kunnen gebruiken om hun content te verbeteren. Dat zorgt voor beter gerichte content, soepelere beoordelingsprocessen en een meer geoptimaliseerde ervaring voor de klant.

Functies die nodig zijn in een e-commerce CMS

Met welke kenmerken moet je rekening houden bij het kiezen van een CMS? Het vergelijken van functies zou feitelijk kunnen resulteren in een lastig geval van analyseverlamming. Je kunt beter kijken naar de kernfuncties die je kunnen helpen jouw winkel te laten groeien en vervolgens de voor- en nadelen van het door jou gekozen CMS tegen elkaar afwegen om de juiste oplossing te vinden.

1. SEO-vriendelijk

Bij on-page SEO voor e-commercesites is het belangrijk dat je weet waar je je zoekwoorden moet plaatsen. Het is een manier om met webcrawlers te communiceren en een hoge ranking in de zoekresultaten te garanderen - in feite de internetversie van smooth-talking. Als je echter geen SEO liefhebber bent, hoef je je geen zorgen te maken: een goed e-commerce-CMS helpt je bij het implementeren van de beste SEO praktijken en het optimaliseren van jouw productpagina's. Zoek naar functies gericht op:

Pagina-URL's.

Hoe korter, hoe beter. Google is elke dag bezig met het crawlen van miljoenen nieuwe en bijgewerkte pagina's, dus het is geen verrassing dat beknoptheid van URL's wordt aangemoedigd. Als je onnodige submappen uit jouw URL's kunt verwijderen, verbetert dat gegarandeerd de algehele prestaties van je website, maar het kort houden is niet de enige vereiste. Het opnemen van het primaire zoekwoord en het leesbaar maken van de URL kunnen jouw zoekresultaten ook aanzienlijk verbeteren.

Paginatitels en metabeschrijvingen.

De paginatitel, ook wel de H1-tag genoemd, moet jouw primaire zoekwoord bevatten. Als je het aan het begin van de titel kunt plaatsen, is dat nog beter. Omdat het de hoofdregel tekst is die in de zoekresultaten verschijnt, is deze sterk afhankelijk van trefwoordoptimalisatie. Dus ook al klinkt het saai, het is de moeite waard!

De metabeschrijving is de grijze tekst die onder de paginatitel in zoekresultaten verschijnt. Hoewel het geen directe invloed heeft op de paginarangschikking, kan het de klikfrequentie zeker verbeteren. En hoe hoger je CTR, hoe prominenter jouw paginapositie!

Het is absoluut essentieel dat je tijd besteedt aan het optimaliseren van paginatitels en metabeschrijvingen op alle pagina's van jouw e-commercewinkel. Om SEO fouten in de toekomst te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat je met jouw CMS pagina-URL's kunt wijzigen en dat je over een gebruiksvriendelijke gebruikersinterface beschikt voor het toevoegen en controleren van metabeschrijvingen. Of nog beter, bied een functie voor het automatisch genereren van paginatitels en metabeschrijvingen om je veel kostbare tijd te besparen.

2. Eenvoudig te optimaliseren voor gebruikerservaring (UX)

Moderne shoppers hebben hoge verwachtingen van e-commercesites. Als je er niet in slaagt een soepele UX te bieden, zul je zien dat jouw bezoekers afhaken voordat ze een aankoop voltooien. Erger nog: ze komen niet meer terug. 

Weet je op welke UX-functies je moet letten in een e-commerce CMS? Dit zijn bovenal de belangrijkste vereisten.

Flexibele ontwerpopties.

Terwijl klanten hun winkeltraject op jouw website doorlopen, is elke interactie van belang. Je wilt de lay-out van de inhoud op elke pagina van je winkel kunnen ontwerpen, bewerken en beheren om persoonlijke, prettige ervaring te creëren.

Voor winkeleigenaren met beperkte (of geen) codeervaardigheden is een eenvoudig te gebruiken CMS van cruciaal belang. Hiermee kun je jouw winkelontwerp en pagina-indeling snel bijwerken om te reageren op opkomende trends in de sector, speciale gelegenheden en promotie-evenementen. Sommige CMS platforms bieden ook een breed scala aan integraties en plug-ins om winkelbeheerders te helpen bij het uitvoeren van promoties en andere marketinginitiatieven.

Geoptimaliseerde content voor mobiele pagina's.

Het wordt steeds duidelijker dat mobiel shoppen binnenkort de wereld van e-commerce zal domineren. Verwacht wordt dat het in 2021 54% van de totale e-commerceverkoop voor zijn rekening zal nemen, wat een nieuwe uitdaging vormt voor e-commerceretailers. Winkel- en contentoptimalisatie voor mobiel zou bovenaan je UX-prioriteitenlijst moeten staan als je de mobiele commercegolf niet wilt missen.

In werkelijkheid betekent dit dat er bijzonder veel aandacht moet worden besteed aan de laadtijd, mobiele navigatie, het mobiele afrekenproces, visuele en andere UX-elementen die van invloed zijn op de gebruikerservaring op mobiele apparaten. Het e-commerce CMS dat je kiest, moet de optimalisatiestappen stroomlijnen, zodat je hogere conversiepercentages kunt behalen zonder dat je aangepaste code nodig hebt.

3. Gemakkelijk te gebruiken

Rekening houdend met het aantal zaken waar een winkeleigenaar zich mee bezig moet houden, zou een CMS geen extra stress moeten opleveren. Afhankelijk van de ontwikkelaars die je tot je beschikking hebt, kun je op zoek gaan naar een platform dat gelijk eenvoudig in te stellen is en waarvoor geen lang, moeizaam inwerkproces nodig is. Van inhoudsupdates en plug-in-integraties tot het veranderen van de pagina-indeling en het optimaliseren voor zoekmachines, een CMS moet e-commerceondernemers in staat stellen snel te handelen, nieuwe dingen uit te proberen en de UX van de site te verbeteren, ongeacht hun technische niveau.

4. Talrijke integraties

Geen enkel CMS is perfect, dat is de harde waarheid, maar als je op zoek bent naar een specifieke functionaliteit die niet bij het kern CMS-platform wordt geleverd of als je gewoon je opties voor de toekomst open wilt houden, controleer dan hoe gemakkelijk het systeem kan worden geïntegreerd met andere tools en plug-ins. Idealiter wil je een naadloze integratie met je bestaande tech-stack (denk aan e-mailplatform of analysetools) en de flexibiliteit om plug-ins te installeren en te activeren wanneer dat nodig is. Het beschikbare scala aan integraties geeft ook aan hoe populair en API-vriendelijk het CMS is, dus het is een goed criterium om in gedachten te houden.

12 beste CMS-platforms voor e-commerce

Zet je schrap. De overvloed aan CMS-platforms voor e-commerce maakt het erg moeilijk om er maar één te kiezen. Deze lijst is slechts het topje van de ijsberg, maar kan een geweldige plek zijn om je zoektocht te beginnen en de populairste opties te ontdekken.

1. BigCommerce.

BigCommerce is een van de meest prominente e-commerceplatforms op de markt en ondersteunt meer dan 60.000 verkopers in alle soorten en maten. Met een overvloed aan ingebouwde functies en CMS-mogelijkheden is het BigCommerce platform krachtig genoeg om de groei van snelgroeiende e-commercebedrijven te faciliteren en intuïtief genoeg om complete e-commercebeginners te ondersteunen. Het is geschikt voor het volledige spectrum van de e-commercesector. 

Het platform staat bekend om zijn geavanceerde SEO integratie en flexibele API's, waardoor verkopers verbinding kunnen maken met toonaangevende software en andere CMS-oplossingen, terwijl ze gebruik maken van het BigCommerce winkelwagentje in de back-end. BigCommerce wordt volledig gehost, voldoet aan Level 1 PCI en is beschikbaar op maandelijkse abonnementsbasis.

Voor meer informatie over het BigCommerce-platform kun je contact opnemen met ons verkoopteam.

2. WordPress

WordPress is de meest dominante CMS-speler in de branche, maar het is op zichzelf geen e-commerceplatform. Om van een WordPress website een online winkel te maken, heb je de Woocommerce plug-in nodig.

Het open-source Woocommerce-platform is ongelooflijk populair en heeft de voorkeur vanwege de enorme selectie aan extensies en thema's, waarvan de meeste gratis beschikbaar zijn. Het mooie van deze plug-ins is dat ze eenvoudig met één klik ontbrekende functies en functionaliteiten binnen het Woocommerce kernproduct kunnen inschakelen. Het nadeel is dat het toevoegen van een groot aantal plug-ins leidt tot onnodige complexiteit en dat dit de prestaties van de website beïnvloedt. 

BigCommerce biedt ook een WordPress-plug-in die eenvoudig te integreren is en alles extra makkelijk maakt. Hiermee kunnen webwinkeliers de front-end flexibiliteit van WordPress combineren met de back-end voordelen, zoals het herstellen van achtergelaten winkelwagens, coupons en kortingen en de single-page checkout die out-of-the-box wordt geleverd met het BigCommerce SaaS platform.

3. Drupal

Hoewel Drupal niet specifiek is ontworpen voor e-commerce, kan het worden gecombineerd met verschillende plug-ins en frameworks om e-commercefunctionaliteit mogelijk te maken. Het is zelfs een van de meest gebruikte open-source contentmanagementsystemen, bijna net zo populair als WordPress of Joomla. Helaas is Drupal niet bijzonder gebruiksvriendelijk voor mensen zonder aanzienlijke ontwikkelingskennis (hoewel dat langzaam ten goede verandert).

Als CMS biedt Drupal commerce ongelooflijke flexibiliteit. Als je het combineert met de BigCommerce-plug-in, krijg je het beste van twee werelden: een volledig aanpasbare front-end en een volledig gehoste back-end.

4. Joomla

Joomla is nog een ander open source contentmanagementplatform waarmee gebruikers websites kunnen bouwen en content online kunnen publiceren. Hoewel commercie geen deel uitmaakt van de kernfunctionaliteit, zijn er een aantal gratis extensies die je kunnen helpen om van een Joomla site een e-commercewinkel te maken.

5. Sitecore

Sitecore is een toonaangevend digitaal ervaringsplatform dat content, commercie, marketingautomatisering en personalisatie combineert met ontwerp- en bewerkingstools. Met het platform kunnen verkopers digitale storefronts ontwerpen en bouwen en gepersonaliseerde handelstrajecten creëren. Met de BigCommerce-plug-in voor Sitefront kun je headless commerce-mogelijkheden combineren met de krachtige, ingebouwde contentervaringen van Sitecore.

6. Magento

Magento is een populair open-source CMS voor e-commerceoplossingen. Het is eigendom van Adobe, heeft een geweldige reputatie en ondersteunt wereldwijd meer dan 260.000 online winkels. Magento biedt een rijke functionaliteit en een diverse uitbreidingsmarktplaats, inclusief integraties met oplossingen zoals CRM, ERP, chatbots en andere software voor grote bedrijven. Hoewel het geschikt is voor alle soorten verkopers, wordt het vaak verkozen door snelgroeiende en grotere bedrijven vanwege de uitgebreide configuratie, prijsopties en ontwikkelingsvereisten.

7. Shopify

Shopify is een van 's werelds bekendste SaaS-e-commerceplatforms. Dankzij de eenvoudige interface en betaalbare prijzen is het een populair e-commerceplatform geworden voor startende verkopers en kleine bedrijven. Dat wil echter niet zeggen dat het CMS niet door grotere merken kan worden gebruikt. Het aantal functies hangt af van het type abonnement dat je kiest, dus je kunt het beste de lijst met functies bestuderen voordat je je aanmeldt. Shopify biedt gratis 24/7 ondersteuning, een reeks gratis winkelsjablonen en een apart kassasysteem. Het nadeel is dat Shopify transactiekosten in rekening brengt voor het gebruik van betalingsproviders buiten Shopify.

8. Prestashop

Prestashop is een ander open source-platform met MySQL-gegevensbeheer en uitgebreide aanpasbaarheid van de back-end-code. Het beschikt over een grote verscheidenheid aan add-ons en thema's, waardoor verkopers met beperkte technische mogelijkheden een geheel nieuwe webwinkel kunnen ontwikkelen. Houd echter rekening met de totale kosten, aangezien sommige extensies behoorlijk prijzig zijn.

Het goede nieuws is dat je geen ontwikkelaar hoeft te zijn om een website met Prestashop te bouwen, waardoor het een geweldige keuze is voor startups en middelgrote winkels. Bedrijven zien Prestashop soms over het hoofd vanwege het gebrek aan gratis ondersteuning

9. OpenCart

OpenCart is nog een open-source content management systeem voor e-commerce. Het is een gratis en multifunctionele oplossing. Het biedt een heleboel sjablonen voor een snelle installatie en heeft ook een bloeiende plugin-marktplaats. OpenCart kan worden geïntegreerd met meer dan 20 betalingsgateways en 8 verzendmethoden. Als e-commerce CMS zonder maandelijkse kosten is het een populaire optie onder nieuwkomers met een klein budget.

10. Wix

Wix is een toonaangevend platform voor het bouwen van drag-and-drop websites voor online bedrijven. Hoewel het technisch gezien geen e-commerce CMS is, hebben website-eigenaren de mogelijkheid om de commercemodule toe te voegen als dat nodig is. Met een verscheidenheid aan sjablonen, ingebouwde functies en een no-code aanpak is Wix een aantrekkelijke optie voor complete beginners en mensen met weinig verstand van coderen. Als je een beperkt productassortiment hebt en je bedrijf snel van de grond wilt krijgen, kan dit een goede keuze zijn. Houd er echter rekening mee dat als je eenmaal een sjabloon voor je winkel hebt gekozen, je deze in de toekomst niet meer kunt wijzigen.

11. HubSpot

HubSpot is een baanbrekend CMS en marketingautomatiseringsplatform. Het heeft niet de e-commercefunctionaliteit, maar kan eenvoudig worden geïntegreerd met speciaal gebouwde e-commerceplatforms zoals BigCommerce en Shopify. Door HubSpot aan jouw e-commerce winkel te koppelen, kun je je klantgedrag beter begrijpen, marketingcampagnes automatiseren en inkomstenstromen volgen en rapporteren met gespecialiseerde rapporten.

12. Volusion

Volusion is een cloudgebaseerd e-commerceplatform, gespecialiseerd in het bouwen van webwinkels zonder code. Met een aantal handige ingebouwde functies voor voorraadbeheer, betalingsinning en marketing is Volusion een goede optie voor middelgrote en grotere bedrijven. Als je Volusion voor jouw bedrijf overweegt, houd er dan rekening mee dat het bedrijf in juli 2020 faillissement heeft aangevraagd. Hoewel het platform nog steeds open is en naar behoren functioneert, is het misschien niet de beste optie voor een langetermijnplan.

Twee manieren om een e-commerce CMS te gebruiken

Als je de bovenstaande lijst doorneemt, heb je waarschijnlijk gemerkt dat CMS'en voor e-commerce grotendeels in twee hoofdcategorieën vallen. Je kiest feitelijk tussen pure contentmanagementsystemen en alles-in-één e-commerceplatforms die belangrijke CMS functionaliteit ondersteunen.

Het kiezen van de juiste optie voor jou en de beste e-commerce CMS oplossing voor je bedrijf komt neer op verschillende beïnvloedende factoren, zoals de volwassenheid van je bedrijf, het aantal producten dat je verkoopt, je verkoopvolume en je contentstrategie. Als je voornamelijk op Amazon verkoopt en jouw website niet veel bijwerkt, zal je keuze anders zijn dan die van iemand die actief investeert in het genereren van verkeer naar zijn e-commerce winkel.

1. E-commerce-first

Om te beginnen betekent het kiezen van een e-commerceplatform niet dat je site niet kan profiteren van de voordelen van contentmarketing.

Nu succes op het gebied van content en e-commerce onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, streven e-commerceplatforms ernaar hun ‘content-first’-aanbod te vergroten met mogelijkheden die winkeleigenaren in staat stellen om hun verkeergenererende originele content te creëren, ontwerpen en publiceren.

Van SEO-beheer op de pagina tot visuele drag-and-drop-builders en strakke blogontwerpen: e-commerce-first-oplossingen hebben veel te bieden. Als winkeleigenaren kiezen voor content-first CMS, kunnen ze bovendien naadloos integreren met e-commerceplatforms voor de meest efficiënte, allround configuratie. Een duidelijk voordeel van deze aanpak is de mogelijkheid om de verkoop- en vertelfuncties in één back-endplatform te combineren. 

Van het uitvoeren van donaties en fondsenwervingspromoties tot het opnemen van unieke CSS-animaties, heeft Dippin' Dots de native functionaliteit van BigCommerce kunnen benutten om de ideale klantervaring voor zijn site uit te bouwen.

Drew Blais, Creative Director bij Groove Commerce, Dippin’ Dots agency, beschrijft waarom ze voor het e-commerce-first CMS hebben kozen:

“De blog staat op BigCommerce. Hun inhoudspagina's gebruiken Page Builder. Ze gebruiken native BigCommerce-zoekopdrachten. We zochten naar manieren om de tech-stack zoveel mogelijk te stroomlijnen.”

2. Content-first

Voor e-commercesites met een content-first-benadering speelt het CMS een centrale rol bij het stimuleren van de bedrijfsgroei. Doorgaans richten content-first e-commercemerken zich op het informeren en betrekken van hun klanten via content om interesse, vertrouwen en loyaliteit op te bouwen, en de e-commercefunctionaliteit wordt afgehandeld door een add-on in de back-end.

Het is een haalbare optie voor merken met sterke marketing- en ontwerpteams die in staat zijn om inhoudsrijke digitale ervaringen te produceren die hun producten in een relevante context plaatsen en vraag genereren. 

Hier is een goed voorbeeld van een content-first benadering bij e-commerce. De Italiaanse restaurantketen Carluccio's, die op zoek was naar een combinatie van commercie en contentrijk webdesign, lanceerde zijn website opnieuw op WordPress en ondersteunde de commerciële functionaliteit met de BigCommerce plugin.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/carluccios_ecommerce_cms.png

Het doel van de nieuwe website was om de gebruikerservaring te verbeteren en een naadloze overgang te creëren tussen dineren in het restaurant, het consumeren van merkervaringen en aankopen doen in hun online winkel.

6 voordelen van het koppelen van e-commerce aan CMS platforms

Een content-first-benadering kan voor veel merken handig zijn en er is niets om bang voor te zijn! Hier zijn een paar voorbeelden van scenario’s waarin het koppelen van een e-commerceplatform met een afzonderlijk CMS de prestaties van een webwinkel kan verbeteren.

1. Verander een bestaande website in een winkel

De kans is groot dat je al een succesvolle blog en een bloeiende community hebt. Misschien verlangt je community naar meer waarde en overweeg je om inkomsten te genereren met je website. Dit klinkt als het perfecte scenario om e-commerce te koppelen aan een CMS platform! Waarom zou veranderingen maken, aangezien je al een cms hebt? In plaats van alles naar een e-commerceproduct te migreren, kun je integreren met een platform als BigCommerce om een winkelwagentje toe te voegen en de verkoop via jouw bestaande website te vergemakkelijken.

2. Gemakkelijk te updaten websites

Creativiteit en snelheid zijn van groot belang in e-commerce. Je wilt een moderne, mooie website die geweldige klantervaringen biedt en supergemakkelijk te beheren en bij te werken is. Of het nu gaat om het inspelen op nieuwe trends, gebeurtenissen of concurrentie, je wilt dat jouw stakeholders hun ideeën kunnen uitvoeren om de business te stimuleren. Door een CMS te combineren met een e-commerceplatform, beschik je over de tools en flexibiliteit om de inhoud en producten van jouw winkel gemakkelijk te beheren.

3. Meer bezoekers met een content-first aanpak

Een groot voordeel van content-first e-commercesites, is dat ze veel meer organisch verkeer genereren. Wat op zijn beurt de acquisitiekosten verlaagt en webwinkels helpt een stamachtige gemeenschap rond hun merk op te bouwen. Met geavanceerde on-page SEO-mogelijkheden en andere intuïtieve inhoudsfuncties kunnen winkeleigenaren meer potentiële klanten aantrekken, hun voorkeuren beter begrijpen en zich concentreren op het produceren en verkopen van meer van wat klanten echt willen.

4. Een thought leader worden in jouw branche

Het opbouwen van merkbekendheid is niet eenvoudig, maar als je over niche-expertise en kennis beschikt die je met anderen wilt delen, kun je snel een thought leader of een beïnvloeder van de sector worden. Dit zou veel interesse in jouw merk genereren, waardoor de vraag naar je producten zou stijgen. Als je consequent waardevolle content creëert zal dit zich vroeg of laat in winst vertalen!

5. Beheer eenvoudig bestellingen en voorraad

Slim spelen met contentmarketing en het genereren van vraag is een goede zakelijke beslissing, maar je wilt er toch zeker van zijn dat de e-commercekant soepel verloopt en op schaal is gebouwd. Met de geavanceerde mogelijkheden van e-commerceplatforms hoef je je geen zorgen te maken over gecentraliseerd voorraadbeheer via verschillende kanalen, verzending of veilige betaalmethoden. Zo kun je met een gerust hart je bedrijf laten groeien!

6. Integreer met betalingsproviders

Het garanderen van een veilige betalingsomgeving is de sleutel tot het succes van je bedrijf. Deze beveiliging is nog een groot pluspunt van de toevoeging van back-end e-commercefunctionaliteit aan jouw CMS: je kunt integreren met toonaangevende betalingsgateways om vertrouwen te wekken en je merk geloofwaardiger te maken. Sterker nog, integraties zijn zo eenvoudig te realiseren dat het maar een paar klikken kost!

Samenvatting

Als we tegenwoordig ‘gaan shoppen’, vragen we Siri om ons een merk aan te bevelen of brengen we tijd door op Pinterest en Instagram om te kijken wat mode-influencers dragen. De wereld van e-commerce verandert regelmatig van vorm. Daarom is het zo moeilijk om een goed e-commerce CMS te kiezen - we moeten alles in overweging nemen, van marketing tot ontwerp tot technische mogelijkheden en mogelijke toekomstige behoeften!

Of je nu besluit om voor een e-commerce-first of een content-first platform te gaan, onthoud dat shoppers top digitale ervaringen, creatieve productpresentaties en merkdoelen verwachten van merken in alle soorten en maten. Het combineren van verkopen en storytelling is de weg naar succes!

Veelgestelde vragen over CMS voor e-commerce

Heb je geen tijd om het volledige artikel te lezen? Krijg snel antwoord op de meest gestelde vragen over e-commerce CMS platforms.

Lees meer bronnen