Dit jaar besloten veel bedrijven een online winkel te openen. Sterker nog, online shoppen is een van de populairste bezigheden op het internet. In 2019 rapporteerde Statista dat de wereldwijde verkoopcijfers van e-commercewinkels $ 3,53 biljoen bedroegen. En de omzetcijfers van de online detailhandel zullen naar verwachting uitgroeien tot $6,54 biljoen in 2022.
Maar online gaan kost geld. In dit artikel bespreken we waarmee je rekening moet houden voordat je beslissingen maakt en hoe je de kosten van je webwinkel berekent.
De daadwerkelijke kosten van een e-commercewebsite zijn van grote invloed op de besluitvorming. Maar zorg ervoor dat je ook echt een e-commerceoplossing kiest die aan de behoeften van je bedrijf voldoet. En als je een overzicht maakt van wat je nu nodig hebt, voorkom je dat je betaalt voor extra’s die je niet nodig hebt of later aanvullende diensten moet aanschaffen.
Het type online winkel dat je in gedachten hebt, is een belangrijke factor in het bouwproces. Een winkel die producten verkoopt is anders dan een winkel die diensten verkoopt. Wil je producten gaan verkopen, hoeveel verschillende producten of modellen ga je dan ongeveer in je online winkel zetten? Verkoop je aan andere bedrijven (B2B) of aan consumenten (B2C)? Wees tijdens deze fase van je planning zo specifiek mogelijk. Voor sommige diensten of producten heb je mogelijk andere functies in je webwinkel nodig. Als je deze behoeften op een rijtje zet, kun je jouw lijst van mogelijke e-commerceplatforms verkorten. Heb je bijvoorbeeld een winkel in meerdere talen nodig? Of heeft je winkel aparte inlogmogelijkheden nodig?
Veel winkeliers met een fysieke zaak voegen daar een online winkel aan toe, vooral in 2020 was dit het geval. Door naast een fysieke winkel ook producten online te verkopen, kunnen kleine bedrijven wereldwijd actief worden als ze dat willen en/of klanten de mogelijkheid bieden om online te kopen en de bestelling in de winkel op te komen halen. Beide opties kunnen het bereik van een bedrijf vergroten, maar het is ook een belangrijke overweging bij je zoektocht naar de beste e-commerceoplossing.
Online producten verkopen betekent ook dat je voorraden moet beheren en verzendingen moet verwerken (hier later meer over). Heb je al een voorraadbeheersysteem dat je fijn vindt, ga dan op zoek naar een e-commerceplatform dat ermee kan integreren; tenzij je bereid bent een nieuwe oplossing te gaan gebruiken die al in dat platform zit.
Wanneer je eenmaal begint met het onderzoeken van verschillende e-commerceoplossingen, kun je al gauw afgeleid worden door alle verschillende op maat gemaakte ontwerpen en functies. Daarom is het belangrijk om vooraf je ontwikkelingsbudget voor je webwinkel vast te stellen.
Welke functies zijn absoluut onmisbaar voor je? Welke add-ons zouden leuk zijn om erbij te hebben? Maak je lijst en hou je daaraan, zodat je binnen je budget blijft.
Het is tijd om na te denken over de verzendmogelijkheden die je wilt bieden wanneer je online store opengaat. Hoeveel capaciteit heb je om alle verzendingen te verwerken? Ga je het verzenden uitbesteden of intern doen? Ga je wereldwijd verzenden? Jij beslist welke mogelijkheden je wilt bieden. Op dezelfde manier moet je nadenken over de betalingsmogelijkheden in je onlinewinkel.
Er zijn veel verschillende factoren die bijdragen aan het totale kostenplaatje van een webwinkel. Over het algemeen kosten sommige e-commercewinkels een paar honderd euro om op te zetten, terwijl andere wel tienduizenden of zelfs honderdduizenden euro's kunnen kosten.
Dit zijn de zaken waarvoor je moet betalen:
Ecommerce software.
De kosten voor e-commerceoplossingen variëren, afhankelijk van de inbegrepen functies, het soort software dat ze bieden en hun serviceniveau. Er zijn verschillende platforms om uit te kiezen, en het kiezen van het juiste platform is een belangrijke stap in het openen van een webwinkel. Laten we een aantal platformen die je kunt overwegen bespreken.
BigCommerce is toonaangevend in de wereld van e-commerce. Het platform is rijk aan functies, gemakkelijk in gebruik en helpt bedrijven snel aan de slag te gaan.
BigCommerce heeft een strakke gebruikerservaring waarmee je makkelijk prachtige websites bouwt, zelfs als je dat nog nooit hebt gedaan. Is je website eenmaal klaar voor gebruik, dan is BigCommerce ook makkelijk te beheren via een simpele winkelpagina voor het toevoegen van producten en het beheren van bestellingen.
Een ander mogelijk voordeel van BigCommerce, vanuit het oogpunt van de backend, zijn de headless mogelijkheden. BigCommerce heeft verschillende vooraf ingebouwde plug-ins voor frontend contentmanagementsystemen (CMS) en DXP-systemen zoals WordPress, Bloomreach, Drupal en meer. Dit betekent dat als je al een van deze opties gebruikt voor je site, je BigCommerce in de backend kunt koppelen en het systeem dat je al kent aan de frontend kunt blijven gebruiken.
BigCommerce is een Software-as-a-Service (SaaS) provider. Dit betekent dat je in wezen de software en hosting bij hen huurt. SaaS-platforms updaten automatisch voor je, zodat je altijd de laatste versie hebt zonder zorgen over het onderhoud.
SaaS-platforms kunnen hoge prestaties bieden, waardoor je niet hoeft over te stappen op een andere hostingprovider wanneer je bedrijf groeit. Het is allemaal inbegrepen in je maandelijkse kosten.
Magento biedt opties voor hosting op locatie of in de cloud, maar veel bedrijven kijken nu vaker naar SaaS-modellen, omdat die voortdurende updates bieden, waaronder beveiligingspatches.
Magento vraagt om wat voorkennis. En er zijn geen ontwikkelaars ter plekke om je te helpen met het bouwen van je site. Je hebt een ontwikkelaar of team van ontwikkelaars nodig om je site te bouwen, een hostingpartner die je site kan hosten en iemand die je technologiestack integreert.
Heb je alles eenmaal klaar staan, dan heeft Magento nog altijd een steile leercurve. De flexibiliteit van Magento kan ook een risico zijn voor nieuwere gebruikers die niet zonder aanzienlijke moeite hun weg door de complexiteit ervan kunnen vinden.
Merken die net beginnen met e-commerce kiezen mogelijk in eerste instantie voor een Shopify-winkel. Bedrijven die al wat verder zijn, merken die willen groeien en die complexe behoeften hebben kiezen vaak BigCommerce omwille van de flexibiliteit en keuzevrijheid.
Shopify is ontwikkeld voor de behoeften van kleine bedrijven die op een gebruiksvriendelijke manier online winkels willen creëren. Met drag-and-drop onderdelen is het redelijk makkelijk om een site te bouwen als je nog nooit hebt gecodeerd. Je kunt een eenvoudige website snel online zetten. Wil je echter meer geavanceerde functies toevoegen, dan heb je extra apps nodig of moet er code worden geschreven.
Voor je domeinnaam betaal je jaarlijks, tenzij je voor een paar jaar vooruit kunt betalen. Volgens GoDaddy kost een domeinnaam meestal tussen de € 2 en € 20 per jaar. De prijs hangt af van waar je de domeinnaam koopt en de extensie die je kiest, zoals .com of .shop. Koop je een domeinnaam bij een particulier of via een veiling, dan betaal je meestal meer.
Heb je een domeinnaam geregistreerd, dan is het tijd voor het zoeken van een webhost. Oplossingen zoals BigCommerce en Shopify worden gehost in de cloud en bieden webhosting als onderdeel van het abonnement. Je hoeft bij hen dus niet op zoek naar een andere leverancier voor hosting of de hele boel zelf te beheren.
Wil je jouw webwinkel zelf hosten, dan variëren de kosten van € 80 tot € 730 per maand. De kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid verkeer die je website genereert en van geautomatiseerde diensten, zoals een back-up van je site.
SSL-certificaten variëren in prijs van € 20 tot € 70 per jaar. Hoewel dit misschien een van de goedkoopste onderdelen van je online winkel is, biedt het de netwerkbeveiliging die je klanten nodig hebben om je website te bezoeken en er te winkelen. Soms gebruiken zoekmachines SSL-certificaten ook als factor bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Sommige hostingoplossingen bieden een SSL-certificaat als onderdeel van hun abonnementskosten, dus let daar ook op.
De kosten voor het verwerken van betalingen worden al snel over het hoofd gezien, maar ze kunnen aardig oplopen. De betalingsverwerkingskosten hangen af van het type betalingen dat je wilt aanbieden, zoals PayPal of verschillende creditcards, de valuta die je accepteert en de regio’s waarin je gaat verkopen.
Je betaalt kosten aan elke betalingsgateway die je wilt aanbieden. Hier is een voorbeeld van hoe dit in elkaar zit:
Dit is exclusief eventuele kosten die je bank rekent. Gezien de algehele kosten voor betalingsverwerking, bieden WooCommerce en BigCommerce over het algemeen de laagste prijzen. Zij bieden ook een aantal van de meest flexibele opties voor het accepteren van betalingen.
Start je een webwinkel, dan wil je een unieke gebruikerservaring creëren met een websiteontwerp dat bij je merk past en waardoor klanten steeds weer terug willen komen. Met het ontwerpen van je onlinewinkel zijn een aantal standaardkosten gemoeid.
Alle grote e-commerceoplossingen bieden e-commerce webdesignthema’s om uit te kiezen. Sommige thema's kosten misschien niets extra dan wat je al voor het platform betaalt, terwijl andere thema’s in prijs variëren van € 60 tot € 200 per stuk.
Winkels gehost op BigCommerce kunnen verschillende gratis en premiumthema’s gebruiken. Cornerstone is het populairste thema van BigCommerce. Het is geoptimaliseerd voor uitverkopen en kortingen, grote catalogi, meerdere gebruiksdoeleinden en gebruik op mobiel, tablet en desktop.
Hoe goed je ook zoekt, er is geen enkele e-commerceoplossing die echt alles wat je maar nodig hebt voor je webwinkel biedt. Daarom zijn add-ons, plug-ins en extensies zo belangrijk, inclusief hun kosten.
Met BigCommerce kun je gratis plug-ins kiezen of premium opties gebruiken. Premium add-ons variëren in kosten en betaal je meestal in abonnementsvorm. In vergelijking met Shopify kunnen winkeliers met de gebruiksklare functies van BigCommerce grofweg $ 5,800 tot meer dan $ 30,000 per jaar in abonnementskosten besparen.
Voor Magento add-ons is vaak maatwerk nodig, en dat kan kostbaar zijn.
Magento biedt duizenden extensies via hun marktplaats. Die variëren in prijs van $ 0 tot $ 15.000
Net als bij BigCommerce, kunnen winkeliers met Shopify honderden gratis en premiumapps gebruiken, en die kosten zijn afhankelijk van de app zelf.
De kosten van het inhuren van een ontwikkelaar om je e-commerce site te bouwen hangen helemaal af van de functies die je nodig hebt om een succesvolle webshop te runnen. Ben je op zoek naar opties die niet standaard geleverd worden, dan kun je overwegen een professioneel e-commerce ontwerpbureau in te huren om een site voor je te maken.
Deze bureaus kunnen het volgende voor je verzorgen:
Het inhuren van een e-commerce ontwerpbureau is misschien prijzig, maar ze krijgen het werk gedaan voor minder dan het in dienst nemen van je eigen ontwikkelaar.
Sommige kosten van een webwinkel betaal je maar een keer, maar andere kosten lopen door, of dat nu maandelijks, jaarlijks of per transactie is. Waarschijnlijk kun je deze kosten voor elke maand of zelfs voor elk jaar voorspellen, zodat ze geen verrassing zullen zijn.
Hier zijn een aantal doorlopende kosten met betrekking tot e-commerce waarmee je rekening moet houden:
Het is mogelijk om een webwinkel te lanceren voor minder dan € 1.000, afhankelijk van de functies die je nodig hebt om van je bedrijf een succes te maken. Omdat een webwinkel veel verschillende aspecten heeft, kun je precies kiezen wat je wel en niet wilt en alleen betalen voor wat je nodig hebt.
Als je van tevoren je huiswerk doet, staan er geen nare verrassingen op je te wachten als je eenmaal van start gaat en doorlopende kosten krijgt. Door je bedrijf online te zetten, geef je jezelf een geweldige kans om je bereik en je verkoopcijfers te verbeteren. Bereken nu de kosten en beslis of het de investering voor je bedrijf waard is.
De kosten van het opzetten van een webwinkel hangen af van de behoeften van het bedrijf en de extra's die je wilt. Over het algemeen kosten sommige e-commercewinkels een paar honderd euro om op te zetten, terwijl andere wel tienduizenden of zelfs honderdduizenden euro's kunnen kosten.
Dit zijn de zaken waarvoor je moet betalen:
Voor je domeinnaam betaal je jaarlijks, tenzij je voor een paar jaar vooruit kunt betalen. Een domeinnaam kost meestal tussen de € 2 en € 20 per jaar. De prijs hangt af van waar je de domeinnaam koopt en de extensie die je kiest, zoals .com of .shop. Koop je een domeinnaam bij een particulier of via een veiling, dan betaal je meestal meer.
Je zult regelmatig moeten betalen voor hosting, of je nu een oplossing kiest die je zelf host, in de cloud host of SaaS gebruikt. Deze kosten variëren van € 80 tot meer dan € 150.000 per jaar, afhankelijk van de behoeften van je webwinkel.
Het SSL-certificaat is ook een jaarlijkse kostenpost, variëren van € 20 tot € 70.
De betalingsverwerkingskosten zijn doorlopend, zolang je nog online verkoopt. Deze kosten betaal je aan de betalingsgateway en bedragen ongeveer € 0,30 per transactie.
Het duurste aspect van een e-commerce site hangt af van de functies die je nodig hebt om van je bedrijf een succes te maken. Over het algemeen zijn de kosten van een domeinnaam en een SSL-certificaat het laagst, terwijl kosten voor hosting variëren van platform tot platform. Voor de meeste bedrijven is het ontwerpen en ontwikkelen van de webwinkel de grootste kostenpost.
Alle grote e-commerceoplossingen bieden designthema's waaruit je kunt kiezen. Sommige thema's kosten misschien niets extra dan wat je al voor het platform betaalt, terwijl andere thema’s in prijs variëren van € 60 tot € 200 per stuk.
De kosten voor het inhuren van een ontwikkelaar om je e-commerce site te bouwen hangen helemaal af van de functies die je nodig hebt om een succesvol online bedrijf te runnen. Ben je op zoek naar opties die niet standaard geleverd worden, dan kun je overwegen een professioneel e-commerce ontwerpbureau in te huren om een site voor je te maken.
Ontwerpbureaus kunnen het volgende voor je e-commerceproject verzorgen:
Het inhuren van een e-commerce ontwerpbureau is misschien prijzig, maar ze krijgen het werk gedaan voor minder dan het in dienst nemen van je eigen ontwikkelaar.
Je betaalt kosten aan elke betalingsgateway die je wilt aanbieden. Hier is een voorbeeld van hoe dit in elkaar zit:
Dit is exclusief eventuele kosten die je bank rekent
Ja, verzending kan een aanzienlijke kostenpost zijn voor een webshop. Of je nu beslist de verzending zelf te verzorgen of een externe partij inschakelt, er zijn kosten verbonden aan het verzenden die in het begin vaak over het hoofd worden gezien. Deze kosten kunnen snel oplopen en zijn van invloed op je marges.