Black Diamond schaalt wereldwijd op met Headless-oplossing van BigCommerce

Bekijk hoe personaliseerbaar, kosteneffectief en betrouwbaar BigCommerce is en waarom we het zo hebben ontworpen.

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/6BtyM9mOAdBpxKedeqMxep/13d9e1dd51970a364b994427e92633d8/case-study-device-laptop-black-diamond.png

Drie decennia, drie continenten

Black Diamond Equipment is in 1989 ontstaan uit Chouinard Equipment Ltd en is sindsdien uitgegroeid tot een wereldwijd succes op het gebied van e-commerce, dat klim- en skigemeenschappen op drie continenten bedient. Met een visie om “de toekomst van bergsporten te ontwikkelen en te versterken en één te zijn met de gemeenschappen die we bedienen”, is Black Diamond een toonaangevende fabrikant van klim-, ski- en bergsportuitrusting gevestigd in Salt Lake City, Utah.

Als een ‘bedrijf van gebruikers’ is het team sterk ondergedompeld in de klim- en skigemeenschappen en toegewijd aan het voortdurend innoveren en verbeteren van zijn producten – en deze toewijding aan de gemeenschap strekt zich ook uit tot zijn e-commercestrategie.

UITDAGING

Inhoudsbeperkingen met Salesforce Commerce Cloud.

Met de wens om een sterke gemeenschap te koesteren en atleten te inspireren om meer op avontuur te gaan, probeerde Black Diamond hetzelfde doel te bereiken, zowel offline als online. De oorspronkelijke website stond echter op een monolithisch platform, Salesforce Commerce Cloud, wat betekende dat het bedrijf grotendeels afhankelijk was van ontwikkelaars als het site-updates of -wijzigingen wilde doorvoeren. En als seizoensmerk met talloze productintroducties gedurende het jaar vormde dit een grote uitdaging.

“Hun onvermogen om via hun digitale kanaal snel op de markt te bewegen was een deel van de reden dat Black Diamond op zoek was naar iets dat hen meer wendbaarheid en flexibiliteit gaf”, legt Penny Porterfield uit, Vice President Business Development bij ontwikkelaarsbureau The ZaneRay. Groep . “Het was erg duur voor hen om te proberen te innoveren, functies toe te voegen of zelfs maar hun platform of website te exploiteren.”

Bovendien staat Black Diamond algemeen bekend om zijn inhoud van wereldklasse. Kijk eens op hun website of Instagram-profiel en je vindt talloze foto's, video's en klantverhalen over klimmen, skiën, hardlopen en meer.

“Ze hebben veel verhalen te vertellen en ze hebben een heel gepassioneerde gemeenschap. Hun merk vertegenwoordigt de alpine klimgemeenschap, maar alles wat met alpine te maken heeft, is eigenlijk waar hun product op gericht is”, legt Kirk Cornelius, vice-president strategie en communicatie bij ZaneRay uit.

Maar zonder de mogelijkheid om de productinhoud en verhalen in de gebruikerservaring te laten samensmelten, voelde de inhoud van Black Diamond zich geïsoleerd en losgekoppeld van het merk. Bovendien kostte het integreren van content vaak tijd, geld en een grote afhankelijkheid van ontwikkelaars, waardoor het team niet in staat was om meteen te innoveren.

“Ze konden de verhalen niet vertellen, en ze konden het niet snel genoeg doen. De gemeenschap komt niet alleen naar de website van Black Diamond om te winkelen, maar ook om inspiratie op te doen”, legt Cornelius uit. “Ze komen daar om hun atleten dingen te zien doen die hen motiveren om nieuwe dingen en nieuwe avonturen uit te proberen.”

„Het onvermogen van het bedrijf om via hun digitale kanaal snel de markt te bereiken, was één van de redenen waarom Black Diamond iets zocht dat meer wendbaarheid en flexibiliteit bood.”

penny porterfield vice-president business development, the zaneray group

OPLOSSING

Vind flexibiliteit met de headless-oplossing van BigCommerce.

In de hoop een flexibelere e-commerceoplossing te vinden, wendde Black Diamond zich tot een ontwikkelaarsbureau en BigCommerce 2021 Headless Award-winnaar, The ZaneRay Group. Het merk Mountain Gear wilde een duidelijk koperstraject creëren, van de startpagina tot aan de kassa, en de merkinhoud (van paginagrote afbeeldingen tot avonturenfilms van ambassadeurs) door de klantervaring heen verweven.

Om aan de behoeften van Black Diamond te voldoen, besloot ZaneRay dat de beste aanpak een API-forward headless e-commerce raamwerk zou zijn, dat de front-end presentatielaag zou ontkoppelen van de back-end server-side laag. Daarom adviseerden ze BigCommerce om Black Diamond te ondersteunen bij zijn e-commercedoelen, omdat het de headless-architectuur en open API's leverde om snel aangepaste integraties en functionaliteit te creëren.

“BigCommerce was een geweldige keuze voor Black Diamond, vooral omdat het hen een flexibeler platform gaf”, aldus Porterfield. “Headless was erg nieuw, maar BigCommerce zat al in de API-first-game.”

Met de flexibiliteit van het headless-framework van BigCommerce heeft Black Diamond ook een onafhankelijk, maar toch samenhangend beheer van de EU-site van Black Diamond gerealiseerd, terwijl gebruik wordt gemaakt van gemeenschappelijke productgegevens, een enkele CMS-instantie en andere belangrijke diensten. Black Diamond kon zijn Amerikaanse en Europese vestigingen onder één e-commercedak huisvesten en zijn klanten in verschillende markten op unieke wijze bedienen.

“Black Diamond kon met verschillende betalingsverwerkers werken en een deel van de merchandising een beetje anders aanbieden. Dat soort dingen zijn heel belangrijk voor verschillende soorten markten”, aldus Porterfield. “BigCommerce gaf hen echt een ecosysteem om wereldwijd te werken.”

Samen met een flexibel, nieuw CMS gaf BigCommerce Black Diamond de vrijheid om zijn visie uit te voeren zonder een grote afhankelijkheid van ontwikkelaars. Met de vrijheid om de site rechtstreeks te beheren, kon Black Diamond zijn technische team inzetten om zowel een PIM-installatie als een ERP-systeem te integreren.

“Door alleen met API’s te werken, was het heel eenvoudig om hun ERP-systeem aan te sluiten, en dat konden ze zowel voor Europa als voor de VS doen”, aldus Porterfield. "BigCommerce stelt verkopers in staat de middelen en het talent dat ze hebben te benutten en hun geld daar te steken waar het op andere plaatsen het beste kan worden gebruikt."

Daarnaast hielp ZaneRay het Black Diamond-team bij het uitbouwen van zijn e-commerce-ecosysteem met Prismic CMS, een zoekplatform van derden, migratie van recensies, een nieuwe ESP en vooral een aangepast Pro-programma.

“Black Diamond wilde dat het Pro Programma werd geïntegreerd en gebrandmerkt alsof het naadloos in de hele ervaring zou passen”, aldus Porterfield. "Pro's zijn erg belangrijk voor hen; zij zijn de mensen die hun merk echt vertegenwoordigen en enthousiast zijn."

Het combineren van merk- en winkelervaringen.

In samenwerking met enkele van de beste fotografen ter wereld investeerde Black Diamond aanzienlijk in inhoud voordat hij zijn nieuwe headless-site op BigCommerce lanceerde. Deze inhoud was echter grotendeels ondergebracht op de socialemediakanalen van het merk, omdat het team zich beperkt voelde in de manier waarop het de inhoud op het oude platform kon weergeven.

Maar na de overstap naar BigCommerce wist Black Diamond dat het een verandering moest aanbrengen in de manier waarop het zijn inhoud online weergaf. Wetende dat zijn klanten de site niet alleen bezochten om te winkelen, maar ook om geïnspireerd te raken door andere klantverhalen, besloot Black Diamond om zowel de tabbladen “Winkel” als “Ervaring” op te nemen in de navigatie op de site. Als een klant eenvoudigweg video's wil bekijken en inhoud wil lezen, is er op deze manier een speciale ruimte speciaal voor hem of haar.

“Maar er zijn nog steeds productlussen verweven in dat ervaringsgedeelte van de site, en omgekeerd ook”, legt Cornelius uit. “Als klanten gaan winkelen, kan Black Diamond die ambassadeursverhalen ook naar de daadwerkelijke productpagina’s halen. Het stelde ons dus echt in staat om de winkelervaring en de merkervaring naadloos op de hele site te integreren.”

Uitgelichte toepassingen:

Partner: The ZaneRay Group

„BigCommerce bood echt een ecosysteem om wereldwijd aan de slag te gaan.”

penny porterfield vice-president business development, the zaneray group

“Door alleen met API's te werken, was het heel eenvoudig om hun ERP-systeem aan te sluiten, en dat konden ze voor zowel Europa als de VS doen. BigCommerce stelt verkopers in staat de middelen en het talent dat ze hebben te benutten en hun geld daar te steken waar het op andere plaatsen het beste kan worden gebruikt.”

PENNY PORTERFIELD VICEPRESIDENT VAN BEDRIJFSONTWIKKELING, DE ZANERAY GROEP

Casestudy apparaattablet zwarte diamant

RESULTATEN

Vrijheid om te innoveren zonder beperkingen.

Met de mogelijkheid voor zowel technische als niet-technische gebruikers om gemakkelijk wijzigingen aan te brengen op de site, heeft Black Diamond de marketingsnelheid aanzienlijk kunnen verhogen en de online verkoop kunnen verhogen. Met de vrijheid van BigCommerce kan het team nu direct zijn digitale lanceringen, nieuwe campagnes en nieuwe producten beheren.

“Nu BigCommerce meteen in open source investeerde, was headless echt de juiste richting voor Black Diamond”, aldus Cornelius. “Toen we het BigCommerce-team voor het eerst ontmoetten, hebben we het Black Diamond-team door onze headless accelerator-winkel geleid en hen daar laten zien hoe hun digitale team zelf webpagina's kon bouwen - en ik denk dat daar de gloeilampen uitgingen. .”

„Dankzij BigCommerce, die direct investeerde in open source, was headless echt de juiste richting voor Black Diamond.”

Kirk Cornelius vice-president strategie en communicatie, the zaneray group

VOORUIT KIJKEN

De klantervaring naar een hoger niveau tillen.

Met de vrijheid om direct wijzigingen aan te brengen, meerdere sites te beheren vanuit één back-end en inhoud toe te voegen aan het hele koperstraject, beschikt Black Diamond over alle tools die het nodig heeft om op de lange termijn te excelleren.

“Black Diamond erkent dat zijn digitale kanaal niet alleen snel kan groeien als ze hun inventaris hebben en alle spullen daar zijn geplaatst, maar ook dat het team echt in staat wordt gesteld om hun bedrijf snel te laten groeien”, aldus Porterfield.

Het headless raamwerk, gekoppeld aan een passie voor het inspireren van zijn klanten, biedt Black Diamond de juiste apparatuur om zijn klantervaring in de loop van de tijd te verbeteren. En met BigCommerce als vertrouwde partner zal het Black Diamond-team goed uitgerust zijn om nieuwe e-commercehoogten te bereiken, waar hun volgende avontuur hen ook heen brengt.

Gepubliceerd: juli 2023

Meer over deze onderwerpen bekijken

Meer Succesverhalen

Read Case StudyCasestudy thumbnail cambiobike

Cambiobike

Lees het verhaal
Read Case Study2261 Cd casestudy Yeti Cycles tablet Sj@1X

Yeti Cycles

Lees het verhaal
Read Case StudyCasestudy thumbnail mangofiets

Mango Bikes

Lees het verhaal