De kosten van e-commerce uitgelegd: hoe bereken je de totale eigendomskosten van een webshop

https://images.ctfassets.net/wowgx05xsdrr/2rajS6nheTeM1YIlo1QQET/9bc37cb64dec4fb6adfd377352da24f2/collage-person-device-betaling-domain-shipping-generic.jpg

Dit jaar besloten veel bedrijven een online winkel te openen. Sterker nog, online winkelen is een van de populairste bezigheden op het internet. In 2019 rapporteerde Statista dat de wereldwijde verkoopcijfers van e-commercewinkels $ 3,53 biljoen bereikten. De omzetcijfers van de online detailhandel zullen naar verwachting uitgroeien tot $6,54 biljoen in 2022.

https://www-cdn.bigcommerce.com/assets/statista-retail-ecommerce-trends-2014-2023.png

Maar online gaan kost geld. In dit artikel bespreken we waarmee je rekening moet worden gehouden voordat je beslissingen neemt en hoe je de kosten van je webwinkel berekent.

Waarmee je rekening moet houden voordat je een e-commerce website maakt

De werkelijke kosten van een e-commercewebsite hebben een grote invloed op de investering. Maar zorg ervoor dat je ook echt een e-commerceoplossing kiest die aan de behoeften van je bedrijf voldoet. En als je een overzicht maakt van wat je nu nodig hebt, kom je dat je betaalbaar voor extra's die je niet nodig hebt of latere aanvullende diensten moet kopen.

1. Welk type webwinkel denkt u te gaan maken?

Het type online winkel dat je in gedachten hebt, is een belangrijke factor in het bouwproces. Een winkel die producten verkoopt is anders dan een winkel die diensten verkoopt. Wil je producten gaan verkopen, hoeveel verschillende producten van modellen ga je dan ongeveer in je online winkel zetten? Verkoop je aan andere bedrijven (B2B) of aan consumenten (B2C)? Wees tijdens deze fase van je planning zo specifiek mogelijk. Voor sommige productenproducten heb je andere functies in je webwinkel nodig. Als je deze behoeften op een rijtje zet, kun je jouw lijst van mogelijke e-commerceplatforms verkorten. Heb je bijvoorbeeld een winkel in meerdere talen nodig? Of heeft je winkel aparte inlogmogelijkheden nodig?

2. Ben je van plan je producten online te verkopen? Of heb je al een fysieke winkel?

Veel winkeliers met een fysieke zaak voegen daar een online winkel aan toe, vooral in 2020 was dit het geval. Door naast een fysieke winkel ook producten online te verkopen, kunnen kleine bedrijven wereldwijd actief worden als ze dat willen en/of klanten de mogelijkheid bieden om online te kopen en de bestelling in de winkel op te komen halen. Beide opties kunnen het bereik van een bedrijf vergroten, maar het is ook een belangrijke bijdrage bij je zoektocht naar de beste e-commerceoplossing.

Online producten verkopen betekent ook dat je voorraden moeten beheren en verzendingen moeten verwerken (hier later meer over). Heb je al een voorraadbeheersysteem dat je fijn vindt, ga dan op zoek naar een e-commerceplatform dat kan eindigen; tenzij je bereid bent een nieuwe oplossing te gaan gebruiken die al in dat platform zit.

3. Wat is je budget voor het ontwikkelen van je webwinkel?

Wanneer je eenmaal begint met het onderzoeken van verschillende e-commerceoplossingen, kun je al snel afgeleid worden door alle verschillende op maat gemaakte ontwerpen en functies. Daarom is het belangrijk om vooraf je ontwikkelingsbudget voor je webwinkel vast te stellen.

Welke functies zijn absoluut essentieel voor je? Welke add-ons zouden leuk zijn om erbij te hebben? Maak je lijst en hou je betrokken, zodat je binnen je budget blijft.

4. Wat zijn je verzendmogelijkheden?

Het is tijd om na te denken over de verzendmogelijkheden die je wilt bieden wanneer je online winkel opengaat. Hoeveel capaciteit heeft u om alle verzendingen te verwerken? Ga je het verzenden uitbesteden of intern doen? Ga je wereldwijd verzenden? Jij beslist welke mogelijkheden je wilt bieden. Op dezelfde manier moet je nadenken over de betalingsmogelijkheden in je onlinewinkel.

Hoe bereken je de kosten van e-commerce?

Er zijn veel verschillende factoren die bijdragen aan het totale kostenplaatje van een webwinkel. Over het algemeen kosten sommige e-commercewinkels een paar honderd euro om op te zetten, terwijl andere wel tienduizenden of zelfs honderdduizenden euro's kunnen kosten. 

Dit zijn de zaken waarvoor je moet betalen:

E-commerce software.

  1. E-commercesoftware

  2. Domeinnaam

  3. E-commercehosting

  4. SSL-certificaat

  5. Betalingsverwerkingskosten

  6. Winkelthema en -ontwerp

  7. Add-ons en uitbreidingen

Infrastructuurkosten

1. Softwarekosten van e-commerce

De kosten voor e-commerceoplossingen bestaan, afhankelijk van de ingeschreven functies, het soort software dat ze bieden en hun serviceniveau. Er zijn verschillende platforms om uit te kiezen, en het kiezen van het juiste platform is een belangrijke stap bij het openen van een webwinkel. Laten we een aantal platforms die je kunt overwegen overwegen.

BigCommerce

BigCommerce is toonaangevend in de wereld van e-commerce. Het platform is rijk aan functies, gemakkelijk in gebruik en helpt bedrijven snel aan de slag te gaan.

BigCommerce heeft een smalle gebruikerservaring waarmee je makkelijke prachtige websites bouwt, zelfs als je dat nog nooit hebt gedaan. Is je website eenmaal klaar voor gebruik, dan is BigCommerce ook gemakkelijk te beheren via een eenvoudige winkelpagina voor het toevoegen van producten en het beheren van bestellingen.

Een ander mogelijk voordeel van BigCommerce, vanuit het oogpunt van de backend, zijn de headless mogelijkheden. BigCommerce heeft vooraf verschillende plug-ins voor frontend contentmanagementsystemen (CMS) en DXP-systemen zoals WordPress, Bloomreach, Drupal en meer. Dit betekent dat als je al een van deze opties gebruikt voor je site, je BigCommerce in de backend kunt koppelen en het systeem dat je al kent aan de frontend kunt blijven gebruiken.

BigCommerce is een Software-as-a-Service (SaaS)-provider. Dit betekent dat je in wezen de software en hosting bij hen huurt. SaaS-platforms worden automatisch bijgewerkt, zodat je altijd de laatste versie hebt zonder zorgen over het onderhoud.

SaaS-platforms kunnen hoge prestaties bieden, waardoor je niet meer dan te stappen hoeft te doen op een andere hostingprovider wanneer je bedrijf groeit. Het is allemaal meedoen in je identieke kosten.

Magento

Magento biedt opties voor hosting op locatie of in de cloud, maar veel bedrijven kijken nu vaker naar SaaS-modellen, omdat die systematische updates bieden, waaronder beveiligingspatches.

Magento vraagt om wat voorkennis. En er zijn geen ontwikkelaars ter plekke om je te helpen met het bouwen van je site. Je hebt een ontwikkelaar van een team van ontwikkelaars nodig om je site te bouwen, een hostingpartner die je site kan hosten en iemand die je technologieëntack integreert.

Heb je alles een keer klaar staan, dan heeft Magento nog altijd een steile leercurve. De flexibiliteit van Magento kan ook een risico zijn voor nieuwere gebruikers die niet zonder aanzienlijke moeite hun weg kunnen vinden door het waarschijnlijk te kunnen vinden.

Shopify

Merken dat het net begint met e-commerce kiezen mogelijk in eerste instantie voor een Shopify-winkel. Bedrijven die al wat verder zijn, merken die willen groeien en die complexe behoeften hebben vaak gekozen BigCommerce gescheiden van de flexibiliteit en keuzevrijheid. 

Shopify is een ontwikkeling voor de behoeften van kleine bedrijven die op een gebruiksvriendelijke manier online winkels willen creëren. Met drag-and-drop onderdelen is het redelijk eenvoudig om een site te bouwen als je nog nooit verliest. Je kunt een eenvoudige website snel online zetten. Wil je echter meer functionele functies toevoegen, dan heb je extra apps nodig of moet er code worden geschreven.

2. Kosten domeinnaam.

Voor je domeinnaam betaal je jaarlijks, tenzij je voor een paar jaar vooruit kunt betalen. Volgens GoDaddy kost een domeinnaam meestal tussen de € 2 en € 20 per jaar. De prijs hangt af van waar je de domeinnaam koopt en de extensie die je kiest, zoals .com of .shop. Koop je een domeinnaam bij een particulier of via een veiling, dan betaal je meestal meer.

3. E-commercehosting.

Heb je een domeinnaam geregistreerd, dan is het tijd voor het zoeken naar een webhost. Oplossingen zoals BigCommerce en Shopify worden gehost in de cloud en bieden webhosting als onderdeel van het abonnement. Je hoeft bij hen dus niet op zoek naar een andere leverancier voor hosting van de hele boel zelf te beheren.  

Wil je jouw webwinkel zelf hosten, dan bestaande de kosten van € 80 tot € 730 per maand. De kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid verkeer op uw website en van functionele diensten, zoals een back-up van uw site.

4. Kosten SSL-certificaat.

SSL-certificaten bestaan in een prijs van € 20 tot € 70 per jaar. Hoewel dit misschien een van de lastige onderdelen van je online winkel is, biedt het de netwerkbeveiliging die je klanten nodig hebben om je website te bezoeken en er te winkelen. Soms gebruiken zoekmachines SSL-certificaten ook als factor bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten. Sommige hostingoplossingen bieden een SSL-certificaat als onderdeel van hun abonnementskosten, dus laat daar ook op.

5. Betalingsverwerkingskosten

De kosten voor het verwerken van betalingen worden al snel over het hoofd gezien, maar ze kunnen aardig oplopen. De betalingsverwerkingskosten hangen af van het type betalingen dat je wilt aanbieden, zoals PayPal of verschillende creditcards, de valuta die je betalingen en de regio's waarin je gaat verkopen.  

Je betaalbare kosten aan elke betalingsgateway die je wilt aanbieden. Hier is een voorbeeld van hoe dit in elkaar zit:

  • PayPal: 2,9% + $ 0,30 voor transacties boven de $ 10.

  • Streep: 2,9% + $ 0,30 per transactie.

  • Authorize.net – 2,9% + $ 0,30 per transactie + $ 25 lastige kosten.

Dit is exclusief eventuele kosten voor uw bankrekening. Gezien de lage kosten voor betalingsverwerking, bied WooCommerce en BigCommerce over het algemeen de laagste prijzen. Zij bieden ook een aantal van de meest flexibele opties voor het accepteren van betalingen.

Ontwerpkosten

Start je een webwinkel, dan wil je een unieke gebruikerservaring creëren met een websiteontwerp dat bij je merkverleden is en waardoor klanten steeds weer terug willen komen. Met het ontwerpen van je onlinewinkel zijn een aantal standaardkosten gemoeid.

1. Winkelthema- en ontwerpkosten.

Alle grote e-commerceoplossingen bieden e-commerce webdesignthema's om uit te kiezen. Sommige thema's kosten misschien niets extra dan wat je al voor het platform betaalt, terwijl andere thema's in prijs variëren van € 60 tot € 200 per stuk.  

Winkels gehost op BigCommerce kunnen verschillende gratis en premiumthema’s gebruiken. Cornerstone is het populairste thema van BigCommerce. Het is onregelmatig voor uitverkopen en kortingen, grote catalogi, meerdere gebruiksdoeleinden en gebruik op mobiel, tablet en desktop.

2. Kosten van add-ons, plug-ins en extensies.

Hoe goed je ook zoekt, er is geen enkele e-commerceoplossing die echt alles wat je maar nodig hebt voor je webwinkel biedt. Daarom zijn add-ons, plug-ins en extensies zo belangrijk, inclusief hun kosten.

BigCommerce

Met BigCommerce kun je gratis plug-ins kiezen of premium opties gebruiken. Premium add-ons bestaan in kosten en betalen je meestal in abonnementsvorm. In vergelijking met Shopify kunnen winkeliers met de gebruiksklare functies van BigCommerce grofweg $ 5.800 tot meer dan $ 30.000 per jaar aan abonnementskosten besparen.

Magento

Voor Magento add-ons is maatwerk nodig, en dat kan duur zijn.

Magento biedt duizenden extensies via hun marktplaats. Ze bestaan in een prijs van $ 0 tot $ 15.000

Shopify

Net als bij BigCommerce kunnen winkeliers met Shopify honderden gratis en premiumapps gebruiken, en de kosten zijn afhankelijk van de app zelf.

Hoeveel kost het om iemand een webwinkel te laten bouwen?

De kosten van het inhuren van een ontwikkelaar om je e-commerce site te bouwen, volledig van de functies die je nodig hebt om een succesvolle webshop te runnen. Ben je op zoek naar opties die niet standaard worden geleverd, dan kun je overwegen een professioneel e-commerce ontwerpbureau in te huren om een site voor je te maken.

Deze bureaus kunnen het volgende voor je verzorgen:

  • Backend websiteontwikkeling

  • Frontend webdesign

  • Ontwerpen van UI/UX

  • E-commercediensten

  • Ontwerpen van mobiele app

  • Digitale strategie

  • Softwareontwikkeling op maat

Het huren van een e-commerce ontwerpbureau is misschien prijzig, maar ze krijgen het werk gedaan voor minder dan het in dienst nemen van je eigen ontwikkelaar.

Doorlopende e-commercekosten om rekening mee te houden

Sommige kosten van een webwinkel betalen je maar een keer, maar andere kosten lopen door, of dat nu maandelijks, jaarlijks of per transactie is. Waarschijnlijk kun je deze kosten voor elke maand of zelfs voor elk jaar voorspeld, zodat ze geen verrassing zullen zijn.

Hier zijn een aantal doorlopende kosten met betrekking tot e-commerce waarbij je rekening moet bijhouden:

  • Back-ups van gegevens. Hiermee zorg je dat alle informatie op je site veilig wordt opgeslagen, blijft, wat er ook gebeurt. Zonder regelmatig back-ups van gegevens te maken, kun je geld en zelfs klanten verliezen. De kosten voor deze back-ups hangen meestal af van de grootte van je sitebestanden.

  • Voorraadbeheer. Bij een webwinkel hoort altijd een voorraad, naast verzending, zelfs als die door een externe partij verwerkt wordt.

  • Beveiliging. Naast je SSL-certificaat heb je beveiligingssoftware nodig om je bedrijf en de opgebouwde informatie te beschermen tegen bedreigingen van buitenaf. Dit is meestal een maandelijks abonnement.

  • Email reclame. Regelmatige communicatie met potentiële en huidige klanten kan je helpen je omzetstroom te behouden. Sommige oplossingen voor e-mailmarketing bieden gratis abonnementen of vragen een maandelijks bedrag, afhankelijk van hoe groot je succesvolle lijst is.

  • Productmarketing. Voor andere digitale marketinginitiatieven, zoals SEO, pay-per-click (PPC) advertenties en sociale media, zul je een bepaald budget moeten vrijmaken. Productmarketing helpt je de naamsbekendheid van je merk te vergroten, om het verkeer naar je webwinkel te trekken.

Conclusie

Het is mogelijk om een webwinkel te ondersteunen voor minder dan € 1.000, afhankelijk van de functies die je nodig hebt om van je bedrijf een succes te maken. Omdat een webwinkel veel verschillende aspecten heeft, kun je precies kiezen wat je wel en niet wilt en alleen betalen voor wat je nodig hebt.

Als je voordat je huishoudelijk werk doet, sta er geen verrassingen op je te wachten als je een keer begint en doorlopende kosten krijgt. Door je bedrijf online te zetten, geef je jezelf een geweldige kans om je bereik en je verkoopcijfers te verbeteren. Bereken nu de kosten en de prijs van de investering voor je bedrijf waard.

Veelgestelde vragen over de kosten van e-commerce

Lees meer bronnen