Bekijk hoe personaliseerbaar, kosteneffectief en betrouwbaar
BigCommerce is en waarom we het zo hebben ontworpen.
Black Diamond Equipment ontstond in 1989 uit Chouinard Equipment Ltd en groeide sindsdien uit tot een wereldwijd e-commercesucces dat klimmers en skiërs op drie continenten aan zich wist te binden. Het bedrijf, gevestigd in Salt Lake City, Utah, wil 'de toekomst van bergsporten bepalen en versterken, en één zijn met de gemeenschappen die het bedient'. Dat maakte Black Diamond tot een toonaangevende fabrikant van klim-, ski- en bergsportuitrusting.
Als een 'bedrijf van gebruikers' kent het team de klim- en skigemeenschappen van binnenuit. Het wil voortdurend innoveren en zijn producten verbeteren. Die toewijding aan de gemeenschap komt ook tot uiting in de e-commercestrategie.
Beperkingen rondom content met Salesforce Commerce Cloud.
Black Diamond wilde graag een sterke gemeenschap omarmen en sporters inspireren om meer avontuur te zoeken. Het bedrijf richtte zich daarvoor op zowel offline als online inspanningen. De oorspronkelijke website stond echter op een monolithisch platform, Salesforce Commerce Cloud, waardoor het bedrijf erg afhankelijk was van ontwikkelaars voor site-updates of -wijzigingen. Voor een seizoensmerk met tal van productintroducties gedurende het jaar was dat een grote uitdaging.
„Het onvermogen van het bedrijf om via hun digitale kanaal snel de markt te bereiken, was één van de redenen waarom Black Diamond iets zocht dat meer wendbaarheid en flexibiliteit bood”, legt Penny Porterfield, Vice President Business Development bij ontwikkelaarsbureau The ZaneRay Group uit. „Innoveren, functies toevoegen of zelfs maar het beheren van hun platform of website was erg duur voor het bedrijf.”
Black Diamond is daarbij algemeen bekend om zijn content van wereldklasse. Bekijk alleen al de website of het Instagram-profiel: je vindt er tal van foto's, video's en klantverhalen over klimmen, skiën, hardlopen en meer.
„Ze hebben veel verhalen te vertellen en ze kennen een heel gepassioneerde gemeenschap. Hun merk vertegenwoordigt een gemeenschap van alpinisten, maar hun product is écht gericht op alles wat met alpine te maken heeft”, verklaart Kirk Cornelius, Vice President of Strategy and Communications bij ZaneRay.
Maar zonder de mogelijkheid om de productcontent en verhalen in de gebruikerservaring te combineren, voelde de inhoud van Black Diamond geïsoleerd en ontdaan van het merk. Bovendien vergde het integreren van content vaak tijd, geld en een grote afhankelijkheid van ontwikkelaars. Daardoor kon het team niet on-the-fly innoveren.
“Ze konden de verhalen niet vertellen –laat staan snel genoeg. De community komt niet alleen naar de website van Black Diamond om te winkelen, maar ook om inspiratie op te doen”, legt Cornelius uit. „Men wil sporters activiteiten zien doen die motiveren om nieuwe dingen te ondernemen en nieuwe avonturen uit te proberen.”
„Het onvermogen van het bedrijf om via hun digitale kanaal snel de markt te bereiken, was één van de redenen waarom Black Diamond iets zocht dat meer wendbaarheid en flexibiliteit bood.”
Op zoek naar flexibiliteit met de headless-oplossing van BigCommerce.
Black Diamond wendde zich tot ontwikkelaarsbureau en BigCommerce 2021 Headless Award-winnaar, The ZaneRay Group in de hoop een flexibelere e-commerceoplossing te vinden. Het merk op het gebied van bergbeklimmingsuitrusting wilde een duidelijk koperstraject creëren van de homepage tot de afrekenpagina, waarbij de merkinhoud (van paginagrote afbeeldingen tot avonturenfilms van ambassadeurs) met de klantervaring werd verweven.
ZaneRay kwam tot de conclusie dat het beste aan de behoeften van Black Diamond kon worden voldaan met een API-forward headless e-commerce framework, waarbij de front-end presentatielaag werd losgekoppeld van de back-end server-side laag. Daarom adviseerde het bureau BigCommerce om Black Diamond te ondersteunen bij zijn e-commercedoelen. BigCommerce bood immers de headless-architectuur en open API's om snel aangepaste integraties en functionaliteit te creëren.
„BigCommerce was een geweldige keuze voor Black Diamond, vooral omdat het bedrijf daardoor toegang kreeg tot een flexibeler platform”, aldus Porterfield. „Headless was nieuw voor ze, maar BigCommerce stelde API's al langer voorop."
Dankzij de flexibiliteit van het headless-framework van BigCommerce wist Black Diamond ook een onafhankelijk, maar samenhangend beheer van de EU-site van Black Diamond te realiseren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van gemeenschappelijke productgegevens, één CMS-omgeving en andere belangrijke services. Black Diamond kon zijn Amerikaanse en Europese sites onder één e-commercedak huisvesten en zijn klanten op verschillende markten toch op een unieke manier bedienen.
„Black Diamond kon verschillende betalingsverwerkers inschakelen en een deel van de merchandising op een iets andere manier aanbieden. Dat soort dingen zijn erg belangrijk voor de diverse markten”, aldus Porterfield. „BigCommerce bood echt een ecosysteem om wereldwijd aan de slag te gaan.”
Dankzij een flexibel, nieuw CMS kon BigCommerce Black Diamond de vrijheid bieden om zijn visie te realiseren –zonder sterk afhankelijk te zijn van ontwikkelaars. Nu Black Diamond zijn website zonder omwegen kan beheren, kon het bedrijf zijn technische team inzetten om zowel een PIM-configuratie als een ERP-systeem te integreren.
„Door alleen API's te gebruiken, konden we heel eenvoudig hun ERP-systeem koppelen –en dat voor zowel Europa als voor de VS”, aldus Porterfield. „Met BigCommerce kunnen verkopers hun middelen en talent benutten en hun geld investeren in andere zaken met een hoog rendement.”
ZaneRay hielp het Black Diamond-team daarnaast bij het uitbouwen van zijn e-commerce-ecosysteem met Prismic CMS –een zoekplatform van derden– en bij de migratie van reviews, een nieuw ESP en vooral een aangepast Pro-programma.
„Black Diamond wilde dat het Pro-programma werd geïntegreerd, en dat het werd ontworpen alsof het naadloos in de hele ervaring past", aldus Porterfield. „Pro's zijn erg belangrijk voor hen: het zijn de mensen die hun merk echt vertegenwoordigen en enthousiast zijn.”
Merk- en winkelervaringen combineren.
Black Diamond besloot om de samenwerking met enkele van de beste fotografen ter wereld aan te gaan en investeerde flink in content voordat het bedrijf zijn nieuwe headless-site op BigCommerce lanceerde. Deze content was echter grotendeels ondergebracht op de sociale mediakanalen van het merk omdat het team zich beperkt voelde in de manier waarop het de content op het oude platform kon publiceren.
Maar na de overstap naar BigCommerce wist Black Diamond dat het bedrijf de manier waarop het zijn content online weergaf moest veranderen. Wetende dat zijn klanten niet alleen de site bezochten om te winkelen, maar ook om inspiratie op te doen, besloot Black Diamond om zowel de tabbladen 'Shop' als 'Experience' aan de sitenavigatie toe te voegen. Zo ontstond een speciale ruimte voor klanten die gewoon video's wilden bekijken en inhoud wilden lezen.
„Maar er worden nog steeds links met producten gelegd door dat belevingsgedeelte van de site, en vice versa”, legt Cornelius uit. „Wanneer klanten gaan winkelen, kan Black Diamond die inspirerende verhalen naar de productpagina’s halen. We kunnen dus echt de winkelervaring en de merkbeleving naadloos in de hele site integreren.”
„BigCommerce bood echt een ecosysteem om wereldwijd aan de slag te gaan.”
„Doordat we alleen met API's werkten, konden we heel gemakkelijk om hun ERP-systeem aansluiten, en dat zowel voor Europa als voor de VS. BigCommerce stelt verkopers in staat om hun middelen en talenten te benutten en hun geld te investeren in andere zaken die het beste rendement opleveren.”
Vrijheid om te innoveren zonder beperkingen.
De mogelijkheid voor zowel technische als niet-technische gebruikers om de site moeiteloos te wijzigen zorgde ervoor dat Black Diamond zijn marketingsnelheid aanzienlijk kon verbeteren en zijn onlineverkoop kon verhogen. Dankzij de vrijheid van BigCommerce kan het team zijn digitale lanceringen, nieuwe campagnes en nieuwe producten nu direct beheren.
„Dankzij BigCommerce, die zonder meer investeerde in open source, was headless echt de juiste richting voor Black Diamond”, aldus Cornelius. "Toen we voor het eerst vergaderden met het BigCommerce-team maakten we met het team van Black Diamond een rondleiding door onze headless accelerator-store. We lieten zien hoe het digitale team zelf webpagina's kon bouwen, en ik denk dat daar het licht uit ging.”
„Dankzij BigCommerce, die direct investeerde in open source, was headless echt de juiste richting voor Black Diamond.”
De klantervaring naar een hoger niveau.
Vrijheid om on-the-fly wijzigingen aan te brengen, meerdere sites vanuit één back-end te beheren en content tijdens het koperstraject toe te voegen: Black Diamond heeft alle tools die het bedrijf nodig heeft om op de lange termijn uit te blinken.
„Black Diamond onderkent dat het digitale kanaal niet alleen snel kan groeien als de voorraad en alle zaken daar zijn geregeld, maar ook dat het team het bedrijf echt snel kan laten groeien”, aldus Porterfield.
Het headless-framework, in combinatie met een passie voor het inspireren van zijn klanten, biedt Black Diamond de juiste tools om zijn klantervaring in de loop van de tijd te verbeteren. En met BigCommerce als vertrouwde partner, is het Black Diamond-team goed uitgerust om nieuwe hoogten in e-commerce te bereiken –waar het volgende avontuur hen ook brengt.
Gepubliceerd: juli 2023