Je webshop promoten: marketingstrategieën om een sterk e-commercekanaal op te bouwen

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/193YL9Go92L6IQntZoPLC0/64702f4d3edfa5eb0a946051e664ba0f/collage-person-device-social-shopping-instagram-amazon.jpg

Verhoog je e-commerceverkoop van 1 miljoen naar 100 miljoen

Start nu je proefperiode van 15 dagen. Je hebt geen creditcard nodig.
BigCommerce proberen
Ontwikkel een succesvolle webwinkel aan de hand van onze stapsgewijze checklist.

Als u een bloeiend offline bedrijf heeft, bent u geen onbekende in marketing. De strategieën om verkeer naar uw online winkel te leiden kunnen echter van een heel ander type zijn. 

Met je webshop kun je meer potentiële klanten bereiken dan voorheen — en je hebt de volledige controle over hun winkelervaring. Maar dit is geen kwestie van bouwen en afwachten.

In dit artikel bespreken we enkele van de beste manieren waarop u uw nieuwe online winkel onder de aandacht kunt brengen van de mensen die willen kopen. We bekijken niet alleen hoe u verkeer naar uw website kunt leiden, maar ook hoe u marketing kunt integreren tussen uw online winkel en uw offline bedrijven, zodat u het meeste uit al uw kanalen kunt halen. 

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/MIB-Podcast-2021-Color.svg

Luister onderweg naar deskundige inzichten in onze tweewekelijkse audioserie waarin opinieleiders van over de hele wereld het hebben over alles wat te maken heeft met e-commerce: van nieuws en trends uit de branche tot groeistrategieën en succesverhalen.

Verkeer genereren naar je webshop

Je kunt voor de marketing van je e-commercesite drie hoofddoelgroepen onderscheiden:

  1. Mensen die eerder bij je hebben gewinkeld of op zijn minst je winkel kennen

  2. Mensen die op zoek zijn naar het soort product dat je aanbiedt

  3. Mensen die het product dat je aanbiedt, zouden willen hebben als ze ervan wisten

Dit is een vereenvoudigde benadering, maar deze driesporenaanpak kan je helpen nadenken over je verschillende marketingactiviteiten en de verdeling van je tijd en budget.

Voor de eerste doelgroep, mensen die je kennen, moet je een direct contact met hen hebben: via e-mail, contentmarketing of social media. Je kunt rechtstreeks en gratis met deze personen communiceren (afgezien van het eventuele budget dat je aan tools besteedt).

Voor de tweede doelgroep moet je manieren vinden waarop ze de producten kunnen ontdekken die je hebt en die aan hun behoeften voldoen. Denk hierbij aan zoekmachineoptimalisatie (SEO), contentcreatie (zoals bloggen) en zoekmachinemarketing.

En voor de derde doelgroep moet je werken aan merkbekendheid. Bied je een oplossing voor een probleem waar potentiële klanten nog geen weet van hebben? Of gebruikt je doelgroep de oplossing van een concurrent? De antwoorden hebben een gevolg voor hoe je je marketing aanvliegt.

Zodra je webshop is opgezet, kun je beginnen met het promoten van je site bij je bestaande klantenbestand. We zullen ook ingaan op hoe je je website gemakkelijk vindbaar kunt maken voor nieuwe klanten die geïnteresseerd zijn in je product en hoe je je advertentiebudget verstandig kunt besteden om je boodschap onder de aandacht te brengen van bezoekers die waarschijnlijk jouw product willen kopen.

10 marketingtactieken om je webshop te promoten

Laten we eens kijken naar acht tactieken die je kunt gebruiken om verkeer naar je nieuwe webshop te leiden, van marketing gericht op bestaande klanten tot het werven van nieuwe klanten.

1. Gebruik je e-maillijst (en blijf deze uitbreiden).

Zelfs in een fysieke winkel is het belangrijk om een sterke e-mailmarketingstrategie te hebben. Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen: klanten, potentiële klanten, mensen die geïnteresseerd zijn in je evenementen, enzovoort. Wanneer je begint, kun je een e-mail sturen naar al die mensen om hen te laten weten dat ze je winkel online kunnen bezoeken.

Dit kan een goed moment zijn om een kortingsactie te overwegen voor degenen op je e-maillijst, of zelfs een verwijzingskorting aan te bieden om klanten aan te moedigen je site met vrienden en familie te delen.

E-mail blijft een van de meest effectieve marketingtools in de e-commercetoolbox, dus zorg ervoor dat je via je site e-mailadressen blijft verzamelen. Sommige merken gebruiken pop-upvensters om gebruikers te vragen hun e-mailadres in te voeren in ruil voor een kleine actie, zoals 15% korting op hun eerste aankoop of gratis verzending.

Je moet er ook voor zorgen dat je regelmatig in contact blijft met de personen op je e-maillijst. Ontwikkel planning met regelmatige e-mails en voeg kortingen, nieuwe inhoud, productlanceringen en ander nieuws toe dat klanten kan aanmoedigen om je site te bezoeken.

2. Geef je organische aanwezigheid op social media een boost.

Met je online bedrijf wil je elke gelegenheid aangrijpen om je digitale betrokkenheid te vergroten. Een van de gemakkelijkste en meest effectieve manieren is om een beetje extra aandacht te besteden aan je socialmediakanalen en ervoor te zorgen dat ze gevuld zijn met aantrekkelijke afbeeldingen en boeiende video's.

Ter inspiratie laten we je graag zien hoe Bon Bon Bon Instagram gebruikt om prachtige afbeeldingen van hun product te laten zien. Andere goede manieren om gebruik te maken van social media zijn het organiseren van weggeefacties, het werken met bloggers die actief zijn in jouw niche en het gebruik van geschikte hashtags.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/bonbonbon-promote-online-store.jpg

Als je al goed bezig bent op sociale kanalen en een kernpubliek hebt opgebouwd, is dit het moment om daarop voort te bouwen. Verhoog je postfrequentie en investeer wat meer tijd in het maken van uitgebreide visuele inhoud en korte, boeiende video's. Door de betrokkenheid bij je volgers te vergroten, vergroot je de kans op naamsbekendheid bij hun volgers. Moedig het delen aan en neem door de gebruiker gemaakte content op.

Als je aanwezigheid op social media wat extra aandacht nodig heeft, is dit het moment. Je hoeft niet overal te zijn. Zorg dat je aanwezig bent op de kanalen die passen bij je doelgroep en steek daar je tijd in.

3. Optimaliseer je site voor SEO.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een ontzettend uitgebreid vakgebied en het valt niet mee om daarin je weg te vinden. Dit zijn een paar aandachtspunten als je net begint met SEO.

Verplaats je in de gebruiker: hoe praat je doelgroep over je producten en wat wil je doelgroep weten?

Besteed aandacht aan de inhoud op de pagina. Inhoud op de pagina verwijst naar producttitels en -beschrijvingen, afbeeldingen, blogs of andere content die je mogelijk hebt. Je wilt ervoor zorgen dat inhoud op een natuurlijke manier taal gebruikt die je klanten mogelijk gebruiken als ze zoeken naar gerelateerde producten en antwoorden op hun vragen.

Metatags zijn ook belangrijk. Titeltags, die als koppen voor een zoekmachine zijn, helpen de zoekmachine om erachter te komen waar elke pagina over gaat. Elke pagina van je website moet zijn eigen unieke titeltag hebben. Metabeschrijvingen zijn korte samenvattingen van elke pagina. Wanneer je site wordt weergegeven op een pagina met zoekresultaten van zoekmachines, zien gebruikers je titeltag en metabeschrijving als eerst.

4. Maak interessante, nuttige content.

Door goede content te maken voor mensen die je product willen kopen, kun je het verkeer naar je site stimuleren en nuttige informatie bieden die je merk positioneert als toonaangevend in jouw branche.

Toen de eigenaar van Bavarian Clockworks Robert Ellis zijn webshop lanceerde, wilde hij goede informatiepagina's maken om kopers te helpen weloverwogen beslissingen te nemen over zijn producten, authentieke Duitse koekoeksklokken.

"Onze gebruikershandleidingen vormen de kern van de website", zegt Ellis. "Ze bieden enorme waarde voor potentiële klanten, en het is ook fantastisch voor SEO."

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/bavarian-clockworks-promote-online-store.jpg

5. Probeer Google Ads.

Als je Google Ads gebruikt voor zoekmachinemarketing, kun je op zoekwoorden bieden zodat je als eerste op de pagina's met zoekresultaten van zoekmachines kunt verschijnen. De felbegeerde toppositie krijgen, dat is waar het bij zoekmachineoptimalisatie om draait. Maar let op, Google-advertenties worden nog steeds als eerste weergegeven. 

Zoekmachinemarketing is een geweldige manier om reclame te maken voor uw website, omdat er geen ontwerp voor nodig is en het zeer effectief kan zijn in het genereren van nieuw verkeer. U krijgt in realtime resultaten en kunt uw campagnestrategieën gaandeweg aanpassen op basis van de prestaties. 

6. Adverteer op social media.

Op social media adverteren is slim omdat je weet dat mensen er veel tijd doorbrengen. Als je voor een billboard zou kiezen, langs welke weg zou je het dan neerzetten? Op die manier moet je ook nadenken over adverteren op social media.

Als je doelgroep veel tijd op Instagram maar niet op Twitter doorbrengt, concentreer je je uitgaven op Instagram.

Je kunt foto's en video's in je advertenties gebruiken, maar begin klein. Een fotoadvertentie kan een heel goede manier zijn om je product onder de aandacht van nieuwe mensen te brengen. Werk met eenvoudige, aantrekkelijke afbeeldingen van je product terwijl het wordt gebruikt en pas je tactieken aan op basis van hoe goed je advertentie in de eerste paar weken presteert.

7. Werk samen met merken die je aanvullen.

Ga partnerschappen aan met andere merken voor cross-promotie. Zoek een bedrijf met een vergelijkbare doelgroep, maar een complementair product. Op die manier bereiken de partners allebei een nieuwe, maar relevante doelgroep. Als je bijvoorbeeld outdooraccessoires verkoopt, kun je een samenwerking met een merk voor wandelschoenen aangaan.

Cross-promotie kan op verschillende manieren en je kunt het op ieder niveau van verkooptrechter doen. Aan het begin van de trechter kun je bijvoorbeeld een podcast of blog over het outdoorleven sponsoren. Afhankelijk van de tijd van het jaar kan een co-branded cadeaugids een mooi initiatief zijn. Of je kunt verderop in de trechter korting aanbieden op een product bij de aankoop van een ander product.

8. Doe mee aan online evenementen en discussies.

Online communicatie en evenementen zitten in de lift, dus er kunnen kansen liggen om de merkbekendheid bij doelgroepen te vergroten. Maak gebruik van je expertise door mee te doen aan webinars of virtuele conferenties om meer bekendheid te geven aan je bedrijf.

Zoek naar kansen voor virtuele winkelcentra en marktplaatsen en doe hier je voordeel mee.

9. Overweeg influencermarketing.

Influencers zijn mensen met een groot online publiek die de macht hebben om het koopgedrag van dat publiek te beïnvloeden.

Door met de juiste influencer te werken, kan je product onder de aandacht komen van een groot aantal potentiële klanten, waardoor je naamsbekendheid toeneemt. Als je het maximale wilt halen uit influencermarketing, moet je ervoor zorgen dat de volgers van de influencer die je kiest, overeenkomen met je doelgroep en dat waar hij of zij voor staat, aansluit bij je merk.

Veelgebruikte marketingtactieken voor influencers zijn onder meer een influencer die een blogpost over je product schrijft, content op social media plaatst om je product te beoordelen of te demonstreren, of tijdens een evenement over je product praat.

10. Maak gebruik van je offline winkel(s).

Als uw fysieke bedrijf een grote naamsbekendheid heeft en een trouwe aanhang heeft, kunt u uw persoonlijke tijd met uw klanten gebruiken om verkeer naar uw nieuwe online winkel te leiden. 

U kunt bijvoorbeeld niet-opdringerige manieren gebruiken om ervoor te zorgen dat klanten betrokken blijven bij uw merk, zelfs nadat ze de winkel hebben verlaten. Dit kan inhouden dat u hen vraagt zich bij het afrekenen aan te melden voor uw e-maillijst , hen op de hoogte stelt van ons klantenloyaliteitsprogramma als u er een heeft, en de aandacht vestigt op promoties die u op sociale media uitvoert en die zij mogelijk willen volgen. 

Overweeg om flyers met kortingscodes aan te bieden die ze kunnen delen met vrienden en familieleden die misschien niet in de buurt van je fysieke winkel wonen. Je persoonlijke klanten kunnen je grootste ambassadeurs zijn en kunnen helpen je boodschap te verspreiden.

Succesverhalen offline naar online marketing

Deze van oorsprong offline bedrijven wisten hun online aanwezigheid met succes te integreren dankzij een marketingstrategie met meerdere kanalen.

1. Tin Pot Creamery

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/tin-pot-creamery-promote-online-store.png

De Californische ijswinkel Tin Pot Creamery maakte een sterke indruk op klanten met hun fysieke locaties waar ze het grootste deel van hun omzet behaalden. Maar toen de COVID-pandemie ze dwong hun deuren te sluiten, moesten ze hun online marketing nieuw leven inblazen.

Becky Sunseri, oprichter en Chief Creative Officer van Tin Pot Creamery, vertelt wat voor hen werkte na het upgraden van hun e-commerceplatform naar BigCommerce:

“Vóór COVID-19 vertelden we ons merkverhaal in onze ijswinkels en via onze productverpakkingen. Elke keer dat ik onze website zag, wist ik dat deze niet weergaf wat ik over ons merk wilde delen. Waar ik me eerst nog schaamde voor onze website, ben ik er nu juist trots op."

Door de veranderende e-commerceplatforms werd het voor Sunseri gemakkelijker om de effectiviteit van de verschuiving van Tin Pot naar online marketing en reclame te beoordelen. Een voor e-commerce geschikte website bood de mogelijkheid om een groter publiek buiten de primeurwinkels te bereiken via sociale media, e-maillijsten en een meer 'geschenkbare' online aanwezigheid. 

"We zijn direct na de livegang van onze website begonnen met het aannemen van bestellingen, en nu kunnen we eenvoudig zien waar de bestellingen vandaan komen en of onze advertentie-uitgaven echt nut hebben", aldus Sunseri. "We denken nu ook anders over marketing en adverteren. We kunnen een meer bewuste eerste indruk maken bij onze klanten, waar ze ook wonen, aangezien we niet meer beperkt zijn tot onze lokale markt."

2. Sara Campbell

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/sara-campbell-promote-online-store.png

Dit in Boston gevestigde kledingbedrijf was tot 2020 helemaal niet online aanwezig, ondanks hun bloeiende offline merk. Toen ze snel een webshop moesten maken en lanceren omdat, net als bij Tin Pot Creamery, hun fysieke winkels werden gesloten, kozen ze voor BigCommerce.

Naast het bieden van een nieuw verkoopkanaal, realiseerden ze zich ook dat ze nieuwe marketingmogelijkheden in hun online winkel hadden. Courtney Harris, Director of Operations bij Sara Campbell, beschrijft hoe ze begonnen met adverteren op sociale media om nieuwe klanten te bereiken. 

"Onze eerste prioriteit was het contact met onze klanten door middel van nieuwe en verbeterde marketingcampagnes en aanbiedingen."

"BigCommerce heeft ons geholpen deze aanbiedingen op te zetten en onze online klanten geholpen om hun aankoop te voltooien met een uitstekende en eenvoudige winkelervaring."

Conclusie

Het lijkt misschien een ingewikkelde stap om te beginnen met online verkopen of om je online aanwezigheid naar een hoger niveau te tillen. Maar het echt goed te doen, vooral als je het stap voor stap doet.

Blijf consequent, wees geduldig en laat je niet overweldigen door te veel tegelijk te doen. Kies hier een paar van de marketingtactieken waarvan je denkt dat deze het meeste voor je bedrijf zullen opleveren. Maak ze je dan eigen en verfijn nog verder als de resultaten zichtbaar worden.

Hoe u een online winkel kunt promoten

Lees meer bronnen